Ik vind het niet onhelder, het geloofsleven is nooit "af" ook wordt de kennis van de Zaligmaker als het goed is steeds meer.Afgewezen schreef:Kijk, ik heb ook mijn bedenkingen tegen de opvatting van ds. Moerkerken, maar dat komt doordat je in zijn visie aan het geloof een andere invulling moet geven. Er is bij ds. M. geen sprake van een 'onbewust' geloof, maar van een geloof dat wel gelooft, alleen nog niet in Christus als de Middelaar Gods en der mensen.huisman schreef:Ik had je begrepen maar zo verwoord je het duidelijker. Ik denk dat de kennis van Christus wezelijk is in de wedergeboorte maar dat daarna er nog een groeien in die kennis moet zijn. Dat is ook waar het Heilig Avondmaal o.a voor nodig is, om het geloof in de Gekruisigde te versterken. Ik vond de punten die Brakel noemt in de posting van Anker mooi. Hier de ingekorte versie. Brakel zegt erbij dat de volgorde van beleven kan verschillen.
Het enige waartegen ik ageer is de leer van onbewust wedergeboren met een onbewust geloof en dat dan ook nog een lange tijd. Dat is ,wat anderen ook beweren op dit forum, wat ds Moerkerken leert. (maar niet preekt ??? Dat weet jij beter!)
Maar ik heb ook bedenkingen tegen jouw opvatting, omdat je aan de kennis van Christus een andere invulling lijkt te geven.
Het stukje van Brakel vind ik onduidelijk. Wat heel wezenlijk is en wat in het stukje van Brakel niet duidelijk uit de verf komt, is het moment waarop Christus aan de ziel geopenbaard wordt en de zondaar een verzoend God in Christus leert kennen. Bij hem lijkt dat 'geleidelijk' te gaan en dat schept onhelderheid in het spreken over deze zaken.
ds M zegt trouwens echt letterlijk dat het ingeplante (bloembolcitaat) geloof in het begin nog niet geloofd. Er zefs tijden overheen gaan.
Wie kan mij trouwens een preek over zondag 7 van ds M bezorgen (MP3 of als tekst)