Wat ik persoonlijk frappant vind is dat ds Hoogerland het gebed benadrukt tot eenheid en de GG wilt met allerlei dingen komen om tot een eenheid te komen. Als je die 2 visies naast elkaar legt, zijn daar best wel verschillen.Ararat schreef:Ik neem aan dat je vraag is: Hoe zie jij het verband... enz.Herman schreef:Dat hoeft niet in het citaat te liggen. Hoe zij het verband met worst en de voorgestelde zaken in dit artikel?Ararat schreef:De onderstaande quote vul ik eerder in als een geformaliseerde zoektocht naar (nog meer?) eenheidsworst ipv het gehoorzamen van de Bijbelse opdracht van eenheid tussen ware christenen op individueel vlak.
Ik lees dat het thema eenheid binnen de GG aandacht behoeft. Kennelijk wordt deze onvoldoende ervaren en is dat een probleem. Ik lees nl ook dat die eenheid bevordert moet worden door actie te ondernemen. Men noemt conferenties en publicaties als ideeën en wil er een commissie op zetten die met verdere plannen komt.
Met @MGG vraag ik me dus af: wat voor verschillen?
Is het zó ernstig gesteld dat er zoveel werk van gemaakt moet worden?
Of vindt men het omgaan met verscheidenheid moeilijk?
Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022
-
Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022
-
Het is toch bid en werkt? Volgens mij horen beide visies bij elkaar en vindt iedereen dat gebed het belangrijkste is, maar dat er ook daden moeten zijn.Geytenbeekje schreef:Wat ik persoonlijk frappant vind is dat ds Hoogerland het gebed benadrukt tot eenheid en de GG wilt met allerlei dingen komen om tot een eenheid te komen. Als je die 2 visies naast elkaar legt, zijn daar best wel verschillen.Ararat schreef:Ik neem aan dat je vraag is: Hoe zie jij het verband... enz.Herman schreef:Dat hoeft niet in het citaat te liggen. Hoe zij het verband met worst en de voorgestelde zaken in dit artikel?Ararat schreef:De onderstaande quote vul ik eerder in als een geformaliseerde zoektocht naar (nog meer?) eenheidsworst ipv het gehoorzamen van de Bijbelse opdracht van eenheid tussen ware christenen op individueel vlak.
Ik lees dat het thema eenheid binnen de GG aandacht behoeft. Kennelijk wordt deze onvoldoende ervaren en is dat een probleem. Ik lees nl ook dat die eenheid bevordert moet worden door actie te ondernemen. Men noemt conferenties en publicaties als ideeën en wil er een commissie op zetten die met verdere plannen komt.
Bedankt Dat zijn concretere vragen. Ik heb het antwoord niet. Wel weet ik dat men steeds meer individualistisch is geworden in de kerk in de afgelopen 20 jaar. Dat zal ook wel in de GG een beweging zijn die zijn sporen trekt en mensen eerder uit elkaar dan naar elkaar toe beweegt.Ararat schreef:Ik neem aan dat je vraag is: Hoe zie jij het verband... enz.
-
Dat snap ik maar dat benadrukken ze mijns inziens allebei niet.MGG schreef:
Het is toch bid en werkt? Volgens mij horen beide visies bij elkaar en vindt iedereen dat gebed het belangrijkste is, maar dat er ook daden moeten zijn.
Wat jij nu verwoordt, is inderdaad jarenlang de boodschap geweest in bladen als de Saambinder.MGG schreef:Wat voor verschillen? Ik kom weinig verder dan uiterlijke zaken en het verschil in accent wat dominees leggen.Tiberius schreef:Ik denk niet dat het gaat om eenheid in de zin van eenheidsworst, maar als ik het citaat zo lees, is het een eerste aanzet om binnen het kerkverband met verschillen om te kunnen gaan. Dat is inderdaad geen overbodige luxe.Ararat schreef:Waarom zou binnen een kerkverband volledige eenheid moeten zijn?
Maar blijkbaar heeft men nu op synodaal niveau ook door, dat die zienswijze niet juist is.
Je kan hier op het forum een aantal van die verschillen merken.
Inderdaad, relatief veel uiterlijke zaken, maar wel zaken waar veel gewicht aan gehangen wordt. Denk aan kledingvoorschriften voor vrouwen, voor kerkgangers, voor avondmaalgangers, makeup voor vrouwen, korte broek voor mannen, enz. Zoek ze allemaal maar op op dit forum.
En verder (ik noem zomaar wat op, er is veel meer in te vullen):
- Gebruik van media, zondagsheiliging.
- Liggingsverschillen van predikanten, waardoor sommige predikanten niet in sommige gemeenten uitgenodigd worden.
- Verschillen in gebruik van bijbelvertalingen
-
Bijna al deze zaken vallen in mijn ogen onder (uiterlijke) zaken die niet zo belangrijk zijn. (Ik heb zowel kennissen/familie in een van de meeste progressieve als de meeste conservatieve gemeente, waardoor ik de verschillen duidelijk zie/ervaar.) Ik vind maar enkele punten hiervan belangrijk.Tiberius schreef:Wat jij nu verwoordt, is inderdaad jarenlang de boodschap geweest in bladen als de Saambinder.MGG schreef:Wat voor verschillen? Ik kom weinig verder dan uiterlijke zaken en het verschil in accent wat dominees leggen.Tiberius schreef:Ik denk niet dat het gaat om eenheid in de zin van eenheidsworst, maar als ik het citaat zo lees, is het een eerste aanzet om binnen het kerkverband met verschillen om te kunnen gaan. Dat is inderdaad geen overbodige luxe.Ararat schreef:Waarom zou binnen een kerkverband volledige eenheid moeten zijn?
Maar blijkbaar heeft men nu op synodaal niveau ook door, dat die zienswijze niet juist is.
Je kan hier op het forum een aantal van die verschillen merken.
Inderdaad, relatief veel uiterlijke zaken, maar wel zaken waar veel gewicht aan gehangen wordt. Denk aan kledingvoorschriften voor vrouwen, voor kerkgangers, voor avondmaalgangers, makeup voor vrouwen, korte broek voor mannen, enz. Zoek ze allemaal maar op op dit forum.
En verder (ik noem zomaar wat op, er is veel meer in te vullen):
- Gebruik van media, zondagsheiliging.
- Liggingsverschillen van predikanten, waardoor sommige predikanten niet in sommige gemeenten uitgenodigd worden.
- Verschillen in gebruik van bijbelvertalingen
- Dat vrouwen volgens de Bijbels opdracht hun hoofd bedekken bij kerkdiensten. (Helaas zijn er diverse gemeente waar niet alle vrouwen dat doen.)
- Dat elke dominee desgewenst in elke gemeente mag preken. (In mijn ogen mag je een Bijbel getrouwe dominee niet weigeren, omdat je liever een ander accent hoort.)
- Het houden aan de synode uitspraken over bijvoorbeeld het gebruik van andere vertalingen.
Weet wel dat er "roddels" in de GG-wereld en op verjaardagen rondgaan alsof er gemeenten zijn waar er vele vrouwen zijn die geen hoed meer dragen en dat het allemaal zo vreselijk is in de linkerflank. Wij waren een paar weken geleden weekend in Zeeland en gekerkt in Vlissingen: 0 volwassen vrouwen zonder hoed gespot. Paar maanden geleden was ik voor een doopdienst in Bodegraven: 3 vrouwen zonder hoed (op een gemeente van 900 man!). Grote kans dat dit familieleden of vrienden van andere doopouders waren. Nu ben ik geen professioneel paparazzi hoedenteller, maar tochMGG schreef:Bijna al deze zaken vallen in mijn ogen onder (uiterlijke) zaken die niet zo belangrijk zijn. (Ik heb zowel kennissen/familie in een van de meeste progressieve als de meeste conservatieve gemeente, waardoor ik de verschillen duidelijk zie/ervaar.) Ik vind maar enkele punten hiervan belangrijk.
- Dat vrouwen volgens de Bijbels opdracht hun hoofd bedekken bij kerkdiensten. (Helaas zijn er diverse gemeente waar niet alle vrouwen dat doen.)

Ligt dat aan de gemeenten of aan het feit dat de synode wellicht niet genoeg rekening houdt met onderlinge verschillen? In ons kerkverband functioneren ook twee psalmberijmingen prima naast elkaar. Gun elkaar wat ruimte en dat zou zomaar eens de onderlinge eenheid kunnen bevorderen.MGG schreef:- Het houden aan de synode uitspraken over bijvoorbeeld het gebruik van andere vertalingen.
Het gaat mij er niet zozeer om om die verschillen nu te bespreken, maar om aan te geven DAT er veel verschillen er zijn.
En dat het winst is, dat het gesprek hoe om te gaan met die verschillen, er lijkt te komen. Dat is sowieso een nieuwe ontwikkeling.
En dat het winst is, dat het gesprek hoe om te gaan met die verschillen, er lijkt te komen. Dat is sowieso een nieuwe ontwikkeling.
-
Ik kom gelukkig niet op zulke roddelverjaardagen. Overigens zie ik op dit forum vaker dat het zo vreselijk is aan de rechterkant/in het grootste deel van de GG.Erskinees schreef:Weet wel dat er "roddels" in de GG-wereld en op verjaardagen rondgaan alsof er gemeenten zijn waar er vele vrouwen zijn die geen hoed meer dragen en dat het allemaal zo vreselijk is in de linkerflank. Wij waren een paar weken geleden weekend in Zeeland en gekerkt in Vlissingen: 0 volwassen vrouwen zonder hoed gespot. Paar maanden geleden was ik voor een doopdienst in Bodegraven: 3 vrouwen zonder hoed (op een gemeente van 900 man!). Grote kans dat dit familieleden of vrienden van andere doopouders waren. Nu ben ik geen professioneel paparazzi hoedenteller, maar tochMGG schreef:Bijna al deze zaken vallen in mijn ogen onder (uiterlijke) zaken die niet zo belangrijk zijn. (Ik heb zowel kennissen/familie in een van de meeste progressieve als de meeste conservatieve gemeente, waardoor ik de verschillen duidelijk zie/ervaar.) Ik vind maar enkele punten hiervan belangrijk.
- Dat vrouwen volgens de Bijbels opdracht hun hoofd bedekken bij kerkdiensten. (Helaas zijn er diverse gemeente waar niet alle vrouwen dat doen.). Er wordt teveel over gemeenten gepraat, alleen dat al zorgt voor onnodige verdeeldheid.
Ligt dat aan de gemeenten of aan het feit dat de synode wellicht niet genoeg rekening houdt met onderlinge verschillen? In ons kerkverband functioneren ook twee psalmberijmingen prima naast elkaar. Gun elkaar wat ruimte en dat zou zomaar eens de onderlinge eenheid kunnen bevorderen.MGG schreef:- Het houden aan de synode uitspraken over bijvoorbeeld het gebruik van andere vertalingen.
In mijn ogen aan de gemeenten. Je hoort bij een kerkverband en je kunt als minderheid niet zeggen ik houd mij niet aan de punten die mij niet bevallen. Ik vind 100 rijden erg langzaam, maar daarom mag ik niet zelfstandig beslissen dat voor mij de maximum snelheid 150 is. (Ik snap dat de politiek en de kerk anders werk, maar het gaat mij om het idee dat je niet altijd kan doen wat goed is in je eigen ogen.) Vooral niet als je iets wil veranderen, wat al minstens tientallen jaren zo is. Niet mee gaan in vernieuwen vind ik principieel anders dan zelfstandig vernieuwingen doorvoeren.
Elkaar op sommige punten ruimte gunnen is inderdaad belangrijk. Waar die grens ligt verschilt erg per kerkverband. Binnen de PKN wordt elkaar zoveel ruimte gegeven dat zelfs een atheïst dominee mag zijn.
-
Er kan wel veel door in de PKN, maar het is niet zo dat de atheïstische dominee jarenlang na zijn onthulling dominee kon zijn.MGG schreef:Ik kom gelukkig niet op zulke roddelverjaardagen. Overigens zie ik op dit forum vaker dat het zo vreselijk is aan de rechterkant/in het grootste deel van de GG.Erskinees schreef:Weet wel dat er "roddels" in de GG-wereld en op verjaardagen rondgaan alsof er gemeenten zijn waar er vele vrouwen zijn die geen hoed meer dragen en dat het allemaal zo vreselijk is in de linkerflank. Wij waren een paar weken geleden weekend in Zeeland en gekerkt in Vlissingen: 0 volwassen vrouwen zonder hoed gespot. Paar maanden geleden was ik voor een doopdienst in Bodegraven: 3 vrouwen zonder hoed (op een gemeente van 900 man!). Grote kans dat dit familieleden of vrienden van andere doopouders waren. Nu ben ik geen professioneel paparazzi hoedenteller, maar tochMGG schreef:Bijna al deze zaken vallen in mijn ogen onder (uiterlijke) zaken die niet zo belangrijk zijn. (Ik heb zowel kennissen/familie in een van de meeste progressieve als de meeste conservatieve gemeente, waardoor ik de verschillen duidelijk zie/ervaar.) Ik vind maar enkele punten hiervan belangrijk.
- Dat vrouwen volgens de Bijbels opdracht hun hoofd bedekken bij kerkdiensten. (Helaas zijn er diverse gemeente waar niet alle vrouwen dat doen.). Er wordt teveel over gemeenten gepraat, alleen dat al zorgt voor onnodige verdeeldheid.
In mijn ogen aan de gemeenten. Je hoort bij een kerkverband en je kunt als minderheid niet zeggen ik houd mij niet aan de punten die mij niet bevallen. Ik vind 100 rijden erg langzaam, maar daarom mag ik niet zelfstandig beslissen dat voor mij de maximum snelheid 150 is. (Ik snap dat de politiek en de kerk anders werk, maar het gaat mij om het idee dat je niet altijd kan doen wat goed is in je eigen ogen.) Vooral niet als je iets wil veranderen, wat al minstens tientallen jaren zo is. Niet mee gaan in vernieuwen vind ik principieel anders dan zelfstandig vernieuwingen doorvoeren.
Elkaar op sommige punten ruimte gunnen is inderdaad belangrijk. Waar die grens ligt verschilt erg per kerkverband. Binnen de PKN wordt elkaar zoveel ruimte gegeven dat zelfs een atheïst dominee mag zijn.
-
Wat je nu zegt is feitelijk onjuist. In 2006 zei hij 'ik geloof dat God niet bestaat, ik ben atheïst'. In 2012 ging hij met emeritaat, omdat hij 65 werd. Hij kon dus wel jarenlang dominee blijven en hij heeft na zijn emeritaat ook nog 'kerkdiensten' geleid.Geytenbeekje schreef:Er kan wel veel door in de PKN, maar het is niet zo dat de atheïstische dominee jarenlang na zijn onthulling dominee kon zijn.MGG schreef:Ik kom gelukkig niet op zulke roddelverjaardagen. Overigens zie ik op dit forum vaker dat het zo vreselijk is aan de rechterkant/in het grootste deel van de GG.Erskinees schreef:Weet wel dat er "roddels" in de GG-wereld en op verjaardagen rondgaan alsof er gemeenten zijn waar er vele vrouwen zijn die geen hoed meer dragen en dat het allemaal zo vreselijk is in de linkerflank. Wij waren een paar weken geleden weekend in Zeeland en gekerkt in Vlissingen: 0 volwassen vrouwen zonder hoed gespot. Paar maanden geleden was ik voor een doopdienst in Bodegraven: 3 vrouwen zonder hoed (op een gemeente van 900 man!). Grote kans dat dit familieleden of vrienden van andere doopouders waren. Nu ben ik geen professioneel paparazzi hoedenteller, maar tochMGG schreef:Bijna al deze zaken vallen in mijn ogen onder (uiterlijke) zaken die niet zo belangrijk zijn. (Ik heb zowel kennissen/familie in een van de meeste progressieve als de meeste conservatieve gemeente, waardoor ik de verschillen duidelijk zie/ervaar.) Ik vind maar enkele punten hiervan belangrijk.
In 2011 zei hij 'de kerk had niet de guts om mij eruit te mieteren'. In mijn ogen heeft hij hierin gelijk. De pkn accepteert praktisch alles ook al gaat het lijnrecht tegen de Bijbel in.
-
Excuses, dat had ik niet mee gekregen. Ik had alleen mee gekregen dat er wel een procedure tegen hem gestart werd.
Dus ondanks dat ze blijkbaar niets konden doen ondernamen ze wel actie ( wilde dat wel doen althans)
Dus ondanks dat ze blijkbaar niets konden doen ondernamen ze wel actie ( wilde dat wel doen althans)
-
Er is volgens mij twee keer een procedure gestart, omdat sommige wel actie wouden ondernemen. Binnen het conservatieve deel van de PKN stuiten zijn uitspraken vanzelfsprekend op verzet. Bij mijn weten zijn beide gestrand, omdat er geen meerderheid was. De situatie rond deze dominee heeft mij op schokkende wijzen bewust gemaakt van hoe ver de grenzen van de PKN liggen.Geytenbeekje schreef:Excuses, dat had ik niet mee gekregen. Ik had alleen mee gekregen dat er wel een procedure tegen hem gestart werd.
Helaas ging de Godslastiger wel door.
'Gods zoon is een overschatte figuur in de christelijke traditie, stelt Hendrikse. "Er zijn nog meer religies op de wereld, hoor. Hebben die Jezus nodig? Wat een arrogantie!"'
Zita, je vraag op Refoweb is beantwoord: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... gemeenten/Zita schreef:Wat doet de penningmeester van een synode? Ik snap dat de zaalhuur en de koffie betaald moet worden. Maar waarom is er dan ook nog een tweede penningmeester en waarom kan zoiets niet gewoon door het BKD geregeld worden? Of zit er ook nog een heel bestuurlijke inhoud achter?

Haha, blijkbaar vond iemand die mijn vraag hier op refoforum las het echt een supergeweldige vraag. Want ik heb 'm zelf niet gesteld. Mijn enige vraag op refoforum heb ik ruim twintig jaar geleden gesteld.Piet Puk schreef:Zita, je vraag op Refoweb is beantwoord: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... gemeenten/Zita schreef:Wat doet de penningmeester van een synode? Ik snap dat de zaalhuur en de koffie betaald moet worden. Maar waarom is er dan ook nog een tweede penningmeester en waarom kan zoiets niet gewoon door het BKD geregeld worden? Of zit er ook nog een heel bestuurlijke inhoud achter?