henriët schreef:Nee, zo ga ik niet mee. met zulke teksten.
...
Waarom zo provoceren. Ergens begrijp ik je gewoon niet, maar dat geeft niet.
Nee, ik wil echt niet provoceren, maar ter toelichting dan toch maar het volgende. Die toelichting is noodzakelijkerwijs erg algemeen en over-één-kam-scheerderig, maar je vroeg naar de diepste achtergronden van mijn bezwaren vandaar....:
Ik weet dat ik een eenling ben, maar ik vind de Wegwijsbeurs een door en door werelds evenement. Elke keer als ik er foto's van zie, dan zie ik vooral veel weelde, luxe, christenen die het fijn hebben met elkaar, omdat ze de boze buitenwereld even achter zich kunnen laten (dat is nergens de opdracht van de Heere Jezus), etc.
Ik citeer even ds. Egas uit het RD van zaterdag: "Een groot deel van de reformatorische achterban belijdt onbekeerd te zijn..." zou het dan echt de eerste prioriteit moeten zijn om de laatste refomode te kunnen kopen, de refohuisinrichting te volgen? Met vreemdelingsschap heeft het weinig meer te maken. We voelen ons opperbest op deze wereld, uiteraard in onze eigen kring en eigen sfeer, maar toch... het gaat ons goed. We zijn eerlijk onbekeerd, maar we hebben gelukkig nog veel goede dingen in onze kring, we geven ons geld, beluisteren onze eigen muziek, en we denken dat de Heere eigenlijk toch wel een beetje tevreden over ons kan zijn.
Ik besef dat ik nu een heleboel en velen over één kam scheer, bovendien wil ik echt waar niemand pijn doen, maar ik wil dit wel een keer uitspreken. Als ik al die mensen zie lopen, dan denk ik echt: Als de Heere Jezus vandaag terug zou komen, hoevelen zouden op dat moment met schrik vaststellen dat ze nog onbekeerd zijn.
(Overigens betrek ik dit niet alleen op de Wegwijs hoor, maar het is wel een klemmende vraag van me.)
Laat helder zijn dat ik dit vooral op mezelf betrek, en niet noodzakelijkerwijs iedereen veroordeel die een andere keuze meent te kunnen maken. Maar goed, dit is een discussieforum...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)