Da's net zoiets als een paard zetten vóór een kapotte auto.Arja schreef:Maar er is toch een heel mooie Bijbel met uitleg. Als iedereen die nu gebruikt ... en ook mee naar de kerk neemt. Dan heb je geen HSV nodig.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Dat begrijp ik niet. Leg dat eens uit?Posthoorn schreef:Da's net zoiets als een paard zetten vóór een kapotte auto.Arja schreef:Maar er is toch een heel mooie Bijbel met uitleg. Als iedereen die nu gebruikt ... en ook mee naar de kerk neemt. Dan heb je geen HSV nodig.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Arja, als jij liever de BMU gebruikt: gewoon doen. Als DDD echter liever de HSV gebruikt, geen probleem. Laten we proberen wat ontspannener te zijn met dit soort verschillen. Ik hoop zo dat we eens uit die vervelende kramp komen, totaal onnodig. Eenheid in verscheidenheid, misschien spannend, maar een stuk mooier en meer verrijkend. Ga met je BMU naar de kerk en ga naast je buurvrouw zitten die de HSV bij zich heeft. Vraag of ze een kopje koffie komt drinken en heb er een goed gesprek over (nadat je eerst een goed gesprek hebt gehad over de kern van de preek).Arja schreef:Maar er is toch een heel mooie Bijbel met uitleg. Als iedereen die nu gebruikt ... en ook mee naar de kerk neemt. Dan heb je geen HSV nodig.DDD schreef:Welnee. Ik lees gewoon uit de HSV, zoals heel veel mensen in de kerk. Ik ga mij niet druk maken over de mensen die een GBS-bijbel lezen, want dat behoort tot de christelijke vrijheid.Jantje schreef:Nou, @Amstelodamense en ik begrijpen elkaar zelden. Dat ligt voor een aanzienlijk deel aan mij, dat geef ik ruiterlijk toe. Maar hijzelf is toch ook partij daarin? Als je nou graag HSV wil in de erediensten, kun je wel steeds roeptoeteren dat je dat wil, maar zoiets is in de praktijk gewoon niet mogelijk. Ook niet als 85% van de gemeenteleden het wel wil. Bij een gemeente van 1000 man zit je dan nog steeds op 150 bezwaarde leden en dat is wel een aanzienlijk absoluut getal.DDD schreef:Om welke reden?
Ik zou daarom liever zien dat mensen zoals jij of @Amstelodamense eens wat meer zouden pleiten voor een revisie van de Statenvertaling. Daarin kunnen mensen zoals hij, jij en ik samen optrekken en dat levert meer verbinding, erkenning en vertrouwen op dat alsmaar dat gehakketak waarom de HSV wel of niet goed zou zijn.
Al dat geneuzel over Bijbelvertalingen laat juist zien dat mensen geen idee hebben waar het op aankomt, dus daar ga ik mij zo min mogelijk druk om maken, zolang ik niet zelf deel uitmaak van de synode is mijn mening toch niet doorslaggevend.
Maar als Amstelodamense andere mensen niet begrijpt, hoeft dat helemaal niet ook aan hem te liggen hoor. Men zegt wel dat waar twee kijven er twee schuld hebben, maar zo zit het helemaal niet altijd.
De GG hebben bij meerderheid besloten dat de HSV niet voor kerkelijk gebruik wordt vrijgegeven. Maar dat is een kwestie van tijd. Als men gaat herzien, dan komt men er vanzelf achter dat het allemaal geneuzel is. En als men niet gaat herzien, dan zal de GG binnen enkele generaties een soort islam worden, waarin mensen Arabisch reciteren zonder dat ze begrijpen wat er staat. Dat is nu voor misschien wel de helft van de mensen al het geval. Ik ben daar niet verantwoordelijk voor. Hun bloed zal zeker niet van mijn hand worden geëist, en het heeft ook helemaal geen zin om mij daar druk om te maken.
Ik pleit voor een bijbel in grondtalen met daarbij de kanttekeningen in het Nederlands.
De mensen die de grondtalen niet beheersen hebben dan voldoende aan de kanttekeningen.
Zo nodig doen we nog een bijvoegsel met een verklaring van de kanttekeningen.
Inderdaad. Een paard voor een kapotte auto.
De mensen die de grondtalen niet beheersen hebben dan voldoende aan de kanttekeningen.
Zo nodig doen we nog een bijvoegsel met een verklaring van de kanttekeningen.
Inderdaad. Een paard voor een kapotte auto.
-
- Verbannen
Het punt is dat de auto niet kapot is, maar wij niet meer weten hoe we moeten schakelen, omdat ons verstand verduisterd is. Daarom kunnen we beter de oorzaak zoeken van de kapotte auto, dan zomaar een nieuwe kopen, die voor de buitenkant misschien mooi lijkt, maar waar vanbinnen allerlei dingen mankeren, waardoor je op de weg in levensgevaarlijke omstandigheden kunt komen.
Wie de schoen past, trekke hem aan!

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Je kunt nog meer vergelijkingen maken met auto's :-)Jantje schreef:Het punt is dat de auto niet kapot is, maar wij niet meer weten hoe we moeten schakelen, omdat ons verstand verduisterd is. Daarom kunnen we beter de oorzaak zoeken van de kapotte auto, dan zomaar een nieuwe kopen, die voor de buitenkant misschien mooi lijkt, maar waar vanbinnen allerlei dingen mankeren, waardoor je op de weg in levensgevaarlijke omstandigheden kunt komen.
Er zijn mensen die heel erg van oude auto's houden, daar graag in rijden en er prima mee overweg kunnen. Ook als die auto even niet werkt hoe ze zouden willen (ze begrijpen de auto even niet), dan weten ze de weg wel te vinden voor een oplossing.
Zo iemand kan zeggen: iedereen moet in zo'n auto rijden! En als dat te moeilijk is, dan leer je het maar! Iedereen kan dat leren, want kijk maar eens hoe snel kinderen leren met computers en telefoons om te gaan.
Ze kunnen ook zeggen: "ik gebruik mijn oude betrouwbare auto graag. Maar ik ben me ervan bewust dat er ook andere soorten auto's zijn. Het is wat makkelijker te leren om daarin te rijden. Het zou mijn auto niet zijn, maar als een ander liever daarin rijdt, prima!"
Mee eens. In mijn kerk mag degene die het bijbelgedeelte leest zelf bepalen uit welke bijbelvertaling. En iedereen mag meelezen in de vertaling die hij zelf verkiest. Dan heb je zo maar kans dat er hardop gelezen wordt uit een vertaling, een andere vertaling komt er op de beamer en je hebt nog weer een andere vertaling in je handen. En niemand maakt er een probleem van.Amstelodamense schreef:
Arja, als jij liever de BMU gebruikt: gewoon doen. Als DDD echter liever de HSV gebruikt, geen probleem. Laten we proberen wat ontspannener te zijn met dit soort verschillen. Ik hoop zo dat we eens uit die vervelende kramp komen, totaal onnodig. Eenheid in verscheidenheid, misschien spannend, maar een stuk mooier en meer verrijkend. Ga met je BMU naar de kerk en ga naast je buurvrouw zitten die de HSV bij zich heeft. Vraag of ze een kopje koffie komt drinken en heb er een goed gesprek over (nadat je eerst een goed gesprek hebt gehad over de kern van de preek).
Dan gaan we terug naar vroeger hoe het er vroeger aan toeging in de roomse kerk.Bezorgd schreef:Ik pleit voor een bijbel in grondtalen met daarbij de kanttekeningen in het Nederlands.
Alles in het Latijn, zodat de gemiddelde kerkmens er niets van begreep.
En wat dan met kinderen??
Ik heb hier bijbels in verschillende vertalingen in de kast staan. Kan prima naast elkaar.
Maar we dwalen weer eens af van de GG

"En dan lees ik net op RD.nl: Een nieuw gebouw voor de gereformeerde gemeente in Yerseke is niet meer nodig, beweert een aantal anonieme kerkleden tegenover Omroep Zeeland. Reden: het ledental loopt terug.
Ruim 90 procent van de ledenvergadering stemde volgens De Looff voor de nieuwbouw. „Een klein deel is geen voorstander en dat mag. Jammer dat ze dit anoniem melden aan Omroep Zeeland.” Dat de kosten volgens de klagers zijn opgelopen tot 20 miljoen euro, noemt hij „volledig uit de lucht gegrepen. Het werkelijke bedrag zit daar vele miljoenen onder.”
Bestaat nu de kans dat het nog teruggedraaid gaat worden of is dit overdreven nieuws? (fake wil ik het niet noemen.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
"En dan lees ik net op RD.nl: Een nieuw gebouw voor de gereformeerde gemeente in Yerseke is niet meer nodig, beweert een aantal anonieme kerkleden tegenover Omroep Zeeland. Reden: het ledental loopt terug.
Ruim 90 procent van de ledenvergadering stemde volgens De Looff voor de nieuwbouw. „Een klein deel is geen voorstander en dat mag. Jammer dat ze dit anoniem melden aan Omroep Zeeland.” Dat de kosten volgens de klagers zijn opgelopen tot 20 miljoen euro, noemt hij „volledig uit de lucht gegrepen. Het werkelijke bedrag zit daar vele miljoenen onder.”
Bestaat nu de kans dat het nog teruggedraaid gaat worden of is dit overdreven nieuws? (fake wil ik het niet noemen.
)[/quote]
het gaat niet teruggedraaid worden ik ken iemand die daar in de kerkenraad zit en ze zijn al bezig met de voorbereidingen voor de bouw, dus teruggedraaid gaat het zeker niet meer worden

het gaat niet teruggedraaid worden ik ken iemand die daar in de kerkenraad zit en ze zijn al bezig met de voorbereidingen voor de bouw, dus teruggedraaid gaat het zeker niet meer worden
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Romeinen 14:23
-
- Verbannen
Inderdaat niet. De heipalen gaan de grond vandaag of morgen in.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Is dat andere gebouw te klein ?Jantje schreef:Inderdaat niet. De heipalen gaan de grond vandaag of morgen in.
Ja, en is absoluut niet gunstig qua locatie. Al is de vraag wel of de nieuwe kerk zo groot moet worden als de plannen nu zijn.Geytenbeekje schreef:Is dat andere gebouw te klein ?Jantje schreef:Inderdaat niet. De heipalen gaan de grond vandaag of morgen in.
-
Je kan hier de bron van het RD bekijken:rian schreef:"En dan lees ik net op RD.nl: Een nieuw gebouw voor de gereformeerde gemeente in Yerseke is niet meer nodig, beweert een aantal anonieme kerkleden tegenover Omroep Zeeland. Reden: het ledental loopt terug.
Bestaat nu de kans dat het nog teruggedraaid gaat worden of is dit overdreven nieuws? (fake wil ik het niet noemen.)
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/117 ... meer-nodig
Ik schrik wel van het bedrag dat daarin genoemd wordt van 20 miljoen! Is dat verantwoord?
gallio schreef:Mee eens. In mijn kerk mag degene die het bijbelgedeelte leest zelf bepalen uit welke bijbelvertaling. En iedereen mag meelezen in de vertaling die hij zelf verkiest. Dan heb je zo maar kans dat er hardop gelezen wordt uit een vertaling, een andere vertaling komt er op de beamer en je hebt nog weer een andere vertaling in je handen. En niemand maakt er een probleem van.Amstelodamense schreef:
Arja, als jij liever de BMU gebruikt: gewoon doen. Als DDD echter liever de HSV gebruikt, geen probleem. Laten we proberen wat ontspannener te zijn met dit soort verschillen. Ik hoop zo dat we eens uit die vervelende kramp komen, totaal onnodig. Eenheid in verscheidenheid, misschien spannend, maar een stuk mooier en meer verrijkend. Ga met je BMU naar de kerk en ga naast je buurvrouw zitten die de HSV bij zich heeft. Vraag of ze een kopje koffie komt drinken en heb er een goed gesprek over (nadat je eerst een goed gesprek hebt gehad over de kern van de preek).
Dan ben je geen lid (meer) waar ik dacht dat je lid was....
Het klopt niet.crossmountain schreef:Je kan hier de bron van het RD bekijken:rian schreef:"En dan lees ik net op RD.nl: Een nieuw gebouw voor de gereformeerde gemeente in Yerseke is niet meer nodig, beweert een aantal anonieme kerkleden tegenover Omroep Zeeland. Reden: het ledental loopt terug.
Bestaat nu de kans dat het nog teruggedraaid gaat worden of is dit overdreven nieuws? (fake wil ik het niet noemen.)
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/117 ... meer-nodig
Ik schrik wel van het bedrag dat daarin genoemd wordt van 20 miljoen! Is dat verantwoord?