Maatregelen kerk ivm coronavirus

Tiberius
Administrator

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Tiberius »

Beste mensen, on-topic a.u.b.
Silo

Bericht door Silo »

Ik ben benieuwd naar de meningen van mijn mede-forummers over het volgende:

De kerkenraad van Urk heeft in de brief naar de kerkleden geschreven dat ze ook van alle regels wilden afstappen omdat de Heere wil dat we naar Zijn huis komen want juist in zijn huis worden mensen bekeerd. Verschillende kerkenraden op de Veluwe gebruiken deze argumentatie ook. Dus: we moeten zoveel mogelijk naar de kerk = want in de kerk vindt bekering plaats.

Klopt deze argumentatie volgens jullie? Ik geloof zeker dat de Heere wil dat we iedere zondag opgaan naar Zijn huis. Ik geloof ook dat voornamelijk door de prediking mensen tot geloof komen. Maar vindt bekering vooral plaats wanneer je fysiek aanwezig bent? De Heilige Geest is toch niet gebonden aan middelen? De mogelijkheid tot bekering is mijns inziens net zoveel aanwezig achter de livestream dan in het kerkgebouw. Het gaat immers over het horen/zien van de prediking, de bediening der verzoening. Dat kan ook (in tijden van nood) via een livestream. Is het niet zo dat Gods gebod dat we met de gemeente naarstiglijk opkomen helemaal los staat van de mogelijkheid tot bekering?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Een mooie vraag. Als ik dicht bij mij zelf blijf dan werkt de Heere zeker ook buiten kerkdiensten. Maar toch.... De Heere werkt door de middelen die door Hem gegeven zijn. Als eerste natuurlijk de Bijbel, als Zijn woord. De onderlinge samenkomst is daarin ook een belangrijk middel. Vooral ook om elkaar op te scherpen en onderwijs over Zijn woord te ontvangen.

Daarnaast ben ik van mening dat het lofprijzen en aanbidden door middel van zingen onderbelicht is. Dat is juist mogelijk met elkaar in een kerkdienst.

Ik wil de live-stream niet als nutteloos beschouwen, maar het blijft surrogaat. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan Paulus: zijn middel om de gemeenten te onderwijzen was het schrijven van brieven, maar hij verlangde er naar om zelf bij de geadresseerden te zijn.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Je kunt anders thuis beter meezingen dan in de kerk, in mijn geval. Wat mij betreft, is de eredienst op meerdere locaties. Het evangelie en de zegen strekken zich uit tot alle deelnemers. God is niet aan tijd of plaats gebonden.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Silo schreef:Ik ben benieuwd naar de meningen van mijn mede-forummers over het volgende:

De kerkenraad van Urk heeft in de brief naar de kerkleden geschreven dat ze ook van alle regels wilden afstappen omdat de Heere wil dat we naar Zijn huis komen want juist in zijn huis worden mensen bekeerd. Verschillende kerkenraden op de Veluwe gebruiken deze argumentatie ook. Dus: we moeten zoveel mogelijk naar de kerk = want in de kerk vindt bekering plaats.

Klopt deze argumentatie volgens jullie? Ik geloof zeker dat de Heere wil dat we iedere zondag opgaan naar Zijn huis. Ik geloof ook dat voornamelijk door de prediking mensen tot geloof komen. Maar vindt bekering vooral plaats wanneer je fysiek aanwezig bent? De Heilige Geest is toch niet gebonden aan middelen? De mogelijkheid tot bekering is mijns inziens net zoveel aanwezig achter de livestream dan in het kerkgebouw. Het gaat immers over het horen/zien van de prediking, de bediening der verzoening. Dat kan ook (in tijden van nood) via een livestream. Is het niet zo dat Gods gebod dat we met de gemeente naarstiglijk opkomen helemaal los staat van de mogelijkheid tot bekering?
Het is ook goed om als gemeente samen te komen. Het is de werkplaats van de Geest. En ja we moeten zoveel mogelijk naar de kerk. In de kerk ziet de ds de gemeente. En dat het van belang is wijst ook het NT. Waar niet ingezet is op onderwijs alleen via brieven, maar op ontmoeting. En om echt te communiceren moet je elkaar kunnen zien. Gemeente zijn is ook elkaar ontmoeten...dat zijn wezenlijke dingen bijvoorbeeld.
Overigens gebeurde dat in NT ook op hele vroege en late tijdstippen. Zo is er ook meer ruimte om gebouwen te luchten. Ook staat nergens dat de diensten minimaal 1,5 uur moeten duren. M.a.w. met wat creativiteit is er veel mogelijk
Wat ik mij afvraag is het goed om van alle (hygiëne) maatregelen af te stappen. Wil de Heere dat? Vraagt de Heere dat?
En dan denk ik nee. Kijk eens hoe zorgvuldig de hygiëne wetten in OT zijn . En dan zou voor mij begrijpelijker zijn. Als een kr beslist : Het is noodzakelijk dat we als gemeente minimaal 1 keer per zondag of andere dag? samenkomen. Met inachtneming van hygiëne maatregelen. Dus inderdaad verspreid over meerdere diensten bijvoorbeeld. Maar niet koppelt om samen te komen zetten we alle hygiëne maar overboord.
En ja ik ben ook van mening dat kerken hier vanaf het begin de nadruk op hadden mogen en moeten leggen. Maar wat je nu ziet of zag. Dan gooien we alles aan de kant. Dat is niet de weg m.i.

De eredienst is niet alleen een plaats van bekering. Maar ook een plaats om God te eren. En hoe komt dat tot zijn recht als we bescherming tegen ziekten veronachtzamen (ook in het licht van het OT)

De livestream kan een heel storende factor zijn soms. Het doet niet goed aan concentratie. Het heeft storingen etc. Het kan niet vervangen de meerzijdige communicatie. Het is bij voorbaat enkelzijdig. Wanneer je ervan uitgaat dat communicatie op verschillende manieren tegelijk gebeurt...
Erskinees

Bericht door Erskinees »

In onze gezindte ligt de nadruk ontzettend op bekering. Dat is mooi maar ook gevaarlijk. We moeten bekering niet een op een koppelen aan de kerkgang, zodat er een grotere kans zou zijn om bekeerd te worden. We worden iedere zondag geroepen om fysiek naar de kerk te gaan. In de Bijbel zijn veel voorbeelden te vinden dat God juist primair in de kerk of samenkomst werkt. In tijden van pandemie kunnen we niet naar de kerk. Dat betekent echter niet dat God thuis minder of slechter werkt. Het betekent wel dat we, wanneer de situatie verbetert, zo snel mogelijk weer moeten samenkomen. Een beelduitzending is dus geen vervanging maar wel een goede tijdelijke oplossing.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

DDD schreef:Je kunt anders thuis beter meezingen dan in de kerk, in mijn geval. Wat mij betreft, is de eredienst op meerdere locaties. Het evangelie en de zegen strekken zich uit tot alle deelnemers. God is niet aan tijd of plaats gebonden.
Eredienst is elkaar ook ontmoeten door te zien. Samen te bidden, zingen. En is niet alleen consumeren. Of hebben al die kerktelefoon luisteraars maar gezeurd de afgelopen jaren als zij het samenkomen zo mistten?
Maar ook het opgaan naar Zijn Huis is een vorm van discipline die je nodig hebt. Wat nu bij de opgroeiende jeugd er niet ingeslepen wordt. Of waar mensen nog gemakkelijker weg kunnen kwijnen in eenzaamheid, en dat in een christelijke gemeente. Zomaar wat voorbeelden.
DDD

Bericht door DDD »

Dit is op geen enkele manier een reactie op wat ik schreef.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef:@Herman:
Ik verbaas me wel over jouw oordeel over de preek.
Ik heb me proberen te onthouden van een oordeel. Wat ik oppik is dat er twee verschillende soorten signalen in de media staan. Daar veronderstel ik meer evenwicht in dan dat de seculiere media doen voorkomen. Dat lijkt me - zeer voorzichtig geformuleerd - wel iets om over na te denken.
Los van het feit dat ik niet geloof dat seculiere media een samenhangende en kloppende analyse van een OGG preek kunnen maken.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Silo schreef:Is het niet zo dat Gods gebod dat we met de gemeente naarstiglijk opkomen helemaal los staat van de mogelijkheid tot bekering?
Als je de vraag zó stelt, dan zeg ik: dat staat er zeker niet los van, maar is er nauw mee verbonden. De Heere wil door de prediking werken, dat is een Bijbels gegeven. En het is ook Bijbels om met de gemeente samen te komen.

De vraag die hierachter ligt, is vooral: kan het thuis de dienst meebeleven volledig kwalificeren als het samenkomen als gemeente? En dat vind ik eigenlijk best een lastige vraag. We zouden niet graag tegen een oud vrouwtje die niet meer naar de kerk kan en bij de ouderwetse kerktelefoon meeluistert, zeggen dat ze er niet bij hoort (overigens is dat vaak wel het gevoel dat ze zelf hebben...)

De andere kant is: als iemand in normale tijden zou zeggen dat je toch net zo goed thuis zittend in de tuin de dienst kan meebeleven, zou je zeggen dat hij de onderlinge samenkomst niet mag nalaten.

Dat is nu allemaal lastig geworden omdat het een noodsituatie is. Althans... vooralsnog ben ik er niet van overtuigd dat je in een kerk met 2.000 zitplaatsen uit pure noodzaak maar 50 mensen mag ontvangen. En doet het mij pijn als ik van refo's hoor die in coronatijd het vervelend vinden om thuis te werken en geen verjaardagen te kunnen vieren, of dat juist prima aan kunnen... en dat ik dan denk: vind je ook nog iets van de kerkgang?? Of komt dat al niet meer in je op? Spreek dan ook niet over een noodsituatie, want dan is van nood geen sprake.

Mijn conclusie: ik heb over de invulling van veel gemeenten, bv. 30 personen in een grote kerk, mijn zorgen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:God is niet aan tijd of plaats gebonden.
Degenen die vasthouden aan het fysiek samenkomen, wordt vaak verweten misbruik te maken van de tekst dat de onderlinge samenkomst niet nagelaten mag worden.
Maar wat denken we dan van deze tekst? Totaal uitgesleten woorden, die ontleend zijn aan de berijmde versie van Psalm 33. " 't Is God aan tijd noch plaats gebonden, Wiens toezicht over alles gaat."
Onberijmd is dat: "Hij ziet uit van Zijn vaste woonplaats op alle inwoners der aarde."
Deze tekst gaat op geen enkele manier over onze manier van samenkomen, of de situatie waarin we nu zitten. Gebruik 'm dan ook niet hiervoor.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Het is een lapmiddel, die livestreams etc. maar wel één die de Heere kan en zal gebruiken.
Dat doet Hij met de kerktelefoon ook, en ook met "overjarig koren".

Maar o o o wat mis ik het opgaan met de hele gemeente en het zingen met de hele gemeente!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
parsifal

Bericht door parsifal »

Mara schreef:
parsifal schreef: Het is echt sensatiepers die daar staat. Als ze werkelijk geinteresseerd zijn in wat mensen beweegt, dan zijn er veel betere manieren om daar achter te komen.
In Urk stond PowNed, die gaan inderdaad voor de sensatie.
Maar in Krimpen stond de regionale zender. Zij stonden daar niet plotseling, ze hadden al meerdere malen telefonisch contact gezocht.
De hoorn werd er op gegooid!
En dan gaat een journalist het verhaal van de kerkganger horen. Volstrekt normaal in een democratie.
Alleen over het moment kun je van mening verschillen.

Ik heb nu al meerdere malen links gepost, maar die worden kennelijk slecht gelezen en bekeken.
Er is vrijwel geen excuus om willekeurige mensen zich eerst ongemakkelijk te laten voelen om dan een werkelijk nieuwswaardig antwoord te krijgen. Een journalist kan meer relevante informatie krijgen als hij even hier op refoforum gaat zitten lezen. Of op een andere manier van achter zijn computer onderzoek gaat doen.

Het lijkt me niet verstandig om niet met deze journalisten in gesprek te gaan als ze bellen. Je kunt best wat uitleggen. Echter ik kan weinig sympathie opbrengen voor dit soort journalistiek.

Voor de duidelijkheid: gebrek aan sympathie betekent niet trappen of scheldwoorden verdienen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef: In Urk stond PowNed, die gaan inderdaad voor de sensatie.
Maar in Krimpen stond de regionale zender. Zij stonden daar niet plotseling, ze hadden al meerdere malen telefonisch contact gezocht.
De hoorn werd er op gegooid!
En dan gaat een journalist het verhaal van de kerkganger horen. Volstrekt normaal in een democratie.
Alleen over het moment kun je van mening verschillen.

Ik heb nu al meerdere malen links gepost, maar die worden kennelijk slecht gelezen en bekeken.
Gisteren in het RD was het verhaal wat genuanceerder, niet ten voordele van de regionale pers van Krimpen.

Weet je: ik had het stoer gevonden wanneer de pers aanwezig geweest was bij de dienst, dat ook had aangegeven en de vraag had gesteld om na de dienst een paar vragen te kunnen stellen aan de kerkenraad. Dan doe je aan nieuwsgaring. Dit was echt belachelijk. Dat je dat hier nog een soort goed wil praten begrijp ik niet goed.
Henk J

Bericht door Henk J »

De Heere kan op vele manieren werken, dat kan in de kerk zijn, dat kan thuis zijn. Wij kunnen Zijn wegen niet begrijpen.
Uiteraard moet men zoveel als mogelijk en als verantwoord is, naar de kerk gaan. Men mag de onderlinge bijeenkomst niet nalaten en de kerk is en blijft de werkplaats van de Heilige Geest. Zoals te zien is ligt de crux in de woorden veilig en verantwoord. Wat de een veilig en verantwoord vindt, vindt een ander onveilig en onverantwoord.
In deze tijd vind ik het geestelijk onverantwoord om niet minstens 20% van de capaciteit van de kerk te benutten. Iemand kan daar anders naar kijken. Net zoals dat ik het onveilig vindt om iedereen uit te nodigen voor de eredienst, alhoewel ik ook zo graag weer met de hele gemeente zou opgaan naar het huis des Heeren.
Plaats reactie