Maatregelen kerk ivm coronavirus

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
Bogerman schreef:
Charles schreef:Ik moet bekennen dat ik het wel heerlijk vind als we zondagochtend thuis meekijken. Geen gehaast, rustig ontbijten en dan 5 minuten van tevoren inpluggen ipv half uur van tevoren van huis vertrekken.
Zal wennen zijn als het tzt weer twee fysieke diensten zijn.
Onbegrijpelijk!!
Ik begrijp dat wel, al vind ik het niet goed. Mijn zoon (12) zei zondag nog: waarom mogen we nu 's morgens, ik ga liever 's avonds. Wij vinden het ook heerlijk rustig opstarten op zondagmorgen als we niet aan de beurt zijn voor het fysiek bijwonen van de dienst. Vooral met dit sombere, grijze weer.

We mochten afgelopen zondag 2x. Dat is natuurlijk wel een feestje. Maar ik heb begrip voor Charles. Sorry, Bogerman. ;)
Zelfs ondergetekende heeft begrip voor deze situatie. Nu mogen wij sowieso geen twee keer meer naar de kerk, omdat de gemeente in tweeën verdeeld is. Dus als ik dan mag kiezen, ga ik ook het liefst de (na)middagdienst of de avonddienst, al is het maar vanwege het feit dat er dan vaak een dominee voorgaat.

Ik ben wel benieuwd hoe het straks met de feestdagen gaat. Met eerste Kerst hebben we in de morgendienst een normale eredienst, 's middags is het een zangdienst. Ik vermoed dat die weer van te voren is opgenomen, net zoals dat de afgelopen keren ook al werd gedaan. Op tweede Kerst, wat dit jaar op zondag valt, zijn er gewoon twee (lees)diensten. En dan krijg je Oudejaarsdag en Nieuwjaarsmorgen. Waarschijnlijk zal één gedeelte van de gemeente dus een keer 'extra' mogen. Ik ben benieuwd hoe ze dit dan gaan doen.

Ik hoop dat ik met eerste Kerst en met Oudejaarsdag dan mag.
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Ad Anker schreef:
Bogerman schreef:
Charles schreef:Ik moet bekennen dat ik het wel heerlijk vind als we zondagochtend thuis meekijken. Geen gehaast, rustig ontbijten en dan 5 minuten van tevoren inpluggen ipv half uur van tevoren van huis vertrekken.
Zal wennen zijn als het tzt weer twee fysieke diensten zijn.
Onbegrijpelijk!!
Ik begrijp dat wel, al vind ik het niet goed. Mijn zoon (12) zei zondag nog: waarom mogen we nu 's morgens, ik ga liever 's avonds. Wij vinden het ook heerlijk rustig opstarten op zondagmorgen als we niet aan de beurt zijn voor het fysiek bijwonen van de dienst. Vooral met dit sombere, grijze weer.

We mochten afgelopen zondag 2x. Dat is natuurlijk wel een feestje. Maar ik heb begrip voor Charles. Sorry, Bogerman. ;)
Wat starten jullie dan allemaal op? Als wij ‘s ochtends mogen gaan we er nog steeds later uit dan doordeweeks. Gewoon wakker worden, kleren aan, danken, even gezicht wassen en tandepoetsen, boterham, bijbellezen, schoenen en jas aan en naar de kerk. Halfuurtje.
Henk J

Bericht door Henk J »

Bogerman schreef:
Ad Anker schreef: Ik begrijp dat wel, al vind ik het niet goed. Mijn zoon (12) zei zondag nog: waarom mogen we nu 's morgens, ik ga liever 's avonds. Wij vinden het ook heerlijk rustig opstarten op zondagmorgen als we niet aan de beurt zijn voor het fysiek bijwonen van de dienst. Vooral met dit sombere, grijze weer.

Wat starten jullie dan allemaal op? Als wij ‘s ochtends mogen gaan we er nog steeds later uit dan doordeweeks. Gewoon wakker worden, kleren aan, danken, even gezicht wassen en tandepoetsen, boterham, bijbellezen, schoenen en jas aan en naar de kerk. Halfuurtje.
Eens met Bogerman, bij ons begint de dienst om tien uur, half negen gaan de eerste eruit. Tijd en rust genoeg en later dan doordeweeks hoor. Als de dienst om half negen begint dan is het anders, dat is wat vroeg, maar liever om half negen in de kerk dan om tien uur op de bank.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Natuurlijk is een fysieke bijeenkomst de manier van samenkomen hoe de Heere het primair heeft bedoeld. Toch hoeven we niet meteen in de kramp te schieten als iemand de voorkeur geeft aan online samenkomen. We zijn immers mensen die te maken hebben met reistijd, ziekte, moeheid, jankende en/of sacherijnige kinderen en nog veel meer factoren.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik snap niet hoe je tweede zin op je eerste kan volgen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

eilander schreef:Ik snap niet hoe je tweede zin op je eerste kan volgen.
Ik ook niet.

Treedt hier niet al de gewenning op waar in het begin van de crisis al zo voor gewaarschuwd is? Ik vrees van wel.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

GerefGemeente-lid schreef:
Ik ook niet.

Treedt hier niet al de gewenning op waar in het begin van de crisis al zo voor gewaarschuwd is? Ik vrees van wel.
Dat is maar de vraag. Je zou op z'n minst dan moeten weten hoe ander er voor de crisis in stond.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Mister schreef:
Ik ook niet.

Dat is maar de vraag. Je zou op z'n minst dan moeten weten hoe ander er voor de crisis in stond.
Dan zullen we even moeten wachten denk ik tot @HersteldHervormd z'n onderzoek heeft afgerond. :haha
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Mister schreef:
Ik ook niet.

Klopt. Ik vond het nooit een probleem om thuis te luisteren als ik vanwege de kleine kinderen de dienst thuis mee moest luisteren.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik ook niet.

Die gewenning treedt zeker op! Ik heb zo'n 35 jaar van mijn leven zondag aan zondag 2x in de kerk gezeten. De laatste bijna 2 jaar is dat heel anders geworden. Ik ben niet meer gewend om elke zondag 2x in de kerk te zitten.

Of het terecht is dat daar voor 'gewaarschuwd' moest worden is maar net de vraag.

En onze zondagmorgenroutine wijkt niet zo af van Bogerman. Ik ben sowieso altijd vroeg op, dus ik hoef me nooit te haasten 's morgens, ik vind het wel heerlijk om mijn joggingbroek en hoodie aan te houden en na het ontbijt met koffie op mijn stoel te ploffen in plaats van mijn kostuum aan te trekken. Het heeft echt iets lekkers.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:ik vind het wel heerlijk om mijn joggingbroek en hoodie aan te houden
Jammer dat kerkdienstgemist geen zap-functie heeft. :D
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:ik vind het wel heerlijk om mijn joggingbroek en hoodie aan te houden
Jammer dat kerkdienstgemist geen zap-functie heeft. :D
Daar werd wel veel gezappt denk ik. Als je naar de statistieken kijkt kun je zien hoeveel mensen korter dan 10 minuten kijken of luisteren. Dat is veruit het grootste deel.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Herman schreef:
Mister schreef:
Ik ook niet.

Klopt. Ik vond het nooit een probleem om thuis te luisteren als ik vanwege de kleine kinderen de dienst thuis mee moest luisteren.
Ergo: de vrees van GGlid blijkt ongegrond.
Mara

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:Natuurlijk is een fysieke bijeenkomst de manier van samenkomen hoe de Heere het primair heeft bedoeld. Toch hoeven we niet meteen in de kramp te schieten als iemand de voorkeur geeft aan online samenkomen. We zijn immers mensen die te maken hebben met reistijd, ziekte, moeheid, jankende en/of sacherijnige kinderen en nog veel meer factoren.
Uit een publicatie van 1994:
"Angst. Angst om in de kerk te zitten. Komt dat bij meer mensen voor dan alleen bij mij? Of ben ik de enige kerkganger die daar last van heeft? Mevrouw D. Jansen heeft inmiddels een duidelijk antwoord op die vraag. Ze plaatste onlangs een Schakeltje in deze krant met de oproep aan lezers om te reageren als ze last hadden van een kerkfobie. Al snel lagen er 22 reacties bij mevrouw Jansen in de brievenbus, afkomstig van achttien vrouwen en vier mannen. Een van hen komt al meer dan tien jaar niet meer in de kerk."
ANGST OM IN DE KERK TE ZITTEN

Voor deze mensen is het waarschijnlijk een Zegen dat er online diensten zijn gekomen, in de plaats van een kerktelefoon.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@mara, als ik mijn zorgen uit over het gemak waarmee mensen de kerkgang inwisselen voor thuis meeluisteren, heb ik het natuurlijk niet over mensen die om wat voor reden dan ook niet kúnnen.
Plaats reactie