Oranjegekte

jvdg

Re: Oranjegekte

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:Je mag best ergens van genieten maar een vreugdedans of juichen is fout. En dat heeft volgens mij alles met de subcultuur te maken, waarin het uiten van positieve emoties toch wel heel snel eng wordt gevonden, dansen not-done en vaak zelfs zonde is, denigrerend wordt gesproken over juichende christenen etc. Wat dus vooral wat zegt over de cultuur en hoe die zorgt voor een anti-voetbal-houding en dat er gelijk van gekte, verafgoding etc gesproken wordt. Ik dank God morgenavond voor een mooie dag en vanavond ook.
In wat ik cursief gemaakt heb zit mijn probleem.
Mijn oprechte dankbaarheid over de kleinste dingen, die voor vele mensen heel groot zijn, is zo onoprecht en "vanzelfsprekend".
Je gebruikte in dit verband zelfs het woord "hossen", nogmaals ik kan daar niet bij.
Juichen kan ik pas als dankbaarheid over mijn verlossing de boventoon voert.
Daarbij valt al het aardse in het niet.

En ik wil niet vroom zijn, met vele anderen denk ik ook wel eens aan topsporters, het laat mij helaas niet onverschillig.
Des temeer moeten we strijden tegen het aardse.
Iemand op het forum schreef het al: zoek naar wegen om deze aardse zaken te vermijden, i.p.v. de grenzen opzoeken.
Die grens kan er volgende week op zondag al zijn.
Als ik alle wedstrijden zou hebben gevolgd c.q. gezien, zal het echt heel moeilijk zijn om de finale niet te zien.
Hoewel dan ook mijn arglistige hart wel een weg, een verontschuldiging, zal weten te vinden om toch te kijken.

En in dit verband, hoewel niet terzake doende wil ik nog twee aanduidingen van voetballers melden, die me in het hart raken; "Oranjespelers" zijn godenzonen, terwijl de Braziliaanse spelers worden aangeduid als goddelijke kanaries.

Ik stop maar.
Ben geen haar beter, maar probeer er tegen te vechten.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:
Gian schreef:Wat samengaat of niet is iets persoonlijks. Niemand heeft het recht om over andermans geweten te heersen. Ik geloof zelf dat ieder christen ook in deze dingen een afweging maakt, daar zelf grenzen in trekt. Als je als christen geen vrij geweten heb dan moet je nagaan waarom je geweten niet vrij is. Sommige dingen zijn onmogelijk zondig te noemen, dan is je geweten misschien overgevoelig. Als je tot de slotsom komt dat datgene op grond van Gods Woord fout is, of, dat je er fout mee omgaat, dan moet je actie ondernemen. Ik denk dat dit een soort wisselwerking is tussen de Geest en de christen.
Precies. En dat zie je ook in het gedeelte over het eten van offervlees in Romeinen. Mensen die zich niet kunnen voorstellen dat je dat tot eer van God doet.... en mensen die het wel deden. Het zorgde voor dezelfde conflicten, voor tweespalt en onderling veroordelen.
Ik weet niet of 'werelds vermaak' op één lijn gezet kan worden met het eten van offervlees. Ik denk het eigenlijk niet, nee.
In de Bijbel worden we opgeroepen om matig en kuis te leven, om ingetogen te zijn, om ons verre te houden van onreine en liederlijke zaken, noem maar op. En, om het nog maar weer eens te noemen, van de 'begeerlijkheid des vleses, de begeerlijkheid der ogen en de grootsheid des levens'.
Kunnen we, als we hiernaar kijken, glashard het WK voetbal vergelijken met iets als een onschuldige verjaardagsvisite met een hapje en een drankje?
Marnix

Bericht door Marnix »

Beste jvdg, ik ben ook geen haar bezig en neem ook deel aan de strijd.

Juichen is een vorm emotie als je ergens blij mee bent. Dat kan geestelijk, maar ik kan ook blij zijn met gewone dingen in het leven. Ook als ik een eigen sportwedstrijdje win. Dan ben ik en juich is eens een keer. Daar is niets verdachts aan hoor.

Wat "hossen" betreft, dit woord heb ik niet gebruikt. Ik noemde dansen en jij hebt daar "hossen" van gemaakt. Met dansen doelde ik overigens vooral op een vreugdedansje, een polonaise. Verder kom ik ook niet hoor. Nederlanders en dansen is ook niet zo'n succes he.

p.s. Oranjespelers worden geen godenzonen genoemd. Dat is een term die wel eens bij Ajax wordt gebruikt, waarmee wordt verwezen naar de Griekse mythologie waarin Aias. De brazilianen worden doorgaans "kanaries" genoemd. Er heeft ooit iemand een boek geschreven met als titel "de goddelijke kanaries" maar die term hoor ik zelden. De titel wijst vooral op de status van voetbal in Brazilie, waar voetbal voor een hoop mensen geen bijzaak maar hoofdzaak is. (wat een trieste zaak is). Gelukkig is maar weer gebleken dat de spelers in ieder geval niet goddelijk zijn, al wisten we dat natuurlijk wel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Ik had het ook niet over noodzakelijke dingen, ik had het over genieten van lekker eten en drinken en en niet van het noodzakelijke voedsel. Een lekker stuk vlees, een goed glas wijn, het is niet noodzakelijk. En voetbal inderdaad ook niet. Paulus zegt niet dat we niet mogen genieten van aardse dingen die niet noodzakelijk zijn.
Ik had het over noodzakelijke dingen. Maar goed, we zijn eruit dat voetbal een bijzaak is.

Paulus zegt inderdaad niet dat we niet mogen genieten van aardse dingen die niet noodzakelijk zijn. Dat heb je heel goed gelezen. Hij zegt: laat uw wandel in de hemelen zijn. Of: ik acht alles schade en drek. Maar als wij nu anderhalf uur voetbal kijken, alsof er niets anders is op deze wereld, immers er kunnen spannende matches zijn, is dan op dat moment onze wandel in de hemelen of op de aarde?
Jij hebt mijn vergelijking niet goed gelezen... dat ging niet over noodzakelijkheden. Het gaat dan ook niet over dingen die op dat moment belangrijker zijn dan God. Het gaat om Hem op 1 en dat je dan nog wel van bijzaken als ontspanning en lekker eten en drinen kan genieten. Maar telkens is er weer die karikatuur waar bij voorbaat al wordt uitgesloten dat voetbal een bijzaak kan zijn maar per definitie boven God komt te staan. En dat is helemaal niet aan de orde.
Je leest niet goed wat ik zeg. Ik zeg: noodzakelijke dingen mag je doen, gebruik van maken en beoefenen. Zoals werken, eten, drinken etc. Maar voor alle tijd die daarnaast overblijft geldt: laat uw wandel in de hemelen zijn. Kopen als niet bezittende, etc. Als God op de eerste plaats komt, dan moet je je tijd uitkopen. En dan kan niet je leven in sport doorgebracht worden. Op het moment dat je voetbal kijkt, is die bijzaak hoofdzaak geworden.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Nederlands elftal doorkruist orgelconcert
maandag 05 juli 2010 | 15:42 | Laatst bijgewerkt op: maandag 05 juli 2010 | 15:45
ZWOLLE - Het orgelconcert van Bert van den Brink in de Grote of Sint-Michaëlskerk gaat dinsdag niet door.
De organist vermoedt dat het in het centrum wel eens zo onrustig zou kunnen worden, dat de bezoekers van zijn concert daar last van zullen hebben. Dinsdag speelt het Nederlands elftal in de halve finale van het WK voetbal.
http://www.destentor.nl/regio/zwolle/69 ... oncert.ece
~~Soli Deo Gloria~~
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:
Gian schreef:Wat samengaat of niet is iets persoonlijks. Niemand heeft het recht om over andermans geweten te heersen. Ik geloof zelf dat ieder christen ook in deze dingen een afweging maakt, daar zelf grenzen in trekt. Als je als christen geen vrij geweten heb dan moet je nagaan waarom je geweten niet vrij is. Sommige dingen zijn onmogelijk zondig te noemen, dan is je geweten misschien overgevoelig. Als je tot de slotsom komt dat datgene op grond van Gods Woord fout is, of, dat je er fout mee omgaat, dan moet je actie ondernemen. Ik denk dat dit een soort wisselwerking is tussen de Geest en de christen.
Precies. En dat zie je ook in het gedeelte over het eten van offervlees in Romeinen. Mensen die zich niet kunnen voorstellen dat je dat tot eer van God doet.... en mensen die het wel deden. Het zorgde voor dezelfde conflicten, voor tweespalt en onderling veroordelen.
Ik weet niet of 'werelds vermaak' op één lijn gezet kan worden met het eten van offervlees. Ik denk het eigenlijk niet, nee.
In de Bijbel worden we opgeroepen om matig en kuis te leven, om ingetogen te zijn, om ons verre te houden van onreine en liederlijke zaken, noem maar op. En, om het nog maar weer eens te noemen, van de 'begeerlijkheid des vleses, de begeerlijkheid der ogen en de grootsheid des levens'.
Kunnen we, als we hiernaar kijken, glashard het WK voetbal vergelijken met iets als een onschuldige verjaardagsvisite met een hapje en een drankje?
Eh, volgens mij is het eten van offervlees ook niet te vergelijken met een onschuldige verjaardagsvisite met een hapje en een drankje. Het was niet noodzakelijk om dat vlees te eten. Het was aan afgoden geofferd en kon bij de tempels (redelijk goedkoop) worden gekocht. En volgens sommigen dus onrein, liederlijk etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:Beste jvdg, ik ben ook geen haar bezig en neem ook deel aan de strijd.

Juichen is een vorm emotie als je ergens blij mee bent. Dat kan geestelijk, maar ik kan ook blij zijn met gewone dingen in het leven. Ook als ik een eigen sportwedstrijdje win. Dan ben ik en juich is eens een keer. Daar is niets verdachts aan hoor.

Wat "hossen" betreft, dit woord heb ik niet gebruikt. Ik noemde dansen en jij hebt daar "hossen" van gemaakt. Met dansen doelde ik overigens vooral op een vreugdedansje, een polonaise. Verder kom ik ook niet hoor. Nederlanders en dansen is ook niet zo'n succes he.

p.s. Oranjespelers worden geen godenzonen genoemd. Dat is een term die wel eens bij Ajax wordt gebruikt, waarmee wordt verwezen naar de Griekse mythologie waarin Aias. De brazilianen worden doorgaans "kanaries" genoemd. Er heeft ooit iemand een boek geschreven met als titel "de goddelijke kanaries" maar die term hoor ik zelden. De titel wijst vooral op de status van voetbal in Brazilie, waar voetbal voor een hoop mensen geen bijzaak maar hoofdzaak is. (wat een trieste zaak is). Gelukkig is maar weer gebleken dat de spelers in ieder geval niet goddelijk zijn, al wisten we dat natuurlijk wel.
En korte reactie, want ik moet naar bed.
Je hebt wel degelijk het woord "hossen" gebruikt, en je was het er mee eens, dusdanig dat je zelf er aan meedoet.

MVG,

Jan
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Marnix schreef:Beste jvdg, ik ben ook geen haar bezig en neem ook deel aan de strijd.

En korte reactie, want ik moet naar bed.
Je hebt wel degelijk het woord "hossen" gebruikt, en je was het er mee eens, dusdanig dat je zelf er aan meedoet.

MVG,

Jan
Huh? Nou snap ik het niet meer. Ik gebruikte dansen en jij had het vervolgens over hossen, bij mijn weten. Ik heb net teruggebladerd en heb het ook niet kunnen vinden, ook niet via de zoekfunctie. Dus ik ben benieuwd naar een quote. p.s. Mijn festiviteiten hebben zich beperkt tot juichen bij doelpunt / eindsignaal, een vreugdedansje met Joanne en 1x een polonaise langs de engelse pub in Tavira.

Maar eerst wens ik je een goede nachtrust toe!
Erasmiaan schreef:k had het over noodzakelijke dingen. Maar goed, we zijn eruit dat voetbal een bijzaak is. ]/quote]

Dat heb ik altijd al zo gezien en ook hier gezegd. Daar zijn geen 48 pagina's discussie voor nodig ;)
Paulus zegt inderdaad niet dat we niet mogen genieten van aardse dingen die niet noodzakelijk zijn. Dat heb je heel goed gelezen. Hij zegt: laat uw wandel in de hemelen zijn. Of: ik acht alles schade en drek. Maar als wij nu anderhalf uur voetbal kijken, alsof er niets anders is op deze wereld, immers er kunnen spannende matches zijn, is dan op dat moment onze wandel in de hemelen of op de aarde?
Tja, en dit soort argumentatie is vervelend. 1,5 uur tafelen in een restaurant of thuis mag wel. Maar 1,5 uur naar een wedstrijd kijken mag niet. Een halve dag wandelen is kan prima maar als je voetbal kijkt is de wandel niet hemels. Geniet je van een mooi kerkgebouw of prachtige natuur en vergeet je even de dingen aan je hoofd en ben je stil, niks aan de hand. Maar geniet je van een mooie voetbalwedstrijd zodat je je even niet druk maakt om allerlei zaken, dan is het helemaal verkeerd. Sorry maar het is zo inconsequent. Ik zei het al eerder: Met twee maten meten. En dan is heel lastig discussiëren dan.

Je leest niet goed wat ik zeg. Ik zeg: noodzakelijke dingen mag je doen, gebruik van maken en beoefenen. Zoals werken, eten, drinken etc. Maar voor alle tijd die daarnaast overblijft geldt: laat uw wandel in de hemelen zijn. Kopen als niet bezittende, etc. Als God op de eerste plaats komt, dan moet je je tijd uitkopen. En dan kan niet je leven in sport doorgebracht worden. Op het moment dat je voetbal kijkt, is die bijzaak hoofdzaak geworden.
Onzin. Op het moment dat je voetbal kijkt kan het nog steeds bijzaak zijn. En af en toe je wedstrijd kijkt of een wandeling maakt of kerken bekijkt is het nog niet zo dat je je leven daarin doorbrengt. Hou toch eens op met die karikaturen en wordt consequent en keur dan ook iedere vorm van ontspanning af.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Onzin. Op het moment dat je voetbal kijkt kan het nog steeds bijzaak zijn. En af en toe je wedstrijd kijkt of een wandeling maakt of kerken bekijkt is het nog niet zo dat je je leven daarin doorbrengt. Hou toch eens op met die karikaturen en wordt consequent en keur dan ook iedere vorm van ontspanning af.
Waar denk je aan tijdens het voetbal? Waar ben je mee bezig? Wat is op dat moment de hoofdzaak? Het woord onzin heeft daar niets mee te maken. En inderdaad: vele vormen van ontspanning zijn af te keuren. Ik kom ook weinig ontspanning tegen in de Bijbel en bij onze oudvaders. In de dingen Gods bezig zijn (in de hemelen) is ontspanning. En een karikatuur maak ik zeker niet, dan moet je me dat maar eens uitleggen. Ik weet precies hoe een wedstrijd beleefd wordt, ik heb het helaas ook vaak genoeg zelf gezien. Ik vrees dat jij niets kan met de notie: laat uw wandel in de hemelen zijn. Want dan moet je veel los laten. Dan moet je alles loslaten en Christus gelijkvormig worden. En ik wilde wel dat het er bij mij altijd was. Maar er zijn, als ik me niet bedrieg, ogenblikken dat ik met Paulus mag zeggen: ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

http://www.pzc.nl/regio/walcheren/69380 ... etbal.ece
Orgelconcert afgelast vanwege WK voetbal

MIDDELBURG - De seizoensopening van de Commissie Orgelconcerten Middelburg (COM) gaat vanavond niet door.

Remy Syrier uit Maastricht zou een concert verzorgen in de Lutherse Kerk, maar de commissie vreest dat vanwege de WK-voetbalwedstrijd NederlandUruguay de kerk vrijwel leeg zal blijven. Om Syrier niet voor niets naar Middelburg te laten afreizen, is besloten de uitvoering af te gelasten. Het eerste COM-concert van 2010 is nu op dinsdag 13 juli in de Nieuwe Kerk in Middelburg. Hans Leenders speelt dan vanaf 20.00 uur muziek van uitsluitend Franse componisten.
Hendrikus schreef:
maandag 05 juli 2010 | 15:42 | Laatst bijgewerkt op: maandag 05 juli 2010 | 15:45
ZWOLLE - Het orgelconcert van Bert van den Brink in de Grote of Sint-Michaëlskerk gaat dinsdag niet door.
De organist vermoedt dat het in het centrum wel eens zo onrustig zou kunnen worden, dat de bezoekers van zijn concert daar last van zullen hebben. Dinsdag speelt het Nederlands elftal in de halve finale van het WK voetbal.
~~Soli Deo Gloria~~
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Hendrikus schreef:http://www.pzc.nl/regio/walcheren/69380 ... etbal.ece

MIDDELBURG - De seizoensopening van de Commissie Orgelconcerten Middelburg (COM) gaat vanavond niet door.

Remy Syrier uit Maastricht zou een concert verzorgen in de Lutherse Kerk, maar de commissie vreest dat vanwege de WK-voetbalwedstrijd NederlandUruguay de kerk vrijwel leeg zal blijven. Om Syrier niet voor niets naar Middelburg te laten afreizen, is besloten de uitvoering af te gelasten. Het eerste COM-concert van 2010 is nu op dinsdag 13 juli in de Nieuwe Kerk in Middelburg. Hans Leenders speelt dan vanaf 20.00 uur muziek van uitsluitend Franse componisten.
Hendrikus schreef:
Ik dacht dat orgel-fans toch niet zulke oranje-fans waren...?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Gijs83 schreef:
Hendrikus schreef:http://www.pzc.nl/regio/walcheren/69380 ... etbal.ece

Hendrikus schreef:
Ik dacht dat orgel-fans toch niet zulke oranje-fans waren...?
Dat is het probleem denk ik niet, als ik het goed lees..................
De oranje-fans, maken het de orgelfans lasig, vanwege de overlast :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Wat een onzin. Denk je nu werkelijk dat die lastig gevallen wordt. Ze weten gewoon dat er geen hond komt. Heel verstandig.
Lourens

Bericht door Lourens »

En iedere orgelliefhebber is geen psalmenliefhebber, maar kan gewoon een klassiek-liefhebber zijn én oranjefan

En ik kan me voorstellen als je buiten vuvuzela's hoort toeteren dat het heel storend is voor wat voor concert dan ook.
Zeker als de concertruimte in het centrum van een plaats ligt.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm, misschien is het voor de omkomt ook wel beter. Jammer van het orgelconcert, voor de liefhebbers hoor.
Erasmiaan schreef:Waar denk je aan tijdens het voetbal? Waar ben je mee bezig? Wat is op dat moment de hoofdzaak? Het woord onzin heeft daar niets mee te maken. En inderdaad: vele vormen van ontspanning zijn af te keuren. Ik kom ook weinig ontspanning tegen in de Bijbel en bij onze oudvaders. In de dingen Gods bezig zijn (in de hemelen) is ontspanning. En een karikatuur maak ik zeker niet, dan moet je me dat maar eens uitleggen. Ik weet precies hoe een wedstrijd beleefd wordt, ik heb het helaas ook vaak genoeg zelf gezien. Ik vrees dat jij niets kan met de notie: laat uw wandel in de hemelen zijn. Want dan moet je veel los laten. Dan moet je alles loslaten en Christus gelijkvormig worden. En ik wilde wel dat het er bij mij altijd was. Maar er zijn, als ik me niet bedrieg, ogenblikken dat ik met Paulus mag zeggen: ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht.
Beste Erasmiaan, ik kan een heleboel met die notie. Met een karikatuur doel ik bijvoorbeeld op "twee heren dienen" (karikatuur: Je kan geen voetbal kijken zonder het te dienen) en "je leven in sport doorbrengen" (karikatuur: Af en toe een wedstrijd kijken is heel wat anders dan je leven in sport doorbrengen).

Dat je weinig onspanning tegenkomt bij oudvaders is logisch, dat soort dingen hebben ze niet opgeschreven in hun boeken omdat het niet zo interessant is.

Waar je aan denkt zegt niet zoveel. Stel, je gaat naar een orgelconcert. Waar denk je dan aan? Waarschijnlijk luister je en geniet je van de muziek. Daarmee is het nog geen hoofdzaak. Je kan dus best ergens mee bezig zijn zonder dat het een hoofdzaak in je leven is. Ik ken die ogenblikken die je noemt ook, Ik jaag er ook naar, of ik het ook grijpen mocht (en zo vaak ook niet en daarin moeten we groeien door Gods genade. Maar in jou optiek kan dat alleen als je geen voetbal kijkt... niet als je iedere vorm van ontspanning loslaat in de zin van: Er niets meer mee doen. Dat is volgens mij niet consequent. De Bijbelse lijn is ook niet dat iedere vorm van ontspanning niet mag omdat dat dan hoofdzaak zou worden en je wandel dan niet in de hemelen is.
Gesloten