Dat zegt oa. de horeca en detailhandel ook, dat er bij hen weinig tot geen besmettingen plaats vinden.GerefGemeente-lid schreef:Waarom generaliseer je zo? De meeste besmettingen vinden helemaal niet plaats tijdens erediensten. De overheid zou veel gerichter maatregelen moeten treffen op de plaatsen waar de meeste besmettingen ontstaan.
We moeten en mogen bovendien online-diensten nooit gelijk stellen aan het lijfelijk aanwezig zijn in Gods huis. Want een groot gevaar wat achter de steeds langer wordende periode van online-diensten schuilgaat, is dat er gewenning optreedt. Met als resultaat dat er straks na de crisis heel veel mensen kunnen zijn die geen voordeel meer zien om lijfelijk op te gaan naar Gods huis.
Straks kunnen we de kerken wel afbreken: 'Ja maar, online gaat het toch ook prima?'
Verder stel ik online diensten niet gelijk aan het fysiek aanwezig zijn tijdens een eredienst. Het zijn dan ook bijzondere tijden die een bijzondere aanpak vragen.
De meeste besmettingen vinden op dit moment plaats op scholen, moeten die volgens jou gesloten worden?
Mag ik mij er over verbazen dat enerzijds kerken/kerkelijke gemeenten waar de vaccinatiegraad niet hoog is, men anderzijds ook niet genegen is om af te schalen of een avonddienst online te houden?
Dan gaat het er niet over wat fijner is of wat onze kerkelijke rechten zijn. Ik mis de ootmoed in dit alles eerlijk gezegd een beetje.
Jongere heeft eerder in dit topic hierover al iets geschreven:
Jongere schreef:Er ligt veel nadruk in dit topic op de vrijheid van kerken, en wat ze nu wel of niet mogen, wanneer iets een advies is, en wat anderen allemaal wél mogen. Begrijpelijk. Ik mis de regelmatige gang naar de kerk ook erg, en dat dat nu door oplaaiende besmettingscijfers weer minder is geworden, vind ik heel moeilijk.
Maar wat ik mis is urgentiegevoel van de situatie momenteel. Hebben we daar nog enig idee van? Als de eerste reactie vanuit kerkelijke context op een dringend advies van onze premier boosheid is, en de -theoretisch juiste- opmerking dat het máár een advies is dat wettelijk niets zegt, vind ik dat wel armoedig...
Het virus jaagt momenteel door Nederland, maar niet minder door onze gezindte. Ik hoor van bijzonder veel besmettingen in de naaste omgeving en helaas ook van opmerkelijk veel sterfgevallen. Er zijn zo veel mensen weggevallen inmiddels, lang niet allemaal 'oud en kwetsbaar'.
Soms zijn er heel schrijnende omstandigheden: een man overlijdt, zijn vrouw kan niets meemaken van afscheid en begrafenis want ligt zelf in zorgelijke toestand op de IC. Van kennissen in de zorg hoor ik: het is bijna niet meer te doen, dit voelt als een donkere wolk, we draaien overuur op overuur en het einde is lang niet in zicht.
Dit zijn geen abstracte 'angstverhalen' uit de media - dit zijn concrete dingen die op dit moment gebeuren.
Laat het meelijden in al die omstandigheden vooral maar doorklinken vanuit kerken, zou ik zeggen. En de roep naar boven om verlossing uit deze nood.
En inderdaad: het is óók een grote nood dat al deze omstandigheden hun gevolgen hebben voor de erediensten. Daar lijd ik ook aan. Maar ik kan er slecht tegen als het lijkt alsof dat laatste het enige probleem is waar kerken mee te rekenen hebben. Laten we onze verantwoordelijkheid nemen, en bovendien niet doen alsof het niet uitmaakt wat kerken besluiten. Niet alleen voor het beeld naar buiten (wat secundair is, maar niet onbelangrijk - we zijn kerk temidden van onze directe omgeving, van buren die we hopen uit te nodigen om met ons te gaan en te doen als wij), maar ook voor de concrete veiligheid. Want er vinden wel degelijk besmettingen plaats in erediensten en rond kerkelijke activiteiten en ook daarom dragen kerken verantwoordelijkheid.
Ik ben het persoonlijk ook bijzonder zat, maar zou graag zien dat kerken en wij als kerkgangers deze urgentie niet uit het oog verliezen. Nut en noodzaak van het verschuiven van een kerktijd zie ik overigens evenmin, je doet hetzelfde alleen een uur eerder (en daardoor vaak nog dichter tegen een vorige dienst in het gebouw aan, dus met minder ventilatietijd). Maar dat hangt vooral samen met de vraag of het kabinetsbeleid logisch is, ik snap ook verkorte winkeltijden nooit zo goed als mensen dezelfde boodschappen moeten doen in een korter tijdvak. Maar dat er iets moet gebeuren, staat echt buiten kijf.