In Christus gedoopt - Dr. W. van Vlastuin

DDD

Re: In Christus gedoopt - Dr. W. van Vlastuin

Bericht door DDD »

Refojongere schreef: Gisteren, 00:33 Mag ik de discussie over een andere boeg gooien, in lijn met het boek en los van of je voor of tegen de kinderdoop bent.

Wat voor kracht of troost ontvang jij van de doop?
Ik denk daarbij altijd: "Als wij ontrouw zijn, Hij blijft trouw; Hij kan zichzelf niet verloochenen." Nou moet je dat niet te snel roepen. Maar goed. Ik vind de doop heel belangrijk, al vind ik doopdiensten om andere redenen heel moeilijk.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Arja schreef: Gisteren, 09:27
Refojongere schreef: Gisteren, 00:33 Mag ik de discussie over een andere boeg gooien, in lijn met het boek en los van of je voor of tegen de kinderdoop bent.

Wat voor kracht of troost ontvang jij van de doop?
Dat is een mooie vraag! Ik heb er vanmorgen over nagedacht en kom bij dit uit:

Als ik aan mijn doop terugdenk, zie ik wat Christus heeft gedaan. Dat ik met Hem gestorven ben en met Hem opgewekt tot een nieuw leven. Niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij. Het geeft ook rust en zekerheid, omdat Hij het zo volkomen heeft gedaan. Ik hoef niet bang te zijn dat Hij mij in de toekomst loslaat. Hij heeft de dood verslonden tot overwinning, en mijn leven is nu met Christus verborgen in God.

Het brengt mij steeds weer bij dat wonder van Zijn genade.

Genade, zo oneindig groot,
dat ik, die ’t niet verdien,
het leven vond, want ik was dood
en blind, maar nu kan ’k zien.

Maar de doop is niet alleen tot troost voor mij. Het is ook een soort van aansporing. Zoals Paulus schrijft in zijn brief aan de Romeinen. Hij grijpt terug naar hun doop en zegt als het ware: bedenk wat er met jullie gebeurd is... jullie zijn met Christus gestorven en met Hem opgewekt. Daarom kun je niet meer leven zoals vroeger.

(Romeinen 6:4, 10–11)

Ik ben benieuwd hoe jij dat zelf ervaart Refojongere.
Wat voor kracht of troost ontvang jij van de doop.
Hij heeft Zich aan mij verbonden en wil als een Vader voor mij zorgen, mij wassen in het bloed van Christus en mij alles toe-eigenen door Zijn Geest wat tot de zaligheid nodig is. Als alles me aanklaagt mag ik zeggen: Ik ben gedoopt, U wilt me toch hebben, U loopt mij toch achterna.
Arja

Bericht door Arja »

Dank je wel voor het delen Refojongere, dat vind ik bemoedigend en mooi om te lezen.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Arja schreef: Gisteren, 20:22 Dank je wel voor het delen Refojongere, dat vind ik bemoedigend en mooi om te lezen.
Ik bedenk me dat ik God alleen maar tekort kan doen. Ik ben zondiger dan ik me kan beseffen, laat staan dan wat ik me nu besef. En God is veel groter en barmhartiger en heiliger dan ik kan ervaren en dat ik nu ervaar.

We hebben elkaar nodig als christenen om met elkaars gebeden, ervaringen, met wat we weten Hem recht te dienen en te aanbidden. Soms helpen discussies daarin, maar meer nog het positieve delen.
Plaats reactie