COVID-19

Marco

Re: COVID-19

Bericht door Marco »

Valcke schreef:Sheet 19 van de presentatie van Jaap van Dissel in de Tweede Kamer vanmorgen. Volgens Van Dissel zit hierin ook alle informatie die eerder deze week getoond is aan premier en ministers.

In deze grafiek de lijn met de door het RIVM berekende/geschatte R waarde van de Brite variant (de paarse lijn).
Die presentatie laat zien dat - waarschijnlijk - de huidige maatregelen werken. Zie ook sheet 22. Dus is het niet zo vreemd om die te handhaven. Zouden die losgelaten worden, dan moet je er volgens het RIVM vanuit gaan dat er een steil stijgende lijn zou volgen voor wat betreft de ziekenhuisopnames en IC bezetting.

Uit sheet 19 kan je inderdaad halen dat de verwachte waarde van dit moment rond de 1 ligt. Maar de laatste berekende waarde is nog steeds 0,86 voor de klassieke variant, en 1,28 voor de Britse. Dat zijn de waarden die genoemd worden, en dat is ook wat steeds is gezegd: als we het over de R-waarde hebben, loopt die steeds twee weken achter.
Jehan Cauvin

Bericht door Jehan Cauvin »

Ukkie schreef:
Jehan Cauvin schreef:
Ukkie schreef:
Jehan Cauvin schreef: Het feit dat we zondige mensen zijn hoef ik denk ik niet te onderbouwen vanuit de Bijbel, dit is duidelijk genoeg. Hierdoor zijn we voor de volle 100% afhankelijk van God als het gaat om geloof en bekering, maar ook over het uitleven en uitdragen hiervan. Zijn we nog steeds zelf verantwoordelijk voor onze daden. Maar kunnen we niet onze verantwoordelijkheid nemen. We zijn moed en vrijwillig uit een werkverbond gestapt en daar plukken we de vruchten van.
Allereerst welkom op het forum Jehan Cauvin! Maar wat denk je dat nu de 'oplossing' is? Je zegt veel waarheden maar ik weet niet welke kant je op wil met je betoog.
Het is iets te kort door de bocht om te zeggen dat Jezus Christus de oplossing is, maar daar komt het in feite wel op neer. Als we in pure afhankelijkheid van Hem leven, hoeven we ons niet zo druk te maken. Dan is ook dit virus niet zo heftig meer. Ik wil niks afdoen van de ernst van de situatie, maar we focussen ons op de verkeerde dingen. We zijn veel meer bezig met de aardse dingen, zoals het virus, de angst om het te krijgen en de maatregelen. Hierbij vergeten we zeer gemakkelijk welke lessen we uit heel deze situatie zouden moeten trekken.
Als Jezus de 'oplossing' is moeten we dus tot Hem de toevlucht nemen.
Als we bij Hem mogen schuilen komt alles inderdaad in een ander licht te staan.

Filippenzen 4 vers 6 en 7
Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God;
en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus.

We worden ook zeker opgeroepen om de dingen te zoeken die Boven(en niet die op de aarde) zijn.
Is het zo dat je juist dat bij jezelf mist en het verdriet geeft?
De opmerking was meer bedoeld in het algemeen, gebaseerd op wat ik zie gebeuren. Als conclusie aan de hand van het zichtbare gedrag van mensen.
Als het gaat over persoonlijke zaken ben ik van mening dat forums of het internet in het algemeen niet de plekken zijn waar we ons geloofsleven uit de doeken moet gaan doen. Laten we dat, ieder in het zijne, vooral met de Heere 'bespreken'.
refo

Bericht door refo »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
Herman schreef:Ik vraag me af wat ze zelf van hun eigen r0-gepraat snappen. Volgens Van Dissel zit er een team heel de week te rekenen aan alle parameters en de premier moet daar een politiek verhaal van maken. Logisch dat hij dan vanuit zijn gezichtspunt de zwaarst aangezette bewoordingen kiest.
Ik vind dat echt niet logisch. De grafiek van vanmorgen is ook getoond aan premier en ministers. De Geschatte R waarde kun je gewoon aflezen uit de grafiek: rond de 1,0 eind januari voor de Britse variant. Natuurlijk met enige onzekerheid. Noem dan in de persconferentie geen getal. Noem in elk geval niet bewust een getal waarvan je weet dat het niet klopt.

We moeten als volk erop kunnen vertrouwen dat onze leiders ons eerlijk bejegenen. Als ik zoiets gedaan zou hebben als wat dinsdag gebeurd is, zou het niet vreemd zijn wanneer ik op staande voet ontslagen was.
De R-waarde aflezen uit een grafiek? Dan haal je waarschijnlijk dingen door elkaar. Data alleen geven je vrijwel nooit een R-waarde (tenzij je data uit een genetische boom bestaan).
Ze staan ook niet in de grafiek. De R-lijn eindigt op ongeveer 15 januari. Wat daarna komt zijn extrapolaties met als aanname dat de wildtype variant een steeds lagere R heeft en de VOC daar dan 50% boven zit.
Valcke

Bericht door Valcke »

Het gaat mij nu helemaal niet om de maatregelen ter discussie te stellen, daar heeft Parsifal het ook steeds over. Het gaat mij rechtstreeks om de integriteitsvraag. De R=1,3 en de verdubbeling van de besmettingen van de Britse variant (in een week werd zelfs gezegd) speelden een belangrijke rol in de persconferentie, terwijl toen al bekend was dat dit beeld inmiddels duidelijk achterhaald was. Dat noem ik manipulatie.

De R rond 1,0 is niet het gevolg van extrapolatie (zoals Refo beweert), maar is gewoon is het voorlopige berekende (!) cijfer. De ondermarge en bovenmarge zijn ook keurig aangegeven.
Laatst gewijzigd door Valcke op 04 feb 2021, 15:01, 4 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Marco schreef:Uit sheet 19 kan je inderdaad halen dat de verwachte waarde van dit moment rond de 1 ligt. Maar de laatste berekende waarde is nog steeds 0,86 voor de klassieke variant, en 1,28 voor de Britse. Dat zijn de waarden die genoemd worden, en dat is ook wat steeds is gezegd: als we het over de R-waarde hebben, loopt die steeds twee weken achter.
Juist. En als over 2 weken de besmettingen dus niet aanzienlijk zijn toegenomen, wat dan? Dan zal toch wel aan het licht komen dat het R-getal van de Britse variant van geen kanten klopt.

In Engeland nemen de besmettingen en de ziekenhuisopnames fors af. Vandaag in Nederland zijn er ook weer bijna 100 ziekenhuisopnames minder.

Ik twijfel sterk of die derde golf er wel komt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
refo

Bericht door refo »

Als niemand meer contact met andere mensen heeft, dus echt iedereen binnen blijft, zijn alle R's 0.
In Engeland is 4 januari een strikte lock down ingegaan. Dus is het logisch dat het aantal besmettingen afneemt, maar dat is niet de besmettelijkheid.
windorgel

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

Jantje schreef:
Marco schreef:Uit sheet 19 kan je inderdaad halen dat de verwachte waarde van dit moment rond de 1 ligt. Maar de laatste berekende waarde is nog steeds 0,86 voor de klassieke variant, en 1,28 voor de Britse. Dat zijn de waarden die genoemd worden, en dat is ook wat steeds is gezegd: als we het over de R-waarde hebben, loopt die steeds twee weken achter.
Juist. En als over 2 weken de besmettingen dus niet aanzienlijk zijn toegenomen, wat dan? Dan zal toch wel aan het licht komen dat het R-getal van de Britse variant van geen kanten klopt.

In Engeland nemen de besmettingen en de ziekenhuisopnames fors af. Vandaag in Nederland zijn er ook weer bijna 100 ziekenhuisopnames minder.

Ik twijfel sterk of die derde golf er wel komt.
Let op dat je bezetting en opnames niet door elkaar haalt.
De ziekenhuisbezetting is inderdaad met bijna 100 afgenomen vandaag. Het aantal opnames was overigens nagenoeg gelijk aan dat van gisteren: 215.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

refo schreef:In Engeland is 4 januari een strikte lock down ingegaan. Dus is het logisch dat het aantal besmettingen afneemt, maar dat is niet de besmettelijkheid.
Leuk om nu weer naar Engeland te kijken. Dat ligt 200 kilometer zee van ons land vandaan .

Toen afgelopen september/oktober de situatie in Wallonië zeer nijpend was maakte niemand zich druk. Terwijl dat een direct aan Nederland grenzend gebied is. Waarom?
Oh ja, protestanten leven alleen in Henegouwen. Voor Nederlanders niet boeiend ofzo?
Valcke

Bericht door Valcke »

Delftenaar schreef:
refo schreef:In Engeland is 4 januari een strikte lock down ingegaan. Dus is het logisch dat het aantal besmettingen afneemt, maar dat is niet de besmettelijkheid.
Leuk om nu weer naar Engeland te kijken. Dat ligt 200 kilometer zee van ons land vandaan .

Toen afgelopen september/oktober de situatie in Wallonië zeer nijpend was maakte niemand zich druk. Terwijl dat een direct aan Nederland grenzend gebied is. Waarom?
Oh ja, protestanten leven alleen in Henegouwen. Voor Nederlanders niet boeiend ofzo?
Niemand is wat overdreven. Zie mijn berichten hierover op 29 oktober toen dit speelde.
Marco

Bericht door Marco »

Valcke schreef:Het gaat mij nu helemaal niet om de maatregelen ter discussie te stellen, daar heeft Parsifal het ook steeds over. Het gaat mij rechtstreeks om de integriteitsvraag. De R=1,3 en de verdubbeling van de besmettingen van de Britse variant (in een week werd zelfs gezegd) speelden een belangrijke rol in de persconferentie, terwijl toen al bekend was dat dit beeld inmiddels duidelijk achterhaald was. Dat noem ik manipulatie.

De R rond 1,0 is niet het gevolg van extrapolatie (zoals Refo beweert), maar is gewoon is het voorlopige berekende (!) cijfer. De ondermarge en bovenmarge zijn ook keurig aangegeven.
Dan gaat het je vooral om punt 3 van wat Mark Rutte noemde:
Ik ga u niet overvoeren met cijfers, maar ik ontkom er niet aan om er wel 3 te noemen. 1: Op dit moment is al twee derde van alle nieuwe besmettingen in ons land van de Britse soort. 2: De laatste wetenschappelijke inzichten zijn dat de Britse variant ongeveer anderhalve keer besmettelijker is dan de klassieke, de oude variant. En 3: het laatste bekende R-getal van de oude variant staat op ongeveer 0,85 en dat betekent dat het virus wordt teruggedrongen. Maar het laatst bekende R-getal van de Britse variant staat op bijna 1,3, wat betekent dat het aantal besmettingen per week verdubbelt. Wat we dus zien is dat de Britse variant het razendsnel overneemt.
Het probleem met schermen met het R-getal is dat het nogal onzeker is, en pas achteraf vast te stellen is. Dat is vanaf het begin van de Coronacrisis aangegeven. Daarom wordt met de laatste berekende R-waarden gemeten. Het is niet zo duidelijk als je nu stelt.
Op dezelfde slide 19 staat trouwens een verdubbelingstijd van 6.8 dagen in de Nederlandse situatie genoemd. Zó gek is dat dus niet.
refo

Bericht door refo »

R is niet een waarde die je aan een virus plakt. Als je geen maatregelen genomen had, zou de Engelse variant misschien wel een R van 4 gehad hebben. Voor 3 weken geleden kun je het nu nauwkeurig bepalen. Nu is het misschien 1 maar dat valt blijkbaar toch erg tegen. We hebben namelijk een lockdown van geweldige afmetingen met zelfs een avondklok.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Jehan Cauvin schreef:
Framboos schreef:
Jehan Cauvin schreef:Spreken is zilver, zwijgen is goud.

Mijn eerste bijdrage ging over 'wij', niet over 'zij'. Maar inderdaad, ik merk weinig verandering in hoe mensen in het leven staan.
Vertel, wat hadden we moeten leren?
Ik ben niet de persoon die komt vertellen wat je moet leren.
Wat ik wel kan vertellen is dat de 21 eeuwse mens zo individualistisch is geworden, dat we stiekem geen God meer nodig hebben. We zijn totaal niet meer afhankelijk van Hem, we doen het zelf wel. Dat stemt me verdrietig. En laten we dan maar geen grote mond hebben over 'die andere'...
Sinds Genesis hebben we al stiekem God niet meer nodig...
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Valcke

Bericht door Valcke »

Marco schreef:Dan gaat het je vooral om punt 3 van wat Mark Rutte noemde: (...)
Het ging mij inderdaad om punt 3, maar niet alleen daarom.
Ook de passage in de persconferentie over de derde golf (letterlijk: 'alle doorrekeningen wijzen op een derde golf die onvermijdelijk op ons lijkt af te komen') was bezijden de waarheid.

(Maar ik laat het hier nu bij, ik heb mijn punt wel gemaakt.)
Jehan Cauvin

Bericht door Jehan Cauvin »

HersteldHervormd schreef:
Jehan Cauvin schreef:
Framboos schreef:
Jehan Cauvin schreef:Spreken is zilver, zwijgen is goud.

Mijn eerste bijdrage ging over 'wij', niet over 'zij'. Maar inderdaad, ik merk weinig verandering in hoe mensen in het leven staan.
Vertel, wat hadden we moeten leren?
Ik ben niet de persoon die komt vertellen wat je moet leren.
Wat ik wel kan vertellen is dat de 21 eeuwse mens zo individualistisch is geworden, dat we stiekem geen God meer nodig hebben. We zijn totaal niet meer afhankelijk van Hem, we doen het zelf wel. Dat stemt me verdrietig. En laten we dan maar geen grote mond hebben over 'die andere'...
Sinds Genesis hebben we al stiekem God niet meer nodig...
Goed punt, alleen wordt het heden ten dage wel erg benadrukt en we doen er met z'n allen, om het hardst mee, mee. Want ook wij en nagenoeg elke kerkelijke gemeente houdt zich aan de maatregelen. Waardoor we dus de overheid en onszelf, mensen, boven God stellen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Jehan Cauvin schreef: Want ook wij en nagenoeg elke kerkelijke gemeente houdt zich aan de maatregelen. Waardoor we dus de overheid en onszelf, mensen, boven God stellen.
Wat stel je concreet voor?
Plaats reactie