Maatregelen kerk ivm coronavirus

Adje

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adje »

GerefGemeente-lid schreef:Waarom generaliseer je zo? De meeste besmettingen vinden helemaal niet plaats tijdens erediensten. De overheid zou veel gerichter maatregelen moeten treffen op de plaatsen waar de meeste besmettingen ontstaan.

We moeten en mogen bovendien online-diensten nooit gelijk stellen aan het lijfelijk aanwezig zijn in Gods huis. Want een groot gevaar wat achter de steeds langer wordende periode van online-diensten schuilgaat, is dat er gewenning optreedt. Met als resultaat dat er straks na de crisis heel veel mensen kunnen zijn die geen voordeel meer zien om lijfelijk op te gaan naar Gods huis.

Straks kunnen we de kerken wel afbreken: 'Ja maar, online gaat het toch ook prima?'
Dat zegt oa. de horeca en detailhandel ook, dat er bij hen weinig tot geen besmettingen plaats vinden.

Verder stel ik online diensten niet gelijk aan het fysiek aanwezig zijn tijdens een eredienst. Het zijn dan ook bijzondere tijden die een bijzondere aanpak vragen.

De meeste besmettingen vinden op dit moment plaats op scholen, moeten die volgens jou gesloten worden?

Mag ik mij er over verbazen dat enerzijds kerken/kerkelijke gemeenten waar de vaccinatiegraad niet hoog is, men anderzijds ook niet genegen is om af te schalen of een avonddienst online te houden?
Dan gaat het er niet over wat fijner is of wat onze kerkelijke rechten zijn. Ik mis de ootmoed in dit alles eerlijk gezegd een beetje.

Jongere heeft eerder in dit topic hierover al iets geschreven:
Jongere schreef:Er ligt veel nadruk in dit topic op de vrijheid van kerken, en wat ze nu wel of niet mogen, wanneer iets een advies is, en wat anderen allemaal wél mogen. Begrijpelijk. Ik mis de regelmatige gang naar de kerk ook erg, en dat dat nu door oplaaiende besmettingscijfers weer minder is geworden, vind ik heel moeilijk.

Maar wat ik mis is urgentiegevoel van de situatie momenteel. Hebben we daar nog enig idee van? Als de eerste reactie vanuit kerkelijke context op een dringend advies van onze premier boosheid is, en de -theoretisch juiste- opmerking dat het máár een advies is dat wettelijk niets zegt, vind ik dat wel armoedig...
Het virus jaagt momenteel door Nederland, maar niet minder door onze gezindte. Ik hoor van bijzonder veel besmettingen in de naaste omgeving en helaas ook van opmerkelijk veel sterfgevallen. Er zijn zo veel mensen weggevallen inmiddels, lang niet allemaal 'oud en kwetsbaar'.
Soms zijn er heel schrijnende omstandigheden: een man overlijdt, zijn vrouw kan niets meemaken van afscheid en begrafenis want ligt zelf in zorgelijke toestand op de IC. Van kennissen in de zorg hoor ik: het is bijna niet meer te doen, dit voelt als een donkere wolk, we draaien overuur op overuur en het einde is lang niet in zicht.
Dit zijn geen abstracte 'angstverhalen' uit de media - dit zijn concrete dingen die op dit moment gebeuren.

Laat het meelijden in al die omstandigheden vooral maar doorklinken vanuit kerken, zou ik zeggen. En de roep naar boven om verlossing uit deze nood.
En inderdaad: het is óók een grote nood dat al deze omstandigheden hun gevolgen hebben voor de erediensten. Daar lijd ik ook aan. Maar ik kan er slecht tegen als het lijkt alsof dat laatste het enige probleem is waar kerken mee te rekenen hebben. Laten we onze verantwoordelijkheid nemen, en bovendien niet doen alsof het niet uitmaakt wat kerken besluiten. Niet alleen voor het beeld naar buiten (wat secundair is, maar niet onbelangrijk - we zijn kerk temidden van onze directe omgeving, van buren die we hopen uit te nodigen om met ons te gaan en te doen als wij), maar ook voor de concrete veiligheid. Want er vinden wel degelijk besmettingen plaats in erediensten en rond kerkelijke activiteiten en ook daarom dragen kerken verantwoordelijkheid.

Ik ben het persoonlijk ook bijzonder zat, maar zou graag zien dat kerken en wij als kerkgangers deze urgentie niet uit het oog verliezen. Nut en noodzaak van het verschuiven van een kerktijd zie ik overigens evenmin, je doet hetzelfde alleen een uur eerder (en daardoor vaak nog dichter tegen een vorige dienst in het gebouw aan, dus met minder ventilatietijd). Maar dat hangt vooral samen met de vraag of het kabinetsbeleid logisch is, ik snap ook verkorte winkeltijden nooit zo goed als mensen dezelfde boodschappen moeten doen in een korter tijdvak. Maar dat er iets moet gebeuren, staat echt buiten kijf.
Valcke

Bericht door Valcke »

Adje, volgens mij heb je een blinde vlek voor het verschil tussen rechten en plichten (de inzettingen van God). M.i. ligt daar in deze kwestie de belangrijkste worsteling en daar ga je voor 100% aan voorbij. Je peilt daarom op geen enkele manier de motieven van mensen die in deze kwestie anders denken dan jij. Dat levert natuurlijk geen vruchtbaar gesprek op.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Valcke schreef:Adje, volgens mij heb je een blinde vlek voor het verschil tussen rechten en plichten (de inzettingen van God). M.i. ligt daar in deze kwestie de belangrijkste worsteling en daar ga je voor 100% aan voorbij. Je peilt daarom op geen enkele manier de motieven van mensen die in deze kwestie anders denken dan jij. Dat levert natuurlijk geen vruchtbaar gesprek op.
Zo... Heel mooi gezegd. Inderdaad, wanneer elke worsteling als dwarse ongehoorzaamheid wordt gekenmerkt (wat ook steeds meer in de vaccinatiediscussie naar voren komt) praat je volledig langs elkaar heen. En dat is het probleem in deze pandemie. De ene groep begrijpt de andere echt niet meer.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Eens met de wijze woorden van @Valcke.

@Adje, Gods Woord eist van ons dat we de geboden Gods volgen, daar horen geen aanpassingen bij die op ongegronde reden zijn gebaseerd. Het advies om de diensten na 17.00 uur af te schaffen is louter gebaseerd op solidariteit met werelds vermaak wat niet kan doorgaan. Dus ja, dan is dat niet dat ik rechthebbend ben, maar plichtsgetrouw aan wat God en Zijn Woord van mij eist. En dan geloof ik dat daar geen solidariteit bij hoort met allerlei zaken die de toets van Gods Woord niet kunnen doorstaan. En die plicht die God van ons eist, kan de overheid nooit afnemen, al komt de hele wereld er tegenop.
Adje schreef:De meeste besmettingen vinden op dit moment plaats op scholen, moeten die volgens jou gesloten worden?
En ja, ik ben persoonlijk voor het deels sluiten van de scholen, voor bijvoorbeeld 30% van de lesuren. Mijns inziens ontstaan daar de meeste besmettingen. Dus daar pak je dan het probleem aan.
Forummer

Bericht door Forummer »

Het lijkt er ook vaak op (helaas komt dat aan beide kanten voor) dat we elkaar ook niet willen begrijpen...

Helaas. We hoeven echt niet om vervolging te vragen of erop te hopen, maar mij bekruipt regelmatig het gevoel dat een echte christenvervolging wel eens goed zou zijn voor ons strontverwende Nederlandje... Dan zouden we elkaar weer nodig hebben als christenen onderling, in plaats van elkaar te verketteren om een of ander onwelgevallig standpunt.

Het getuigd ook van armoede als wij onze keuzes -hoewel voor Gods aangezicht gemaakt- niet kunnen verwoorden zodat het voor iedereen duidelijk is.

Ook ik vind het moeilijk. Maar zullen we met elkaar toch proberen één te zijn in Christus?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

GerefGemeente-lid schreef:Eens met de wijze woorden van @Valcke.

@Adje, Gods Woord eist van ons dat we de geboden Gods volgen, daar horen geen aanpassingen bij die op ongegronde reden zijn gebaseerd. Het advies om de diensten na 17.00 uur af te schaffen is louter gebaseerd op solidariteit met werelds vermaak wat niet kan doorgaan. Dus ja, dan is dat niet dat ik rechthebbend ben, maar plichtsgetrouw aan wat God en Zijn Woord van mij eist. En dan geloof ik dat daar geen solidariteit bij hoort met allerlei zaken die de toets van Gods Woord niet kunnen doorstaan. En die plicht die God van ons eist, kan de overheid nooit afnemen, al komt de hele wereld er tegenop.
Adje schreef:De meeste besmettingen vinden op dit moment plaats op scholen, moeten die volgens jou gesloten worden?
En ja, ik ben persoonlijk voor het deels sluiten van de scholen, voor bijvoorbeeld 30% van de lesuren. Mijns inziens ontstaan daar de meeste besmettingen. Dus daar pak je dan het probleem aan.
Het advies om diensten af te schaffen heb ik nog nergens gehoord of gelezen. Ik heb alleen gezien dat de overheid adviseert om tijdelijk geen diensten te beleggen na 17:00 uur. De argumentatie van de overheid doet niet ter zake. Ze hebben een advies gegeven en daar kun je mee doen wat je wilt. Het Woord van God eist trouwens nergens dat je een dienst na 17:00 uur moet houden.
Waar ik problemen mee heb is dat mensen vanuit een soort kwaadaardige houding alles benaderen wat vanuit de overheid komt. Als je dan plichtsgetrouw wilt zijn aan Gods Woord hoort daar toch ook het onderwerpen aan de gezagsdragers bij in de wetenschap dat er geen gezag is dan van God en dat de gezagdragers die er zijn door God zijn ingesteld en dat daarbij de waarschuw klinkt dat wie zich daartegen verzet tegen de instelling van God in gaat, en dat wie daartegen in gaan het oordeel van God over zichzelf halen. Met de overheid van mening verschillen is prima, maar laten we niet steeds de overheid in een kwaad daglicht stellen en ons zelf daar boven verheffen.
Valcke

Bericht door Valcke »

Ditbenik schreef:De argumentatie van de overheid doet niet ter zake.
Omdat de regeerders van de kerk een eigen verantwoordelijkheid hebben, ben ik het hiermee oneens. De argumentatie doet zeker wél ter zake. Een advies dient gewogen te worden voor het aangezicht van God. Dan dient ook een rol te spelen waarom de overheid iets wel of niet vraagt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ze zouden ook de diensten kunnen vervroegen, bijvoorbeeld 's morgens om 8 uur, als fysieke kerkgang zo essentieel gevonden wordt.
Tussen 8 en 17 uur kan je makkelijk en veilig drie diensten organiseren.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Ze zouden ook de diensten kunnen vervroegen, bijvoorbeeld 's morgens om 8 uur, als fysieke kerkgang zo essentieel gevonden wordt.
Het bed is de mens liever dan de overheid, denk ik zo.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Tiberius schreef:Ze zouden ook de diensten kunnen vervroegen, bijvoorbeeld 's morgens om 8 uur, als fysieke kerkgang zo essentieel gevonden wordt.
Ik ben wel benieuwd hoe hierop gereageerd wordt. Je kunt inderdaad keurig om 8 uur, 12 uur en 15 uur een dienst organiseren. Daarmee ben je de overheid (al zijn het slechts adviezen etc) gehoorzaam en doe je recht aan het ter kerke kunnen gaan.
Terri

Bericht door Terri »

Zeeuw schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe hierop gereageerd wordt. Je kunt inderdaad keurig om 8 uur, 12 uur en 15 uur een dienst organiseren. Daarmee ben je de overheid (al zijn het slechts adviezen etc) gehoorzaam en doe je recht aan het ter kerke kunnen gaan.
Tja, idd, waar gaat het nu écht om?
Het zal wel aan mij liggen, maar dat op het 'zeurderige' af vast willen houden aan een kerkdienst na 17.00 uur komt op mij wat kinderachtig over.
huisman

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
Jullie houden echt geen rekening met heel veel variabelen. Bv preekvoorziening op afwijkende tijden. Gezinnen met kleine kinderen die middag en/of ochtendslaapje nodig hebben. enz. enz.

Verder het is een advies om solidariteit te hebben met de niet-essentiële sectoren. Heeft dus niets met veiligheid besmettingen te maken. Er is geen avondlockdown!
Bijna alle kantoren, bedrijven enz hebben hun gewone werktijden. Alleen in de horeca, de retail sector en de cultuur sector is er een vervroegde sluiting.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Je noemt veel argumenten, Huisman, maar geen enkele daarvan wordt genoemd door de GG en de GGiN: ik lees niets over middagdutjes en preekvoorziening, alleen over essentieel zijn.
Daar is mijn tip op gericht.
Als men vindt dat de middagdutjes gehandhaafd moeten blijven, moet men dat als argument noemen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
Jullie houden echt geen rekening met heel veel variabelen. Bv preekvoorziening op afwijkende tijden. Gezinnen met kleine kinderen die middag en/of ochtendslaapje nodig hebben. enz. enz.

Verder het is een advies om solidariteit te hebben met de niet-essentiële sectoren. Heeft dus niets met veiligheid besmettingen te maken. Er is geen avondlockdown!
Bijna alle kantoren, bedrijven enz hebben hun gewone werktijden. Alleen in de horeca, de retail sector en de cultuur sector is er een vervroegde sluiting.
Dat eerste is onzin. Normaliter worden 2e diensten waar er drie zijn, ook maar weinig bezocht. Als je iets heel graag wilt, dan heb je er iets voor over.

Met je een na laatste regel ben ik het eens. Het stuk over de kantoren en bedrijven is zoeken naar argumenten. Een kerkdienst is geen kantoor of bedrijf. Je zit met veel personen in 1 ruimte, dus de parallel met de cultuursector is snel getrokken.
Ik zeg hier niet mee dat ik vind dat je geen kerkdiensten na 17.00 uur moet doen. Maar argumenten zoeken is een beetje flauw.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik vind het advies van de GG prima. Ik vind dat er ook goed nagedacht is over dit advies. Ik wil met het advies voor de overheid haar niet in een kwaad daglicht stellen. En dat gebeurt ook niet met de praktische invulling van dit advies.

Het is vooral belangrijk ons gezond verstand te gebruiken. Daarmee hoeven we niet mee te gaan met wat de algemene opinie lijkt te zijn.

Ik had aanpassing ook wel prima gevonden. Het is haalbaar om diensten te vervroegen en de kerkgang wordt niet ingeperkt.
Plaats reactie