Homoseksualiteit

Valcke

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Valcke »

Profesto schreef:
Valcke schreef:
Bonny schreef:
Valcke schreef:Er is natuurlijk een groot verschil tussen ‘welkom’ en ‘welkom als partner van...’. Het laatste zou ik zelf beslist niet vanzelfsprekend vinden.
Wat is in de praktijk het verschil?
Iemand is dan (in het eerste geval) welkom voor een gesprek, maar maakt geen deel uit van het gezin en is dus ook niet aanwezig bij besloten familiebijeenkomsten.
En dat is dus een weg van verlies en verdriet, vertel ik uit eigen ervaring.
Dat zal het helaas altijd zijn. Dat lijkt mij op zichzelf echter geen argument om voor het een of voor het ander te kiezen.
DDD

Bericht door DDD »

Wat zijn besloten familie-bijeenkomsten? Verjaardagen? Kerstmaaltijd? Je krijgt al heel snel tweespalt. In uitzonderlijke gevallen trekt de hele familie één lijn en sluit de ander uit. Dat lijkt mij erg ongewenst, maar niet ondenkbaar. In dat geval zal de ander vermoedelijk zich aan de familie onttrekken.

Het verschil zou kunnen zijn een plaats op de rouwkaart, of niet. Het is natuurlijk vragen om ruzie als je dat niet doet, maar het kan wel, als de meerderheid van de familie dat althans steunt. Anders krijg je twee rouwkaarten.

Het lijkt mij sowieso heel lastig en ik zou het ook niet accepteren. Dan zouden er twee kerstmaaltijden komen.
Adje

Bericht door Adje »

merel schreef:Klopt Adje. Ik heb mijn familie hier ook mee zien worstelen. Voor hen was het een schok, terwijl mijn man direct aan mij vroeg of zij lesbisch was. De pastorale begeleiding vanuit de kerk heeft ook bij haar erg ontbroken. Er zijn brieven door ouderlingen gestuurd waar de honden geen brood van lusten.
Wat triest.
Zo erg is het bij ons gelukkig niet geweest. Op een gegeven moment heeft de predikant via via te horen gekregen wat er speelde. Hij heeft contact met ons opgenomen en is voor een gesprek geweest. Hij heeft het boetekleed aangetrokken. Hij heeft naderhand ook contact opgenomen met onze zoon, heeft ook aan hem zijn excuses aangeboden.
Adje

Bericht door Adje »

Profesto schreef:
Adje schreef:
Als een kind LHBTI blijkt te zijn, is de kans groot dat er een dag komt dat je kind een andere keuze maakt dan jij verwacht of wilt. Het helpt dan niet om met straf of dwangmaatregelen je kind tot ander inzicht te brengen, de tijd van opvoeden en afhankelijkheid van het kind is immers voorbij.
Daarnaast stel je je relatie met je kind ernstig op de proef als je besluit de partner van je kind geen deel uit te laten maken van je gezin. Je kind komt dan in een loyaliteitsconflict, wat uiteindelijk in de meeste gevallen zal resulteren in een slechtere band met je kind of het (bijna) verbreken van het contact.

Kortom, het is denk ik nooit goed om de vraag te stellen of iemand welkom is, ja of nee. Het is een weg van verlies en verdriet.
Ons kind is met zijn partner "gewoon" welkom bij ons. Wij behandelen hen zoals wij onze andere (aangetrouwde) kinderen behandelen.
Liefde blijven geven kost niets!
Adje

Bericht door Adje »

Wat een mooie bijdrage van Sander de Groot en ds. Egas.
https://www.rd.nl/artikel/921043-predik ... ilige-plek
Profesto

Bericht door Profesto »

Adje schreef:
Profesto schreef:
Adje schreef:
Als een kind LHBTI blijkt te zijn, is de kans groot dat er een dag komt dat je kind een andere keuze maakt dan jij verwacht of wilt. Het helpt dan niet om met straf of dwangmaatregelen je kind tot ander inzicht te brengen, de tijd van opvoeden en afhankelijkheid van het kind is immers voorbij.
Daarnaast stel je je relatie met je kind ernstig op de proef als je besluit de partner van je kind geen deel uit te laten maken van je gezin. Je kind komt dan in een loyaliteitsconflict, wat uiteindelijk in de meeste gevallen zal resulteren in een slechtere band met je kind of het (bijna) verbreken van het contact.

Kortom, het is denk ik nooit goed om de vraag te stellen of iemand welkom is, ja of nee. Het is een weg van verlies en verdriet.
Ons kind is met zijn partner "gewoon" welkom bij ons. Wij behandelen hen zoals wij onze andere (aangetrouwde) kinderen behandelen.
Inderdaad. Fijn dat ze gewoon welkom zijn.
Profesto

Bericht door Profesto »

Adje schreef:Wat een mooie bijdrage van Sander de Groot en ds. Egas.
Inderdaad.
Het is wel veelzeggend dat het weer anoniem moet. Veelzeggend over de veiligheid in de gereformeerde gezindte.
BJD

Bericht door BJD »

Profesto schreef:
Inderdaad.
Het is wel veelzeggend dat het weer anoniem moet. Veelzeggend over de veiligheid in de gereformeerde gezindte.
Idd mooie bijdrage. En ook wat Profesto zegt. Er is nog een wereld te winnen.
Adje

Bericht door Adje »

BJD schreef:
Profesto schreef:
Inderdaad.
Idd mooie bijdrage. En ook wat Profesto zegt. Er is nog een wereld te winnen.
Zeker is er nog een wereld te winnen.
Dat ervaar je denk ik vooral als je er zelf of van dichtbij mee te maken krijgt.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het een dubieus artikel. Het gaat niet in op de vraag hoe de overheid deze in de ogen van ds. Egas zondige zaken moet bestrijden. Het blijft onduidelijk hoe de overheid deze 'zonden moet uitbannen'. Terwijl dat de oorzaak is van de hele ophef.

Er zijn trouwens toch genoeg homo's in reformatorische kringen die geen geheim maken van hun geaardheid. Die zou je ook kunnen interviewen. Eigenlijk vind ik dit anonieme al stigmatiserend. Ooit schreef ik over een bekende reformatorische homo, en dat werd hier op het forum verwijderd omdat het privé is. Dat is eenzelfde fenomeen.

Maar goed, de werkelijkheid is natuurlijk dat het overgrote deel van de homo's uit reformatorische kringen afstand neemt van de kerk/ wordt weggejaagd (al naar gelang hoe je dat bekijkt).
Profesto

Bericht door Profesto »

DDD schreef: Maar goed, de werkelijkheid is natuurlijk dat het overgrote deel van de homo's uit reformatorische kringen afstand neemt van de kerk/ wordt weggejaagd (al naar gelang hoe je dat bekijkt).
Of overgaat naar een kerkelijke gemeente die veiliger is en waar je geen onderwerp van meewarigheid, roddel, onhandige 'pastorale' acties of ronduit homofobie bent. (doorhalen wat niet van toepassing is)
alepha

Bericht door alepha »

Profesto schreef:
Adje schreef:
Profesto schreef:
Adje schreef:

Inderdaad. Fijn dat ze gewoon welkom zijn.

Mooi dat die openheid er is. Mijn kinderen hebben die leeftijd nog niet en ik hoop dat dit niet aan de orde is. Maar als het wel zo zou zijn, zou ik de deur niet sluiten voor ons kind en partner.
Ik moet hierbij ook nog even denken aan mijn opa en oma. Oma had een jongere broer die een relatie had met een man. Opa was ouderling in de GG, maar broer en partner waren hartelijk welkom bij opa en oma.
GGotK

Bericht door GGotK »

Voor een onbekeerde homo is het schier onmogelijk om te blijven in een reformatorische kerk. Voor een onbekeerde hetero is dat veel makkelijker. En toch zijn ze allebei van dezelfde lap gescheurd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Profesto schreef:
DDD schreef: Maar goed, de werkelijkheid is natuurlijk dat het overgrote deel van de homo's uit reformatorische kringen afstand neemt van de kerk/ wordt weggejaagd (al naar gelang hoe je dat bekijkt).
Of overgaat naar een kerkelijke gemeente die veiliger is en waar je geen onderwerp van meewarigheid, roddel, onhandige 'pastorale' acties of ronduit homofobie bent. (doorhalen wat niet van toepassing is)
Ik lees dat er veel mis is gegaan en misgaat en veel pijn en verdriet.
Maar hoe vind jij dan dat het moet? Als je op Bijbelse grondslag vindt dat een relatie tussen mensen van het gelijke geslacht niet kan... hoe moet men dan in jouw ogen handelen? Als ouders, als kerkenraad?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik vind het een dubieus artikel. Het gaat niet in op de vraag hoe de overheid deze in de ogen van ds. Egas zondige zaken moet bestrijden. Het blijft onduidelijk hoe de overheid deze 'zonden moet uitbannen'. Terwijl dat de oorzaak is van de hele ophef.

Er zijn trouwens toch genoeg homo's in reformatorische kringen die geen geheim maken van hun geaardheid. Die zou je ook kunnen interviewen. Eigenlijk vind ik dit anonieme al stigmatiserend. Ooit schreef ik over een bekende reformatorische homo, en dat werd hier op het forum verwijderd omdat het privé is. Dat is eenzelfde fenomeen.

Maar goed, de werkelijkheid is natuurlijk dat het overgrote deel van de homo's uit reformatorische kringen afstand neemt van de kerk/ wordt weggejaagd (al naar gelang hoe je dat bekijkt).
Toen was dat publiekelijk nog niet officieel bekend. Maar inmiddels heeft er (dit najaar) een artikel met hem gestaan in één van de lijfbladen van de gereformeerde gezindte en ik geloof dat je zoiets nu wel had mogen zeggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie