Re: Standen in het genadeleven
Geplaatst: 28 jul 2018, 23:20
Zie artikel 8 van de Dordtse Kerkorde. Zie ook de toelichting op: http://www.kerkrecht.nl/node/1749Jantje schreef:En die predikanten dan voor wie dit te hoog gegrepen is?
Zie artikel 8 van de Dordtse Kerkorde. Zie ook de toelichting op: http://www.kerkrecht.nl/node/1749Jantje schreef:En die predikanten dan voor wie dit te hoog gegrepen is?
Dit vind ik een polariserende opmerking. Je moet ook niet overdrijven.GGotK schreef:Zelfs de kleinste accentsverschillen zijn van levensgroot belang, daar getuigt zowel links als recht christelijk Nederland dagelijks van.
Die worden oefenaar zoals Wulfert Floor, wat een bevindelijke inhoud had die man.Jantje schreef:En die predikanten dan voor wie dit te hoog gegrepen is?
En wat dacht je van ds. Fraanje dan?Mannes schreef:Die worden oefenaar zoals Wulfert Floor, wat een bevindelijke inhoud had die man.Jantje schreef:En die predikanten dan voor wie dit te hoog gegrepen is?
Waren er nog maar van dat kaliber.Jantje schreef:En wat dacht je van ds. Fraanje dan?Mannes schreef:Die worden oefenaar zoals Wulfert Floor, wat een bevindelijke inhoud had die man.Jantje schreef:En die predikanten dan voor wie dit te hoog gegrepen is?
Het bleek, dat sommige personen die geen wetenschappelijke vorming ontvingen, door de Heere bedeeld waren met bijzondere gaven. Deze gaven maakten vaak duidelijk dat zij waren toegerust om een gemeente te dienen.Ambtenaar schreef:Zie artikel 8 van de Dordtse Kerkorde. Zie ook de toelichting op: http://www.kerkrecht.nl/node/1749Jantje schreef:En die predikanten dan voor wie dit te hoog gegrepen is?
Ik ga die discussie niet opnieuw doen in dit topic, sorry.Jantje schreef:
Ik lees daar onder andere dit bovenstaande.
Ik denk dat het niet perse nodig is om een universitaire opleiding genoten te hebben om predikant te worden.
Wat voegt dat überhaupt voor enige meerwaarde toe?
Ik zag dat mijn naam genoemd werd, maar voor mij is dat eensgelijks. We hebben daar inderdaad al erg uitgebreid over gesproken en zijn het nog niet eens.Ambtenaar schreef:Ik ga die discussie niet opnieuw doen in dit topic, sorry.Jantje schreef:
Ik lees daar onder andere dit bovenstaande.
Ik denk dat het niet perse nodig is om een universitaire opleiding genoten te hebben om predikant te worden.
Wat voegt dat überhaupt voor enige meerwaarde toe?
Dit vind ik echt te ver gaan, een dwaze veroordeling en had dit van jou niet verwacht @DDD!DDD schreef: Als je denkt dat jouw eigen prive-opinies de kern van het geloof raken, dan heb je nog te weinig zelfkennis, te weinig Godskennis, en te weinig Christuskennis.
DDD schreef: Nou wil het geval dat we daarin nooit zijn uitgeleerd, en dus kan ik dat gemakkelijk zeggen. Maar ik wil er maar mee zeggen dat je mijns inziens niet onderscheidt waar het op aankomt.
Hier spreek je jezelf tegen.DDD schreef: Ik ben overigens ook een tegenstander van de standenleer. Maar het is allemaal geneuzel in de marge. En het artikel ging daar ook niet echt over.
ds. Moerkerken schreef: (…) Maar het bezwaar dat wij hebben tegen hun standpunt is, dat zij geen oog hebben voor het feit dat er een toeleidende weg is tot de Middelaar. Nee, er is géén toeleidende weg tot de wedergeboorte. Er is geen tussenstaat tussen dood en leven. Maar er is wél een toeleidende weg tot Christus. Die weg vangt met de wedergeboorte aan. Die weg bestaat in het voor Christus en Zijn bloed plaatsmakende werk van de Heilige Geest in het hart. Wie leert dat de droefheid over de zonde, het heimwee naar God en het schreien uit het ware Godsgemis nog behoren bij de doodsstaat van de mens, geeft ''de natuur teveel eer''. zoals Comrie ergens opmerkt. Wij moeten er oog voor hebben dat in het ogenblik van de wedergeboorte Gods Geest de uitverkoren zondaar afsnijdt van zijn oude wortel en inlijft in Christus. Met deze staatsverwisseling vangt het nieuwe leven aan. Vanaf dit ogenblik beginnen de sappen uit de Wijnstok zich te stuwen in de rank. En elke traan die uit de diepte van het verbroken en schuldverslagen hart tot de God des levens wordt geschreid, vloeit uit de Wijnstok Christus voort. Maar zal onze ziel de rust en vrede vinden, die voor een getroost en zalig leven en sterven nodig zijn, dan zal Christus ons als de Weg, en de Waarheid, en het Leven moeten zijn bekendgemaakt. Niemand komt toch door de Vader dan door Hem! Er is teerheid, ernst en wijsheid nodig om in prediking en zielszorg noch in het ene, noch in het andere uiterste te vervallen en om de zielen te leiden in de koninklijke weg. (…)
We kunnen dit heel dogmatisch benaderen, en dan kun je het verschil als 'groot' bestempelen.AnJa schreef:-De puriteinen en de reformatoren stellen zeker voorbereidend werk vóór de wedergeboorte. Zij leren ook dat in de wedergeboorte Christus door het geloof omhelst wordt en daardoor wordt de zondaar gerechtvaardigd. Hoeveel bijbelteksten wil je van me hebben die laten zien dat alléén het geloof (in de Zoon) de zondaar rechtvaardigt ?
-ds. Moerkerken ontkent dit dus eigenlijk, hij zegt: Nee, eerst wordt een zondaar wedergeboren en dan is er pas een weg naar Christus.
Die weg gaat dan volgens de standeleer. Waar jij het dan weer niet mee eens zou zijn?
Nee hoor, dan ben je niet de enige. Sterker nog, dat vindt iedereen.Orchidee schreef:" de wedergeboren mens die nog buiten Christus is, gaan zaligspreken.''
Ben ik nu de enige hier die dit echt heel raar/fout vind?!
Het is IN of BUITEN Christus, het is wedergeboren of NIET wedergeboren, het is Zalig of NIET Zalig!
Dikgedrukte:eilander schreef:We kunnen dit heel dogmatisch benaderen, en dan kun je het verschil als 'groot' bestempelen.AnJa schreef:-De puriteinen en de reformatoren stellen zeker voorbereidend werk vóór de wedergeboorte. Zij leren ook dat in de wedergeboorte Christus door het geloof omhelst wordt en daardoor wordt de zondaar gerechtvaardigd. Hoeveel bijbelteksten wil je van me hebben die laten zien dat alléén het geloof (in de Zoon) de zondaar rechtvaardigt ?
-ds. Moerkerken ontkent dit dus eigenlijk, hij zegt: Nee, eerst wordt een zondaar wedergeboren en dan is er pas een weg naar Christus.
Die weg gaat dan volgens de standeleer. Waar jij het dan weer niet mee eens zou zijn?
Maar praktisch/pastoraal vraag ik me dat wel af.
Het gevaar (waar ds. Moerkerken ook op wijst!) ontstaat pas als we - in de door jou gewraakte visie - de wedergeboren mens die nog buiten Christus is, gaan zaligspreken. Ik denk dit ook zeker gebeurt, en dat moeten we afwijzen. Dan wordt een zucht naar God, een zoeken naar God benaderd vanuit de gedachte: 'Hij zal niet laten varen wat Zijn hand begon'.
Ook ds. Moerkerken zegt dan: nee, iemand moet op Christus gewezen worden, geen rust buiten Hem!
Dat is toch terecht?
Je moet echt de leer die je bestrijdt, eerlijk benaderen. Er is namelijk niemand die beweert dat iets anders dan het geloof in Christus de zondaar rechtvaardigt. Dus over 'jouw bijbelteksten' gaat het geschil niet.
Dus in mijn optiek is er wel degelijk een gevaar aan te wijzen, maar vloeit dit niet 1-op-1 voort uit deze leer.
Ook zal dogmatisch een aanscherping nodig zijn, maar het verschil is niet zo groot als dag en nacht, zoals heel vaak wordt gesuggereerd. Dat wil er bij mij niet in.
Mooie en rustige reactie Eilander, eerlijk de te bestrijden leer benaderen. Wat er nu veel gebeurd is hap snap iets eruit halen en dat enorm vergroten. Daar doen we ter linker en rechterzijde niemand goed mee. Zoals ik al eerder schreef worden de verschillen veel en veel groter gemaakt dan ze werkelijk zijn. Mijn CGO tijd is voor mij verrassend geweest.eilander schreef:We kunnen dit heel dogmatisch benaderen, en dan kun je het verschil als 'groot' bestempelen.AnJa schreef:-De puriteinen en de reformatoren stellen zeker voorbereidend werk vóór de wedergeboorte. Zij leren ook dat in de wedergeboorte Christus door het geloof omhelst wordt en daardoor wordt de zondaar gerechtvaardigd. Hoeveel bijbelteksten wil je van me hebben die laten zien dat alléén het geloof (in de Zoon) de zondaar rechtvaardigt ?
-ds. Moerkerken ontkent dit dus eigenlijk, hij zegt: Nee, eerst wordt een zondaar wedergeboren en dan is er pas een weg naar Christus.
Die weg gaat dan volgens de standeleer. Waar jij het dan weer niet mee eens zou zijn?
Maar praktisch/pastoraal vraag ik me dat wel af.
Het gevaar (waar ds. Moerkerken ook op wijst!) ontstaat pas als we - in de door jou gewraakte visie - de wedergeboren mens die nog buiten Christus is, gaan zaligspreken. Ik denk dit ook zeker gebeurt, en dat moeten we afwijzen. Dan wordt een zucht naar God, een zoeken naar God benaderd vanuit de gedachte: 'Hij zal niet laten varen wat Zijn hand begon'.
Ook ds. Moerkerken zegt dan: nee, iemand moet op Christus gewezen worden, geen rust buiten Hem!
Dat is toch terecht?
Je moet echt de leer die je bestrijdt, eerlijk benaderen. Er is namelijk niemand die beweert dat iets anders dan het geloof in Christus de zondaar rechtvaardigt. Dus over 'jouw bijbelteksten' gaat het geschil niet.
Dus in mijn optiek is er wel degelijk een gevaar aan te wijzen, maar vloeit dit niet 1-op-1 voort uit deze leer.
Ook zal dogmatisch een aanscherping nodig zijn, maar het verschil is niet zo groot als dag en nacht, zoals heel vaak wordt gesuggereerd. Dat wil er bij mij niet in.
Dit is vaak een argument, dat andere de handen opleggen, maar is het niet dat we onszelf de handen opleggen? Ik heb al zo vaak gehoord ik denk dat God met mij bezig is, als je dan vraagt wat er gebeurd als ze vandaag sterven, dan zeggen ze ( dat zei ik vroeger zelf ook) God is er vrij in. Dus ja wel op de toeleidende weg, maar zelf passief... en ook geirriteerd als je er op gewezen wordt.eilander schreef:We kunnen dit heel dogmatisch benaderen, en dan kun je het verschil als 'groot' bestempelen.AnJa schreef:-De puriteinen en de reformatoren stellen zeker voorbereidend werk vóór de wedergeboorte. Zij leren ook dat in de wedergeboorte Christus door het geloof omhelst wordt en daardoor wordt de zondaar gerechtvaardigd. Hoeveel bijbelteksten wil je van me hebben die laten zien dat alléén het geloof (in de Zoon) de zondaar rechtvaardigt ?
-ds. Moerkerken ontkent dit dus eigenlijk, hij zegt: Nee, eerst wordt een zondaar wedergeboren en dan is er pas een weg naar Christus.
Die weg gaat dan volgens de standeleer. Waar jij het dan weer niet mee eens zou zijn?
Maar praktisch/pastoraal vraag ik me dat wel af.
Het gevaar (waar ds. Moerkerken ook op wijst!) ontstaat pas als we - in de door jou gewraakte visie - de wedergeboren mens die nog buiten Christus is, gaan zaligspreken. Ik denk dit ook zeker gebeurt, en dat moeten we afwijzen. Dan wordt een zucht naar God, een zoeken naar God benaderd vanuit de gedachte: 'Hij zal niet laten varen wat Zijn hand begon'.
Ook ds. Moerkerken zegt dan: nee, iemand moet op Christus gewezen worden, geen rust buiten Hem!
Dat is toch terecht?
Je moet echt de leer die je bestrijdt, eerlijk benaderen. Er is namelijk niemand die beweert dat iets anders dan het geloof in Christus de zondaar rechtvaardigt. Dus over 'jouw bijbelteksten' gaat het geschil niet.
Dus in mijn optiek is er wel degelijk een gevaar aan te wijzen, maar vloeit dit niet 1-op-1 voort uit deze leer.
Ook zal dogmatisch een aanscherping nodig zijn, maar het verschil is niet zo groot als dag en nacht, zoals heel vaak wordt gesuggereerd. Dat wil er bij mij niet in.