Ik betwijfel of het slim is te linken naar een extreem linkse krant waarvan bekend is dat er nauwelijks forumleden zijn die dit artikel kunnen lezen.DDD schreef: ↑02 dec 2023, 10:00 Een interessant artikel over de banden tussen extreem-rechts en de SGP en nog wat onderwerpen. Met een mooie bijdrage van ds. Zondag.
En een bevestiging dat je met dr. Spruyt moet oppassen;-)
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b1b712b5/
Verkiezingen Tweede Kamer 2023
Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023
Er stond anders ook een ander interessant artikel in:Cyrillus schreef: ↑02 dec 2023, 12:53Ik betwijfel of het slim is te linken naar een extreem linkse krant waarvan bekend is dat er nauwelijks forumleden zijn die dit artikel kunnen lezen.DDD schreef: ↑02 dec 2023, 10:00 Een interessant artikel over de banden tussen extreem-rechts en de SGP en nog wat onderwerpen. Met een mooie bijdrage van ds. Zondag.
Dat is nogal ingewikkeld om tussen het werken door samen te vatten. Ik vond dit wel een kenmerkend citaat:Inwoner schreef: ↑02 dec 2023, 12:18DDD, kun je je laatste zin eens wat nader uitwerken?DDD schreef: ↑02 dec 2023, 10:00 Een interessant artikel over de banden tussen extreem-rechts en de SGP en nog wat onderwerpen. Met een mooie bijdrage van ds. Zondag.
Ik kan overigens het artikel in Trouw niet lezen, dus dat mag je er bij betrekken.
Marianne van der Tol bestudeert rechtse krachten en ziet op het snijvlak van ultra-rechts en de ultra-orthodoxie wel Nederlandse spelers, zoals Cor Verkade, Bart-Jan Spruyt, maar ook Kees van der Staaij, die ooit een onderscheiding van de regering Orbán kreeg tijdens het World Congress of Families, waar christelijke en conservatieve politici samenkwamen met radicaal-rechts uit Europa, Rusland en de VS. Zij ziet vooral een voedingsbodem voor anti-islamdenken in orthodox-christelijke kringen.Volgens de rechts-conservatieve opinieleider Bart-Jan Spruyt is het net goed voor de ChristenUnie dat ze klop heeft gekregen – vooral ten gunste van NSC en de SGP. De voorhoede van de CU heeft een mix van christelijke en progressieve idealen omarmd en de eigen conservatieve achterban niet begrepen, zegt hij in een podcast van het online platform CVandaag. De ChristenUnie is, aldus Spruyt, een ‘verdoolde evangelische actiegroep’ geworden.
“Uiterst rechts ziet de liberale democratie niet zitten, terwijl juist die democratie religieuze groeperingen hun vrijheid garandeert. Door de samenwerking met radicaal-rechts schieten christenen zichzelf in de voet. Die orthodoxe kerken én de christelijke partijen zouden zich moeten afvragen hoe het komt dat hun achterban zich daar zo makkelijk toe laat verleiden.”
Dat is helemaal niet bekend. Bijna iedereen met een abonnement op één van de grote Nederlandse kranten, behalve NRC, kan tegenwoordig op internet ook andere grote kranten lezen.Cyrillus schreef: ↑02 dec 2023, 12:53Ik betwijfel of het slim is te linken naar een extreem linkse krant waarvan bekend is dat er nauwelijks forumleden zijn die dit artikel kunnen lezen.DDD schreef: ↑02 dec 2023, 10:00 Een interessant artikel over de banden tussen extreem-rechts en de SGP en nog wat onderwerpen. Met een mooie bijdrage van ds. Zondag.
Los daarvan is de krant niet extreem links, maar wel ietwat progressief, hoewel sociaal ook wat conservatief.
Ik vind Bij1 voor zover ik kan beoordelen wel extreem links. Vind je dat overdreven? Niet radicaal-links in de zin van gewelddadig, maar wel links in sociaal-cultureel gedachtengoed. De PvdD weet ik niet zo goed te plaatsen.MGG schreef: ↑02 dec 2023, 12:51Ik word een beetje moe van de term extreem-rechts. Extreem-rechts speelt in Nederland amper een rol. Het gaat om kleine groepjes met nauwelijks middelen laat staan macht. Zie de site van het AIVD en Wikipedia voor wat extreem-rechts is. Mocht iemand denken dat de PVV extreem-rechts is, dan ben ik benieuwd of je Bij1 en PVDD ook als extreem-links ziet?DDD schreef: ↑02 dec 2023, 10:00 Een interessant artikel over de banden tussen extreem-rechts en de SGP en nog wat onderwerpen. Met een mooie bijdrage van ds. Zondag.
Trouw extreemlinks? Net als die kabinetten met CDA en VVD heel erg links zijn en alles wat mis is gegaan in de politiek in afgelopen jaren de schuld van links is.
En ja Bij1 en PvdD zijn vrij extreem links voor het politieke landschap in Nederland.
En ja Bij1 en PvdD zijn vrij extreem links voor het politieke landschap in Nederland.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-
Bij1 zie ik als radicaal-links. Een deel van de achterban is/neigt naar extreem-links. Fvd heeft dat met extreem-rechts. Op basis van wat ik van Bij1 weet, vind ik de partij als geheel niet extreem-links.DDD schreef: ↑02 dec 2023, 13:40Ik vind Bij1 voor zover ik kan beoordelen wel extreem links. Vind je dat overdreven? Niet radicaal-links in de zin van gewelddadig, maar wel links in sociaal-cultureel gedachtengoed. De PvdD weet ik niet zo goed te plaatsen.MGG schreef: ↑02 dec 2023, 12:51Ik word een beetje moe van de term extreem-rechts. Extreem-rechts speelt in Nederland amper een rol. Het gaat om kleine groepjes met nauwelijks middelen laat staan macht. Zie de site van het AIVD en Wikipedia voor wat extreem-rechts is. Mocht iemand denken dat de PVV extreem-rechts is, dan ben ik benieuwd of je Bij1 en PVDD ook als extreem-links ziet?DDD schreef: ↑02 dec 2023, 10:00 Een interessant artikel over de banden tussen extreem-rechts en de SGP en nog wat onderwerpen. Met een mooie bijdrage van ds. Zondag.
Antifa is het bekendste voorbeeld van exteem-links.
PvdD is in mijn ogen enkel heel links. Net als de PVV op een aantal gebieden heel recht is.
-
Vind jij DENK ook niet extreem links?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Ik neem aan dat het RD dan niet een van de grote Nederlandse kranten is....DDD schreef: ↑02 dec 2023, 13:34Dat is helemaal niet bekend. Bijna iedereen met een abonnement op één van de grote Nederlandse kranten, behalve NRC, kan tegenwoordig op internet ook andere grote kranten lezen.Cyrillus schreef: ↑02 dec 2023, 12:53Ik betwijfel of het slim is te linken naar een extreem linkse krant waarvan bekend is dat er nauwelijks forumleden zijn die dit artikel kunnen lezen.DDD schreef: ↑02 dec 2023, 10:00 Een interessant artikel over de banden tussen extreem-rechts en de SGP en nog wat onderwerpen. Met een mooie bijdrage van ds. Zondag.
Los daarvan is de krant niet extreem links, maar wel ietwat progressief, hoewel sociaal ook wat conservatief.
-
Daarmee is een partij nog niet extreem links.
'De term extreemlinks wordt meestal gebruikt voor groeperingen die bereid zijn om naast de verbale discussie ook fysiek geweld te gebruiken om hun linkse politieke idealen te verdedigen. Dit geweld kan gericht zijn tegen zowel personen als goederen.'
Doordat het label extreem zo snel geplakt wordt, verliest het aan betekenis. 10 jaar terug zou ik het vervelend gevonden hebben om extreemrechts genoemd te worden. Nu interesseert het mij weinig meer. Als je kritisch bent op massamigratie en ook nog eens pro life bent, dan ben je bijna automatisch 'extreemrechts'.
Ik gebruik bewust twee woorden. Extreem betekent voor mij ook dat het binnen het huidige politieke spectrum een uiterste is. Sinds we FVD hebben is in die zin PVV niet extreem meer. Maar PVV zou in bijvoorbeeld Zweden echt wel extreem zijn in hoe ver ze willen gaan (volgens programma) voor monoculturalisme. Ze gaan verder dan Sverige Demokraterna.MGG schreef: ↑02 dec 2023, 14:00Daarmee is een partij nog niet extreem links.
'De term extreemlinks wordt meestal gebruikt voor groeperingen die bereid zijn om naast de verbale discussie ook fysiek geweld te gebruiken om hun linkse politieke idealen te verdedigen. Dit geweld kan gericht zijn tegen zowel personen als goederen.'
Doordat het label extreem zo snel geplakt wordt, verliest het aan betekenis. 10 jaar terug zou ik het vervelend gevonden hebben om extreemrechts genoemd te worden. Nu interesseert het mij weinig meer. Als je kritisch bent op massamigratie en ook nog eens pro life bent, dan ben je bijna automatisch 'extreemrechts'.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
DDD schreef: ↑02 dec 2023, 13:30Dat is nogal ingewikkeld om tussen het werken door samen te vatten. Ik vond dit wel een kenmerkend citaat:Inwoner schreef: ↑02 dec 2023, 12:18DDD, kun je je laatste zin eens wat nader uitwerken?DDD schreef: ↑02 dec 2023, 10:00 Een interessant artikel over de banden tussen extreem-rechts en de SGP en nog wat onderwerpen. Met een mooie bijdrage van ds. Zondag.
Ik kan overigens het artikel in Trouw niet lezen, dus dat mag je er bij betrekken.
Marianne van der Tol bestudeert rechtse krachten en ziet op het snijvlak van ultra-rechts en de ultra-orthodoxie wel Nederlandse spelers, zoals Cor Verkade, Bart-Jan Spruyt, maar ook Kees van der Staaij, die ooit een onderscheiding van de regering Orbán kreeg tijdens het World Congress of Families, waar christelijke en conservatieve politici samenkwamen met radicaal-rechts uit Europa, Rusland en de VS. Zij ziet vooral een voedingsbodem voor anti-islamdenken in orthodox-christelijke kringen.Volgens de rechts-conservatieve opinieleider Bart-Jan Spruyt is het net goed voor de ChristenUnie dat ze klop heeft gekregen – vooral ten gunste van NSC en de SGP. De voorhoede van de CU heeft een mix van christelijke en progressieve idealen omarmd en de eigen conservatieve achterban niet begrepen, zegt hij in een podcast van het online platform CVandaag. De ChristenUnie is, aldus Spruyt, een ‘verdoolde evangelische actiegroep’ geworden.“Uiterst rechts ziet de liberale democratie niet zitten, terwijl juist die democratie religieuze groeperingen hun vrijheid garandeert. Door de samenwerking met radicaal-rechts schieten christenen zichzelf in de voet. Die orthodoxe kerken én de christelijke partijen zouden zich moeten afvragen hoe het komt dat hun achterban zich daar zo makkelijk toe laat verleiden.”
Dank, DDD, voor de citaten en je (beperkte) nadere duiding.
"Uiterst rechts ziet de liberale democratie niet zitten, terwijl juist die democratie religieuze groeperingen hun vrijheid garandeert."
Wat is dat voor onzin? In de UK treedt al een links liberale gedachtenpolitie op en in Finland is gewoon de Bijbel citeren al genoeg om een rechtzaak aan je broek te krijgen. Vrijheid garanderen?
Wat is dat voor onzin? In de UK treedt al een links liberale gedachtenpolitie op en in Finland is gewoon de Bijbel citeren al genoeg om een rechtzaak aan je broek te krijgen. Vrijheid garanderen?
Extreem linkse krant?Cyrillus schreef: ↑02 dec 2023, 12:53Ik betwijfel of het slim is te linken naar een extreem linkse krant waarvan bekend is dat er nauwelijks forumleden zijn die dit artikel kunnen lezen.DDD schreef: ↑02 dec 2023, 10:00 Een interessant artikel over de banden tussen extreem-rechts en de SGP en nog wat onderwerpen. Met een mooie bijdrage van ds. Zondag.

Ik schreef dit met een knipoog naar de extreem-rechtse opmerking uit trouw...merel schreef: ↑02 dec 2023, 17:48Extreem linkse krant?Cyrillus schreef: ↑02 dec 2023, 12:53Ik betwijfel of het slim is te linken naar een extreem linkse krant waarvan bekend is dat er nauwelijks forumleden zijn die dit artikel kunnen lezen.DDD schreef: ↑02 dec 2023, 10:00 Een interessant artikel over de banden tussen extreem-rechts en de SGP en nog wat onderwerpen. Met een mooie bijdrage van ds. Zondag.
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b1b712b5/dat valt ook behoorlijk mee.