Waarnemers mogen deelnemen aan de classis. Deelnemers niet, want die erkennen formeel de bestaand CGK niet meer, en je kunt niet deelnemen aan een vergadering die je niet erkent. En zelfs als dat wel zo is dan kan het ook niet, je kunt maar bij één kerkverband zijn aangesloten. Onze CGK gemeente kan ook niet naar een PKN classisDDD schreef: ↑Vandaag, 10:29 Kan iemand mij uitleggen waarom gemeenten die mee willen gaan met Rijnsburg niet welkom zijn op de classis van de CGK? Ik begrijp dat niet. Zolang een gemeente zich aan alle besluiten houdt, en deelneemt aan de kerkelijke vergaderingen, wat zou er dan voor reden kunnen zijn om een gemeente te weigeren?
Een gemeente mag zich toch ook elders oriënteren?
Als leek zou ik denken: waarom roep je niet alle gemeenten op om gewoon deel te nemen totdat je bent afgescheiden?
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
Middenrefo
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Vreemde redenering om dit goed te praten. De meeste Rijnsburg gemeenten zullen ook niet naar een classis willen gaan maar om vanuit deputaten vertegenwoordiging gemeenten uit te sluiten is wel heel on-christelijkgereformeerd. Ze accepteren wel de kerkelijke afdrachten die deze gemeenten in ieder geval tot 2027 trouw betalen. Is dat recht?Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 10:40Waarnemers mogen deelnemen aan de classis. Deelnemers niet, want die erkennen formeel de bestaand CGK niet meer, en je kunt niet deelnemen aan een vergadering die je niet erkent. En zelfs als dat wel zo is dan kan het ook niet, je kunt maar bij één kerkverband zijn aangesloten. Onze CGK gemeente kan ook niet naar een PKN classisDDD schreef: ↑Vandaag, 10:29 Kan iemand mij uitleggen waarom gemeenten die mee willen gaan met Rijnsburg niet welkom zijn op de classis van de CGK? Ik begrijp dat niet. Zolang een gemeente zich aan alle besluiten houdt, en deelneemt aan de kerkelijke vergaderingen, wat zou er dan voor reden kunnen zijn om een gemeente te weigeren?
Als leek zou ik denken: waarom roep je niet alle gemeenten op om gewoon deel te nemen totdat je bent afgescheiden?
Wees eerlijk broeder en geef gewoon toe dat deputaten een duidelijke keuze tegen Rijnsburg hebben gemaakt en ze eruit hebben gezet. Zo duidelijk waren deze broeders nooit als het ging om de ongehoorzaamheid tegen art31.
Verwacht dat deze brief een behoorlijk boemerang effect zal hebben. Het is bestuurlijk gezien gewoon een domme brief of je moet een agenda hebben om die vervelende gewetensbezwaarden eruit te willen werken. Die agenda is nu duidelijk en dat vind ik wel goed.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat is volgens mij ook wat deputaten stellen. Komen er kerken niet naar de classis, vraag naar hun beweegredenen. Wanneer ze zich (nog) niet verbonden hebben aan Rijnsburg AV 21 maart, nodig ze van harte uit om afgevaardigd te worden naar PS en GS. Geven ze onomwonden aan zich in de nieuwe structuur te voegen van de AV van Rijnsburg, dan scheiden ze zich de jure en de facto (kan ik die ook eens gebruiken) af.DDD schreef: ↑Vandaag, 10:29 Kan iemand mij uitleggen waarom gemeenten die mee willen gaan met Rijnsburg niet welkom zijn op de classis van de CGK? Ik begrijp dat niet. Zolang een gemeente zich aan alle besluiten houdt, en deelneemt aan de kerkelijke vergaderingen, wat zou er dan voor reden kunnen zijn om een gemeente te weigeren?
Laatst gewijzigd door MidMid op 27 feb 2026, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet niet of deze toon en houding op dit moment heel erg bijdraagt. 't Is geen geestelijk spreken. Alsof er een verborgen agenda ligt. Volgens mij is dep. vertegenwoordiging vrij helder in hun agenda. Ze willen eerst de vraag op tafel hebben of afscheiden, scheuren, ontvlechten of wat dan ook mag en kan en te verantwoorden is naar de Koning van de Kerk. Ze roepen Rijnsburg op om hun plannen niet zo door te zetten dat het onomkeerbaar is. Doet Rijnsburg dat wel, dan schetsen ze eerlijk de gevolgen.huisman schreef: ↑Vandaag, 10:54Vreemde redenering om dit goed te praten. De meeste Rijnsburg gemeenten zullen ook niet naar een classis willen gaan maar om vanuit deputaten vertegenwoordiging gemeenten uit te sluiten is wel heel on-christelijk gereformeerd. Ze accepteren wel de kerkelijke afdrachten die deze gemeenten in ieder geval tot 2027 trouw betalen. Is dat recht?Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 10:40Waarnemers mogen deelnemen aan de classis. Deelnemers niet, want die erkennen formeel de bestaand CGK niet meer, en je kunt niet deelnemen aan een vergadering die je niet erkent. En zelfs als dat wel zo is dan kan het ook niet, je kunt maar bij één kerkverband zijn aangesloten. Onze CGK gemeente kan ook niet naar een PKN classisDDD schreef: ↑Vandaag, 10:29 Kan iemand mij uitleggen waarom gemeenten die mee willen gaan met Rijnsburg niet welkom zijn op de classis van de CGK? Ik begrijp dat niet. Zolang een gemeente zich aan alle besluiten houdt, en deelneemt aan de kerkelijke vergaderingen, wat zou er dan voor reden kunnen zijn om een gemeente te weigeren?
Wees eerlijk broeder en geef gewoon toe dat deputaten een duidelijke keuze tegen Rijnsburg hebben gemaakt en ze eruit hebben gezet. Zo duidelijk waren deze broeders nooit als het ging om de ongehoorzaamheid tegen art31.
Verwacht dat deze brief een behoorlijk boemerang effect zal hebben. Het is bestuurlijk gezien gewoon een domme brief of je moet een agenda hebben om die vervelende gewetensbezwaarden eruit te willen werken. Die agenda is nu duidelijk en dat vind ik wel goed.
En persoonlijk vind ik het ook een pot verwijt de ketel, want Rijnsburg c.s. sluit met het smalle toegangspoortje ook een deel van de kerken buiten. Met dit verschil dat ik vind dat men daartoe voor nu geen kerkrechtelijke redenen heeft, die dep. vertegenwoordiging wel heeft.