Gereformeerde Gemeenten

ejvl

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

samanthi schreef:
GGotK schreef:
Tiberius schreef:Zo kan je je er altijd wel uitredden. Maar doel van evangelisatie is om mensen te bereiken met het evangelie, niet om de kerkelijke structuur in stand te houden.
Je geeft nu zelf een makkelijk antwoord en dat doet onrecht aan degenen die worstelen met de vraag hoe je enerzijds de opdracht hebt om te evangeliseren en anderzijds om het Woord in al haar facetten zuiver te houden. Het gaat niet om kerkelijke structuur of cultuur.
Ik heb weleens een heel laagdrempelinge vertelling gehoord, de kern was dat je kon zeggen: sorry God.
Het was voor deze kinderen een eerste kennismaking met God. Wij denken vaak in de drie stukken, maar je kunt beter heel eenvoudig beginnen, als iemand aan je vraagt wat betekend het geloof voor jou? dan vertel je eenvoudig, wat het voor jou betekend en ga je niet alle facetten noemen, ook moet je goed opmerken hoe hij of zij in het leven staat, dus er is ook een open luisterhouding nodig.

ps allemaal op een cursus geleerd, het was echt opmerkelijk wat we in de eerste les antwoorde op de vraag en wat in de laatste les.
Allemaal begonnen we eerst uit te leggen waarom Jezus gekomen was of over de val in Adam of wat je nodig hebt om gered te worden, maar de vraag is vaak heel persoonlijk, wat heb jij er nu aan dat je geloofd... vertel eens...
Ik kom zeer regelmatig bij diensten voor geestelijk gehandicapten, van licht tot zeer zwaar.
Hele eenvoudige voorbeelden, wie heeft er wel eens wat verkeerd gedaan? En wat deed je toen om het goed te maken, en wat moet je dan doen om het met God goed te maken? Enzovoorts.
Zeer eenvoudig, maar wij kunnen nog wel wat leren van kinderlijke eenvoudigheid.
Silo

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Silo »

Ik zat gisteren eens wat op Kerktijden te kijken en het viel me op dat bij vacante gemeenten de preekbeurtenverhouding soms best scheef is.

Van veel gemeenten zijn alle beurten voor heel 2020 al zichtbaar. Kijk ik naar gemeenten als Zeist, Zoetermeer, Nijkerk, Aalst, 's-Gravenpolder, Scherpenzeel, Berkenwoude, Rijssen-West Middelburg-Zuid dan mogen die gemeenten blij zijn met alle predikanten die hun kan op komen. Deze heb ik zomaar willekeurig uitgekozen. Uiteraard gun ik deze gemeenten dit van harte!

Maar. Mijns inziens is de verhouding soms wel een beetje zoek. In Delft, Amsterdam-Noord, Oostvoorne, Opperdoes, Herkingen, Emmeloord, Den Helder, Eindhoven, Kruiningen en verschillende andere Zeeuwse gemeenten is het soms best schraal en is er vaak leesdienst.

Nu weet ik dat niet iedere gemeente even breed uitnodigt. Niet iedere preekregelaar zich even hard inspant. Niet iedere gemeente zomaar aan te rijden is voor een derde beurt of een hele zondag. In de Randstad ben je nou eenmaal dichtbij voor prediknten. Toch vind ik het opvallend, ook met het oog op de jongeren die daardoor sneller kunnen overgaan naar andere kerken waar meer levende verkondiging is. Het laat ook de nood maar weer eens zien binnen het kerkverband.

Misschien heeft iemand er nog wat over op te merken....
samanthi

Bericht door samanthi »

ejvl schreef:
samanthi schreef:
GGotK schreef:
Tiberius schreef:Zo kan je je er altijd wel uitredden. Maar doel van evangelisatie is om mensen te bereiken met het evangelie, niet om de kerkelijke structuur in stand te houden.
Je geeft nu zelf een makkelijk antwoord en dat doet onrecht aan degenen die worstelen met de vraag hoe je enerzijds de opdracht hebt om te evangeliseren en anderzijds om het Woord in al haar facetten zuiver te houden. Het gaat niet om kerkelijke structuur of cultuur.
Ik heb weleens een heel laagdrempelinge vertelling gehoord, de kern was dat je kon zeggen: sorry God.
Het was voor deze kinderen een eerste kennismaking met God. Wij denken vaak in de drie stukken, maar je kunt beter heel eenvoudig beginnen, als iemand aan je vraagt wat betekend het geloof voor jou? dan vertel je eenvoudig, wat het voor jou betekend en ga je niet alle facetten noemen, ook moet je goed opmerken hoe hij of zij in het leven staat, dus er is ook een open luisterhouding nodig.

ps allemaal op een cursus geleerd, het was echt opmerkelijk wat we in de eerste les antwoorde op de vraag en wat in de laatste les.
Allemaal begonnen we eerst uit te leggen waarom Jezus gekomen was of over de val in Adam of wat je nodig hebt om gered te worden, maar de vraag is vaak heel persoonlijk, wat heb jij er nu aan dat je geloofd... vertel eens...
Ik kom zeer regelmatig bij diensten voor geestelijk gehandicapten, van licht tot zeer zwaar.
Hele eenvoudige voorbeelden, wie heeft er wel eens wat verkeerd gedaan? En wat deed je toen om het goed te maken, en wat moet je dan doen om het met God goed te maken? Enzovoorts.
Zeer eenvoudig, maar wij kunnen nog wel wat leren van kinderlijke eenvoudigheid.
Ja en van hun reacties ook vaak, zo ongekunsteld.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Silo schreef:Ik zat gisteren eens wat op Kerktijden te kijken en het viel me op dat bij vacante gemeenten de preekbeurtenverhouding soms best scheef is.

Van veel gemeenten zijn alle beurten voor heel 2020 al zichtbaar. Kijk ik naar gemeenten als Zeist, Zoetermeer, Nijkerk, Aalst, 's-Gravenpolder, Scherpenzeel, Berkenwoude, Rijssen-West Middelburg-Zuid dan mogen die gemeenten blij zijn met alle predikanten die hun kan op komen. Deze heb ik zomaar willekeurig uitgekozen. Uiteraard gun ik deze gemeenten dit van harte!

Maar. Mijns inziens is de verhouding soms wel een beetje zoek. In Delft, Amsterdam-Noord, Oostvoorne, Opperdoes, Herkingen, Emmeloord, Den Helder, Eindhoven, Kruiningen en verschillende andere Zeeuwse gemeenten is het soms best schraal en is er vaak leesdienst.

Nu weet ik dat niet iedere gemeente even breed uitnodigt. Niet iedere preekregelaar zich even hard inspant. Niet iedere gemeente zomaar aan te rijden is voor een derde beurt of een hele zondag. In de Randstad ben je nou eenmaal dichtbij voor prediknten. Toch vind ik het opvallend, ook met het oog op de jongeren die daardoor sneller kunnen overgaan naar andere kerken waar meer levende verkondiging is. Het laat ook de nood maar weer eens zien binnen het kerkverband.

Misschien heeft iemand er nog wat over op te merken....
Waarschijnlijk een terechte constatering, maar de oorzaak zal zeer divers zijn.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Uit een gesprek met een preekregelaar een tijd terug (terloops, want we troffen elkaar voor iets anders) begreep ik dat het vooral belangrijk is om het bestaan van een kleine gemeente (zoals Amsterdam-Noord, Kortgene etc.) onder de aandacht van predikanten te brengen. Zodat ze weten dat de gemeente nog bestaat en er plek vrij voor kunnen maken.
Dat vraagt veel inzet van een preekregelaar.

Tegelijk blijft het een spanningsveld. Een zondag vaker een predikant hier in Delft betekent, even als voorbeeld, dat ze in zeg Oostvoorne geen 45, maar 46 zondagen in een jaar leesdienst hebben. Als je daar over nadenkt is het best moeilijk.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Delftenaar schreef:Uit een gesprek met een preekregelaar een tijd terug (terloops, want we troffen elkaar voor iets anders) begreep ik dat het vooral belangrijk is om het bestaan van een kleine gemeente (zoals Amsterdam-Noord, Kortgene etc.) onder de aandacht van predikanten te brengen. Zodat ze weten dat de gemeente nog bestaat en er plek vrij voor kunnen maken.
Dat vraagt veel inzet van een preekregelaar.

Tegelijk blijft het een spanningsveld. Een zondag vaker een predikant hier in Delft betekent, even als voorbeeld, dat ze in zeg Oostvoorne geen 45, maar 46 zondagen in een jaar leesdienst hebben. Als je daar over nadenkt is het best moeilijk.
Ah ga jij naar dat schattig kerkje van 50 mensen ?
Ik vind zulke gemeenten altijd wel liefelijk.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Delftenaar schreef:(zoals Amsterdam-Noord, Kortgene etc.
Kortgene is vrij rijkelijk bedeeld hoor, zeker voor een kleine gemeente.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
refo

Bericht door refo »

Jantje schreef:
Delftenaar schreef:(zoals Amsterdam-Noord, Kortgene etc.
Kortgene is vrij rijkelijk bedeeld hoor, zeker voor een kleine gemeente.
Deze gemeente heeft nooit een eigen predikant gehad.
ejvl

Bericht door ejvl »

Ik snap ook niet waarom Rijssen zoveel predikanten heeft, menselijk gesproken natuurlijk.
1 is toch voldoende, 3 diensten door 1 predikant verdeeld over 3 kerken en de overige diensten leesdienst zo is er iedere zondag toch een predikant en de andere, kleinere gemeenten hebben dan ook vaker een predikant.
Geldt ook voor Barneveld bijvoorbeeld.

Overig kerkenwerk moet dan door de kerkenraad opgevangen worden, maar dat kan toch ook best.

Menselijk gesproken nogmaals.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:Ik snap ook niet waarom Rijssen zoveel predikanten heeft, menselijk gesproken natuurlijk.
Er ligt een belofte voor Rijssen al jaren geleden: Uw ogen zullen uw leraars zien. Meer hierover is te lezen in het jubileumboek "Elk verhaalt zijn weg en zaken". Ik wil het citaat wel eens opzoeken. Maar tot nu toe zien we een opmerkelijke vervulling van deze belofte, eens gedaan aan een van Gods kinderen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Orchidee

Bericht door Orchidee »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:Ik snap ook niet waarom Rijssen zoveel predikanten heeft, menselijk gesproken natuurlijk.
Er ligt een belofte voor Rijssen al jaren geleden: Uw ogen zullen uw leraars zien. Meer hierover is te lezen in het jubileumboek "Elk verhaalt zijn weg en zaken". Ik wil het citaat wel eens opzoeken. Maar tot nu toe zien we een opmerkelijke vervulling van deze belofte, eens gedaan aan een van Gods kinderen.
Bijzonder!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
samanthi

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:
-DIA- schreef:
Bijzonder!
Voor Rotterdam ook: Ik heb veel volk in deze stad...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Voor Rotterdam ook: Ik heb veel volk in deze stad...
Zou dat nog steeds gelden, nu zoveel kerken intussen gesloten zijn?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
CvdW

Bericht door CvdW »

Voor GG Lisse ligt ook zo'n soort belofte. Ik ben er voorzichtig mee. Wanneer zo'n belofte er ligt voor bijvoorbeeld Nisse dan krijgt God meer de eer.
samanthi

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Voor Rotterdam ook: Ik heb veel volk in deze stad...
Zou dat nog steeds gelden, nu zoveel kerken intussen gesloten zijn?
Dat weet ik niet, ik hoor het vaker zeggen of beweren... wel weet ik dat meerdere kerken (ook de kerk waar ik lid ben) vol zitten met mensen van buiten de stad... Capelle/Krimpen/Vlaardingen ed dat geeft wel wat te denken...

Eerlijk gezegd Mara... ik ken minstens 5 mensen die bij een (klein)kind de woorden kregen: deze is Mij een uitverkoren vat, ik zeg niet dat het niet zo is, maar het is ook een wens van jezelf en ik vind het moeilijk als dat rondgestrooid wordt, Maria bewaarde de Woorden overleggende die in haar hart.
Laatst gewijzigd door samanthi op 24 dec 2019, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie