Bezet gebied?

parsifal

Re: Bezet gebied?

Bericht door parsifal »

Zeeuw schreef: Vandaag, 11:35
parsifal schreef: Vandaag, 10:56 Niemand claimt dat het eerlijk is. Wat duidelijk is dat ook voor Hamas een Israëlisch leven 100 Palestijnse levens waard is. Maar dat lijkt me niet iets om in mee te gaan.

Voorlopig komen veel mensen in Gaza terug bij huis in puin, heeft iedereen wel familieleden verloren, waarvan deel burgers en de bommen/kogels waren Israëlische. Dat die hun redenen hadden kost moeite om te beseffen voor veel mensen. Er is best wat te doen in dat soort situaties van haat (Japan na WOII, Noord-Ierland), maar dat moet wel aangepakt worden en werkt vast niet door haat te blijven bevorderen.

Ik moet echt nog zien of Israel nu een veiliger positie heeft dan exact 2 jaar geleden. Ja Hezbollah en Hamas liggen op hun gat, maar er zijn tienduizenden Palestijnen gedood en de reputatie is weg.
:), ja, die was zo goed wereldwijd. Al zou Israël vanaf vandaag de meest voorbeeldige staat ter wereld zijn, dat zal hun vijanden niet tegenhouden.
Die reputatie was niet goed. Maar de steun is ook afgenomen bij regeringen in Europa en bijvoorbeeld de VS. De bevolking in Arabische landen was over het algemeen ook niet gecharmeerd van Israel, maar sommige regeringen waren nog best positief.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

elbert schreef: Vandaag, 11:38
Wim Anker schreef: Vandaag, 11:21Vervelend denk ik. Tegelijk zou ik me realiseren dat mijn eigen volk de oorzaak is van al deze ellende. En dat de hand op de mond past.
Onschuldig in de gevangenis zitten is meer dan vervelend: het is onrechtvaardig. Ik sta voor een heel groot deel achter Israel, maar we moeten ook eerlijk tegenover onszelf zijn: dit is niet goed.
Ik kom teveel christenen tegen die onrechtvaardigheid goedkeuren simpelweg omdat je Israel blijkbaar niet mag bekritiseren. Wat is dat voor onbijbelse flauwekul? Als dat de bedoeling was, dan hadden de profeten en de apostelen ook de hand op de mond moeten houden.
De Heere Jezus sprak: Doe eerst de balk uit uw eigen oog weg en kijk dan of u de splinter uit het oog van uw naaste kunt (helpen) verwijderen. En dat is precies waar dit over gaat. Natuurlijk is de splinter niet zoals het hoort en onrechtvaardig. Tegelijk zegt de Heere Jezus: Kijk nu eerst naar de balk! Die eerst!

Ik durf de stelling wel aan de het "genuanceerde" geluid en de kritiek op Israël op futiliteiten vergeleken bij de daadwerkelijke mistanden ervoor heeft gezorgd dat Hamas zo lang aan de macht blijft. Zoals Annabel Nanninga het verwoorde: "De usefull idiots van Hamas".
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef: Vandaag, 11:39
parsifal schreef: Vandaag, 10:56 Niemand claimt dat het eerlijk is. Wat duidelijk is dat ook voor Hamas een Israëlisch leven 100 Palestijnse levens waard is. Maar dat lijkt me niet iets om in mee te gaan.

Voorlopig komen veel mensen in Gaza terug bij huis in puin, heeft iedereen wel familieleden verloren, waarvan deel burgers en de bommen/kogels waren Israëlische. Dat die hun redenen hadden kost moeite om te beseffen voor veel mensen. Er is best wat te doen in dat soort situaties van haat (Japan na WOII, Noord-Ierland), maar dat moet wel aangepakt worden en werkt vast niet door haat te blijven bevorderen.

Ik moet echt nog zien of Israel nu een veiliger positie heeft dan exact 2 jaar geleden. Ja Hezbollah en Hamas liggen op hun gat, maar er zijn tienduizenden Palestijnen gedood en de reputatie is weg.
:), ja, die was zo goed wereldwijd. Al zou Israël vanaf vandaag de meest voorbeeldige staat ter wereld zijn, dat zal hun vijanden niet tegenhouden.
Die reputatie was niet goed. Maar de steun is ook afgenomen bij regeringen in Europa en bijvoorbeeld de VS. De bevolking in Arabische landen was over het algemeen ook niet gecharmeerd van Israel, maar sommige regeringen waren nog best positief.
?
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Wim Anker schreef: Vandaag, 11:47De Heere Jezus sprak: Doe eerst de balk uit uw eigen oog weg en kijk dan of u de splinter uit het oog van uw naaste kunt (helpen) verwijderen. En dat is precies waar dit over gaat. Natuurlijk is de splinter niet zoals het hoort en onrechtvaardig. Tegelijk zegt de Heere Jezus: Kijk nu eerst naar de balk! Die eerst!
Deze uitspraak staat in de context van het niet lichtvaardig oordelen. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat sommige christenen dat zover willen oprekken dat ze helemaal niet willen oordelen als het gaat om Israel en alles goedkeuren, zelfs als het slecht is. Maar ook dat is zonde en kan onderdeel van een balk in eigen oog zijn. De Spreukendichter zegt immers terecht (Spr. 27:6):
Wonden door iemand die liefheeft, zijn tekenen van trouw,

Wie alleen maar zijn oudste broeder (Israel) prijst als die in zonde struikelt, is niet trouw aan hem en al helemaal niet aan de waarheid.
Laatst gewijzigd door elbert op 15 okt 2025, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
parsifal

Bericht door parsifal »

Zeeuw schreef: Vandaag, 11:54

?
De Nederlandse regering was veel positiever naar Israel dan het nu is. boycots waren echt niet bespreekbaar. Duitsland was in openbaar eigenlijk nooit kritisch naar Israel. Veel landen stappen over op erkennen Palestijnse staat voor de boel daar op orde is.

Misschien dat erkenning Palestijnse staat de veiligheid van Israel ten goede komt (daar durf ik me niet aan te wagen), maar de erkenning komt wel voort uit afkeur van wat Israel aan het doen was en de vele doden die in Gaza te betreuren zijn. (En de situatie met kolonisten op Westoever niet netjes regelen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef: Vandaag, 12:05
Zeeuw schreef: Vandaag, 11:54
Zeeuw schreef: Vandaag, 11:35 :), ja, die was zo goed wereldwijd. Al zou Israël vanaf vandaag de meest voorbeeldige staat ter wereld zijn, dat zal hun vijanden niet tegenhouden.
?
De Nederlandse regering was veel positiever naar Israel dan het nu is. boycots waren echt niet bespreekbaar. Duitsland was in openbaar eigenlijk nooit kritisch naar Israel. Veel landen stappen over op erkennen Palestijnse staat voor de boel daar op orde is.

Misschien dat erkenning Palestijnse staat de veiligheid van Israel ten goede komt (daar durf ik me niet aan te wagen), maar de erkenning komt wel voort uit afkeur van wat Israel aan het doen was en de vele doden die in Gaza te betreuren zijn. (En de situatie met kolonisten op Westoever niet netjes regelen).
Ik vind het eerder verschuivingen in de tijd. Als ik zie wat onze regering toelaat aan bizarre protesten en vernielingen zogenaamd als 'wij willen Palestina vrij', dan heeft dat m.i. amper iets te maken met de reële situatie. Als je echt zo mensgericht bent als regering ga je meer doen dan je alleen richten op het conflict in het midden-Oosten en richt je je met boycots op alle landen die mensenrechten niet zo hoog hebben zitten dan wij verlichte Nederlanders. Die helaas dat denken ook doorvoeren in het vermoorden van duizenden baby's per jaar.

Het is een zijspoor, maar ieder die begint over abortus als mensenrecht en dan nog iets vindt van anderen, kan ik moeilijk serieus nemen. Niet op jou gericht uiteraard, maar ik kom er nogal wat tegen in mijn omgeving.
Plaats reactie