Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Posthoorn

Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit

Bericht door Posthoorn »

Ja, maar niet erg passend in deze topic. Want het gaat hier om een openbare zonde en verder doet niemand lelijk over ds. Blok. Maar feiten zijn feiten.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het stuk van Floor is prima in lijn met de ingezonden brief van dr. C.A. van der Sluijs, die dit gewoon niet besproken en/of onderzocht wil hebben.

I.i.g. geval blijkt de beschrijving van mw. Biemond-Boer gelijk aan die van het ND. Ds. Blok heeft zich behoudens het lidmaatschap niet echt schuldig gemaakt aan andere overtredingen, waarin de NSB in de oorlog grossierde. Dat is op zich ook wel even een punt om te onderstrepen, want die vraag hing wat mij betreft nog enigszins boven de markt.

In lijn daarmee zou ik het punt willen maken dat in de Gereformeerde Gemeente het lidmaatschap van de NSB niet onder een censuurmaatregel valt. In dat geval is het rechtmatig gezien onjuist om na de oorlog daar van een specifieke schuldbelijdenis voor te vragen. Je kunt niet de spelregels achteraf wijzigen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Herman schreef: 03 feb 2025, 18:20 Het stuk van Floor is prima in lijn met de ingezonden brief van dr. C.A. van der Sluijs, die dit gewoon niet besproken en/of onderzocht wil hebben.

I.i.g. geval blijkt de beschrijving van mw. Biemond-Boer gelijk aan die van het ND. Ds. Blok heeft zich behoudens het lidmaatschap niet echt schuldig gemaakt aan andere overtredingen, waarin de NSB in de oorlog grossierde. Dat is op zich ook wel even een punt om te onderstrepen, want die vraag hing wat mij betreft nog enigszins boven de markt.

In lijn daarmee zou ik het punt willen maken dat in de Gereformeerde Gemeente het lidmaatschap van de NSB niet onder een censuurmaatregel valt. In dat geval is het rechtmatig gezien onjuist om na de oorlog daar van een specifieke schuldbelijdenis voor te vragen. Je kunt niet de spelregels achteraf wijzigen.
Maar waar zijn dan die anderhalf jaar celstraf voor gegeven? Alleen voor een soort inactief NSB-lidmaatschap?
Betsy Biemond had het over het rechtbankverslag, maar werd verder niet concreet.
Profesto

Bericht door Profesto »

In het ND artikel wordt gezegd dat Blok vrij snel na de bevrijding is vastgezet. Daarna duurde het een jaar voor hij voor de rechter kwam. Zijn straf was 1 jaar en 4 maanden, die straf had hij toen al bijna uitgezeten.
Inactief zou ik het lidmaatschap van Ds. Blok niet noemen. Behalve de activiteiten waar hij naar eigen zeggen dan weer snel mee stopte of er alleen bij stond, is hij wel lid gebleven, ook na hij tot bekering kwam in 1944.
Uit andere verhalen weet ik dat er direct na de oorlog hoge straffen werden gegeven.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zita schreef: 03 feb 2025, 18:23 Maar waar zijn dan die anderhalf jaar celstraf voor gegeven? Alleen voor een soort inactief NSB-lidmaatschap?
Betsy Biemond had het over het rechtbankverslag, maar werd verder niet concreet.
Profesto geeft daar al een goed antwoord op.

Mijn eigen inschatting is dat als het voor het Rd te gevoelig is om te publiceren, dan is dat bij het ND doorgaans een reden om dat wel te doen, dus dan hadden we de feiten nu geweten, tenzij ook het ND niet rapporteert over alle stukken. Maar daar ga ik niet vanuit.
MGG

Bericht door MGG »

Op basis van wat wij nu weten is de samenvatting in mijn beleving het was niet fraai. Naast bekladding en lidmaatschap waarvoor hij een straf gekregen heeft geen bijzonderheden.
Job

Bericht door Job »

MGG schreef: 03 feb 2025, 19:02 Op basis van wat wij nu weten is de samenvatting in mijn beleving het was niet fraai. Naast bekladding en lidmaatschap waarvoor hij een straf gekregen heeft geen bijzonderheden.
Eens, blij mee. Ook blij dat het RD als eerste gepubliceerd heeft en de wijze waarop.
Ik zie overigens die universitair docent nergens meer die ontzettend grote verwijten uitte, dat moet nog wel rechtgezet worden.
refo

Bericht door refo »

Het geheel overziende lijkt het erop dat ds Blok er niet over wilde praten. Ook is het hem niet tot schuld geworden. Dan vond hij mogelijk dat hij onrechtvaardig is veroordeeld.
Dan is het allemaal logisch te verklaren.
Profesto

Bericht door Profesto »

Ik ben het wel eens met wat Van Lieburg zegt over de openheid. Dat dat goed en integer zou zijn geweest.

En de vraag of dit bekend was bij zijn toelating tot het ambt blijft ook een vraag, maar daar is pas antwoord op te geven als de archieven van de Theologische School, het curatorium en de andere instanties die daarbij betrokken waren onderzocht mogen worden. Ik vermoed dat daar weinig kans op is. Of denken jullie dat dat ooit openbaar wordt?
MGG

Bericht door MGG »

refo schreef: 03 feb 2025, 20:33 Het geheel overziende lijkt het erop dat ds Blok er niet over wilde praten. Ook is het hem niet tot schuld geworden. Dan vond hij mogelijk dat hij onrechtvaardig is veroordeeld.
Deze conclusie lijkt mij heel stelling voor wat wij weten.
MGG

Bericht door MGG »

Profesto schreef: 03 feb 2025, 21:43 Ik ben het wel eens met wat Van Lieburg zegt over de openheid. Dat dat goed en integer zou zijn geweest.

En de vraag of dit bekend was bij zijn toelating tot het ambt blijft ook een vraag, maar daar is pas antwoord op te geven als de archieven van de Theologische School, het curatorium en de andere instanties die daarbij betrokken waren onderzocht mogen worden. Ik vermoed dat daar weinig kans op is. Of denken jullie dat dat ooit openbaar wordt?
Ik betwijfel of er uitgebreide dossiers bewaard worden. Ik mag hopen dat de tijd nuttiger besteed wordt dan het notuleren van gesprekken en vergaderingen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het zijn vertrouwelijke gesprekken die de status hebben van sollicitatiegesprekken. Die moeten na 4 weken vernietigd worden.
pierre27

Bericht door pierre27 »

MGG schreef: 03 feb 2025, 22:08
refo schreef: 03 feb 2025, 20:33 Het geheel overziende lijkt het erop dat ds Blok er niet over wilde praten. Ook is het hem niet tot schuld geworden. Dan vond hij mogelijk dat hij onrechtvaardig is veroordeeld.
Deze conclusie lijkt mij heel stelling voor wat wij weten.
Ja, een bijzondere conclusie. Dan heb je ook echt verstand van zondekennis om het zo te stellen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Charles

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Charles »

Overigens staat in dat RD artikel:
In mijn omgeving, waar Blok opgroeide en later ook predikant werd, is zijn verhaal wel bekend. In de afgelopen jaren ben ik er een tiental keren over aangesproken: „Wist jij dat hij NSB’er was en geïnterneerd werd?” Dat wist ik inderdaad; het rechtbankverslag staat al jaren openbaar online en de processen-verbaal die na de oorlog werden afgenomen heb ik al even in huis. Blok werd veroordeeld tot een gevangenisstraf van 1 jaar en 4 maanden. Ook mocht hij geen overheidsfuncties meer bekleden.

Als je dat verslag hebt hoef je ook niet meer te speculeren.
helma

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door helma »

Dit stond in 2023 in het RD, bij het verschijnen van de biografie:

Een biografie is nooit compleet. Deze uitgave laat echter wel een deel van het leven van ds. Blok onbeschreven. Er staat vrijwel niets over zijn leven tijdens de Tweede Wereld­oorlog in het boek, toch een ingrijpende periode in het leven van elke Nederlander, zeker van een jonge man van begin twintig. Onder een foto schreef de samensteller van het boek, J. Hardeman: „Over zijn doen en laten in de oorlogsjaren is ds. P. Blok altijd terughoudend geweest.” Blok bezat in die tijd ook een Ausweiss „zodat hij op het eiland mocht blijven”. Over welke positie daartoe de mogelijkheid gaf zwijgt het boek. De ondertitel boven het hoofdstuk ”Worstelingen op Flakkee” slaat vooral op de geestelijke strijd van Blok in die tijd, want in 1944 „werden in de nacht mijn blinde ogen geopend”
Plaats reactie