-DIA- schreef:
Dus beter om het spotten te voorkomen de preek op slot? We lezen ook iets van het heilige dat de honden niet gegeven mag worden?
Nee, als je dit gewoon op de site van de kerk zet en openbaar toegankelijk maakt lijkt me dat geen enkel probleem. Dan moeten mensen nl speciaal naar de preek op zoek en ik denk dat die 'honden' dat niet snel zullen doen. Doe je dit op youtube dan is de drempel vele malen lager. Dat hoeft niet tegen te houden, maar zal wel sneller reactie geven.
Het is overigens wel iets interessants dat je voorhoudt. Hoe verhoudt zich dit tot juist een brede verkondiging van het evangelie aan iedereen? Ik denk dat ermee bedoeld wordt dat je niet stug moet door blijven prediken aan mensen die alles bespotten, maar dat wil niet zeggen dat je je site niet open kan zetten denk ik. Maar ik ben benieuwd naar de meningen alhier.
Mattheus 7:6 Geeft het 3heilige den honden niet, en werpt uw parelen niet voor de zwijnen; opdat zij niet te eniger tijd dezelve met hun voeten vertreden en zich omkerende u verscheuren.
Spr. 9:8 Bestraf den spotter niet, opdat hij u niet hate; bestraf den wijze, en hij zal u liefhebben.
Spr. 23:9 Spreek niet voor het oor eens zots, want hij zou het verstand uwer woorden verachten.
3 Heilig is eigenlijk hetgeen van het gemeen gebruik afgezonderd is, en wordt daardoor hier verstaan de predicatie des Evangelies, of de vermaningen en vertroostingen uit Gods Woord, alsook de bediening der heilige sacramenten, die vanwege hun waardigheid hier ook parelen genaamd worden, en die men den hardnekkigen en moedwilligen spotters, die bij honden en zwijnen vergeleken worden, niet moet voorhouden, Spr. 9:8. 1 Kor. 10:21. Filipp. 3:2. verwijsteksten
Spr. 9:8 Bestraf den spotter niet, opdat hij u niet hate; bestraf den wijze, en hij zal u liefhebben.
1 Kor. 10:21 Gij kunt den drinkbeker des Heeren niet drinken en den drinkbeker der duivelen; gij kunt niet deelachtig zijn der tafel des Heeren en der tafel der duivelen.
Filipp. 3:2 Ziet op de honden, ziet op de kwade arbeiders, ziet op de versnijding.