Gereformeerde Gemeenten

Ditbenik
Inactief

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ditbenik »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Rotterdam. Ik heb althans niet de indruk dat dat een overwegend Godvrezende stad is. Wat natuurlijk niet betekent dat dat er helemaal niet meer is.
Dat geldt zo’n beetje voor heel Nederland. Die ene predikant in Rotterdam zal weinig uitmaken. Zeker gezien het feit dat meer dan de helft van onze stad een andere culturele achtergrond heeft.
En gelukkig is er in Rotterdam meer dan alleen de Ger Gem.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

eilander schreef:
Wandelende schreef:
Klavart schreef:
emigrant schreef:voor wat Rotterdam betreft hoop ik dat de steppe zal gaan bloeien en juichen
Welke steppe?
Dat vroeg ik mij ook af.
Rotterdam. Ik heb althans niet de indruk dat dat een overwegend Godvrezende stad is. Wat natuurlijk niet betekent dat dat er helemaal niet meer is.
En zou Barneveld dan een woestijn kunnen zijn? Of Urk aan de dode zee? En wellicht Rijssen als een toendra?
Laatst gewijzigd door Wandelende op 16 jan 2018, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
eilander
Moderator

Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:
eilander schreef:
Wandelende schreef:
Klavart schreef: Welke steppe?
Dat vroeg ik mij ook af.
Rotterdam. Ik heb althans niet de indruk dat dat een overwegend Godvrezende stad is. Wat natuurlijk niet betekent dat dat er helemaal niet meer is.
En zou Barneveld dan een woestijn kunnen zijn? Of Urk aan de dode zee? En wellicht Rijssen als een toendra?
Ik vind het nogal een bespottelijke uitdrukking.
Het inspireert je kennelijk wel.
DDD

Bericht door DDD »

Wandelende schreef:
eilander schreef:
Wandelende schreef:
Klavart schreef: Welke steppe?
Dat vroeg ik mij ook af.
Ik vind het nogal een bespottelijke uitdrukking.
Het zijn anders de eerste woorden van een bekend gezang.
Jongere

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

Emigrant gebruikt een verwijzing naar een Bijbelgedeelte. Ik denk dat hij gelijk heeft.
Als je zijn bijdrage welwillend leest (dat schijnt lastig te zijn), lees ik er het verlangen in naar een opwekking in een geestelijke droogheid.
Ik herken dat verlangen voor Rotterdam wel. Het is hier inderdaad geestelijk bijzonder droog. Er is veel soms bijna tastbare nood, geestelijk en materieel. Ik hoop daarin op verandering bij God vandaan. De enige reden die ik heb om daarop te hopen zijn niet de mooie dingen die ik ook in de stad zie, zoals alle migrantenkerken. Dat blijft een kleine minderheid. De enige grond voor hoop ligt in de Bijbelse God die beloofd heeft woestijnen te kunnen laten bloeien.

Ik snap zo'n verzuchting wel naar aanleiding van zo'n bericht. Wie daar GG-kerkisme in leest, doet er verstandig aan even een meetlatje langs de eigen tenen te leggen. De hoop op herleving heb ik altijd als ik hoor dat een predikant de stad weer gewezen krijgt van God. Of ze nu Markus, Van Loon, Hoogerland of Van den Brink heten.
Ongetwijfeld zal het op andere plaatsen niet beter zijn. Het ging hier nu even over Rotterdam. De stad zou gebaat zijn bij bidders met deze verwachting. Meer dan bij het elkaar vliegen afvangen.
Wandelende
Inactief

eilander schreef:Het inspireert je kennelijk wel.
Het is meer een "irriteren" dan "inspireren".
Er wordt nogal vaak in een negatieve toonzetting over de stad gesproken. Zomaar wat termen die ik her en der door 'refo's' gesproken hoor worden als het over de stad gaat;
- Woestijn van Damascus
- Steppe
- Sodom en Gomorra
- Nineve
- De plaats van het goddeloze heidendom
- ...

En ja, dat irriteert. Ooit was het een eigen keuze om de stad te verlaten.... Nu de keuze om massaal terug te keren? Lichtend licht en zoutend zout in de stad?
(~)
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik zou zeggen dat deze refo's gelijk hebben met hun beelden... Zo erg is het er inderdaad aan toe in de meeste grote steden.
De vraag is natuurlijk wat je er vervolgens mee doet. Als èrgens het evangelie moet klinken, is het in Nineve. Als èrgens stromen op het droge nodig zijn, is het in de woestijn. Als ergens een christelijke kerk nodig is, is het in de stad.

Ik maak me meer zorgen om het tegenovergestelde geluid. Je kunt niet snel te "slecht" spreken over het geestelijke gehalte van de stad. Maar als dat voortkomt vanuit een vergelijking met het eigen dorp als 'veilige plaats', zie je iets vreselijk over het hoofd. Ik voel wel met je mee dat die teneur ook wel eens aanwezig kan zijn in het spreken over de stad.
Wandelende
Inactief

Jongere schreef:Ik zou zeggen dat deze refo's gelijk hebben met hun beelden... Zo erg is het er inderdaad aan toe in de meeste grote steden.
De vraag is natuurlijk wat je er vervolgens mee doet. Als èrgens het evangelie moet klinken, is het in Nineve. Als èrgens stromen op het droge nodig zijn, is het in de woestijn. Als ergens een christelijke kerk nodig is, is het in de stad.

Ik maak me meer zorgen om het tegenovergestelde geluid. Je kunt niet snel te "slecht" spreken over het geestelijke gehalte van de stad. Maar als dat voortkomt vanuit een vergelijking met het eigen dorp als 'veilige plaats', zie je iets vreselijk over het hoofd. Ik voel wel met je mee dat die teneur ook wel eens aanwezig kan zijn in het spreken over de stad.
Met heel jouw post ben ik het eens. De eerste alinea wil ik onderstrepen. Maar mijn post is vooral gericht vanuit de houding die jij in de tweede alinea benoemd. "Ons bolwerk" lijkt dan veilig te zijn, maar uiterlijk vertoon hoeft nog geen geestelijke welvaart te betekenen. Zo heeft @emigrant zijn post wellicht niet bedoeld, maar het zou wel als bevestiging en versterking van de veilige-bolwerk-gedachte opgevat kunnen worden.

En in dat perspectief denk ik dat er een hele grote, mooie taak voor christenen ligt. In de verwachting en bede dat verandering van de stad alleen bij God vandaan kan komen.
(~)
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

ja zoals Jongere terecht opmerkte is het een Bijbelse term, de steppe zal bloeien. Ik dacht dat men hier deze term wel zou kennen.
Men heeft de stad Rotterdam massaal verlaten toen banken makkelijk hypotheken gingen verstrekken voor huisjes met auto voor de deur in omliggende dorpen. De bovenwoningen in Rotterdam gingen naar de gastarbeiders. De (geestelijke) sfeer is weg en omgeslagen. Er is nog wel weemoed naar. Dat zie je in dit forum ook.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Wandelende
Inactief

emigrant schreef:ja zoals Jongere terecht opmerkte is het een Bijbelse term, de steppe zal bloeien. Ik dacht dat men hier deze term wel zou kennen.
Men heeft de stad Rotterdam massaal verlaten toen banken makkelijk hypotheken gingen verstrekken voor huisjes met auto voor de deur in omliggende dorpen. De bovenwoningen in Rotterdam gingen naar de gastarbeiders. De (geestelijke) sfeer is weg en omgeslagen. Er is nog wel weemoed naar. Dat zie je in dit forum ook.
Dank voor deze reactie!
(~)
samanthi

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Wandelende schreef:
Klavart schreef:
emigrant schreef:voor wat Rotterdam betreft hoop ik dat de steppe zal gaan bloeien en juichen
Welke steppe?
Dat vroeg ik mij ook af.
Nee Eilander, maar welke stad wel?
Ik vond de opmerking denigrerend tegenover de gemeenten die er zijn in Rotterdam, met of zonder predikant, hangt het bloeien af van een predikant? kan Rotterdam nu pas gaan bloeien en juichen? Of zal deze predikant nu dit lied gaan zingen? Ik weet echt niet waarom dit gezegd is als er een dominee van GG beroepen wordt.
DE WOESTIJN ZAL BLOEIEN

De woestijn zal bloeien als een roos )
en de steppe zal jubelen en juichen, )2x
want het levend water van Gods Geest )
maakt dorstig land tot waterbronnen. )

Sta op, Sion en juich, )
want de Heere heeft u verlost; )2x
want de lamme zal springen als een hert )
en de stomme zal jubelen en juichen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

emigrant schreef:ja zoals Jongere terecht opmerkte is het een Bijbelse term, de steppe zal bloeien. Ik dacht dat men hier deze term wel zou kennen.
Liederen van Huub Oosterhuis zijn hier niet zo bekend ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Pianoman

Bericht door Pianoman »

Vroeger zongen wij het lied "De dorre vlakte der woestijnen....". Wie kent het nog?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@Samanthi, ik zou niet weten waarom je deze hoop niet zou mogen uitspreken als er een nieuwe predikant naar een gemeente komt. Integendeel, het lijkt mij juist heel goed.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Pianoman schreef:Vroeger zongen wij het lied "De dorre vlakte der woestijnen....". Wie kent het nog?
De woestijnpolka, een begrip! ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie