Maatregelen kerk ivm coronavirus

Herman
Moderator

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Herman »

Natuurlijk. Maar wanneer is iets een legitieme reden en wanneer niet? Daar kunnen we toch over babbelen. Aan een buldozerargument die met het primaat van de kerkgang alle andere overwegingen opzij schuit, hebben we ook niets.

Overigens heb ik ook een tweetal jaar thuisgezeten met kerkfobie. Het is goed dat die nuance in dit gesprek wordt ingebracht.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Mister schreef:
Herman schreef:
Klopt. Ik vond het nooit een probleem om thuis te luisteren als ik vanwege de kleine kinderen de dienst thuis mee moest luisteren.
Ergo: de vrees van GGlid blijkt ongegrond.
Het is wel goed om die vrees te analyseren. De reformatorische kerken waren als enige in staat om het volk nog twee keer op te laten gaan, al vertoonde dat al wat scheurtjes. Die scheurtjes worden door de crisis wellicht versneld groter. En ik snap dat. Ik heb het al genoemd, ik vind het best wel eens heerlijk om op zondagochtend thuis te blijven. Ik ben maar eerlijk. Al ben ik ook wel een groot voorstander van ter kerke gedaan wanneer dat mogelijk is. Dus het 'de onderlinge samenkomsten niet nalaten' blijft daarmee voor mij overeind.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Het is wel goed om die vrees te analyseren.
Dat is dan weer vrij simpel. Zowel zonden als het nalaten van plichten zorgt ervoor dat God zijn werk niet kan doen. Dus het nalaten van de kerkgang om niet valide redenen zal tot ernstige geestelijke ademnood leiden.
Charles

Bericht door Charles »

Erskinees schreef:Natuurlijk is een fysieke bijeenkomst de manier van samenkomen hoe de Heere het primair heeft bedoeld. Toch hoeven we niet meteen in de kramp te schieten als iemand de voorkeur geeft aan online samenkomen. We zijn immers mensen die te maken hebben met reistijd, ziekte, moeheid, jankende en/of sacherijnige kinderen en nog veel meer factoren.
Hoor wel van mensen die het fijn vinden. Mensen die al jaren vanwege ziekte niet kunnen en nu door beelduitzending zich voor het eerst weer betrokken voelen bij de diensten/gemeente. Of iemand die zich absoluut niet kan concentreren in de kerk door de hoeveelheid mensen en nu thuis veel beter kan luisteren.

Maar goed, dat zijn allemaal uitzonderingen. Ik gaf slechts aan dat ik het wel makkelijk vind; de dienst vanuit huis volgen. Als we weer fysiek mogen vind ik dat niet erg (!) maar het zal wel wennen zijn. Dat hoor ik van veel mensen. Dat is best zorgelijk. Want wij gaan echt wel weer twee keer naar de dienst maar ik ben wel bang voor afhakers (onder de jeugd). Thuis meekijken geeft nu wat meer rust in het gezin. Meer het gevoel dat het een rustdag is. Gezien het feit dat ik nu op laatste moment binnen moet komen - met mondkapje, collectegeld vooraf in de hal moet geven, ingetogen moet zingen, flinke afstand moet houden tot de ander en gelijk na de dienst naar buiten moet, heeft fysieke dienst beperkte meerwaarde boven online dienst.

Met dat ik dit typ komt de uitnodiging voor de ochtenddienst binnen :)
Laatst gewijzigd door Charles op 07 dec 2021, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
eilander schreef:Ik snap niet hoe je tweede zin op je eerste kan volgen.
Ik ook niet.

Treedt hier niet al de gewenning op waar in het begin van de crisis al zo voor gewaarschuwd is? Ik vrees van wel.
Die gewenning treedt zeker op! Ik heb zo'n 35 jaar van mijn leven zondag aan zondag 2x in de kerk gezeten. De laatste bijna 2 jaar is dat heel anders geworden. Ik ben niet meer gewend om elke zondag 2x in de kerk te zitten.

Of het terecht is dat daar voor 'gewaarschuwd' moest worden is maar net de vraag.

En onze zondagmorgenroutine wijkt niet zo af van Bogerman. Ik ben sowieso altijd vroeg op, dus ik hoef me nooit te haasten 's morgens, ik vind het wel heerlijk om mijn joggingbroek en hoodie aan te houden en na het ontbijt met koffie op mijn stoel te ploffen in plaats van mijn kostuum aan te trekken. Het heeft echt iets lekkers.
Tjonge, wat ben je akelig sarcastisch. Ik krijg er koude rillingen van.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Charles schreef:Met dat ik dit typ komt de uitnodiging voor de ochtenddienst binnen :)
Bof jij even! :yahoo
Charles

Bericht door Charles »

Sarcastisch? Ik zie het niet hoor.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Charles schreef:Sarcastisch? Ik zie het niet hoor.
Ik mag toch hopen dat @Ad Anker dit niet serieus bedoelt?
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Toch blijft het frapant dat juist binnen de kerken waar het hardst gestreden wordt over de meest betrouwbare bijbelvertaling standaard iets anders wordt geciteerd dan er staat. Dit gebeurt zo structureel dat je haast zou denken dat de schrijver van de Hebreeënbrief een blunder heeft begaan door te schrijven over de onderlinge 'bijeenkomst' in plaats van 'bijeenkomsten'.
Charles

Bericht door Charles »

Eén lange ochtenddienst met aansluitend een gezamenlijke broodmaaltijd lijkt me wel wat ja.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Charles schreef:Sarcastisch? Ik zie het niet hoor.
Ik mag toch hopen dat @Ad Anker dit niet serieus bedoelt?
Ik bedoel dit echt serieus. Ik snap niet dat je sarcasme bespeurt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:Het is wel goed om die vrees te analyseren.
Dat is dan weer vrij simpel. Zowel zonden als het nalaten van plichten zorgt ervoor dat God zijn werk niet kan doen. Dus het nalaten van de kerkgang om niet valide redenen zal tot ernstige geestelijke ademnood leiden.
Dat snap ik. Maar als de vrees als achtergrond heeft dat de macht der gewoonte wordt onderbroken door een pandemie, zou ik toch wat dieper willen graven.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ditbenik schreef:Toch blijft het frapant dat juist binnen de kerken waar het hardst gestreden wordt over de meest betrouwbare bijbelvertaling standaard iets anders wordt geciteerd dan er staat. Dit gebeurt zo structureel dat je haast zou denken dat de schrijver van de Hebreeënbrief een blunder heeft begaan door te schrijven over de onderlinge 'bijeenkomst' in plaats van 'bijeenkomsten'.
Frappant is met twee p's.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Ad Anker schreef:
Ditbenik schreef:Toch blijft het frapant dat juist binnen de kerken waar het hardst gestreden wordt over de meest betrouwbare bijbelvertaling standaard iets anders wordt geciteerd dan er staat. Dit gebeurt zo structureel dat je haast zou denken dat de schrijver van de Hebreeënbrief een blunder heeft begaan door te schrijven over de onderlinge 'bijeenkomst' in plaats van 'bijeenkomsten'.
Frappant is met twee p's.
In het Nederlands is het geen probleem als je een tittel of jota achterwege laat. Behalve als je onderwijzer of docent bent :).
refo

Bericht door refo »

eilander schreef:Ik snap niet hoe je tweede zin op je eerste kan volgen.
Lees dan de derde zin.
Plaats reactie