In wat ik cursief gemaakt heb zit mijn probleem.Marnix schreef:Je mag best ergens van genieten maar een vreugdedans of juichen is fout. En dat heeft volgens mij alles met de subcultuur te maken, waarin het uiten van positieve emoties toch wel heel snel eng wordt gevonden, dansen not-done en vaak zelfs zonde is, denigrerend wordt gesproken over juichende christenen etc. Wat dus vooral wat zegt over de cultuur en hoe die zorgt voor een anti-voetbal-houding en dat er gelijk van gekte, verafgoding etc gesproken wordt. Ik dank God morgenavond voor een mooie dag en vanavond ook.
Mijn oprechte dankbaarheid over de kleinste dingen, die voor vele mensen heel groot zijn, is zo onoprecht en "vanzelfsprekend".
Je gebruikte in dit verband zelfs het woord "hossen", nogmaals ik kan daar niet bij.
Juichen kan ik pas als dankbaarheid over mijn verlossing de boventoon voert.
Daarbij valt al het aardse in het niet.
En ik wil niet vroom zijn, met vele anderen denk ik ook wel eens aan topsporters, het laat mij helaas niet onverschillig.
Des temeer moeten we strijden tegen het aardse.
Iemand op het forum schreef het al: zoek naar wegen om deze aardse zaken te vermijden, i.p.v. de grenzen opzoeken.
Die grens kan er volgende week op zondag al zijn.
Als ik alle wedstrijden zou hebben gevolgd c.q. gezien, zal het echt heel moeilijk zijn om de finale niet te zien.
Hoewel dan ook mijn arglistige hart wel een weg, een verontschuldiging, zal weten te vinden om toch te kijken.
En in dit verband, hoewel niet terzake doende wil ik nog twee aanduidingen van voetballers melden, die me in het hart raken; "Oranjespelers" zijn godenzonen, terwijl de Braziliaanse spelers worden aangeduid als goddelijke kanaries.
Ik stop maar.
Ben geen haar beter, maar probeer er tegen te vechten.