Maatregelen kerk ivm coronavirus

DDD

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Daar komt het wel op neer. Maar vooruit, als je een verklaring van de dokter hebt, kan ik me een uitzondering voorstellen. Gezien wat ik op dit forum lees, zou ik er niet zonder meer op durven vertrouwen dat de hoester voldoende gezond verstand en verantwoordelijkheidsgevoel heeft, dus ik zou mij er niet prettig bij voelen.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Daar komt het wel op neer. Maar vooruit, als je een verklaring van de dokter hebt, kan ik me een uitzondering voorstellen. Gezien wat ik op dit forum lees, zou ik er niet zonder meer op durven vertrouwen dat de hoester voldoende gezond verstand en verantwoordelijkheidsgevoel heeft, dus ik zou mij er niet prettig bij voelen.
Tsja misschien voel jij je ook niet prettig als bij jou 4 jongens met een noord Afrikaans uiterlijk in jouw treincoupé komen zitten. Jammer voor jou want zij mogen ook reizen. Net als hoestende mensen.

Beloofd een mooie winter te worden :bobo
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Welnee. Dat vind ik juist prima. Pas nog meegemaakt. Ze zaten (ik vermoed dan weer illegaal) in de stiltecoupe in de eerste klas te praten. Als ze hun mond houden en netjes een kaartje voor de eerste klas hebben (maar daar ga ik niet over) dan stoort het mij totaal niet.

De meeste Marokkanen zijn super aardig. Ze hebben altijd een achterstand, dus ze doen hun best. Als je ze met 'heren' aanspreekt, en met wat respect, gedragen ze zich vrijwel altijd heel netjes. Ik heb meer problemen met kakelende dames van rond de 70 die denken dat de jaren zestig nog niet voorbij zijn en zich van geen regel iets aantrekken.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Welnee. Dat vind ik juist prima. Pas nog meegemaakt. Ze zaten (ik vermoed dan weer illegaal) in de stiltecoupe in de eerste klas te praten. Als ze hun mond houden en netjes een kaartje voor de eerste klas hebben (maar daar ga ik niet over) dan stoort het mij totaal niet.

De meeste Marokkanen zijn super aardig. Ze hebben altijd een achterstand, dus ze doen hun best. Als je ze met 'heren' aanspreekt, en met wat respect, gedragen ze zich vrijwel altijd heel netjes. Ik heb meer problemen met kakelende dames van rond de 70 die denken dat de jaren zestig nog niet voorbij zijn en zich van geen regel iets aantrekken.
Ik heb dezelfde ervaring maar vind ze nog steeds aardig als ze hoesten ::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marco

Bericht door Marco »

HersteldHervormd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Marco schreef:Dat is nog geen reden om de NOS er bij te halen en van kwade intenties te voorzien.
Precies.

Weet je, @HersteldHervormd, ik respecteer je visie volledig. Maar ga dan vervolgens niet zelf visies van anderen als belachelijk wegzetten. Dat is niet fair.
Fijn dat je het respecteert.

De NOS is gewoon een links progressief medium. En buiten dat feit om kwam het bericht over de kerken ook bij de NOS vandaan. Vandaar ook mijn opmerking over de NOS. We hebben het hier eerder over gehad, als het goed gaat op Urk is er niemand, maar zodra er maar weer een hak gezet kan worden op kerken/bible belt, dan gebeurd dat ook. Daar gaat het mij om.
Het bericht over een kerk waar QR codes worden gecheckt is via veel meer media verspreid, ook bijvoorbeeld Trouw had het. Maar de "NOS smult ervan" en een opmerking over de intenties van dit bericht en wat er dan wel in de toekomst nog meer zal komen is kwade onzin.
Marco

Bericht door Marco »

HersteldHervormd schreef:
Marco schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik niet, omdat ik overtuigd ben dat de Heere dat niet wil. Daarnaast twijfel ik ook aan de medische kant van het verhaal. Maar het komt er in ieder geval op neer dat mijn vrouw en ik niet doen wat de regering graag wil. En dat geeft een conflict. Zeker als er sancties volgen vanwege mijn overweging.

Begrijp je dit?

Over het besmetten van andere, ik mag dat overgeven. Ik heb er ook niet om gevraagd om besmet te worden. Op het moment dat ik klachten kreeg heb ik getest, ik heb geen regel overtreden. Ik kan er simpelweg niets aan doen. Ik vind het natuurlijk wel erg vervelend. Maar het is wel een beetje flauw dat je het aanhaalt, alsof het allemaal bewust gegaan is ofzo.
Over de medische kant is ondertussen aardig wat gezegd. Eigenlijk vind ik het zo langzamerhand wel vreemd om daar nog aan te twijfelen - maar dat zal voor iedereen anders liggen.

Geen regel overtreden betekent niet dat je automatisch goed zit. Je hebt dan nog steeds wel een maatregel nagelaten die het risico voor je naaste had beperkt (even er vanuit gaand dat vaccinatie nog steeds een gunstig effect heeft op besmettingskans). En ook: de kans om op de IC komt en daarmee anderen van de IC vandaan te houden die daardoor langer moeten lijden. Ook die effecten zul je in je overweging mee moeten nemen.
Volstrekt onmogelijk dat jij garanties kan geven voor op de (middel)lange termijn. Ik zeg niet dat vaccinaties niet helpen.
Geef ik garanties?
HersteldHervormd schreef:Klopt dat je het met alleen naleven van regels niet komt. Maar ik heb voor mijzelf de regels nageleefd. Vaccineren is geen regel, dus die valt daar niet onder.
Inderdaad. Vaccineren is geen regel. En dat beweer ik dus ook niet.

Het zou niet best zijn als wij ons alleen aan de regels hielden omdat het de regels zijn. Zo van: als het niet verboden is, dan mag het - en dan hoef je niet verder na te denken.
Marco

Bericht door Marco »

Forummer schreef:
Marco schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik niet, omdat ik overtuigd ben dat de Heere dat niet wil. Daarnaast twijfel ik ook aan de medische kant van het verhaal. Maar het komt er in ieder geval op neer dat mijn vrouw en ik niet doen wat de regering graag wil. En dat geeft een conflict. Zeker als er sancties volgen vanwege mijn overweging.

Begrijp je dit?

Over het besmetten van andere, ik mag dat overgeven. Ik heb er ook niet om gevraagd om besmet te worden. Op het moment dat ik klachten kreeg heb ik getest, ik heb geen regel overtreden. Ik kan er simpelweg niets aan doen. Ik vind het natuurlijk wel erg vervelend. Maar het is wel een beetje flauw dat je het aanhaalt, alsof het allemaal bewust gegaan is ofzo.
Over de medische kant is ondertussen aardig wat gezegd. Eigenlijk vind ik het zo langzamerhand wel vreemd om daar nog aan te twijfelen - maar dat zal voor iedereen anders liggen.

Geen regel overtreden betekent niet dat je automatisch goed zit. Je hebt dan nog steeds wel een maatregel nagelaten die het risico voor je naaste had beperkt (even er vanuit gaand dat vaccinatie nog steeds een gunstig effect heeft op besmettingskans). En ook: de kans om op de IC komt en daarmee anderen van de IC vandaan te houden die daardoor langer moeten lijden. Ook die effecten zul je in je overweging mee moeten nemen.
@Marco, dat zijn voor jou belangrijke argumenten. @HersteldHervormd heeft andere argumenten, die voor hem het zwaarst wegen.

Het blijft moeilijk, om argumenten die voor jezelf zwaar wegen, niet te projecteren op een ander. Toch moeten we dat denk ik wel proberen te voorkomen. Beide kanten op overigens.

Ik begrijp beide kanten. Er is niet zoiets als het enige ware standpunt. Dit gaat over je geweten. Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd, zei Paulus als ik het wel heb.
Let op: ik projecteer niet, en heb begrip voor de argumenten van HersteldHervormd, al ben ik het niet met ze eens. Juist daarom schreef ik deze post zoals ik die schreef: niet omdat ik de argumenten van HersteldHervormd aan wil vallen, maar omdat hij in zijn post een paar zaken in zijn overweging niet meeneemt. En omdat 'het is niet verboden om zo te handelen' óók een argument lijkt te zijn..

Overigens: de tekst die je aanhaalt kan moet je wel goed wegen. Ik denk dat we het er wel over eens zijn dat je je geweten pas mag laten spreken als je eerst alle argumenten - zowel rechtstreeks op de Schrift gebaseerd als andere argumenten - gewogen hebt. Anders krijg je al snel een 'mijn geweten vindt nu eenmaal' discussie.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik ben op dit moment ook zwaar verkouden en alle holtes zijn ontstoken, ik hoest als een malle.
Heb ook altijd bronchitis.
Dat hoesten zal vast minder worden maar ik begeef me op het ogenblik niet tussen mensen dus ook niet in de kerk, je kan mensen er toch mee in verlegenheid brengen en dat wil ik beslist niet!
(Ik ben ingeënt hoor)
Zodra ik een kuch heb (en dat is vaker dan 1 x per jaar) blijf ik thuis.
Altijd al gedaan.

Nooit begrepen waarom mensen/hele gezinnen, ziek/half ziek, zich onbekommerd tussen de mensen neervleien.
En dan nog met stoffen zakdoeken de hele dienst snuffen/snuiten/hoesten
Er is niets mis met een beetje weerstand opbouwen maar een beetje méér hygiëne is voor velen niet verkeerd!
Alle extra hygiëne maatregelen kan ik ook alleen maar voor zijn, ik ben van huis uit altijd al gewend om na winkel/kerk/familiebezoek je handen even een keer extra goed te wassen.
Weet je hoeveel vuil eraf komt
Er word zoveel uit voorzorg gedaan en dat is maar goed ook!
Anders was de puinberg nog groter!
Gelukkig is 87% van de bevolking wél gevaccineerd daar hebben de ongevaccineerden dan wél weer profijt van!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Adje

Bericht door Adje »

DDD schreef:Daar komt het wel op neer. Maar vooruit, als je een verklaring van de dokter hebt, kan ik me een uitzondering voorstellen. Gezien wat ik op dit forum lees, zou ik er niet zonder meer op durven vertrouwen dat de hoester voldoende gezond verstand en verantwoordelijkheidsgevoel heeft, dus ik zou mij er niet prettig bij voelen.
Ik heb ook altijd een hoestje. Als mensen tijdens een hoestbui naar mij kijken geef ik altijd aan dat dit hoestje bij mij hoort. Een heel winterseizoen binnen zitten heb ik ook niet zo veel zin in.
Regelmatig doe ik een zelftest, op deze wijze probeer ik een bijdrage te leveren om verspreiding van het virus tegen te gaan.
Als ik echt last heb van flinke hoestbuien bezoek ik geen kerkdiensten. Al hoestend een kerkdienst bijwonen voel ik mij ongemakkelijk bij.
Maar ik bezocht al hoestend ook geen kerkdiensten vóór het coronatijdperk.
Adje

Bericht door Adje »

Bogerman schreef: In de kerk hoort iedereen welkom te zijn. Ik vind het onbegrijpelijk dat de GerGem alwwer zegt dat we weer 1,5 meter moeten doen. Kunnen we weer thuis gaan zitten. Dat is voor mij geen kerken! Als je klachten blijf je thuis, maar anders niet, en goed ventileren.
Hoe wil je dat doen met gemeenteleden die tot de risicogroep behoren? Moeten die thuis blijven?
Zelf behoor ik tot de risicogroep en wil graag een beetje afstand tot de ander bewaren, ook in de kerk.
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Adje schreef:
Bogerman schreef: In de kerk hoort iedereen welkom te zijn. Ik vind het onbegrijpelijk dat de GerGem alwwer zegt dat we weer 1,5 meter moeten doen. Kunnen we weer thuis gaan zitten. Dat is voor mij geen kerken! Als je klachten blijf je thuis, maar anders niet, en goed ventileren.
Hoe wil je dat doen met gemeenteleden die tot de risicogroep behoren? Moeten die thuis blijven?
Zelf behoor ik tot de risicogroep en wil graag een beetje afstand tot de ander bewaren, ook in de kerk.
Daarvoor kun je toch een apart deel van de kerk inrichten?
Adje

Bericht door Adje »

Bogerman schreef:
Adje schreef:
Zorgt jou kerkenraad voor een apart deel voor de gemeenteleden die tot de risicogroep behoren?

Sommige kerken zitten normaal gesproken vol zodat je geen apart deel kan inrichten voor gemeenteleden die tot de risicogroep behoren.
Dan moet er alsnog afgeschaald worden.
Orchidee

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Orchidee »

Bogerman schreef:
Adje schreef:
Weet niet wat jij voor idee hebt van sommige kerken: niet ieder kerkgebouw heeft ruimtes en/zalen (over)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bogerman

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Bogerman »

Orchidee schreef:
Bogerman schreef:
Adje schreef:
Weet niet wat jij voor idee hebt van sommige kerken: niet ieder kerkgebouw heeft ruimtes en/zalen (over)
Iedere kerk heeft zalen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Bogerman schreef: Iedere kerk heeft zalen.
Je spreekt onwaarheid. Niet iedere kerk heeft zalen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie