Standen in het genadeleven

DDD

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
Johann Gottfried Walter schreef: Klopt, daar zit het verschil.
En dat noemen sommige een klein verschil, geestelijk levend of geestelijk dood. Als je dat een klein verschil noemt je moet maar durven....
En dit vind ik dan weer jammer. Drijven heet dat geloof ik. Ik sluit me dan liever aan bij de benadering van Eilander.
Ik ook. Het is voornamelijk een kwestie van definitie en theologische modellen. AnJa verabsoluteert deze, en schrijft vervolgens dat ze de ander niet begrijpt. Dat is geen wonder, want het gaat om verschillende talen en modellen.

Overigens vind ik de uitleg van de HC zondag 7 en 23 door ds. Moerkerken ook niet juist, maar dat volgt dan weer zeker niet uit de hier geciteerde artikelen. En ik vermoed ook niet dat hij zijn uitleg zo zou verabsoluteren.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

pierre27 schreef:Klopt, ik heb er zelf ook last van.
:super Ik ga misschien toch iemand nomineren.
pierre27

Bericht door pierre27 »

liz boer schreef:
@pierre77 schreef:
Of juist niet. Jij kunt er evengoed naast zitten.
Ik zit er altijd naast, maar de Heere niet. Hij doet wat Hij zegt.
Daar heb je helemaal gelijk in. Wellicht zit je er dan ook met je opmerking helemaal naast. Nu lijkt het net of jij de Heere aan je kant hebt en al die predikers die met hun leer de mensen in slaap wiegen dat niet hebben.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
liz boer

Bericht door liz boer »

pierre27 schreef:
liz boer schreef:
@pierre77 schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in. Wellicht zit je er dan ook met je opmerking helemaal naast. Nu lijkt het net of jij de Heere aan je kant hebt en al die predikers die met hun leer de mensen in slaap wiegen dat niet hebben.
Ik bedoel het niet betweterig, maar als je een onbewuste wedergeboorte preekt is het gevaar dat je op van alles gaat rusten en niet op de Heere Jezus.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

liz boer schreef:
Mannes schreef:
Lilian1975 schreef:
Onbewuste wedergeboorte dus?
Wedergeboren tot de levende Hoop maar de Hoop Zelf nog niet kennen?
Inderdaad, de wedergeboorte in engere zin.
Toch is alles er al ingestort en zal de wedergeboorte in ruimere zin er op volgen als vrucht van de wedergeboorte. Eilander heeft volledig gelijk.
Hier mee worden duizenden en duizenden in slaap gewiegt.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat u mijn bijdrage niet geheel snapt.
Een ieder die onder de oprechte tuchtiging van de wet en buiten Christus in slaap gevallen is heeft niet naar ds Moerkerken geluisterd.
pierre27

Bericht door pierre27 »

liz boer schreef:
pierre27 schreef:
liz boer schreef:
@pierre77 schreef:
Ik bedoel het niet betweterig, maar als je een onbewuste wedergeboorte preekt is het gevaar dat je op van alles gaat rusten en niet op de Heere Jezus.
Nee, want als je goed gaat lezen wat een en ander inhoudt kom je tot de conclusie dat er geen rust geschonken wordt zonder het geloof in de Heere Jezus.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
liz boer

Bericht door liz boer »

Mannes schreef:
liz boer schreef:
Mannes schreef:
Lilian1975 schreef:
Onbewuste wedergeboorte dus?
Wedergeboren tot de levende Hoop maar de Hoop Zelf nog niet kennen?
Inderdaad, de wedergeboorte in engere zin.
Toch is alles er al ingestort en zal de wedergeboorte in ruimere zin er op volgen als vrucht van de wedergeboorte. Eilander heeft volledig gelijk.
Hier mee worden duizenden en duizenden in slaap gewiegt.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat u mijn bijdrage niet geheel snapt.
Een ieder die onder de oprechte tuchtiging van de wet en buiten Christus in slaap gevallen is heeft niet naar ds Moerkerken geluisterd.
Ik snap je, maar het kan niet, je bent dood of levend en buiten Christus is geen leven.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ad Anker schreef:
Johann Gottfried Walter schreef: Klopt, daar zit het verschil.
En dat noemen sommige een klein verschil, geestelijk levend of geestelijk dood. Als je dat een klein verschil noemt je moet maar durven....
En dit vind ik dan weer jammer. Drijven heet dat geloof ik. Ik sluit me dan liever aan bij de benadering van Eilander.
ZO scherp is de Bijbel.
EN ik bevind mij in goed gezelschap, Ursinus, Luther, Calvijn, Owen, Kohlbrugge, Ds. Paauwe, Ds. Kort...de belijdenis geschriften.
JCRyle maakt een terecht punt. EN het gaat om een verschil van geestelijk dood en geestelijk levend. EN dan is het is niet onverschillig waar dat omslagpunt zou liggen.

Altijd roept men je moet PASTORAAL zijn, mensen de handen opleggen is niet pastoraal. In Christus is er rust, en buiten Jezus is geen leven.
En wie niet in Jezus Christus geloofd is niet behouden.
Vele Puriteinen, hebben het steeds over ontwaakte zondaren, dat zijn dode zondaren die door de wet hun zonden hebben leren zien.
En waar verwijst men hen heen, naar CHRISTUS. Maar geen geloof zonder Christus.

Zelfs ds. J.W. Kersten zei het nog, Zondag 7 de samenvatting daarvan is, het geloof in Christus, haal Christus weg, en weg is het geloof.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
helma

Bericht door helma »

Misschien raakt het meer als je bij een sterfbed hebt gezeten waar iemand zegt behouden te zijn; maar als je voorzichtig vraagt welke plaats Christus heeft er boos gereageerd wordt:"Dat maakt niet iedereen mee"
Ik begrijp dat Lize ook zo'n ervaring heeft.
Isala

Bericht door Isala »

Ik heb de laatste vijf pagina's achter elkaar gelezen, en ik vind het erg chaotisch.
Als er boven dit topic staat: standen in het genadeleven, dan gaat het toch over het leven ná de wedergeboorte?
Voor de wedergeboorte kunnen er wellicht standen zijn, maar ook al kunnen wij merken dat de Heilige Geest werkt, wij komen nooit te weten hoe Hij exact werkt.
De Heere Jezus zegt het immers Zelf in Johannes 3 vers 8:
De wind waait waarheen hij wil en u hoort zijn geluid, maar u weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat; zo is het met iedereen die uit de Geest geboren is.
Of Prediker 11 vers 5:
Evenmin als u weet wat de richting van de wind is, of hoe het gaat met de beenderen in de buik van een zwangere vrouw, evenmin kent u het werk van God, Die alles maakt.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/709 ... nadeleven/

voor mij was dit wel een duidelijk antwoord: de standenleer vóór de wedergeboorte kan dus niet Bijbels gegrond worden, en na de wedergeboorte gaat het er om of je een geestelijk of vleselijk christen bent.

Ik hoop dat ik het zo goed heb begrepen?
Hora est!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Even een wat andere insteek. Ik ken geen predikant die zoveel stappen/standen onderscheidde dan de oudgereformeerde predikant ds. J.W. Slager. Ik ga het hier vooralsnog niet opnoemen, want dan wordt er de draak gestoken met een man die al jaren in de hemel is.
Maar ik ga het ook niet verdedigen omdat ik geloof dat het strijdig is met de eenvoudige leer die we in de Bijbel vinden.

Echter onlangs kreeg ik een boekje van hem in handen en sloeg dat nogal sceptisch open, gezien bovenstaande. Maar wat viel dat mee! Niet bij alles, maar het gedeelte dat ik las was vol van de heerlijkheid van Christus. Als ik dat dan lees, word ik weer een beetje stil en klein.

Natuurlijk zou ik kunnen zeggen, zoals @CvdW: 'klopt niets van, als iemand in de standenleer dwaalt, dwaalt hij in alles.'
Zo, ook weer afgeschreven.
Of, met diverse anderen: 'klopt niets van, het is in Christus of buiten Christus, en allerlei standen zijn reuze gevaarlijk'.

Ik laat het allemaal graag voor jullie rekening. Wél herhaal ik dat ik het met de leer van onbewuste wedergeboorte niet eens ben, en vele stappen zoals ds. Slager die onderscheidde niet in de Bijbel terugvind.
Verder durf ik niet te gaan, misschien omdat ik zelf niet zo'n geloofsheld ben.
helma schreef:Misschien raakt het meer als je bij een sterfbed hebt gezeten waar iemand zegt behouden te zijn; maar als je voorzichtig vraagt welke plaats Christus heeft er boos gereageerd wordt:"Dat maakt niet iedereen mee"
Dat is heel erg. Erg gevaarlijk ook.
Maar de andere kant is er ook! Dat iemand zelf geen grote woorden heeft over een moment dat hij/zij is overgezet van dood in het leven, maar dat er steeds zo goed van de Heere wordt gesproken...
Jullie durven zo iemand misschien makkelijk af te schrijven, ik durf dat niet. (Dat is iets heel anders dan iemand die altijd slecht van zichzelf spreekt, en waar je nooit goed over God hoort spreken, trouwens...)
liz boer

Bericht door liz boer »

eilander schreef:Even een wat andere insteek. Ik ken geen predikant die zoveel stappen/standen onderscheidde dan de oudgereformeerde predikant ds. J.W. Slager. Ik ga het hier vooralsnog niet opnoemen, want dan wordt er de draak gestoken met een man die al jaren in de hemel is.
Maar ik ga het ook niet verdedigen omdat ik geloof dat het strijdig is met de eenvoudige leer die we in de Bijbel vinden.

Echter onlangs kreeg ik een boekje van hem in handen en sloeg dat nogal sceptisch open, gezien bovenstaande. Maar wat viel dat mee! Niet bij alles, maar het gedeelte dat ik las was vol van de heerlijkheid van Christus. Als ik dat dan lees, word ik weer een beetje stil en klein.

Natuurlijk zou ik kunnen zeggen, zoals @CvdW: 'klopt niets van, als iemand in de standenleer dwaalt, dwaalt hij in alles.'
Zo, ook weer afgeschreven.
Of, met diverse anderen: 'klopt niets van, het is in Christus of buiten Christus, en allerlei standen zijn reuze gevaarlijk'.

Ik laat het allemaal graag voor jullie rekening. Wél herhaal ik dat ik het met de leer van onbewuste wedergeboorte niet eens ben, en vele stappen zoals ds. Slager die onderscheidde niet in de Bijbel terugvind.
Verder durf ik niet te gaan, misschien omdat ik zelf niet zo'n geloofsheld ben.
helma schreef:Misschien raakt het meer als je bij een sterfbed hebt gezeten waar iemand zegt behouden te zijn; maar als je voorzichtig vraagt welke plaats Christus heeft er boos gereageerd wordt:"Dat maakt niet iedereen mee"
Dat is heel erg. Erg gevaarlijk ook.
Maar de andere kant is er ook! Dat iemand zelf geen grote woorden heeft over een moment dat hij/zij is overgezet van dood in het leven, maar dat er steeds zo goed van de Heere wordt gesproken...
Jullie durven zo iemand misschien makkelijk af te schrijven, ik durf dat niet. (Dat is iets heel anders dan iemand die altijd slecht van zichzelf spreekt, en waar je nooit goed over God hoort spreken, trouwens...)
Nee ik schrijf niemand af.
liz boer

Bericht door liz boer »

Dank je wel
AnJa

Bericht door AnJa »

Dit herken ik ook helaas en het werd hier ook door ambtsdragers gezegd op huisbezoek.
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik vind het vrij bizar dat we blijkbaar rekening moeten houden met onuitgesproken verhalen die in de privésfeer hebben plaatsgevonden en waar veel helder formulerende predikanten en ambtsdragers part nog deel aan hebben.

Als er persoonlijke rekeningen met ambtsdragers te vereffenen zijn, doe dat dan niet hier, maar bestraf hem onder vier ogen!

Wat dat betreft onderschrijf ik DDD's hartelijk oproep om eens wat afstand te nemen van dit getheologiseer op een postzegel en de waarheid van Gods Woord maar persoonlijk te doorleven in plaats van die voor te schrijven.
Plaats reactie