Vraag (algemeen)

Wim Anker

Re: Vraagje

Bericht door Wim Anker »

Geen katten en honden kost helemaal niets. Een huisdier moet kunnen leven van de restjes, anders is het m.i.gewoon verkwisting.
Mara

Bericht door Mara »

Twee (zwarte) kostuums is ook voldoende, eentje aan en eentje bij de stomerij.
Geen planten en bloemen in huis, besparing jaarlijks 100 euro.
Geen wijntjes en dijntjes meer, besparing 250 euro.
Eén lamp aan, besparing 50 euro.
Boterham met suiker en boterham met tevredenheid, besparing 150 euro.

Wat is het leven met weinig geld toch eenvoudig. :baille
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dodo

Bericht door Dodo »

Wim Anker schreef:Geen katten en honden kost helemaal niets. Een huisdier moet kunnen leven van de restjes, anders is het m.i.gewoon verkwisting.
Een huisdier voeden met menseneten is mishandeling. Het is niet goed voor het dier, hij wordt veel sneller ziek, hij leeft veel minder lang.
Ik ben niet iemand die een ziek dier ten koste van veel geld laat behandelen, maar goed voedsel moet gewoon. Anders moet je niet aan een huisdier beginnen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:Twee (zwarte) kostuums is ook voldoende, eentje aan en eentje bij de stomerij.

Abonnement op de vrekkenkrant opzeggen levert ook nog een besparing op. :yahoo
Dodo

Bericht door Dodo »

Mara schreef:Twee (zwarte) kostuums is ook voldoende, eentje aan en eentje bij de stomerij.

Er staat vaak zo'n leuke column in het RD, van Gerard nog iets. Hij en zijn vrouw gingen zuinig leven om de hypotheek af te lossen. Als hij op een verjaardag vertelde dat hij flink afloste, wilden de mensen graag weten hoe hij dat dan deed. Nou, simpel. Verwarming heel laag (15 of zo), niet op vakantie, je kleren dragen tot ze uit elkaar vallen, dat soort dingen.
Dan haken mensen af. Want ze willen wel leuk leven.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vraagje:
Loopt de belangstelling voor Refoforum terug?
Of verbeeld ik me dat?

Misschien wel interessant voor statistici?
Of voor economen en godsdienstsociologen?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

eilander schreef:Als iemand claimt "recht te hebben op een weekje weg" vind ik dat wel een beetje vreemd klinken. Maar dat je als gezin daar behoefte aan hebt, kan ik me voorstellen. Het lukt ons ook niet ieder jaar, meest om praktische redenen maar het financiële speelt ook een rol. Op zich niet onlogisch met een gezinsgrootte die het gemiddelde ruimschoots overschrijdt - dat houdt geen gelijke tred met mijn inkomen, zeg maar ;)

@DDD brengt het volgende in: "Er zijn mensen die meer geld uitgeven aan vakanties dan aan goede doelen." Eigenlijk ging het hier meer over mensen met een kleine portemonnee, dan is die keuze natuurlijk wel lastig: ga je niet op vakantie omdat je het geld besteed aan Woord en Daad of aan de kerk? Het is een heel persoonlijke keuze, maar ik zou dit niet van mensen durven vragen in elk geval.

Ik ga er van uit dat DDD het met name over de grote portemonnee heeft, en dan is dat wel triest, vind ik. Overigens schrik ik er af en toe wel van hoe weinig mensen met een niet-kerkelijke achtergrond over hebben voor een goed doel. Daar is dit evenwicht tussen luxe uitgaven voor jezelf, en iets overhebben voor een ander, in veel gevallen helemaal zoek.
Ja, ik had het over mensen die in een (mijns inziens) riante positie verkeren. Het is inderdaad wel zo dat kerkmensen in dit opzicht nog heel positief afsteken bij veel anderen, dat is waar.

Maar ik zou zeker niet willen stellen dat iemand zijn kinderen een eenvoudige kampeervakantie naar Frankrijk moet onthouden omdat anders Woord en Daad te weinig krijgt. Dat zou echt te ver gaan. Ik weet zelf hoe belangrijk zoiets voor kinderen kan zijn. Het gaat meer om de intentie. Maar als je 4000 euro per persoon per jaar uitgeeft aan vakanties, wat voor mensen in mijn omgeving echt niet uitzonderlijk is (voor mij wel) dan hebben we het wel over een andere situatie.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Helder, @DDD, dan zijn we het wel eens.
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk dat je aan planten en bloemen ook zo 500 euro per jaar kunt uitgeven.... Maar we moeten er niet de gek mee steken, er zijn genoeg mensen die van heel weinig rond moeten komen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:Vraagje:
Of verbeeld ik me dat?

Ik ben geen econoom en geen godsdienstsocioloog, en ook geen statisticus trouwens, maar het is momenteel inderdaad niet heel druk hier.
Wat dat betreft is het jammer dat Huisman en Luther er niet meer zijn, die leverden nogal wat input.
- Niet meer zo actief -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:
-DIA- schreef:Vraagje:
Of verbeeld ik me dat?

Ik ben geen econoom en geen godsdienstsocioloog, en ook geen statisticus trouwens, maar het is momenteel inderdaad niet heel druk hier.
Wat dat betreft is het jammer dat Huisman en Luther er niet meer zijn, die leverden nogal wat input.
Tja...
als er maar een beetje onderwerpen worden gepost
die gevoelig liggen....
Dan komt er wel wat beweging vrees ik.

Maar de vraag is of we dat willen...
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@DIA, dit onderwerp komt ook met regelmaat terug. Er zijn altijd wat golfbewegingen.
Op een discussieforum kun je trouwens niet verwachten dat iedereen alleen maar zegt hoezeer ze het met je eens zijn.
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Tja...
als er maar een beetje onderwerpen worden gepost
die gevoelig liggen....
Dan komt er wel wat beweging vrees ik.

Maar de vraag is of we dat willen...
Precies, begin over de kinderdoop of het moment van wedergeboorte, de HSV en dergelijke zaken, en je hebt weer discussie genoeg!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:@DIA, dit onderwerp komt ook met regelmaat terug. Er zijn altijd wat golfbewegingen.
Op een discussieforum kun je trouwens niet verwachten dat iedereen alleen maar zegt hoezeer ze het met je eens zijn.
Inderdaad, soms golfbewegingen, soms lijken het in mijn waarneming wel erupties.
Ik denk dat de volgende eruptie wel eens over een herziene psalmberijming kon gaan.
We weten het ook niet, maar ja, dat is meer intuïtief he?
En intuïtie kan soms wel eens een goede graadmeter zijn.
Maar goed, om het modern te zeggen: Dat is dan mijn mening, of ervaring, gevoel...
Het is ook wel eens goed om eens wat rust te genieten...
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Dodo schreef:
Wim Anker schreef:Geen katten en honden kost helemaal niets. Een huisdier moet kunnen leven van de restjes, anders is het m.i.gewoon verkwisting.
Een huisdier voeden met menseneten is mishandeling. Het is niet goed voor het dier, hij wordt veel sneller ziek, hij leeft veel minder lang.
Ik ben niet iemand die een ziek dier ten koste van veel geld laat behandelen, maar goed voedsel moet gewoon. Anders moet je niet aan een huisdier beginnen.
Klopt. De hond opeten en de katten naar Blijdorp brengen. Geen duur vlees meer nodig en de buurt ook blij.
Plaats reactie