Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws
Geplaatst: 11 jun 2021, 10:18
Nee.-DIA- schreef: Oke, als we u goed begrijpen zou een predikant feite een neerlandicus, een psycholoog en een retoricus moeten zijn, en daarnaast nog theoloog?
Nee.-DIA- schreef: Oke, als we u goed begrijpen zou een predikant feite een neerlandicus, een psycholoog en een retoricus moeten zijn, en daarnaast nog theoloog?
Oké, maar dat maakt het er ook heel veel helderder op. Een kort "nee" zegt in dit geval ook niet zo veel. Ik houdt er zelf meer van om het dan nader te verklaren, hier bv, waarom niet? Maar om u verder werk te besparen zal ik genoegen menen met uw korte maar krachtige(?) nee.Ambtenaar schreef:Nee.-DIA- schreef: Oke, als we u goed begrijpen zou een predikant feite een neerlandicus, een psycholoog en een retoricus moeten zijn, en daarnaast nog theoloog?
Nee, maar het is wel goed als hij van die vakgebieden een basisvaardigheid heeft.Ambtenaar schreef:Nee.-DIA- schreef: Oke, als we u goed begrijpen zou een predikant feite een neerlandicus, een psycholoog en een retoricus moeten zijn, en daarnaast nog theoloog?
Dat is veel duidelijker. Als een predikant gaven van hart en hoofd heeft kan dat goed zijn.Tiberius schreef:Nee, maar het is wel goed als hij van die vakgebieden een basisvaardigheid heeft.Ambtenaar schreef:Nee.-DIA- schreef: Oke, als we u goed begrijpen zou een predikant feite een neerlandicus, een psycholoog en een retoricus moeten zijn, en daarnaast nog theoloog?
Ik ben geen neerlandicus, maar probeer wel zo goed mogelijk de Nederlandse taal te gebruiken. Enzovoorts.
Dat is echt een gebrek aan je fantasie.J.C. Philpot schreef:Ik kan me dat niet voorstellen.Tiberius schreef:Omdat ze niet actueel zijn en bij minstens 90% van de hoorders over het hoofd heen gaan.
Je stelt een gesloten vraag. Dan krijg je als antwoord 'ja' of 'nee'. Een predikant hoeft geen communicatiewetenschapper te zijn of retoricus om te kunnen preken. Wel moet hij de principes daaruit toepassen in het maken van een preek. Een preek zonder helder onderscheid tussen inleiding, kern en slot, zal bijvoorbeeld weinig impact hebben.-DIA- schreef: Oké, maar dat maakt het er ook heel veel helderder op. Een kort "nee" zegt in dit geval ook niet zo veel. Ik houdt er zelf meer van om het dan nader te verklaren, hier bv, waarom niet? Maar om u verder werk te besparen zal ik genoegen menen met uw korte maar krachtige(?) nee.
Mij is dit vaker verweten, Ik kan nog altijd niet tot de juiste definitie komen van wat een open vraag inhoudt. Staar u niet blind op mijn woordenschat, want ik heb in deze wel degelijk weinig kennis in huis.Ambtenaar schreef:Je stelt een gesloten vraag. Dan krijg je als antwoord 'ja' of 'nee'. Een predikant hoeft geen communicatiewetenschapper te zijn of retoricus om te kunnen preken. Wel moet hij de principes daaruit toepassen in het maken van een preek. Een preek zonder helder onderscheid tussen inleiding, kern en slot, zal bijvoorbeeld weinig impact hebben.-DIA- schreef: Oké, maar dat maakt het er ook heel veel helderder op. Een kort "nee" zegt in dit geval ook niet zo veel. Ik houdt er zelf meer van om het dan nader te verklaren, hier bv, waarom niet? Maar om u verder werk te besparen zal ik genoegen menen met uw korte maar krachtige(?) nee.
Ik las een aantal jaar geleden eens een scriptie over de preek als TED-talk. Ik vond er wel aardige aanknopingspunten in staan.
Het heeft niets met woordenschat te maken. Wel met hoe je je vraag formuleert. Hier een korte toelichting op het verschil tussen een gesloten en open vraag.-DIA- schreef: Mij is dit vaker verweten, Ik kan nog altijd niet tot de juiste definitie komen van wat een open vraag inhoudt. Staar u niet blind op mijn woordenschat, want ik heb in deze wel degelijk weinig kennis in huis.
Catechisatie geef ik al meer dan 10 jaar, daarvoor heb ik meer dan 10 jaar de JV geleid.DDD schreef:In wat voor wereld leef je als het anders is, vraag ik mij dan af? Ik hoor soms al dat ouderlingen zelf niet begrijpen wat ze lezen.
Ik stel voor dat Hoopvol en Tiberius eerst maar eens een paar weken catechisatie gaan geven, of de jv leiden, of les gaan geven op een reformatorische vmbo-school.
Deze hele discussie gaat zo ver buiten de werkelijkheid, dat ik mij er gewoon niets bij kan voorstellen.
Ik kan het mis hebben. Maar volgens mij zit ook @Tiberius op de lijn dat het begripsvermogen beperkt is.DDD schreef:In wat voor wereld leef je als het anders is, vraag ik mij dan af? Ik hoor soms al dat ouderlingen zelf niet begrijpen wat ze lezen.
Ik stel voor dat Hoopvol en Tiberius eerst maar eens een paar weken catechisatie gaan geven, of de jv leiden, of les gaan geven op een reformatorische vmbo-school.
Deze hele discussie gaat zo ver buiten de werkelijkheid, dat ik mij er gewoon niets bij kan voorstellen.
Mijn excuses. Het ging natuurlijk om Simon met het nummer.Tiberius schreef:Catechisatie geef ik al meer dan 10 jaar, daarvoor heb ik meer dan 10 jaar de JV geleid.DDD schreef:In wat voor wereld leef je als het anders is, vraag ik mij dan af? Ik hoor soms al dat ouderlingen zelf niet begrijpen wat ze lezen.
Ik stel voor dat Hoopvol en Tiberius eerst maar eens een paar weken catechisatie gaan geven, of de jv leiden, of les gaan geven op een reformatorische vmbo-school.
Deze hele discussie gaat zo ver buiten de werkelijkheid, dat ik mij er gewoon niets bij kan voorstellen.
Alleen heb ik nog nooit les gegeven op een vmbo-school, althans: niet op de thema's Bijbel, geloof, enz.
Dat zou mij niet verbazen. Kortgeleden ontving ik een brief van het ziekenhuis waarin de formulering nogal onduidelijk was.merel schreef:Tijdens een cursus begrijpelijk schrijven is mij eens verteld dat het leesnivo van de gemiddelde Nederlander op mavo 3 zit.
Naar mijn mening heeft het 2 oorzaken: desinteresse en de ontlezing onder de jeugd (oorzaak: de troef van de duivel met beeld).DDD schreef:In wat voor wereld leef je als het anders is, vraag ik mij dan af? Ik hoor soms al dat ouderlingen zelf niet begrijpen wat ze lezen.
Ik stel voor dat Hoopvol en correctie Simon0612 eerst maar eens een paar weken catechisatie gaan geven, of de jv leiden, of les gaan geven op een reformatorische vmbo-school.
Deze hele discussie gaat zo ver buiten de werkelijkheid, dat ik mij er gewoon niets bij kan voorstellen.