Veelzeggend!AnJa schreef:Waarom?Ad Anker schreef:En dit vind ik dan weer jammer. Drijven heet dat geloof ik. Ik sluit me dan liever aan bij de benadering van Eilander.Johann Gottfried Walter schreef: Klopt, daar zit het verschil.
En dat noemen sommige een klein verschil, geestelijk levend of geestelijk dood. Als je dat een klein verschil noemt je moet maar durven....
Vroeger zei mijn moeder altijd :
"Liever-koekjes" bakken we niet!"
Standen in het genadeleven
Re: Standen in het genadeleven
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Denk dat ieder kind die uitspraak wel kent.pierre27 schreef:Veelzeggend!AnJa schreef:Waarom?Ad Anker schreef:En dit vind ik dan weer jammer. Drijven heet dat geloof ik. Ik sluit me dan liever aan bij de benadering van Eilander.Johann Gottfried Walter schreef: Klopt, daar zit het verschil.
En dat noemen sommige een klein verschil, geestelijk levend of geestelijk dood. Als je dat een klein verschil noemt je moet maar durven....
Vroeger zei mijn moeder altijd :
"Liever-koekjes" bakken we niet!"
Niets veelzeggend aan!
Heb je nog antwoord op mijn vragen?
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Dit is geen normale uitwisseling van argumenten, en geen eerlijk naar elkaar luisteren. Het zal mede liggen aan mijn weinige talenten om iets goed uit te leggen.
Probeer ook eens mee te denken met het standpunt van de ander. Begint de ander al met een ander uitgangspunt, probeer dan op diezelfde golflengte te komen in plaats van opnieuw je eensnarig instrument te pakken.
Bedankt @JCRyle, jij begrijpt in elk geval hoe ik het bedoel.
Probeer ook eens mee te denken met het standpunt van de ander. Begint de ander al met een ander uitgangspunt, probeer dan op diezelfde golflengte te komen in plaats van opnieuw je eensnarig instrument te pakken.
Ook JCRyle begreep jouw laatste alinea niet...eilander schreef:Dit is geen normale uitwisseling van argumenten, en geen eerlijk naar elkaar luisteren. Het zal mede liggen aan mijn weinige talenten om iets goed uit te leggen.
Ds. Moerkerken zal het vast allemaal goed bedoelen, maar zondag 7 van de HC wordt niet juist uitgelegd in zijn catechismusverklaring. Met ds. van der Groe zeg ik dat wie hier dwaalt in de rest ook dwaalt.pierre27 schreef:Helder Anja, fijn dat ik je niet verbaas. Voor mij is dus de zogezegde ''standenleer'' geen enkel probleem. Dus ik kan ook niet goed meekomen met alle bezwaarmakers ertegen. Met name de kwalificaties die er soms worden gebruikt om deze leer aan te duiden verwerp ik. In elk geval word Ds Moerkerken veelal geen recht gedaan en daar pas ik hartelijk voor.
En verder ga ik niks meer uitleggen want dat heeft totaal geen enkele zin.
Zal wel bestempeld worden als een eensnarige instrument, dat zij zo.
Dat vind ik dan weer verbazend en veelzeggend!pierre27 schreef:
Yes, heel simpel, je zit op een andere geestelijke golflengte dan ik.AnJa schreef:Dat vind ik dan weer verbazend en veelzeggend!pierre27 schreef:
Daarom, zeg ik met Pierre27, een ieder moet doen wat het beste in zijn/haar ogen vindt. En vooral niet onder die leer van Ds Moerkerken gaan zitten/blijven zitten.CvdW schreef:Ds. Moerkerken zal het vast allemaal goed bedoelen, maar zondag 7 van de HC wordt niet juist uitgelegd in zijn catechismusverklaring. Met ds. van der Groe zeg ik dat wie hier dwaalt in de rest ook dwaalt.pierre27 schreef:Helder Anja, fijn dat ik je niet verbaas. Voor mij is dus de zogezegde ''standenleer'' geen enkel probleem. Dus ik kan ook niet goed meekomen met alle bezwaarmakers ertegen. Met name de kwalificaties die er soms worden gebruikt om deze leer aan te duiden verwerp ik. In elk geval word Ds Moerkerken veelal geen recht gedaan en daar pas ik hartelijk voor.
- Lilian1975
In het andere geval ben je aan het vertroebelen.Ad Anker schreef:En dit vind ik dan weer jammer. Drijven heet dat geloof ik. Ik sluit me dan liever aan bij de benadering van Eilander.Johann Gottfried Walter schreef: Klopt, daar zit het verschil.
En drijven moet niet verward worden met verhelderen

Inderdaad, de wedergeboorte in engere zin.Lilian1975 schreef:Onbewuste wedergeboorte dus?Ad Anker schreef:Eens met Eilander. Toch is de grens flinterdun: onlangs zei een voorganger iets in deze trant: "ik hoop dat er veel mensen in de kerk zijn of mee luisteren die weliswaar moeten zeggen Christus niet te kennen maar waar het toch de dagelijkse bede is om Hem te kennen."
Het gevaar is dat mensen zich daarin herkennen en rusten daar waar de rust niet is.
Onze dominee zegt regelmatig: kun je wedergeboren zijn zonder dat je Christus kent? Ja. Kun je weten wedergeboren te zijn zonder dat je Christus kent? Nee.
De een is daar wat strakker in dan de ander. Daar moeten we ook maar niet al te ingewikkeld over doen.
Wedergeboren tot de levende Hoop maar de Hoop Zelf nog niet kennen?
Toch is alles er al ingestort en zal de wedergeboorte in ruimere zin er op volgen als vrucht van de wedergeboorte. Eilander heeft volledig gelijk.
Het spijt me dat ik het zeggen moet, maar je hebt een zeer onprettige manier van discussie voeren @Pierre27pierre27 schreef:Daarom, zeg ik met Pierre27, een ieder moet doen wat het beste in zijn/haar ogen vindt. En vooral niet onder die leer van Ds Moerkerken gaan zitten/blijven zitten.CvdW schreef:Ds. Moerkerken zal het vast allemaal goed bedoelen, maar zondag 7 van de HC wordt niet juist uitgelegd in zijn catechismusverklaring. Met ds. van der Groe zeg ik dat wie hier dwaalt in de rest ook dwaalt.pierre27 schreef:Helder Anja, fijn dat ik je niet verbaas. Voor mij is dus de zogezegde ''standenleer'' geen enkel probleem. Dus ik kan ook niet goed meekomen met alle bezwaarmakers ertegen. Met name de kwalificaties die er soms worden gebruikt om deze leer aan te duiden verwerp ik. In elk geval word Ds Moerkerken veelal geen recht gedaan en daar pas ik hartelijk voor.
Hier mee worden duizenden en duizenden in slaap gewiegt.Mannes schreef:Inderdaad, de wedergeboorte in engere zin.Lilian1975 schreef:Onbewuste wedergeboorte dus?Ad Anker schreef:Eens met Eilander. Toch is de grens flinterdun: onlangs zei een voorganger iets in deze trant: "ik hoop dat er veel mensen in de kerk zijn of mee luisteren die weliswaar moeten zeggen Christus niet te kennen maar waar het toch de dagelijkse bede is om Hem te kennen."
Het gevaar is dat mensen zich daarin herkennen en rusten daar waar de rust niet is.
Onze dominee zegt regelmatig: kun je wedergeboren zijn zonder dat je Christus kent? Ja. Kun je weten wedergeboren te zijn zonder dat je Christus kent? Nee.
De een is daar wat strakker in dan de ander. Daar moeten we ook maar niet al te ingewikkeld over doen.
Toch is alles er al ingestort en zal de wedergeboorte in ruimere zin er op volgen als vrucht van de wedergeboorte. Eilander heeft volledig gelijk.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Klopt, ik heb er zelf ook last van.AnJa schreef:Het spijt me dat ik het zeggen moet, maar je hebt een zeer onprettige manier van discussie voeren @Pierre27pierre27 schreef:Daarom, zeg ik met Pierre27, een ieder moet doen wat het beste in zijn/haar ogen vindt. En vooral niet onder die leer van Ds Moerkerken gaan zitten/blijven zitten.CvdW schreef:Ds. Moerkerken zal het vast allemaal goed bedoelen, maar zondag 7 van de HC wordt niet juist uitgelegd in zijn catechismusverklaring. Met ds. van der Groe zeg ik dat wie hier dwaalt in de rest ook dwaalt.pierre27 schreef:Helder Anja, fijn dat ik je niet verbaas. Voor mij is dus de zogezegde ''standenleer'' geen enkel probleem. Dus ik kan ook niet goed meekomen met alle bezwaarmakers ertegen. Met name de kwalificaties die er soms worden gebruikt om deze leer aan te duiden verwerp ik. In elk geval word Ds Moerkerken veelal geen recht gedaan en daar pas ik hartelijk voor.
Of juist niet. Jij kunt er evengoed naast zitten.liz boer schreef:Hier mee worden duizenden en duizenden in slaap gewiegt.Mannes schreef:Inderdaad, de wedergeboorte in engere zin.Lilian1975 schreef:Onbewuste wedergeboorte dus?Ad Anker schreef:Eens met Eilander. Toch is de grens flinterdun: onlangs zei een voorganger iets in deze trant: "ik hoop dat er veel mensen in de kerk zijn of mee luisteren die weliswaar moeten zeggen Christus niet te kennen maar waar het toch de dagelijkse bede is om Hem te kennen."
Ik zit er altijd naast, maar de Heere niet. Hij doet wat Hij zegt.@pierre77 schreef:
Of juist niet. Jij kunt er evengoed naast zitten.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?