Maatregelen kerk ivm coronavirus

Forummer

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:Precies. En dan een praatje over 'tegenstanders' cq 'broeders'. Kom op zeg.
Het is je goed recht als je liever naar praatjes van anderen, meer gelijkgestemden, wilt luisteren. Geen probleem. No hard feelings.

Ik hoop dat ook jij mijn broeder bent. Ook al ervaar je dat misschien niet altijd zo.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
merel

Bericht door merel »

TSD schreef:
Laag schreef:Natuurlijk kunnen er 3 kerkdiensten tussen 5 en 5 gehouden worden, maar wat is het verschil met 10 en 6:30?
Laten we gewoon blijven nadenken.
Ho! Stop! Niet gaan nadenken! Gewoon overheidsadvies volgen.

Gewoon als bijvoorbeeld jong gezin je jonge kinderen om een uur of 5 smorgens wakker maken voor de dienst van 06.30. Dat ze na een halve nacht niet te genieten en in de kerk niet te houden zijn, maakt allemaal niet uit, dat je dan zelf praktisch niets meer van de preek hoort ook niet. Het belangrijkste is: volg het advies van de overheid. Daar draait het allemaal om, begrijp je dat na al die pagina’s nog steeds niet? ;)
Er zijn verschillende jaren geweest dat mijn kinderen standaard ruim voor 6.00 uur wakker waren en ik denk echt niet dat wij het enige gezin zijn.

Bij ons zijn nu drie diensten. De eerste dienst is best vroeg en daar is de meeste animo voor en zit het snelst vol (met jonge gezinnen en ouderen). De dienst om 11.00 uur wordt bevolkt met tieners.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Er is geen bijbels argument te vinden over het vasthouden aan welke aanvangstijd dan ook.

Er zijn wel praktische argumenten. Derde diensten vervallen, in kerkverbanden met een predikanten tekort zijn er ook praktische problemen met preekbeurten, niet iedereen kan één dienst per zondag naar de kerk etc.

In mijn geval, met een eigen predikant (die zondags niet uit preken gaat) en twee keer dienst per zondag is het prima om het tijdstip te verzetten. Maar laten we de praktische overwegingen niet helemaal wegpoetsen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
refo

Bericht door refo »

merel schreef:
TSD schreef:
Laag schreef:Natuurlijk kunnen er 3 kerkdiensten tussen 5 en 5 gehouden worden, maar wat is het verschil met 10 en 6:30?
Laten we gewoon blijven nadenken.
Ho! Stop! Niet gaan nadenken! Gewoon overheidsadvies volgen.

Gewoon als bijvoorbeeld jong gezin je jonge kinderen om een uur of 5 smorgens wakker maken voor de dienst van 06.30. Dat ze na een halve nacht niet te genieten en in de kerk niet te houden zijn, maakt allemaal niet uit, dat je dan zelf praktisch niets meer van de preek hoort ook niet. Het belangrijkste is: volg het advies van de overheid. Daar draait het allemaal om, begrijp je dat na al die pagina’s nog steeds niet? ;)
Er zijn verschillende jaren geweest dat mijn kinderen standaard ruim voor 6.00 uur wakker waren en ik denk echt niet dat wij het enige gezin zijn.

Bij ons zijn nu drie diensten. De eerste dienst is best vroeg en daar is de meeste animo voor en zit het snelst vol (met jonge gezinnen en ouderen). De dienst om 11.00 uur wordt bevolkt met tieners.
Dat leek mij ook erg voor de hand liggen. Met jonge kinderen is het prima om heel vroeg naar de kerk te gaan. Klokkijken kunnen ze meestal ook nog niet.
Charles

Bericht door Charles »

Ik moet bekennen dat ik het wel heerlijk vind als we zondagochtend thuis meekijken. Geen gehaast, rustig ontbijten en dan 5 minuten van tevoren inpluggen ipv half uur van tevoren van huis vertrekken.
Zal wennen zijn als het tzt weer twee fysieke diensten zijn.
merel

Bericht door merel »

Charles schreef:Ik moet bekennen dat ik het wel heerlijk vind als we zondagochtend thuis meekijken. Geen gehaast, rustig ontbijten en dan 5 minuten van tevoren inpluggen ipv half uur van tevoren van huis vertrekken.
Ik vind het ook best prettig om thuis mee te kijken. Wij proberen 's morgens naar de eerste dienst te gaan en de avonddienst kijken wij mee.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Charles schreef:Ik moet bekennen dat ik het wel heerlijk vind als we zondagochtend thuis meekijken. Geen gehaast, rustig ontbijten en dan 5 minuten van tevoren inpluggen ipv half uur van tevoren van huis vertrekken.
Ik vind meekijken een ramp. Ik voel me toeschouwer en geen deelnemer. Het is echt een noodoplossing wanneer je niet naar de kerk kunt, maar het is voor mij zeker geen aanvaardbaar alternatief voor die momenten waarop het mogelijk is om naar de kerk te gaan. Hier in de provincie is nog maar een kerk die normaal iedere zondag twee diensten heeft, maar ook die heeft de middagdienst voorlopig laten vervallen en ik vermoed dat die op niet al te lange termijn definitief zal vervallen. Dan blijft alleen meekijken met elders over, maar ik vind dat wel heel moeilijk. Ik mis het contact met anderen terwijl dat toch essentieel is voor de christelijke gemeente.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ditbenik schreef: Ik vind meekijken een ramp. Ik voel me toeschouwer en geen deelnemer. Het is echt een noodoplossing wanneer je niet naar de kerk kunt, maar het is voor mij zeker geen aanvaardbaar alternatief voor die momenten waarop het mogelijk is om naar de kerk te gaan. Hier in de provincie is nog maar een kerk die normaal iedere zondag twee diensten heeft, maar ook die heeft de middagdienst voorlopig laten vervallen en ik vermoed dat die op niet al te lange termijn definitief zal vervallen. Dan blijft alleen meekijken met elders over, maar ik vind dat wel heel moeilijk. Ik mis het contact met anderen terwijl dat toch essentieel is voor de christelijke gemeente.
+1:((
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Henk J

Bericht door Henk J »

Ik vind thuis meeluisteren ook niet alles, goede noodoplossing maar liever fysieke diensten. En dan ook het liefst weer diensten waar de hele gemeente bij is.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

We hebben een dochter van 2, dan is thuis meekijken voor mij persoonlijk echt niet fijn. Wel kan ik haar dingen van de kerk uitleggen zoals wat de dominee doet en met dopen is het natuurlijk helemaal mooi om de baby's te bekijken :)
Charles

Bericht door Charles »

Het was ook beetje zoektocht om er een draai in te vinden. We laten onze jongste kleurplaten maken. Als ze stil in de kamer gaat zitten spelen is dat ook goed. Heel enkele keer ging het niet en ben ik met dr op zolder gaan zitten. Verder besloten om de tweede dienst altijd 's avonds te kijken als de jongste op bed ligt. Dus als er een middagdienst is kijken we niet live mee, maar kijken die rond half 8 's avonds terug.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

GerefGemeente-lid schreef:Gereformeerde Gemeenten

Beroepen: te Grand Rapids-Covell Avenue (Michigan, VS), ds. C. Sonnevelt te Alblasserdam.
Ik las gisteren in het RD dat inreizen in Canada en USA onwijs moeilijk is, tenminste, als ongevaccineerde. Ik denk dat er veel dominees in onze gemeentes zijn die niet vaccineren. Ik vraag me dan wel af waarom een gemeente in Noord-Amerika nog een beroep doet? Al zou de dominee het aannemen, en de dominee is ongevaccineerd, hoe dan verder?

Ik weet wel: Maar de Heer zal uitkomst geven, maar toch kan je ook in deze tijden niet lijdelijk op je stoel blijven zitten en het allemaal maar een beetje aankijken. Deze tijd vraagt een hoop aanpassingen van ons. Bijvoorbeeld al over het eventueel verschuiven van de kerktijden om maar een voorbeeld te noemen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Onbegrijpelijk!!
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Ditbenik schreef:
Ik vind meekijken een ramp. Ik voel me toeschouwer en geen deelnemer. Het is echt een noodoplossing wanneer je niet naar de kerk kunt, maar het is voor mij zeker geen aanvaardbaar alternatief voor die momenten waarop het mogelijk is om naar de kerk te gaan. (…) Ik mis het contact met anderen terwijl dat toch essentieel is voor de christelijke gemeente.
200% eens!!
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bogerman schreef:
Onbegrijpelijk!!
Ik begrijp dat wel, al vind ik het niet goed. Mijn zoon (12) zei zondag nog: waarom mogen we nu 's morgens, ik ga liever 's avonds. Wij vinden het ook heerlijk rustig opstarten op zondagmorgen als we niet aan de beurt zijn voor het fysiek bijwonen van de dienst. Vooral met dit sombere, grijze weer.

We mochten afgelopen zondag 2x. Dat is natuurlijk wel een feestje. Maar ik heb begrip voor Charles. Sorry, Bogerman. ;)
Plaats reactie