Welk boek ben jij nu aan het lezen?

merel

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door merel »

Diaconie? Waarom? Dit aspect is toch een gewoon onderdeel van de opvoeding?
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Wim Anker schreef: 09 jul 2025, 23:49
    Anselmus schreef: 09 jul 2025, 23:10 Een goed alternatief voor begeleidde confrontatie kan ook een gedeelde gezins mobiel zijn. WhatsApp is dan te gebruiken, mobiel moet gedeeld worden wat begrenzing aanleert, sociale controle doordat anderen ook WhatsApp gebruiken. Niet buitengesloten, geen mobiel mee naar school, wel groepsapp, huiswerk, meldingen, mogelijk een spelletje, etc. Lijkt me tot in ieder geval 14-15 jaar een bruikbaar alternatief.
    Dan heb je 1 mobiel met een WhatsApp "familie"? Daar doet iedereen z'n ding in?
    Anselmus schreef: En over Google Maps gesproken, ook daar heeft Haidt een mening over. Vroeger sprak je om 14:00 uur af bij de tweede lantaarnpaal van links. Je wachtte, had het risico dat iemand niet kwam, leerde geduld en oplossingen bedenken en bovenal omgaan met onzekerheid. De jongeren van nu starten beiden hun navigatie en lopen met hun neus op het scherm naar elkaar toe. Steeds minder jongeren kunnen omgaan met onzekerheid, onder andere doordat alles opgezocht en afgesproken moet worden.

Het is dus maar de vraag of je blij moet zijn dat je dochter altijd Google Maps heeft. Haidt stelt van niet.
    Dit is Amish denken. Prima, maar een keuze. Dat "niet kunnen navigeren" is een onzinargument. 'n btje zelfde niveau als mijn opa die vond dat iedereen met de hand moest kunnen melken.
    Niet het hele gezin, maar de kinderen onderling (dat zijn er dus twee of maximaal drie in die leeftijdscategorie). Als overgang van niets naar helemaal zelfstandig. Het is m.i. geen waanzin zoals Merel zegt. Kinderen delen als ze jong zijn soms ook een tablet of spelcomputer, ik zie niet in hoe dat de eerste twee jaar van de middelbare school niet zou kunnen ter overbrugging van niets naar alles. In principe lees je niet elkaars whatsapp-berichten, dus je leert een bepaalde mate van privé aan. Je bekijkt de apps van je vrienden, van de rest blijf je af. Tegelijk weet je dat je vragen kunt krijgen als je afbeeldingen of filmpjes verstuurd. Het is zoals christenen in Amerika het toepassen: accountability.

Wat je Amish-opmerking betreft: ik zeg niet dat je het zo moet doen, ik gebruik zelf ook navigatie. Maar om dat als geldig argument in te brengen ter pleidooi voor een mobiel vind ik niet sterk omdat er andere argumenten tegenin te brengen zijn, namelijk dat kinderen minder zelfstandig zijn en meer angstig, en dat lijkt voor een hele generatie te gelden volgens Haidt.
    Fides Quaerens Intellectum
    Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

helma schreef: Vandaag, 09:50https://safesmartphone.nl/

Dit lijkt me een goed alternatief.
    Deze triggerde mij dus een kwartiertje zitten zoeken.
    - bedrijfje gestart op 1/5/2025, eenmanszaak.
    - site vertoont nogal wat kuren en is actief bezig vooral vaag te blijven.

Maar na wat zoeken blijkt het besturingssysteem KosherOS te zijn (de teksten toch niet helemaal goed nagekeken..... :haha ) En dat is een initiatief uit de orthodoxe joodse gemeenschap. (kosheros.com) (dit kan overigens een prima product zijn, ik heb dit (nog) niet verder uitgezocht)

Doordat dit niet gewoon direct helder wordt plaats ik 'em direct (safesmartphone.nl) in de categorie niet serieus nemen, is een refo golddigger.
    Laat ze eerst maar duidelijk maken wat hun toegevoegde waarde is wat de prijzen legitimeert.
    helma

Bericht door helma »

Wim Anker schreef:
    helma schreef: Vandaag, 09:50https://safesmartphone.nl/

Dit lijkt me een goed alternatief.
    Deze triggerde mij dus een kwartiertje zitten zoeken.
    - bedrijfje gestart op 1/5/2025, eenmanszaak.
    - site vertoont nogal wat kuren en is actief bezig vooral vaag te blijven.

Maar na wat zoeken blijkt het besturingssysteem KosherOS te zijn (de teksten toch niet helemaal goed nagekeken..... :haha ) En dat is een initiatief uit de orthodoxe joodse gemeenschap. (kosheros.com) (dit kan overigens een prima product zijn, ik heb dit (nog) niet verder uitgezocht)

Doordat dit niet gewoon direct helder wordt plaats ik 'em direct (safesmartphone.nl) in de categorie niet serieus nemen, is een refo golddigger.
    Laat ze eerst maar duidelijk maken wat hun toegevoegde waarde is wat de prijzen legitimeert.
    Ik had nog geen prijzen gezien...

het werd gedeeld in mijn mailbox vanmorgen.
    Plaats reactie