Zosinus schreef:Luther schreef:denkertje21 schreef:Jammer.
Maar ik zal dan maar uit deze discussie stappen.
Meerdere malen heb ik benadrukt dat ik de Bijbel als Gods onfeilbaar Woord beschouw en aanvaard en daar ook al mijn kracht uit put.
Meerdere malen heb ik aangegeven dat ik het 'uit u geen goed meer in der eeuwigheid" op mij van toepassing weet en mag weten door Gods genade Zijn eigendom te zijn.
Meerdere malen heb ik laten weten dat ik de visie accepteer waarin men zegt dat de Bijbel geen ruimte laat voor homoseksualiteit.
Meerdere malen heb ik laten weten dat een relatie om verschillende redenen voor mij geen optie is.
Het raakt mij diep dat wij kennelijk niet in staat zijn om respectvol en met echte bewogenheid voor elkaar, elkaar te bevragen en elkaar de ruimte te geven. Ik had gehoopt dat we als zonen van hetzelfde huis met elkaar door één deur konden, ieder met zijn eigenaardigheden en eigen aardigheden.
Als ik ergens te hart ben geweest dan vraag ik daar vergeving voor.
Ik hoop en bid dat Hij onze harten zal verlichten.
Graag wil tot slot 2 versen uit Galaten 5 citeren:
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Laat ons niet zijn zoekers van ijdele eer, elkander tergende, elkander benijdende.
Zosinus schreef:Het is me niet duidelijk waarom Luther, Memento en Tiberius mij van schriftkritiek beschuldigen. Ik probeer te begrijpen hoe we bepaalde passages uit de Bijbel moeten begrijpen. Het lijkt me een passende houding om daarvoor ook de context en in ogenschouw te nemen. Dit heeft niets te maken met nuanceren (of wegexegeren zoals Tiberius vilein opmerkt en daarmee superioriteit en zuiverheid voor zijn eigen exegese opeist) maar recht doen aan Gods Woord. Gods woord is geen abstractum, maar gericht op concrete mensen van vlees en bloed die geworteld zijn in een bepaalde maatschappijvorm.
Dit betekent niet dat de historische werkelijkheid leidend is voor exegese, maar we ontkomen er niet aan om deze historische werkelijkheid wel mee in te nemen wanneer we willen weten wat God nu van ons vraagt. Weiger je deze achtergrond mee te nemen, dan loop je het gevaar om Gods woord voor je eigen karretje te spannen. Je bent dan bezig Gods heilige Woord te ontheiligen voor je eigen doeleinden. Een worstelende homofiel in eigen kring wordt dan om de oren geslagen met teksten die nooit bedoeld zijn voor hem.
Beide reacties betreur ik, m.n. de laatste zin van Zosinus. Ik zou je dan toch willen vragen om nog eens mijn postings door te nemen, inclusief de toon die ik gebruik. Want juist die worsteling waar je het over hebt, en de grote geslotenheid en hardheid in onze gezindte over dit onderwerp is voor mij de drive om jullie nooit als medemens af te schrijven.
Het enige wat ik heb proberen aan te tonen, is, dat jullie de historische context zo bepalend laten zijn, dat er ruimte wordt gevraagd voor een levenswijze die in de Schrift (het geheel van de Schrift) wordt afgewezen.
Er zijn veel zaken in Leviticus die voor ons niet meer van toepassing zijn, tenzij het uitwerkingen betreffen van de tien geboden, of in andere Schriftgedeeltes ook worden genoemd. En daarom heb ik ook eerder aangegeven dat Leviticus 18 en 20 voor mij gewoon van toepassing blijven. Het gaat daar niet alleen over uitspatting; er wordt bijv. ook gesproken over het verbod om te liggen bij je moei (=tante). Ik denk dat niemand hier beweerd, dat de Bijbel onhelder is. Een relatie met je tante, ook als die in liefde en trouw is, wordt afgewezen.
Ik zou wel alle kerken willen oproepen om met warmte om homofiele jongeren (en ouderen) heen te gaan staan. Want op dat punt is er heel veel leed.
Excuses Luther. De laatste regel was niet op jou van toepassing. Ik waardeer je benadering zeer.
@allen
Op mijn standpunt dat homoseksualiteit in de vorm van homofilie een betrekkelijk jong en Westers fenomeen is (en nauw verbonden met de Christelijke wortels van onze cultuur) wordt niet in gegaan. Toch lijkt me dit relevant. Logisch gezien kan er niets hierover in de Bijbel staan, net zo goed als er niets staat over representatieve democratie en het schrijven en lezen van romans. Je moet de Bijbel niet te weinig laten spreken, maar hem ook niet ten onrechte laten spreken waar Hij dat niet doet. Als de Bijbel over dit soort concrete zaken zwijgt staan we overigens niet met lege handen. Er zijn genoeg meer abstracte geboden en idealen die we kunnen toepassen op een bepaalde casus. Dat lijkt me ook geeigende weg voor wat betreft homoseksualiteit.
Zou het niet juist veelzeggend zijn dat in de Oudheid er nauwelijks sprake lijkt te zijn van homofilie, in die zin dat er verlangd wordt naar een duurzame relatie met een partner van hetzelfde geslacht? Het is wel merkwaardig.
Als er beweerd wordt: homofilie is aangeleerd of cultureel bepaald, dan is de kast te klein, want de tegenwerping is dan: het is van alle tijden en het is genetisch bepaald.
Als er echter verwezen wordt naar de bijbelse veroordelingen van de homoseksuele daad, dan moet je dat anders zien omdat homofilie in de huidige vorm toen nog niet bestond. Toen was het alleen maar een uitspanning van een heteroseksuele man, niet van iemand met een homoseksuele geaardheid.
Mogelijk bestond er in de Oudheid al zoiets als een homofiele geaardheid. Uiteindelijk is het niet relevant voor de beoordeling. In ieder geval: zodra er sprake was van een homoseksuele daad (mannen die bij mannen liggen), zag iig Paulus dit als losbandigheid. Dat lijkt me nou zó duidelijk dat al die context-gerelateerde pogingen mij ongeloofwaardig overkomen.
Ik heb gewezen op 1 Kor. 6:10 (HSV, waar het verschil duidelijker is) waarin staat: "Dwaal niet!Bedrijvers van hoererij, afgodendienaars, overspelers,
schandknapen,
mannen die met mannen gemeenschap hebben, dieven, hebzuchtigen, dronkaards, lasteraars en rovers zullen het Koninkrijk van God niet beërven." Je ziet dat er dus onderscheid gemaakt wordt tussen de schandknapen en mannen die bij mannen liggen. Beiden zijn verwerpelijk!
Laten we eerlijk zijn: de idee dat de bijbel niks zegt over een homoseksuele relatie van personen die een aangeboren verlangen naar elkaar hebben, is een aanname. En wel eentje waarbij je je op heel glad ijs begeeft. Want je zegt daarmee dat homoseks an sich dus niet verwerpelijk is.
Juist het feit dat de bijbel niet spreekt over de intentie waarmee de homoseksuele daad bedreven wordt, moet ook te denken geven. Homoseks is 'gewoon' tegennatuurlijk. De homoseksuele
daad wordt zelfs gekoppeld aan het 'overgegeven worden'. Ik zou alleen daarom al nooit zo onverbloemd een homoseksuele relatie goedkeuren, zoals sommigen wel doen.
Een vraag speelt me altijd door het hoofd en ik ben benieuwd hoe jullie dat zien. We moeten Gods geboden gehoorzamen omdat God ze stelt, maar tegelijkertijd weten we ook dat ze heilzaam zijn. In dat opzicht is er altijd een verband gelegd tussen de scheppingsorde en rationaliteit (zie bv. de beruchte Regensburger rede van de huidige paus). Voor vrijwel alle geboden en verboden kan ik de heilzaamheid inzien, maar niet van het aangaan van een homoseksuele relatie uit liefde en respect. Mensen zijn geschapen met een behoefte aan seksuele bevrediging. Deze behoefte moet gecultiveerd worden (huwelijk), waarbij die niet wordt onderdrukt maar een wettelijke vorm krijgt. Kan het de bedoeling dat homoseksuele medemensen een dergelijke behoefte in zich hebben, zonder uitzicht op enige passende vorm waarin die ook gerealiseerd kan worden? Dit is het fundamentele verschil met ongehuwden heteroseksuelen. Hun wordt niets ten principale onthouden.
Tja, wat is er onheilzaam aan 'partnerruil' als alle betrokkenen dat wel zien zitten. Wat is er mis met overspel, als de relatie toch al knudde is, en man of vrouw-lief een nieuwe partner heeft gevonden, die veel behoefte heeft aan een relatie.
Daarnaast hebben op een gegeven moment de meeste homoseksuelen die met elkaar trouwen, een kinderwens. Moet je dan zeggen: nou vooruit, trouwen mag, maar kinderen adopteren mag niet. Want het opgroeien met twee pappa's of mamma's is m.i. voor een kind echt funest. In ieder geval niet heilzaam dus. Soms worden er zelfs kinderen geregeld via draagmoeders. Hebben we daar dan een bijbels verantwoord antwoord op? Want dan ontstaan er dus kinderen buiten de setting van een bijbels huwelijk. Of vinden we dat ook allemaal wel oke?
En over heilzaamzaamheid gesproken. Hoe heilzaam is de homoseksuele daad voor een menselijk lichaam. Ik zal verder niet in detail treden, maar ik heb er wel m'n vraagtekens bij. Snap je dan dat Paulus het heeft over onnatuurlijk?
