Nog .... nachtjes slapen, en dannnnnnnnn.................!!
- JolandaOudshoorn
Re: Nog .... nachtjes slapen, en dannnnnnnnn................
Tja... je kan ook en uitzien naar de Wederkomst en naar de Wegwijs gaan. Al ga ik met hetzelfde gemak naar de Libelle zomerweek oid, want zoveel verschil zie ik er niet in en ik pas nog in het okje van de refo-vrouw (hoorde ik onlangs) nog in het hokjevan de libellevrouw. Ik ben gewoon Ik. (lekker autonoom gesteld)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- MarthaMartha
ikke niet, wie erheen wil mag van mij en die wens ik een fijne dag, en wie niet wil, blijft lekker weg, doe ik ook!Luther schreef:Dat denk ik ook!MarthaMartha schreef:wat let je?Luther schreef: Ik heb al gezegd: Ik ga alleen als ik er mag evangeliseren...
heb ik ook twee jaar gedaan, maar bij een houseparty staan is makkelijker kan ik je verzekeren...
Maar je mag ook ingaan op de rest van mijn betoog...
hetzij dat gij wel gaat of hetzij dat gij niet gaat, doe het al ter ere Gods.....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Dit vind ik wel interessant: Je stelt hier dat je weinig verschil ziet tussen de Wegwijsbeurs en de beurs van Libelle-zomerweek. Of lees ik het verkeerd?JolandaOudshoorn schreef:Tja... je kan ook en uitzien naar de Wederkomst en naar de Wegwijs gaan. Al ga ik met hetzelfde gemak naar de Libelle zomerweek oid, want zoveel verschil zie ik er niet in en ik pas nog in het okje van de refo-vrouw (hoorde ik onlangs) nog in het hokjevan de libellevrouw. Ik ben gewoon Ik. (lekker autonoom gesteld)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Had je anders verwacht? Ok, op de uiterlijkheden zal verschil zitten. Maar overal kun je vast wel de dicor wonderdoek kopen.Luther schreef:Dit vind ik wel interessant: Je stelt hier dat je weinig verschil ziet tussen de Wegwijsbeurs en de beurs van Libelle-zomerweek. Of lees ik het verkeerd?JolandaOudshoorn schreef:Tja... je kan ook en uitzien naar de Wederkomst en naar de Wegwijs gaan. Al ga ik met hetzelfde gemak naar de Libelle zomerweek oid, want zoveel verschil zie ik er niet in en ik pas nog in het okje van de refo-vrouw (hoorde ik onlangs) nog in het hokjevan de libellevrouw. Ik ben gewoon Ik. (lekker autonoom gesteld)

Nee, ik had niet anders verwacht, maar het verbaast me dat Jolanda dit stelt. Voor mij is dit nu precies de reden om daar niet te (kunnen) komen.Mister schreef:Had je anders verwacht? Ok, op de uiterlijkheden zal verschil zitten. Maar overal kun je vast wel de dicor wonderdoek kopen.Luther schreef:Dit vind ik wel interessant: Je stelt hier dat je weinig verschil ziet tussen de Wegwijsbeurs en de beurs van Libelle-zomerweek. Of lees ik het verkeerd?JolandaOudshoorn schreef:Tja... je kan ook en uitzien naar de Wederkomst en naar de Wegwijs gaan. Al ga ik met hetzelfde gemak naar de Libelle zomerweek oid, want zoveel verschil zie ik er niet in en ik pas nog in het okje van de refo-vrouw (hoorde ik onlangs) nog in het hokjevan de libellevrouw. Ik ben gewoon Ik. (lekker autonoom gesteld)![]()
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
En een teken aan de wand hoe we in onze gezindte de pelgrimshouding praktiseren...Luther schreef:Nee, ik had niet anders verwacht, maar het verbaast me dat Jolanda dit stelt. Voor mij is dit nu precies de reden om daar niet te (kunnen) komen.Mister schreef:Had je anders verwacht? Ok, op de uiterlijkheden zal verschil zitten. Maar overal kun je vast wel de dicor wonderdoek kopen.Luther schreef:Dit vind ik wel interessant: Je stelt hier dat je weinig verschil ziet tussen de Wegwijsbeurs en de beurs van Libelle-zomerweek. Of lees ik het verkeerd?JolandaOudshoorn schreef:Tja... je kan ook en uitzien naar de Wederkomst en naar de Wegwijs gaan. Al ga ik met hetzelfde gemak naar de Libelle zomerweek oid, want zoveel verschil zie ik er niet in en ik pas nog in het okje van de refo-vrouw (hoorde ik onlangs) nog in het hokjevan de libellevrouw. Ik ben gewoon Ik. (lekker autonoom gesteld)![]()
- JolandaOudshoorn
Waarom zou je niet naar zo'n evenement kunnen gaan? Dat wonderdoekje is toch handig en dat leuke truitje kan dan ook nog wel in de tas. En ja... zelf een schilderijtje maken of een bloemstukje schikken....
Pelgrim zijn betekend niet dat je nergens meer mag komen, pelgrim zijn is dat je hier op doorreis bent.
Pelgrim zijn betekend niet dat je nergens meer mag komen, pelgrim zijn is dat je hier op doorreis bent.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
@ Luther: ik respecteer je mening, ik deel m echter niet. Zelf zie ik de wegwijs absoluut niet als door en door werelds evenement. Waarom ga je dan nog wel naar een winkel oid toe? En waarom ga je met je kinderen naar een landing van parachutisten waar ongelukken gebeuren, waarom ga je met je kinderen naar een speeltuin/ dierentuin ed.Wat is dan het verschil met de wegwijs en zulksoort dingen? Nee, ik wil je geen pijn doen oid, ( dat weet je wel) maar mijn visie is nu eenmaal dat de wegwijs niet door en door werelds is. En we komen hier gewoon niet uit. Jij bent anti, ik pro.Cantate schreef:Ik vind dat je het uitstekend verwoord hebt, Luther. Je doet je naam eer aan.Luther schreef:Nee, ik wil echt niet provoceren, maar ter toelichting dan toch maar het volgende. Die toelichting is noodzakelijkerwijs erg algemeen en over-één-kam-scheerderig, maar je vroeg naar de diepste achtergronden van mijn bezwaren vandaar....:henriët schreef:Nee, zo ga ik niet mee. met zulke teksten.
...
Waarom zo provoceren. Ergens begrijp ik je gewoon niet, maar dat geeft niet.
Ik weet dat ik een eenling ben, maar ik vind de Wegwijsbeurs een door en door werelds evenement. Elke keer als ik er foto's van zie, dan zie ik vooral veel weelde, luxe, christenen die het fijn hebben met elkaar, omdat ze de boze buitenwereld even achter zich kunnen laten (dat is nergens de opdracht van de Heere Jezus), etc.
Ik citeer even ds. Egas uit het RD van zaterdag: "Een groot deel van de reformatorische achterban belijdt onbekeerd te zijn..." zou het dan echt de eerste prioriteit moeten zijn om de laatste refomode te kunnen kopen, de refohuisinrichting te volgen? Met vreemdelingsschap heeft het weinig meer te maken. We voelen ons opperbest op deze wereld, uiteraard in onze eigen kring en eigen sfeer, maar toch... het gaat ons goed. We zijn eerlijk onbekeerd, maar we hebben gelukkig nog veel goede dingen in onze kring, we geven ons geld, beluisteren onze eigen muziek, en we denken dat de Heere eigenlijk toch wel een beetje tevreden over ons kan zijn.
Ik besef dat ik nu een heleboel en velen over één kam scheer, bovendien wil ik echt waar niemand pijn doen, maar ik wil dit wel een keer uitspreken. Als ik al die mensen zie lopen, dan denk ik echt: Als de Heere Jezus vandaag terug zou komen, hoevelen zouden op dat moment met schrik vaststellen dat ze nog onbekeerd zijn.
(Overigens betrek ik dit niet alleen op de Wegwijs hoor, maar het is wel een klemmende vraag van me.)
Laat helder zijn dat ik dit vooral op mezelf betrek, en niet noodzakelijkerwijs iedereen veroordeel die een andere keuze meent te kunnen maken. Maar goed, dit is een discussieforum...
Ook ik denk inderdaad, en dan hoef ik helemaal niet ver te kijken, dat er meer mensen, die iedere zondag onder het Woord zitten, zijn die naar de Wegwijsbeurs en/of vakantie uitkijken dan verlangen naar de komst van Christus. En dat is tegelijk triest en onvoorstelbaar.

Wat betreft het eerlijk onbekeerd zijn, dat deel ik met je, dat is zeer verontrustend. Alleen koppel ik dat los van het wel of niet naar de wegwijs gaan. Want je kunt ook niet onbekeerd naar de ah of aldi of wat dan ook.
@ cantate: Het kan zijn dat er mensen die meer uitzien naar het hier en nu dan de Wederkomt. Dat is verwoestend voor de ziel.
Echter, er zijn ook mensen die soms zo uit mogen zien naar de hemelse vreugde die komen zal.. maar 't blij vooruitzicht .. en daarnaast ook naar de wegwijs of waar dan ook naar toe gaan.
Kortom het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Nou, dan moet je toch wel heel erg goed je best doen. De Dikorswonderdoek hebben ze er misschien wilMister schreef:Had je anders verwacht? Ok, op de uiterlijkheden zal verschil zitten. Maar overal kun je vast wel de dicor wonderdoek kopen.![]()

http://www.dikorswonderdoek.nl
~~Soli Deo Gloria~~
Je hoeft er niet heen, maar ga niet zo doordraven op dat gebied.Luther schreef:Nee, ik had niet anders verwacht, maar het verbaast me dat Jolanda dit stelt. Voor mij is dit nu precies de reden om daar niet te (kunnen) komen.Mister schreef:Had je anders verwacht? Ok, op de uiterlijkheden zal verschil zitten. Maar overal kun je vast wel de dicor wonderdoek kopen.Luther schreef:Dit vind ik wel interessant: Je stelt hier dat je weinig verschil ziet tussen de Wegwijsbeurs en de beurs van Libelle-zomerweek. Of lees ik het verkeerd?JolandaOudshoorn schreef:Tja... je kan ook en uitzien naar de Wederkomst en naar de Wegwijs gaan. Al ga ik met hetzelfde gemak naar de Libelle zomerweek oid, want zoveel verschil zie ik er niet in en ik pas nog in het okje van de refo-vrouw (hoorde ik onlangs) nog in het hokjevan de libellevrouw. Ik ben gewoon Ik. (lekker autonoom gesteld)![]()
Je kunt het je als ambtenaar misschien niet voorstellen, omdat jou traktement iedere maand weer keurig bijgeschreven wordt, maar in Nederland zijn veel mensen bezig met een onderneming om geld te verdienen. Zo'n onderneming heeft klanten nodig die geld in het laadje brengen. Vervolgens maken ze winst en betalen belasting. Daarvan worden de lerarensalarissen dan weer betaald, onder anderen.
Om jezelf onder de aandacht te brengen sta je op beurzen of je stuurt verkopers op pad, wat je het best lijkt.
En wat blijkt nu in de ger gezindte van Nederland? Ook daar zitten ondernemers. En ook daar zitten mensen die dingen kopen. En om die mensen in contact te brengen is er de Wegwijs.
Ik zou zeggen: ga eens werken in een meer wereldse omgeving. Je leeft veel te beschermd.
En over de vraag of je God kunt ontmoeten als de wederkomst daar is: dat kun je op geen enkele plek en dat kun je tegelijk overal.
Dan deel je in ieder geval de kern van mijn zorg, maar maak je vervolgens anndere keuzes. Prima, maar er werd hier gevraagd naar de achtergrond van mijn bezwaar.henriët schreef:Wat betreft het eerlijk onbekeerd zijn, dat deel ik met je, dat is zeer verontrustend. Alleen koppel ik dat los van het wel of niet naar de wegwijs gaan. Want je kunt ook niet onbekeerd naar de ah of aldi of wat dan ook.
Maar even los van Wegwijs, maar meer in 't algemeen...
Er is in onze gezindte een sfeer van: Bekeerd worden we niet, want dat is maar voor enkelen, maar gelukkig hebben we nog onze eigen organisaties, onze eigen evenementen, onze eigen sfeer, onze eigen ...(vul maar in)... en daar voelen we ons prettig bij. We zijn gelukkig niet zo werelds als mensen die naar ....... gaan, en we doen gelukkig niet mee met......... Vul allemaal maar in. Ons huis moet wel ingericht worden naar de laatste stijl (zie vandaag weer de RD-bijlage Mens & wonen http://wonen.refdagmagazine.nl/ ), onze kleding moet uiteraard niet werelds zijn, maar wel graag naar de laatste refomode, met onze hoeden bieden we tegen elkaar op: wie heeft de degelijkste, de grootste, de donkerste, de meeste fazanten erop. Maar wee, als je eens vraagt: Zeg, hoe staat het met je verhouding tot Christus? Want dat is dan opeens een gevaarlijke, evangelische vraag. Daar moet je maar voor oppassen, voor mensen die hun mond vol hebben over Jezus, dat is allemaal doorvloeiing, want dat gaat zomaar niet. En we sukkelen maar voort naar de eeuwigheid.
Het klinkt misschien hard, maar dat allemaal is lopen op de brede weg, weliswaar alleen aan de rechterkant, maar toch nog steeds op de brede weg.
Van mij mag iedereen naar de Wegwijs, of Naar Buiten, of naar alle refowinkels die er zijn, maar doe dat als pelgrim, in de wetenschap; Ik ben niet meer van mezelf, maar van een Ander (HC Zondag 1), en alles wat ik heb, heb ik in bruikleen, alles wat ik doe, en beleef, en koop, en beslis, doe ik als deel van het lichaam van Christus. Doe het dan als vreemdeling.
En ja, je hebt geheel gelijk dat ik in bovenstaande mezelf niet bepald ben toebetrouwd, en daarin dag in dag uit struikel. Voor mij is het moeilijker om als vreemdeling te leven binnen de gereformeerde gezindte dan er buiten. Het contrast is dan namelijk veel groter.
Ik meen dat ik voldoende heb gezegd om het komende decennium niet meer te spreken over elke activiteit die aan het RD is gelieerd.
Volgens mij heb ik niets tegen ondernemen, handel drijven en geld verdienen.refo schreef:Je kunt het je als ambtenaar misschien niet voorstellen, omdat jou traktement iedere maand weer keurig bijgeschreven wordt, maar in Nederland zijn veel mensen bezig met een onderneming om geld te verdienen. Zo'n onderneming heeft klanten nodig die geld in het laadje brengen. Vervolgens maken ze winst en betalen belasting. Daarvan worden de lerarensalarissen dan weer betaald, onder anderen.
Om jezelf onder de aandacht te brengen sta je op beurzen of je stuurt verkopers op pad, wat je het best lijkt.
En wat blijkt nu in de ger gezindte van Nederland? Ook daar zitten ondernemers. En ook daar zitten mensen die dingen kopen. En om die mensen in contact te brengen is er de Wegwijs.
Wel heb ik er iets op tegen dat refohandelaren willen verdienen door mensen te prikkelen tot dure aankopen qua kleding, meubels en wat dies meer zij. Men speelt in op een aardsgerichte houding.
Ondernemingen als Aldi, Lidl, TerStal, Zeeman, Wibra willen ook geld verdienen, hebben ook klanten, maar alleen met dat wat nodig is, tegen een acceptabele prijs, met een eenvoudige uitstraling.
Ik blijf het bijzonder vinden dat er geen refohandelaren zijn die een bloeiende onderneming hebben in die prijsklasse.
Dikor is er trouwens niet, lees ik net.
Wat ik me wel af zit te vragen Luther..
hoe jij zou hebben aangekeken tegen de pracht en praal van de tempel van Salomo..
En de koningin van Scheba.
Ik denk dat we gewoon mogen en moeten accepteren dat er mensen zijn die veel geld hebben, ook onder refo's en dat zij naast hulp aan anderen geven, geld uitgeven aan in jouw ogen luxe dingen die in een prijsklasse ligt die boven jouw prijsklasse ligt.
En als je ergens naar kijkt, wat stijl heeft oid, en wat een prijsklasse heeft, betekent dat niet meteen dat je aardsgericht leeft.
Ik denk dat je het niet moet vermengen.
Het zijn in de Ander kan ook als je geld hebt uit te geven.
hoe jij zou hebben aangekeken tegen de pracht en praal van de tempel van Salomo..
Ik denk dat we gewoon mogen en moeten accepteren dat er mensen zijn die veel geld hebben, ook onder refo's en dat zij naast hulp aan anderen geven, geld uitgeven aan in jouw ogen luxe dingen die in een prijsklasse ligt die boven jouw prijsklasse ligt.
En als je ergens naar kijkt, wat stijl heeft oid, en wat een prijsklasse heeft, betekent dat niet meteen dat je aardsgericht leeft.
Ik denk dat je het niet moet vermengen.
Het zijn in de Ander kan ook als je geld hebt uit te geven.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
De pracht en praal in de tempel had een schaduwachtige functie, namelijk een schaduw van de hemel. Dat geldt plm. ook voor de koningen toen.henriët schreef:Wat ik me wel af zit te vragen Luther..
Maar als ik sec kijk naar die luxe, dan denk ik: Jongens, doe toch normaal. Dat is toch helemaal niet nodig.
Nou, het gaat niet zozeer om accepteren o.i.d.... maar het gemiddelde refo-gezin leeft nu eenmaal luxer dan het gemiddelde Nederlandse gezin, en dat blijft apart.Ik denk dat we gewoon mogen en moeten accepteren dat er mensen zijn die veel geld hebben, ook onder refo's en dat zij naast hulp aan anderen geven, geld uitgeven aan in jouw ogen luxe dingen die in een prijsklasse ligt die boven jouw prijsklasse ligt.
Ik denk dat dat veelal wel samengaat, anders zou je dat namelijk onbelangrijk vinden.En als je ergens naar kijkt, wat stijl heeft oid, en wat een prijsklasse heeft, betekent dat niet meteen dat je aardsgericht leeft. Ik denk dat je het niet moet vermengen.
Toch is het wel opmerkelijk dat de Heere Jezus zo nadrukkelijk waarschuwt voor de geldzucht, het hebben van veel geld, en het rijk zijn.Het zijn in de Ander kan ook als je geld hebt uit te geven.
Ik heb in dat opzicht veel geleerd van het boekje van Tim Keller: "Namaakgoden - De lege beloften van geld, seks en macht, en de enige werkelijke hoop"
Haarfijn legt hij uit in welke elementen in ons (mijn!!) leven er namaakgoden zijn. Zijn boekje bestaat voor de helft uit voorbeelden die met geld en luxe te maken hebben.