Wedergeboorte of schijngeboorte [2]
- SecorDabar
- Berichten: 1541
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Ik las van Mr. Justus Vermeer over de vruchten van de wedergeboorte het volgende:
De vruchten of bewijzen van de wedergeboorte zijn vooral te vinden in de volgende
negen zaken.
1. Ze hebben gevoel van smart over de hartenzonden, ook al breken zij niet uit in daden.
O, wat roept David uit over zijn zonden en verborgen afdwalingen (Ps. 19:13).
2. Ze mogen hartelijk bidden. Wij lezen van Paulus: “Zie, hij bidt.”O, zulken hebben de
Geest der genade en der gebeden.
3. Ze zijn zeer begerig naar voedsel, net als een pasgeboren kind het niet zonder eten of
drinken kan stellen. Petrus zegt: “Als nieuwgeboren kinderkens, zijt zeer begerig naar
de redelijke, onvervalste melk, opdat ge door dezelve moogt opwassen. ” O, er is een
verlangen naar de genademidden, omdat het instellingen van God zijn, en de Heere
daarmee voedsel toedient. Zie eens wat men te denken heeft van mensen die het Woord
en de prediking verachten.
4. Ze zien de dierbaarheid van Jezus, volgens 1 Petrus 2:7: “U dan, die gelooft, is Hij
dierbaar.” Namelijk tegen de zonden, blindheden, dwaasheden en verkeerdheden. Hij
ziet Jezus zo noodzakelijk, om maar steeds in Hem gevonden te worden. Hij dorst naar
Jezus’ gerechtigheid, ja soms wel eens zo dat die ziel zeer begerig wordt naar de
onmiddellijke gemeenschap met de Heere, zoals David in Ps. 42 zei: “Mijn ziel dorst
naar God, naar de levende God; wanneer zal ik ingaan en voor Gods aangezicht
verschijnen? ”
5. Ze hebben liefde tot God, zoals een kind tot zijn vader. David zegt in Ps. 18:2: “Ik zal
U hartelijk liefhebben, Heere, mijne sterkte.” O, die men liefheeft, diens gemeenschap
zoekt men met zijn hart.
6. Ze hebben liefde tot elkaar, tot de vromen, als broeders en zusters, als kinderen van
een vader en moeder. Wij lezen in 1 Joh. 5: “Een iegelijk, die liefheeft Dengene Die
geboren heeft, die heeft ook lief dengene die uit Hem geboren is.” Dit stelt Johannes tot
een duidelijk kenteken in 1 Joh. 4:20: “Die zijn broeder niet liefheeft die hij gezien
heeft, hoe kan hij God liefhebben, Die hij niet gezien heeft?” O, die God liefheeft, heeft
Zijn volk lief.
7. Ze raken los van de wereld. We lezen in 1 Joh. 5:4: Al wat uit God geboren is,
overwint de wereld.” Zo iemand keert de wereld de rug toe. Hij is omgewend, want hij
heeft dat licht dat de ganse wereld in het boze ligt.
8. Ze strijden tegen de zonden en verzoekingen, volgens Gal. 5:7. In zulk een ziel
begeert de geest tegen het vlees, en het vlees tegen de geest, en die twee staan tegen
elkander. Het hart van een onwedergeboren mens is als een opengebroken stad zonder
muur, waarin alles maar vrij in en uitgaat.
9. Tenslotte is er ook een opwassen of een begeerte naar wasdom in de genade. Op te
wassen in de kennis van God, in Hem Die het Hoofd is. Daarvan lezen we de belofte in
Ps. 92: “Die in het huis des Heeren geplant is, dien zal gegeven worden te groeien in de
voorhoven onzes Gods.
De vruchten of bewijzen van de wedergeboorte zijn vooral te vinden in de volgende
negen zaken.
1. Ze hebben gevoel van smart over de hartenzonden, ook al breken zij niet uit in daden.
O, wat roept David uit over zijn zonden en verborgen afdwalingen (Ps. 19:13).
2. Ze mogen hartelijk bidden. Wij lezen van Paulus: “Zie, hij bidt.”O, zulken hebben de
Geest der genade en der gebeden.
3. Ze zijn zeer begerig naar voedsel, net als een pasgeboren kind het niet zonder eten of
drinken kan stellen. Petrus zegt: “Als nieuwgeboren kinderkens, zijt zeer begerig naar
de redelijke, onvervalste melk, opdat ge door dezelve moogt opwassen. ” O, er is een
verlangen naar de genademidden, omdat het instellingen van God zijn, en de Heere
daarmee voedsel toedient. Zie eens wat men te denken heeft van mensen die het Woord
en de prediking verachten.
4. Ze zien de dierbaarheid van Jezus, volgens 1 Petrus 2:7: “U dan, die gelooft, is Hij
dierbaar.” Namelijk tegen de zonden, blindheden, dwaasheden en verkeerdheden. Hij
ziet Jezus zo noodzakelijk, om maar steeds in Hem gevonden te worden. Hij dorst naar
Jezus’ gerechtigheid, ja soms wel eens zo dat die ziel zeer begerig wordt naar de
onmiddellijke gemeenschap met de Heere, zoals David in Ps. 42 zei: “Mijn ziel dorst
naar God, naar de levende God; wanneer zal ik ingaan en voor Gods aangezicht
verschijnen? ”
5. Ze hebben liefde tot God, zoals een kind tot zijn vader. David zegt in Ps. 18:2: “Ik zal
U hartelijk liefhebben, Heere, mijne sterkte.” O, die men liefheeft, diens gemeenschap
zoekt men met zijn hart.
6. Ze hebben liefde tot elkaar, tot de vromen, als broeders en zusters, als kinderen van
een vader en moeder. Wij lezen in 1 Joh. 5: “Een iegelijk, die liefheeft Dengene Die
geboren heeft, die heeft ook lief dengene die uit Hem geboren is.” Dit stelt Johannes tot
een duidelijk kenteken in 1 Joh. 4:20: “Die zijn broeder niet liefheeft die hij gezien
heeft, hoe kan hij God liefhebben, Die hij niet gezien heeft?” O, die God liefheeft, heeft
Zijn volk lief.
7. Ze raken los van de wereld. We lezen in 1 Joh. 5:4: Al wat uit God geboren is,
overwint de wereld.” Zo iemand keert de wereld de rug toe. Hij is omgewend, want hij
heeft dat licht dat de ganse wereld in het boze ligt.
8. Ze strijden tegen de zonden en verzoekingen, volgens Gal. 5:7. In zulk een ziel
begeert de geest tegen het vlees, en het vlees tegen de geest, en die twee staan tegen
elkander. Het hart van een onwedergeboren mens is als een opengebroken stad zonder
muur, waarin alles maar vrij in en uitgaat.
9. Tenslotte is er ook een opwassen of een begeerte naar wasdom in de genade. Op te
wassen in de kennis van God, in Hem Die het Hoofd is. Daarvan lezen we de belofte in
Ps. 92: “Die in het huis des Heeren geplant is, dien zal gegeven worden te groeien in de
voorhoven onzes Gods.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Mooi en waar. Maarwat wordt dit alles - ook door Gods kinderen - vaak weinig beleefd...SecorDabar schreef:Ik las van Mr. Justus Vermeer over de vruchten van de wedergeboorte het volgende:
De vruchten of bewijzen van de wedergeboorte zijn vooral te vinden in de volgende
negen zaken.
1. Ze hebben gevoel van smart over de hartenzonden, ook al breken zij niet uit in daden.
O, wat roept David uit over zijn zonden en verborgen afdwalingen (Ps. 19:13).
2. Ze mogen hartelijk bidden. Wij lezen van Paulus: “Zie, hij bidt.”O, zulken hebben de
Geest der genade en der gebeden.
3. Ze zijn zeer begerig naar voedsel, net als een pasgeboren kind het niet zonder eten of
drinken kan stellen. Petrus zegt: “Als nieuwgeboren kinderkens, zijt zeer begerig naar
de redelijke, onvervalste melk, opdat ge door dezelve moogt opwassen. ” O, er is een
verlangen naar de genademidden, omdat het instellingen van God zijn, en de Heere
daarmee voedsel toedient. Zie eens wat men te denken heeft van mensen die het Woord
en de prediking verachten.
4. Ze zien de dierbaarheid van Jezus, volgens 1 Petrus 2:7: “U dan, die gelooft, is Hij
dierbaar.” Namelijk tegen de zonden, blindheden, dwaasheden en verkeerdheden. Hij
ziet Jezus zo noodzakelijk, om maar steeds in Hem gevonden te worden. Hij dorst naar
Jezus’ gerechtigheid, ja soms wel eens zo dat die ziel zeer begerig wordt naar de
onmiddellijke gemeenschap met de Heere, zoals David in Ps. 42 zei: “Mijn ziel dorst
naar God, naar de levende God; wanneer zal ik ingaan en voor Gods aangezicht
verschijnen? ”
5. Ze hebben liefde tot God, zoals een kind tot zijn vader. David zegt in Ps. 18:2: “Ik zal
U hartelijk liefhebben, Heere, mijne sterkte.” O, die men liefheeft, diens gemeenschap
zoekt men met zijn hart.
6. Ze hebben liefde tot elkaar, tot de vromen, als broeders en zusters, als kinderen van
een vader en moeder. Wij lezen in 1 Joh. 5: “Een iegelijk, die liefheeft Dengene Die
geboren heeft, die heeft ook lief dengene die uit Hem geboren is.” Dit stelt Johannes tot
een duidelijk kenteken in 1 Joh. 4:20: “Die zijn broeder niet liefheeft die hij gezien
heeft, hoe kan hij God liefhebben, Die hij niet gezien heeft?” O, die God liefheeft, heeft
Zijn volk lief.
7. Ze raken los van de wereld. We lezen in 1 Joh. 5:4: Al wat uit God geboren is,
overwint de wereld.” Zo iemand keert de wereld de rug toe. Hij is omgewend, want hij
heeft dat licht dat de ganse wereld in het boze ligt.
8. Ze strijden tegen de zonden en verzoekingen, volgens Gal. 5:7. In zulk een ziel
begeert de geest tegen het vlees, en het vlees tegen de geest, en die twee staan tegen
elkander. Het hart van een onwedergeboren mens is als een opengebroken stad zonder
muur, waarin alles maar vrij in en uitgaat.
9. Tenslotte is er ook een opwassen of een begeerte naar wasdom in de genade. Op te
wassen in de kennis van God, in Hem Die het Hoofd is. Daarvan lezen we de belofte in
Ps. 92: “Die in het huis des Heeren geplant is, dien zal gegeven worden te groeien in de
voorhoven onzes Gods.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Ja.Fjodor schreef:Maar zeg je dan ook dat elke gelovige (behalve natuurlijk die als kinderen al geloven) het moment (dag, uur, tijdstip) van zijn/haar bekering aan moet kunnen wijzen? Ja toch.Afgewezen schreef:Dat zeg ik ook niet. Maar het is wel een algehele omwenteling. Als de Zon der gerechtigheid in je leven opgaat, dan is het zoals het in 2 Sam. 23 staat: En Hij zal zijn gelijk het licht des morgens, wanneer de zon opgaat, des morgens zonder wolken, wanneer van den glans na den regen de grasscheutjes uit de aarde voortkomen.huisman schreef:Ik vind het niet onhelder, het geloofsleven is nooit "af" ook wordt de kennis van de Zaligmaker als het goed is steeds meer.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Ik denk het niet. Ik geef een interpretatie van de visie van ds. Moerkerken. Bij ds. M. is er wel degelijk sprake van een actus, alleen is die actus een andere dan je uit de habitus zou verwachten. Maar bij ds. M. gaat het nieuwgeboren kindeke meteen schreien naar God, dat is de actus. Daarom is dat hele habitus-actusprobleem in deze discussie van nul en gener waarde, want de vraag is niet of er een habitus zonder actus kan zijn, maar hoe die actus eruitziet.Fjodor schreef:Als dat geen onbewust geloof is maar een bewust geloof, dan moet dat geloof ook zijn zekerheid hebben. Hoe kan je bewust een geloof hebben maar het niet weten? En als dat geloof wel geloof, dan hebben we het hier toch niet meer over de habitus maar over de actus?Afgewezen schreef:Er is bij ds. M. geen sprake van een 'onbewust' geloof, maar van een geloof dat wel gelooft, alleen nog niet in Christus als de Middelaar Gods en der mensen.
Ik denk dat je hier toch mis zit..
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
En daar heb ik dus bezwaar tegen, de opvatting dat er een kennis van Christus is zónder bewuste rechtvaardigmaking. Dat maakt alles zo onhelder. De verlossing is één moment, geen langdurig proces, waarbij elke keer een stukje meer van de sluier wordt opgelicht.Anker schreef:Al is het vraagstuk over de plaats van de bewuste rechtvaardigmaking wel een lastige. Daar zou meer over te zeggen zijn, en is ook al wel gebeurd op dit forum. Maar goed, eerst maar eens de kennis aan Christus in de wedergeboorte. Ik ben benieuwd.
- SecorDabar
- Berichten: 1541
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Afgewezen schreef:En daar heb ik dus bezwaar tegen, de opvatting dat er een kennis van Christus is zónder bewuste rechtvaardigmaking. Dat maakt alles zo onhelder. De verlossing is één moment, geen langdurig proces, waarbij elke keer een stukje meer van de sluier wordt opgelicht.Anker schreef:Al is het vraagstuk over de plaats van de bewuste rechtvaardigmaking wel een lastige. Daar zou meer over te zeggen zijn, en is ook al wel gebeurd op dit forum. Maar goed, eerst maar eens de kennis aan Christus in de wedergeboorte. Ik ben benieuwd.
Hierbij sluit ik mij van harte bij aan.
Lees ook eens Ds. Th. van der Groe:
DE RECHTVAARDIGING DOOR HET GELOOF
of:
De Gereformeerde grondleer van de genadige rechtvaardigmaking door het geloof
Schriftmatig voorgedragen en uit de Formulieren van Enigheid bevestigd tot wering
van alle misvattingen en ter bevordering van waarheid en vrede.
http://www.theologienet.nl/documenten/G ... making.pdf
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
De kinderlijke tere vreze is niet altijd in oefening, maar daarmee zijn deze zaken toch niet weg,dennis schreef:Mooi en waar. Maarwat wordt dit alles - ook door Gods kinderen - vaak weinig beleefd...SecorDabar schreef:Ik las van Mr. Justus Vermeer over de vruchten van de wedergeboorte het volgende:
De vruchten of bewijzen van de wedergeboorte zijn vooral te vinden in de volgende
negen zaken.
1. Ze hebben gevoel van smart over de hartenzonden, ook al breken zij niet uit in daden.
O, wat roept David uit over zijn zonden en verborgen afdwalingen (Ps. 19:13).
2. Ze mogen hartelijk bidden. Wij lezen van Paulus: “Zie, hij bidt.”O, zulken hebben de
Geest der genade en der gebeden.
3. Ze zijn zeer begerig naar voedsel, net als een pasgeboren kind het niet zonder eten of
drinken kan stellen. Petrus zegt: “Als nieuwgeboren kinderkens, zijt zeer begerig naar
de redelijke, onvervalste melk, opdat ge door dezelve moogt opwassen. ” O, er is een
verlangen naar de genademidden, omdat het instellingen van God zijn, en de Heere
daarmee voedsel toedient. Zie eens wat men te denken heeft van mensen die het Woord
en de prediking verachten.
4. Ze zien de dierbaarheid van Jezus, volgens 1 Petrus 2:7: “U dan, die gelooft, is Hij
dierbaar.” Namelijk tegen de zonden, blindheden, dwaasheden en verkeerdheden. Hij
ziet Jezus zo noodzakelijk, om maar steeds in Hem gevonden te worden. Hij dorst naar
Jezus’ gerechtigheid, ja soms wel eens zo dat die ziel zeer begerig wordt naar de
onmiddellijke gemeenschap met de Heere, zoals David in Ps. 42 zei: “Mijn ziel dorst
naar God, naar de levende God; wanneer zal ik ingaan en voor Gods aangezicht
verschijnen? ”
5. Ze hebben liefde tot God, zoals een kind tot zijn vader. David zegt in Ps. 18:2: “Ik zal
U hartelijk liefhebben, Heere, mijne sterkte.” O, die men liefheeft, diens gemeenschap
zoekt men met zijn hart.
6. Ze hebben liefde tot elkaar, tot de vromen, als broeders en zusters, als kinderen van
een vader en moeder. Wij lezen in 1 Joh. 5: “Een iegelijk, die liefheeft Dengene Die
geboren heeft, die heeft ook lief dengene die uit Hem geboren is.” Dit stelt Johannes tot
een duidelijk kenteken in 1 Joh. 4:20: “Die zijn broeder niet liefheeft die hij gezien
heeft, hoe kan hij God liefhebben, Die hij niet gezien heeft?” O, die God liefheeft, heeft
Zijn volk lief.
7. Ze raken los van de wereld. We lezen in 1 Joh. 5:4: Al wat uit God geboren is,
overwint de wereld.” Zo iemand keert de wereld de rug toe. Hij is omgewend, want hij
heeft dat licht dat de ganse wereld in het boze ligt.
8. Ze strijden tegen de zonden en verzoekingen, volgens Gal. 5:7. In zulk een ziel
begeert de geest tegen het vlees, en het vlees tegen de geest, en die twee staan tegen
elkander. Het hart van een onwedergeboren mens is als een opengebroken stad zonder
muur, waarin alles maar vrij in en uitgaat.
9. Tenslotte is er ook een opwassen of een begeerte naar wasdom in de genade. Op te
wassen in de kennis van God, in Hem Die het Hoofd is. Daarvan lezen we de belofte in
Ps. 92: “Die in het huis des Heeren geplant is, dien zal gegeven worden te groeien in de
voorhoven onzes Gods.
Als een kind van God slordig leeft kan het niet anders dan dat hij daar zijn vermaak niet in heeft,
en hij weet ook wel 'waar hij uit is gevallen'. Of niet dan?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Zojuist viel de nieuwe Saambinder op de mat.
De reacties van velen hier ten spijt, van degenen die dachten dat Ds. de Heer eens fel van leer zou trekken, zonder enige nuance en mildheid, dit artikel geeft blijk van het zoeken naar een eerlijke beoordeling: Inhoudelijk, niet op de man af én genuanceerd.
Ik ga er vanuit dat anderen zich geroepen voelen om het artikel hier deels of geheel te plaatsen. Om mij moverende redenen onthoud ik mij verder van deze discussie alleen moest dit mij, na het lezen van dit artikel en het lezen van de hier regelmatig polariserende reacties, toch wel van het hart.
De reacties van velen hier ten spijt, van degenen die dachten dat Ds. de Heer eens fel van leer zou trekken, zonder enige nuance en mildheid, dit artikel geeft blijk van het zoeken naar een eerlijke beoordeling: Inhoudelijk, niet op de man af én genuanceerd.
Ik ga er vanuit dat anderen zich geroepen voelen om het artikel hier deels of geheel te plaatsen. Om mij moverende redenen onthoud ik mij verder van deze discussie alleen moest dit mij, na het lezen van dit artikel en het lezen van de hier regelmatig polariserende reacties, toch wel van het hart.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Dat hoop ik, daar ik geen abonnement op de Saambinder heb. Jammer dat ik de preken van ds. de Heer niet op 'open internet" kan vinden. (of ik zoek niet goedTSD schreef:Zojuist viel de nieuwe Saambinder op de mat.
De reacties van velen hier ten spijt, van degenen die dachten dat Ds. de Heer eens fel van leer zou trekken, zonder enige nuance en mildheid, dit artikel geeft blijk van het zoeken naar een eerlijke beoordeling: Inhoudelijk, niet op de man af én genuanceerd.
Ik ga er vanuit dat anderen zich geroepen voelen om het artikel hier deels of geheel te plaatsen. Om mij moverende redenen onthoud ik mij verder van deze discussie alleen moest dit mij, na het lezen van dit artikel en het lezen van de hier regelmatig polariserende reacties, toch wel van het hart.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Zoals ik al zei, dus.TSD schreef:De reacties van velen hier ten spijt, van degenen die dachten dat Ds. de Heer eens fel van leer zou trekken, zonder enige nuance en mildheid, dit artikel geeft blijk van het zoeken naar een eerlijke beoordeling: Inhoudelijk, niet op de man af én genuanceerd.
Je moet de reacties van sommigen hier op GG predikanten maar met een stevige korrel zout nemen.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Ik denk ook niet dat je snel preken van ds. De Heer op internet vindt.Mara schreef:Dat hoop ik, daar ik geen abonnement op de Saambinder heb. Jammer dat ik de preken van ds. de Heer niet op 'open internet" kan vinden. (of ik zoek niet goedTSD schreef:Zojuist viel de nieuwe Saambinder op de mat.
De reacties van velen hier ten spijt, van degenen die dachten dat Ds. de Heer eens fel van leer zou trekken, zonder enige nuance en mildheid, dit artikel geeft blijk van het zoeken naar een eerlijke beoordeling: Inhoudelijk, niet op de man af én genuanceerd.
Ik ga er vanuit dat anderen zich geroepen voelen om het artikel hier deels of geheel te plaatsen. Om mij moverende redenen onthoud ik mij verder van deze discussie alleen moest dit mij, na het lezen van dit artikel en het lezen van de hier regelmatig polariserende reacties, toch wel van het hart.)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Nee, dat dacht ik wel. Gelukkig dat er mensen zijn die een CD naar me toe willen sturen, of een MP3 bestandje.-DIA- schreef:Ik denk ook niet dat je snel preken van ds. De Heer op internet vindt.Mara schreef:Dat hoop ik, daar ik geen abonnement op de Saambinder heb. Jammer dat ik de preken van ds. de Heer niet op 'open internet" kan vinden. (of ik zoek niet goedTSD schreef:Zojuist viel de nieuwe Saambinder op de mat.
De reacties van velen hier ten spijt, van degenen die dachten dat Ds. de Heer eens fel van leer zou trekken, zonder enige nuance en mildheid, dit artikel geeft blijk van het zoeken naar een eerlijke beoordeling: Inhoudelijk, niet op de man af én genuanceerd.
Ik ga er vanuit dat anderen zich geroepen voelen om het artikel hier deels of geheel te plaatsen. Om mij moverende redenen onthoud ik mij verder van deze discussie alleen moest dit mij, na het lezen van dit artikel en het lezen van de hier regelmatig polariserende reacties, toch wel van het hart.)

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Ja.-DIA- schreef:De kinderlijke tere vreze is niet altijd in oefening, maar daarmee zijn deze zaken toch niet weg,dennis schreef:Mooi en waar. Maarwat wordt dit alles - ook door Gods kinderen - vaak weinig beleefd...SecorDabar schreef:Ik las van Mr. Justus Vermeer over de vruchten van de wedergeboorte het volgende:
De vruchten of bewijzen van de wedergeboorte zijn vooral te vinden in de volgende
negen zaken.
1. Ze hebben gevoel van smart over de hartenzonden, ook al breken zij niet uit in daden.
O, wat roept David uit over zijn zonden en verborgen afdwalingen (Ps. 19:13).
2. Ze mogen hartelijk bidden. Wij lezen van Paulus: “Zie, hij bidt.”O, zulken hebben de
Geest der genade en der gebeden.
3. Ze zijn zeer begerig naar voedsel, net als een pasgeboren kind het niet zonder eten of
drinken kan stellen. Petrus zegt: “Als nieuwgeboren kinderkens, zijt zeer begerig naar
de redelijke, onvervalste melk, opdat ge door dezelve moogt opwassen. ” O, er is een
verlangen naar de genademidden, omdat het instellingen van God zijn, en de Heere
daarmee voedsel toedient. Zie eens wat men te denken heeft van mensen die het Woord
en de prediking verachten.
4. Ze zien de dierbaarheid van Jezus, volgens 1 Petrus 2:7: “U dan, die gelooft, is Hij
dierbaar.” Namelijk tegen de zonden, blindheden, dwaasheden en verkeerdheden. Hij
ziet Jezus zo noodzakelijk, om maar steeds in Hem gevonden te worden. Hij dorst naar
Jezus’ gerechtigheid, ja soms wel eens zo dat die ziel zeer begerig wordt naar de
onmiddellijke gemeenschap met de Heere, zoals David in Ps. 42 zei: “Mijn ziel dorst
naar God, naar de levende God; wanneer zal ik ingaan en voor Gods aangezicht
verschijnen? ”
5. Ze hebben liefde tot God, zoals een kind tot zijn vader. David zegt in Ps. 18:2: “Ik zal
U hartelijk liefhebben, Heere, mijne sterkte.” O, die men liefheeft, diens gemeenschap
zoekt men met zijn hart.
6. Ze hebben liefde tot elkaar, tot de vromen, als broeders en zusters, als kinderen van
een vader en moeder. Wij lezen in 1 Joh. 5: “Een iegelijk, die liefheeft Dengene Die
geboren heeft, die heeft ook lief dengene die uit Hem geboren is.” Dit stelt Johannes tot
een duidelijk kenteken in 1 Joh. 4:20: “Die zijn broeder niet liefheeft die hij gezien
heeft, hoe kan hij God liefhebben, Die hij niet gezien heeft?” O, die God liefheeft, heeft
Zijn volk lief.
7. Ze raken los van de wereld. We lezen in 1 Joh. 5:4: Al wat uit God geboren is,
overwint de wereld.” Zo iemand keert de wereld de rug toe. Hij is omgewend, want hij
heeft dat licht dat de ganse wereld in het boze ligt.
8. Ze strijden tegen de zonden en verzoekingen, volgens Gal. 5:7. In zulk een ziel
begeert de geest tegen het vlees, en het vlees tegen de geest, en die twee staan tegen
elkander. Het hart van een onwedergeboren mens is als een opengebroken stad zonder
muur, waarin alles maar vrij in en uitgaat.
9. Tenslotte is er ook een opwassen of een begeerte naar wasdom in de genade. Op te
wassen in de kennis van God, in Hem Die het Hoofd is. Daarvan lezen we de belofte in
Ps. 92: “Die in het huis des Heeren geplant is, dien zal gegeven worden te groeien in de
voorhoven onzes Gods.
Als een kind van God slordig leeft kan het niet anders dan dat hij daar zijn vermaak niet in heeft,
en hij weet ook wel 'waar hij uit is gevallen'. Of niet dan?
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Is hij dan al uitgereageerd?TSD schreef:Zojuist viel de nieuwe Saambinder op de mat.
De reacties van velen hier ten spijt, van degenen die dachten dat Ds. de Heer eens fel van leer zou trekken, zonder enige nuance en mildheid, dit artikel geeft blijk van het zoeken naar een eerlijke beoordeling: Inhoudelijk, niet op de man af én genuanceerd.
Ik ga er vanuit dat anderen zich geroepen voelen om het artikel hier deels of geheel te plaatsen. Om mij moverende redenen onthoud ik mij verder van deze discussie alleen moest dit mij, na het lezen van dit artikel en het lezen van de hier regelmatig polariserende reacties, toch wel van het hart.
Re: Wedergeboorte of schijngeboorte
Inderdaad, wat een mooi artikel, vandaag in de Saambinder.Tiberius schreef:Zoals ik al zei, dus.TSD schreef:De reacties van velen hier ten spijt, van degenen die dachten dat Ds. de Heer eens fel van leer zou trekken, zonder enige nuance en mildheid, dit artikel geeft blijk van het zoeken naar een eerlijke beoordeling: Inhoudelijk, niet op de man af én genuanceerd.
Je moet de reacties van sommigen hier op GG predikanten maar met een stevige korrel zout nemen.
Ds. de Heer heeft ook contact gehad met ds. Kort. Alle oordelen die bij voorbaat hier geuit zijn mogen met recht teruggenomen worden.