Gereformeerde Gemeenten

GGotK

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Tiberius schreef:
GGotK schreef:
Tiberius schreef:Dat is precies wat DDD zegt:
DDD schreef:Maar het werk van het deputaatschap staat niet in het teken van het bereiken van mensen, maar van het in stand houden van de eigen kerkelijke cultuur. Daar gaan vrijwel alle discussies om, al zit ik er niet bij en heb ik geen informatie van een direct betrokkene. Alleen al het gebruik van de Statenvertaling in de editie GBS is daar een duidelijk voorbeeld van.
Het gaat hier niet om cultuur, maar het in stand houden van de zuivere leer die naar de godzaligheid is. Als dat het vertrekpunt niet meer is ook in de evangelisatie, dan houdt het inderdaad snel op.
Dat is niet de tegenstelling die DDD benoemt en waar ik mijn instemming mee betuig.
Beter lezen a.u.b. En niet snel een eigen draai eraan geven.
Ik laat even in het midden wie er beter begrijpend moet lezen.
Het punt is dat wat DDD, gezien zijn bijdragen, allemaal onder kerkelijke cultuur schaart door anderen niet als cultuur wordt gezien maar als essentiële en daardoor onopgeefbare zaken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zo kan je je er altijd wel uitredden. Maar doel van evangelisatie is om mensen te bereiken met het evangelie, niet om de kerkelijke structuur in stand te houden.
GGotK

Bericht door GGotK »

Tiberius schreef:Zo kan je je er altijd wel uitredden. Maar doel van evangelisatie is om mensen te bereiken met het evangelie, niet om de kerkelijke structuur in stand te houden.
Je geeft nu zelf een makkelijk antwoord en dat doet onrecht aan degenen die worstelen met de vraag hoe je enerzijds de opdracht hebt om te evangeliseren en anderzijds om het Woord in al haar facetten zuiver te houden. Het gaat niet om kerkelijke structuur of cultuur.
samanthi

Bericht door samanthi »

GGotK schreef:
Tiberius schreef:Zo kan je je er altijd wel uitredden. Maar doel van evangelisatie is om mensen te bereiken met het evangelie, niet om de kerkelijke structuur in stand te houden.
Je geeft nu zelf een makkelijk antwoord en dat doet onrecht aan degenen die worstelen met de vraag hoe je enerzijds de opdracht hebt om te evangeliseren en anderzijds om het Woord in al haar facetten zuiver te houden. Het gaat niet om kerkelijke structuur of cultuur.
Ik heb weleens een heel laagdrempelinge vertelling gehoord, de kern was dat je kon zeggen: sorry God.
Het was voor deze kinderen een eerste kennismaking met God. Wij denken vaak in de drie stukken, maar je kunt beter heel eenvoudig beginnen, als iemand aan je vraagt wat betekend het geloof voor jou? dan vertel je eenvoudig, wat het voor jou betekend en ga je niet alle facetten noemen, ook moet je goed opmerken hoe hij of zij in het leven staat, dus er is ook een open luisterhouding nodig.

ps allemaal op een cursus geleerd, het was echt opmerkelijk wat we in de eerste les antwoorde op de vraag en wat in de laatste les.
Allemaal begonnen we eerst uit te leggen waarom Jezus gekomen was of over de val in Adam of wat je nodig hebt om gered te worden, maar de vraag is vaak heel persoonlijk, wat heb jij er nu aan dat je geloofd... vertel eens...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

samanthi schreef:
GGotK schreef:
Ik heb weleens een heel laagdrempelinge vertelling gehoord, de kern was dat je kon zeggen: sorry God.
Het was voor deze kinderen een eerste kennismaking met God. Wij denken vaak in de drie stukken, maar je kunt beter heel eenvoudig beginnen, als iemand aan je vraagt wat betekend het geloof voor jou? dan vertel je eenvoudig, wat het voor jou betekend en ga je niet alle facetten noemen, ook moet je goed opmerken hoe hij of zij in het leven staat, dus er is ook een open luisterhouding nodig.

ps allemaal op een cursus geleerd, het was echt opmerkelijk wat we in de eerste les antwoorde op de vraag en wat in de laatste les.
Allemaal begonnen we eerst uit te leggen waarom Jezus gekomen was of over de val in Adam of wat je nodig hebt om gered te worden, maar de vraag is vaak heel persoonlijk, wat heb jij er nu aan dat je geloofd... vertel eens...
En als iemand zegt: Fijn dat je je hoop hebt in Christus, ik put mijn hoop in yoga, wat zeg je dan ?
GGotK

Bericht door GGotK »

Ik wil trouwens de zorgen van DDD en anderen niet bagatelliseren. Ik ken ook uiteraard zaken die niet goed te praten zijn.
De vraag is wel in hoeverre je aanpassingen mag en kan doen om de bereikbaarheid te vergroten. Oftewel, in hoeverre heiligt het doel de middelen?
refo

Bericht door refo »

Geytenbeekje schreef:
samanthi schreef:
GGotK schreef:

En als iemand zegt: Fijn dat je je hoop hebt in Christus, ik put mijn hoop in yoga, wat zeg je dan ?
Paulus kon ook niet iedereen overtuigen. Evangelisatie is geen debatclub.
DDD

Bericht door DDD »

GGotK schreef:
Natuurlijk wel. maar los daarvan: dat mensen dat onderscheid niet kunnen maken, is een onderdeel van het probleem. En dat is dus precies waarom ik geen geld geef aan dit deputaatschap. Het is mogelijk oprecht bedoeld, maar het zijn vrijwel nutteloze inspanningen.
refo

Bericht door refo »

Ik heb er wel eens met een commissielid over gesproken. Uiteindelijk kun je de mensen alleen een plaats in een kerkbank geven. En daarmee trek je de mensen niet. Blijkbaar wel mensen uit een azc.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

GGotK schreef:Ik wil trouwens de zorgen van DDD en anderen niet bagatelliseren. Ik ken ook uiteraard zaken die niet goed te praten zijn.
De vraag is wel in hoeverre je aanpassingen mag en kan doen om de bereikbaarheid te vergroten. Oftewel, in hoeverre heiligt het doel de middelen?
Denk dat je heel ver mag, zelfs moet gaan. In ieder geval in normaal Nederlands de gasten tegemoet treden. Daarbij past een begrijpelijke vertaling.
Hollander

Bericht door Hollander »

Ik vermoed dat slechts enkelen op de hoogte zijn van de do's en don'ts (binnen de GG) van contextualisatie van de Bijbelse boodschap. De ZGG hanteert doorsnee genomen een heel positief beleid om andere culturen te 'bewerken' met Gods Woord. Die principes vanuit het zendingswerk, zouden het binnenlandse evangelisatiewerk al extra aanknopingspunten geven om op een passende manier te contextualiseren.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:
refo schreef:Wat is eigenlijk 'zeer bloeiend evangelisatiewerk?
Als ik kijk naar de Zeeuwse hoofdstad en bijvoorbeeld Kapelle-Biezelinge: asielzoekers van allerlei geslachten, volkeren, tongen en natiën, om het maar eens Bijbels te formuleren, die tot geloof komen, en zondag aan zondag onder het Woord des Heeren mogen verkeren, soms nog trouwer dan menig ander. En wat ook een wonder is: ze trouwen en vinden hun plaats binnen de gereformeerde gezindte.
Ja ik had het pas gezien, om hoeveel azielzoekers gaat het ?
Waar heb je dat gezien?

In Kapelle weet ik het niet precies.

In Middelburg-Centrum zijn er in ieder geval mensen die tijdens de dienst de preek live vertalen, via de tablet, voor asielzoekers die in de dienst aanwezig zijn. Dat was enkele jaren geleden in ieder geval wel zo. En er zijn een aantal gezinnen ook echt lid geworden, ik denk in totaal wel 10 tot 20 personen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
samanthi

Bericht door samanthi »

GGotK schreef : Paulus kon ook niet iedereen overtuigen. Evangelisatie is geen debatclub.
Dat klopt, ik vind het heel moeilijk als ik iets los moet laten, onze oude buurvrouw van 87jaar, heeft het over onze lieve Heertje of zegt: Hij is een rechtvaardige Rechter en komt op Zijn tijd, als ze vindt dat haar kinderen niet genoeg naar haar omkijken, maar als ik vertel over de Heere Jezus over Zijn lijden of dat je alleen veroordeeld wordt als je Hem niet als je als verlosser hebt, dat wil ze echt niet verder praten en dan gaat ze heel druk over iets anders praten, Samanthus zei een keer, toen ik er heen erg mee zat, de dicipelen hoefden ook niet door te gaan als mensen niet luisterden ze moesten het stof van hun voeten vegen...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
samanthi

Bericht door samanthi »

Amstelodamense schreef:
GGotK schreef:Ik wil trouwens de zorgen van DDD en anderen niet bagatelliseren. Ik ken ook uiteraard zaken die niet goed te praten zijn.
Denk dat je heel ver mag, zelfs moet gaan. In ieder geval in normaal Nederlands de gasten tegemoet treden. Daarbij past een begrijpelijke vertaling.
Als ik aan Paulus denkt op de areopagus, hij ging heel ver mee, ik vind dat een mooi voorbeeld, zo jullie zijn godstdienstig, zelf een onbekende god...

zo "sprak"hij hun taal op de plek waar zij stonden...
ejvl

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door ejvl »

samanthi schreef:
ejvl schreef:
Jantje schreef:
refo schreef:Wat is eigenlijk 'zeer bloeiend evangelisatiewerk?
Als ik kijk naar de Zeeuwse hoofdstad en bijvoorbeeld Kapelle-Biezelinge: asielzoekers van allerlei geslachten, volkeren, tongen en natiën, om het maar eens Bijbels te formuleren, die tot geloof komen, en zondag aan zondag onder het Woord des Heeren mogen verkeren, soms nog trouwer dan menig ander. En wat ook een wonder is: ze trouwen en vinden hun plaats binnen de gereformeerde gezindte.
En zo is het ook met de Wegwijzer in Almere.
Dhr Meulmeester heeft diverse malen in z'n preken gezegd dat hij een belofte heeft, God heeft veel volk in deze stad (Almere).
En dat blijkt ook, honderden mochten tot geloof komen, Moslims, radicalen, allerlei nationaliteiten, enzovoorts.
Heeft dhr meulmeester een belofte voor Almere?
Of lees ik de zin verkeerd.
Dat heeft hij diverse keren in de preek gezegd ja, dat hij de belofte van God kreeg dat God veel volk in de stad Almere heeft.
De gemeente is ook enorm gegroeid vanaf het begin.
Plaats reactie