Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bogerman

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bogerman »

Doordeweeks kun je niet overdag boetediensten beleggen, dan moeten de mensen werken. Wat de overheid aan het doen is? Nou kerken bij niet essentiele dingen plaatsen! Ze zouden beter kunnen zeggen: niet essentiele winkels om 17.00 uur dicht, essentiele winkels en al het andere om 20.00 uur, behalve kerken: die mogen ten allen tijde open blijven, daar kunnen we niet zonder, zeker niet in een pandemie. Maar ze doen het omgekeerde, en de gereformeerde gezindte hobbelt er keurig achteraan, want het kan toch ook best voor 17.00, we hebben toch een mooie livestream, we moeten de overheid gehoorzamen ook als het adviezen zijn. Maar hoe moet het dan als de antichrist zijn macht gaat opleggen, en als die via de overheid de kerk steeds meer in het nauw gaat drijven? Zijn we dan ook zo slap?
Laag

Bericht door Laag »

Natuurlijk kunnen er 3 kerkdiensten tussen 5 en 5 gehouden worden, maar wat is het verschil met 10 en 6:30?
Laten we gewoon blijven nadenken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gistermiddag hadden we een ernstige boetepreek. Een preek van wijlen ds. E. Venema, die werd gelezen om in de schuld te komen als gemeente.
n.a.v. Daniël 5:25: Dit nu is het schrift dat daar getekend is: MENÉ, MENÉ, TEKEL, UPHARSIN.
Het thema van de preek was:
Het feest der lichtzinnigen en het feest der gelukzaligen.
- De aanvang van het feest
- Het hoogtepunt van het feest
- De voortzetting van het feest.
Vooral dat laatste punt vond ik aangrijpend.
Wie weet waar deze preek van ds Venema is gepubliceerd? Ik zou die graag nog eens nalezen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Orchidee

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Bogerman schreef:
Forummer schreef:En nog een belangrijke vraag: bidden wij nog voor onze overheid?
Natuurlijk wel. Maar besef jij nog wel dat we een goddeloze overheid hebben die niks met kerken heeft.
Het gaat niet om rechthebbend of zo maar om Gods oordelen. Eigenlijk zouden we elke avond een boetedienst moeten houden om Gods ingrijpen af te smeken. Maar ik zal stoppen hier, er is zelfs op een reformatorisch forum geen gevoel meer voor de ernst van wat de overheid nu aan het doen is. Mensen, bekeer u toch!!
Bij de overheid werken mensen die misschien niets met (uw) kerken hebben maar die wél gelovige mensen zijn, vergeet u dat ook niet?
En als zij dwalen, verkeerde besluiten, maatregelen nemen die tegen Gods Woord ingaan: bid u dan een keertje extra voor hen!
Het gebed van een rechtvaardige vermag véél!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
TSD

Bericht door TSD »

Laag schreef:Natuurlijk kunnen er 3 kerkdiensten tussen 5 en 5 gehouden worden, maar wat is het verschil met 10 en 6:30?
Ho! Stop! Niet gaan nadenken! Gewoon overheidsadvies volgen.

Gewoon als bijvoorbeeld jong gezin je jonge kinderen om een uur of 5 smorgens wakker maken voor de dienst van 06.30. Dat ze na een halve nacht niet te genieten en in de kerk niet te houden zijn, maakt allemaal niet uit, dat je dan zelf praktisch niets meer van de preek hoort ook niet. Het belangrijkste is: volg het advies van de overheid. Daar draait het allemaal om, begrijp je dat na al die pagina’s nog steeds niet? ;)
Forummer

Bericht door Forummer »

Je maakt er een karikatuur van. Jammer.

Als de wil er zou zijn, zijn er echt wel dingen te bedenken. Niet de hele gemeente bestaat uit jonge gezinnen. En voor hen kun je de gewone tijd van 10 uur reserveren. Is het voor de rest echt zo'n groot offer om eens op een andere tijd naar de kerk te gaan? Of is het gewoon niet comfortabel? Of is het niet onze traditie?
Maar ik ben bang dat de wil er niet is. En dat tradities te heilig zijn om los te laten.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Het probleem zit dieper. Je hebt een klein deel binnen de traditionele kerken die azen op doorbreken van gewoontes, tradities en die alle besluiten van de kerkleiding betitelen als star, niet uit de comfortzone willen komen etc. etc. Die mensen heb je niet alleen binnen die kerken, maar ook van buiten komt dat geluid, vooral van hen die er hun wortels hebben of op een andere manier betrokken zijn.

Ze zien het vasthouden aan erediensten na 17 uur als bewijs van hun eigen gelijk in hun visie op een in hun ogen breder probleem.

Best jammer eigenlijk.
mcgk

Bericht door mcgk »

Waar ik wel benieuwd naar ben: helaas haalde de GG het nieuws dit weekend. Naar mijn idee begrijpelijk want wat een rare redenaties worden er gebruikt in het advies! Zonet even op Kerktijden.nl gekeken en alle Gereformeerde Gemeenten in de omgeving hier hadden wel aangepaste kerktijden. Hoe kan het advies vanuit de landelijke koepel dan zo eenzijdig zijn? Is soms niet iedere gemeentesoort of flank vertegenwoordigd?
refo

Bericht door refo »

Ad Anker schreef:Het probleem zit dieper. Je hebt een klein deel binnen de traditionele kerken die azen op doorbreken van gewoontes, tradities en die alle besluiten van de kerkleiding betitelen als star, niet uit de comfortzone willen komen etc. etc. Die mensen heb je niet alleen binnen die kerken, maar ook van buiten komt dat geluid, vooral van hen die er hun wortels hebben of op een andere manier betrokken zijn.

Ze zien het vasthouden aan erediensten na 17 uur als bewijs van hun eigen gelijk in hun visie op een in hun ogen breder probleem.

Best jammer eigenlijk.
Aldus de psycholoog.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dat is geen dieper probleem, maar een alternatieve invulling van hoe mensen tot een duiding komen. @Ad Anker
Grosso modo valt de motivatie uiteen tussen niet zo moeilijk doen met een persoonlijke voorkeur voor ochtend of avond als uitkomt.
Laatst gewijzigd door Herman op 06 dec 2021, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

TSD schreef:
Laag schreef:Natuurlijk kunnen er 3 kerkdiensten tussen 5 en 5 gehouden worden, maar wat is het verschil met 10 en 6:30?
Ho! Stop! Niet gaan nadenken! Gewoon overheidsadvies volgen.

Gewoon als bijvoorbeeld jong gezin je jonge kinderen om een uur of 5 smorgens wakker maken voor de dienst van 06.30. Dat ze na een halve nacht niet te genieten en in de kerk niet te houden zijn, maakt allemaal niet uit, dat je dan zelf praktisch niets meer van de preek hoort ook niet. Het belangrijkste is: volg het advies van de overheid. Daar draait het allemaal om, begrijp je dat na al die pagina’s nog steeds niet? ;)
Ik heb de ervaring dat jonge kinderen vroeg wakker zijn. Naarmate ze ouder worden, komen ze steeds moeilijker uit bed.
Adje

Bericht door Adje »

Bogerman schreef:Ik vind gewoon dat de overheid niks te maken heeft met onze kerkdiensten. Ze kunnen adviezen geven, maar wij hebben hebben de vrijheid van godsdienst. En als ze dat gaan omzeilen met wetten moet je er tegenin gaan. Ze kunnen niet eens uitleggen waar deze maatregel goed voor is en wij buigen gelijk maar mee. Er blijft niks over van de kerk in Nederland als er echt vervolging komt als je nu al zo slap bent. Ik ben blij dat de gergem zegt dat we bij de groep essentiële winkels horen maar eigenlijk horen we bij de groep die altijd open mogrn of de wereld dat nou snapt of niet.
Die dringende adviezen geeft de overheid toch niet voor niets?
De bedoeling is om de onderlinge contacten te verminderen zodat we op deze wijze ons steentje kunnen bijdragen om de zorg te ontlasten.
Vandaar dat onze kerkenraad er voor gekozen heeft om de avonddienst voorlopig alleen maar online te houden. Dat zal dan bij sommigen hier op dit forum wel niet zo geestelijk overkomen, maar dat zij dan maar zo.
Gezien de vele rouwadvertenties in het RD, van soms vrij jonge mensen, gaat de (corona)crisis ook de gereformeerde gezindte niet voorbij!

De zorg is al ik weet niet hoe lang overbezet. Als het nodig is willen wij toch ook graag tijdig gebruik maken van diezelfde zorg? Mensen die na een operatie een ic bed nodig hebben kunnen nu niet geholpen worden. De tumor groeit, maar helaas is er geen plek op de ic voor jou...
Dan die operatie maar uitstellen! Het kan je zomaar zelf overkomen of iemand uit je naaste familie- of vriendenkring.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bogerman schreef:Dit zeg ik allemaal niet.
Mooi, dat is dan duidelijk. Het is echter de vraag of dat strijden voor een tijdstip niet teveel heeft van onheilig vuur. Dat bedoel ik niet specifiek tegen jou, maar hier in de breedte van het forum.

Zelf ben ik ook tegen een tijdsverandering, maar niet op basis van argumenten, maar gewoon omdat ik er klaar mee ben. Daar win je een gesprek / debat niet mee. Dat realiseer ik me ook, dus vandaar dat ik niet protesteer tegen het aanpassen van de aanvangstijd van een kerkdienst.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Als je in de Bijbel kijkt naar hoe vaak raad voorkomt, kom je er denk ik niet mee weg om op de oordeelsdag te zeggen: ik heb je raad (advies) gehoord, maar had zelf andere gedachten. Maar dat is geen probleem, het was maar een advies toch?

Zolang je zelf niet alle data kunt duiden en een kerktijd meer op pragmatiek dan op principe is gebaseerd, denk ik dat je geen aanstoot moet geven en het advies van de overheid moet volgen zolang dat niet tegen het Woord van God ingaat. Wanneer het dan om echt principiële redenen gaat in de toekomst kun je aangeven dat je bereid bent om mee te bewegen, maar dat er nu een grens is. Vandaag het begin star opstellen werkt nooit. Zo werkt de Roos van Leary nu eenmaal: tegengedrag roept tegengedrag (strenge wetgeving) op, samenwerking roept (meer) waardering op.

Echt, in het buitenland snappen velen echt niet dat refo's in Nederland zich zo star gedragen en zouden ze willen dat de overheid het bij een advies hield in plaats van kerken sluiten.
Fides Quaerens Intellectum
Ouderling

Bericht door Ouderling »

Ad Anker schreef:Het probleem zit dieper. Je hebt een klein deel binnen de traditionele kerken die azen op doorbreken van gewoontes, tradities en die alle besluiten van de kerkleiding betitelen als star, niet uit de comfortzone willen komen etc. etc. Die mensen heb je niet alleen binnen die kerken, maar ook van buiten komt dat geluid, vooral van hen die er hun wortels hebben of op een andere manier betrokken zijn.

Best jammer eigenlijk.
Erg mee eens
Plaats reactie