Het grote weertopic

Bertiel

Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door Bertiel »

Het weer is naast lezen en vogels een grote hobby van mij. Heb een weerstation, een goeie, jammer dat m'n tuin te klein is om niet zo heel nauwkeurig te meten. Ik volg het nu ook met grote interesse, ook via diverse andere sites / forums (of is het fora).
Wel heb ik er last van, heb astma, en al die hitte is niet goed voor m'n longetjes. Rustig aan en we overleven het wel. Vanacht redelijk geslapen.
Qua weer heeft onweer en storm mn voorkeur. Zaterdag nog in een onweersbui gelopen, heerlijk om zo de natuur en de krachten te ervaren. Wel jammer van die regen op m'n bril, dat is hopelijk ook over als ik gelazerd ben. Vind het ook total niet erg om door de regen te lopen, of nog beter, door de sneeuw!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Dodo

Bericht door Dodo »

Door een onweersbui lopen is toch gevaarlijk?
En eigenlijk moet je "gelaserd" schrijven. Dat is toch anders dan met een z... :)
parsifal

Bericht door parsifal »

Roos2018 schreef:Bij ons is het elke dag 40 - 43 graden Celsius , en dat duurt van begin juli tot half september.
Daarna zakt het kwik weer onder de 40 graden.
De mensen hier passen hun dag- en werk ritme (fiësta) daarop aan.
Ik hoor hier niemand daarover klagen; praten en klagen over het weer is zo typisch Nederlands.
Je hoeft hier ook echt niet een praatje over het weer te maken, dan kijken de mensen je niet begrijpend aan.

Waarom praten Nederlanders zoveel over het weer?
28-12-2017 door Reinout van den Born

...

‘Koud voor de tijd van het jaar, vindt u niet? Ja, heel koud… Vooral die wind maakt het zo koud. Ja, zonder die wind zou het zo koud niet zijn… Maar zo lang die wind niet gaat liggen, blijft het koud. Ja, dan blijft het koud, inderdaad…’

Het is een gesprekje over het weer dat velen van ons om de haverklap voeren. Nergens ter wereld wordt zoveel over het weer gepraat als in Nederland.

‘Ik zat vanochtend even in de zon uit de wind, maar het werd me te heet. Ja, uit de wind wordt het warm… Ja, wat ik doe is soms even staan. Dan vang ik wat meer wind, want als ik blijf zitten wordt het wel erg heet. Oh, ik bleef zitten… Nou, ik ben ook weleens blijven zitten, maar dat is me niet goed bevallen, nee…’

Waarom?
Wat is er zo interessant aan het Nederlandse weer dat we er zoveel over praten? Veel mensen hebben zich hierover al het hoofd gebroken. Aan het einde van de jaren 80 van de vorige eeuw was er zelfs een Nepalese professor die een heus onderzoek deed naar het praten over het weer in Nederland. Uitkomst van zijn onderzoek was dat het iets met de Nederlandse genen te maken moet hebben. Gevormd door het veroveren van het land op de zee. En door de eeuwenlange afhankelijkheid van het weer, bij voorbeeld voor de jaarlijkse oogsten.

Het is anders best fris voor de tijd van het jaar, vindt U niet? Ja, het is gewoon guur… Kijk, een buitje, OK, maar dit? Ja, het is niet mooi. En ik zie het voorlopig ook niet opknappen… Als het zo blijft, zeker niet…’

´Vanochtend keek ik naar boven en ik zag het opentrekken. En ik dacht, dat gaat goed! Ja, dacht ik ook. Maar een uurtje later trok het dicht. Ik denk, nou wordt het niks. Ja, daar leek het op… Trekt ´t in de namiddag weer open. Toen dacht ik, nou ja nu kan het alle kanten op. Ja, ik stond ook te kijken. ´

´Het is anders weer aardig fris buiten. Heel fris… Ik wilde bijna zonder das weggaan, maar buiten gekomen, merkte ik dat het te fris was. Zeker… Terwijl het eergisteren zo mooi was. Eergisteren had ik ook geen das om…´

...
Mijn schoonfamilie praat ook minder over het weer. In Indonesië kunnen ze echter weer uren kletsen over het eten en hoe het net iets beter kan met wat extra sambal enzo. Dat soort gesprekken hebben we weer minder in Nederland over de gehaktbal, aardappels en boontjes.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Dodo schreef:Door een onweersbui lopen is toch gevaarlijk?
En eigenlijk moet je "gelaserd" schrijven. Dat is toch anders dan met een z... :)
Ja, maar kon even niet anders. Als het echt dichtbij komt ga ik wel de auto in of naar binnen, maar onweer beleef ik het liefst buiten.
Ik had trouwens een andere taalvraag dodo...
en als je van ge een be maakt, kan je er nog wat van maken
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Desiree

Bericht door Desiree »

Ad Anker schreef:Ik leg net mijn zoon op bed. (10). Bloedheet zoldertje. Staat 'ie zijn pyjama aan te trekken. Ik zeg: zou je dat wel doen. Hij kijkt me verbaasd aan en zegt: Ja, waarom niet? Hij kruipt in zijn bed en gaat lekker slapen.

En ja, sterkte voor alle mensen die er last van hebben. Al denk ik wel eens dat diegenen die het hardst roepen nog niet zoveel last hebben. Maar dat is mijn beleving.

:love
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

DDD

Bericht door DDD »

Dat zal allemaal waar zijn, maar toch las ik gisteren in de krant dat de hitteplannen (enkel open deuren) al een heleboel levens gespaard hebben. Dat blijkt uit de statistieken.

Je kunt dus blijkbaar niet genoeg aandacht hebben voor vanzelfsprekendheden, vooral bij oudere mensen die het allemaal wel best vinden. Dus ik vind de aandacht ervoor niet overdreven.

Ik zie in mijn omgeving steeds meer mensen een airco kopen die ook kan verwarmen. Dan ben je gelijk deels van het gas af en het schijnt zuiniger te zijn dan een warmtepomp via de traditionele cv-installatie.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

--
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 24 jul 2019, 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Dat zal allemaal waar zijn, maar toch las ik gisteren in de krant dat de hitteplannen (enkel open deuren) al een heleboel levens gespaard hebben. Dat blijkt uit de statistieken.

Je kunt dus blijkbaar niet genoeg aandacht hebben voor vanzelfsprekendheden, vooral bij oudere mensen die het allemaal wel best vinden. Dus ik vind de aandacht ervoor niet overdreven.

Ik zie in mijn omgeving steeds meer mensen een airco kopen die ook kan verwarmen. Dan ben je gelijk deels van het gas af en het schijnt zuiniger te zijn dan een warmtepomp via de traditionele cv-installatie.
Kun je zo een airco dan je hele huis laten koelen/verwarmen? En hoe werkt dat principe dan?
ejvl

Re: RE: Re: Het grote weertopic [2]

Bericht door ejvl »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Dat zal allemaal waar zijn, maar toch las ik gisteren in de krant dat de hitteplannen (enkel open deuren) al een heleboel levens gespaard hebben. Dat blijkt uit de statistieken.

Kun je zo een airco dan je hele huis laten koelen/verwarmen? En hoe werkt dat principe dan?
Een split airco. Met buitenunit. Haalt lucht uit huis naar buiten en lucht van buiten naar binnen, gekoeld of verwarmd.
Kan koelen en verwarmen. Heel het huis is afhankelijk hoe groot het huis is en hoeveel units je ophangt.
DDD

Bericht door DDD »

Dat zal nog moeten blijken. Ik denk van wel, zeker bij een huis met een goede EPC. Met een normale airco kun je ook verwarmen, dat was jaren geleden bij mij op kantoor al zo. Dat is een kwestie van het systeem omgekeerd gebruiken. Het verschil met vijf jaar geleden is, dat elektriciteit steeds goedkoper en gas steeds duurder zal worden.

Ik heb gelezen dat het omzetten van warmte uit de buitenlucht in warm water veel minder zuinig is dan via een luchtverwarming en dat klinkt logisch.

Maar ik heb zelf alleen mobiele airco's.

@Ejvl: Geen lucht, maar warmte/koude. De lucht gaat juist niet heen en weer, dus je moet wel blijven ventileren.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

heen en weer, heen en weer!! Ik moet ergens aan denken...

Vanacht ook de ventilator aangehad, en dat helpt wel iets om de boel door te laten waaien.
binnen temperatuur vanochtend 23,8... en dat beneden.
refo

Bericht door refo »

Je zult het niet geloven, maar om vijf uur werden we wakker van de kou.
Dodo

Bericht door Dodo »

refo schreef:Je zult het niet geloven, maar om vijf uur werden we wakker van de kou.
Zat je hierbij?
Mara

Bericht door Mara »

Maandag had ik aan de zuidkant van het huis in een slaapkamer witte dekbedovertrekken voor de ramen gehangen, omdat daar alleen lamellen hangen en die de warmte helemaal niet tegenhouden.
Vroeg vanmorgen een achterbuurman, "er is toch niemand gestorven bij jullie?"
Bertiel schreef:Vanacht ook de ventilator aangehad, en dat helpt wel iets om de boel door te laten waaien.
Paar jaar geleden een plafondventilator laten monteren, toen we het plafond moesten vervangen.
Vannacht op stand 2 gezet en ik heb het dus niet warm gehad. :super
Hier in de kamer is het nu 27.6, ik heb alles om half 7 open gegooid, maar het waait en tocht niet.
Gisteravond heb ik een stukje film bekeken van iemand die op een slede door de Noordpool trok.
Daar krijg je wel even een mindset van.
Hoe vaker je zegt: wat is het heet he, des te erger voel je het.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
refo

Bericht door refo »

Dodo schreef:
refo schreef:Je zult het niet geloven, maar om vijf uur werden we wakker van de kou.
Zat je hierbij?
Nee, gewoon thuis, zonder airco, maar in de tocht.
Plaats reactie