Re: Het nut van levensbeschrijvingen of: hoe om te gaan met populariteit
Geplaatst: 28 jan 2025, 22:48
Jawel, maar ik kan niet alles onthouden. Ik las het hele draadje zelfs twee keer.
Jawel, maar ik kan niet alles onthouden. Ik las het hele draadje zelfs twee keer.
Beste MNB, bedankt voor je inbreng die het overwegen waard is. Waar ik benieuwd naar ben: wat bedoel je met dat er grote pogingen worden gedaan om de uitbreiding van Gods Koninkrijk tegen te werken? Hoe wordt de uitbreiding van Zijn Koninkrijk concreet belemmerd door dit gesprek?MNB schreef: ↑28 jan 2025, 23:50 Ik heb lang getwijfeld om te reageren op dit topic. Alles bij elkaar bezien vind ik het een grote wanvertoning. We zitten hier nota-bene op een Reformatorisch forum de zonden van onze overleden medemens uitgebreid te bespreken tot ‘nut en opbouw van Gods Koninkrijk’. Dat is althans hoe één en ander naar voren gebracht wordt. Alles van een afstandje beziend zie ik vooral dat er grote pogingen worden gedaan om de uitbreiding van Gods Koninkrijk tegen te werken en dat wel degelijk onder de schijn van recht. Ten eerste vind ik een forum volslagen ongeschikt voor het bespreken van de zonden van een persoon door allemaal anonieme individuen die grote schijn geven in hun berichten zelf veel meer op te hebben met de waarheid en het belijden van schuld dan genoemde predikant en zelf op geheel anonieme wijze hier hun mening ventileren op een manier die totaal tegenstrijdig is met de Bijbelse wijze van omgang met andermans zonden. Sowieso, hoe zien we zo goed de zonden van onze naaste met die balk in onze ogen die ons zicht belemmert?
Ik geloof oprecht dat iemand die een glimpje heeft gezien van zijn eigen hart zijn mond hier houdt (mezelf ingesloten). Wat er aan zonden van de mens bekend wordt aan zijn/haar omgeving is maar een fractie van wat in het hart leeft en in ons leven heeft plaatsgevonden. Dat beseffend moeten we ook niet denken betreffende predikant of anderen te kunnen beschadigen. Elk kind van God zal direct toegeven vol van zonden te zijn. En dan zijn de zonden begaan na ontvangen genade nog veel erger (want tegen zoveel licht en genade begaan) dan uit het leven daarvoor. Echter, voor ons is de verantwoordelijkheid groot. Helpen we niet mee aan het voortbrengen van ons naasten goed gerucht, dan bezondigen we onszelf. Gaat het om een kind van God, dan maken we onze eigen ellende alleen maar groter door Gods oogappel aan te raken (Zacharia 2:8. De kanttekening geeft daarbij deze uitleg: “Die ulieden beledigt of schade aandoet, dat is zoveel alsof hij den Heere Zelven beschadigde, hetwelk Hij wreken zal.”). Wat dat betekent en wat de rechtvaardige gevolgen daarvan zijn zullen voor ons persoonlijk is het wel waard overdacht te worden zodat we ons afkeren van dit soort besprekingen.
Hoewel waarschijnlijk tegen dovemans oren, zou ik willen oproepen te stoppen met dit soort besprekingen.
Ik denk toch dat je door een bepaalde bril naar deze discussie kijkt, en daardoor verkeerde conclusies trekt.MNB schreef: ↑28 jan 2025, 23:50 Ik heb lang getwijfeld om te reageren op dit topic. Alles bij elkaar bezien vind ik het een grote wanvertoning. We zitten hier nota-bene op een Reformatorisch forum de zonden van onze overleden medemens uitgebreid te bespreken tot ‘nut en opbouw van Gods Koninkrijk’. Dat is althans hoe één en ander naar voren gebracht wordt. Alles van een afstandje beziend zie ik vooral dat er grote pogingen worden gedaan om de uitbreiding van Gods Koninkrijk tegen te werken en dat wel degelijk onder de schijn van recht. Ten eerste vind ik een forum volslagen ongeschikt voor het bespreken van de zonden van een persoon door allemaal anonieme individuen die grote schijn geven in hun berichten zelf veel meer op te hebben met de waarheid en het belijden van schuld dan genoemde predikant en zelf op geheel anonieme wijze hier hun mening ventileren op een manier die totaal tegenstrijdig is met de Bijbelse wijze van omgang met andermans zonden. Sowieso, hoe zien we zo goed de zonden van onze naaste met die balk in onze ogen die ons zicht belemmert?
Ik geloof oprecht dat iemand die een glimpje heeft gezien van zijn eigen hart zijn mond hier houdt (mezelf ingesloten). Wat er aan zonden van de mens bekend wordt aan zijn/haar omgeving is maar een fractie van wat in het hart leeft en in ons leven heeft plaatsgevonden. Dat beseffend moeten we ook niet denken betreffende predikant of anderen te kunnen beschadigen. Elk kind van God zal direct toegeven vol van zonden te zijn. En dan zijn de zonden begaan na ontvangen genade nog veel erger (want tegen zoveel licht en genade begaan) dan uit het leven daarvoor. Echter, voor ons is de verantwoordelijkheid groot. Helpen we niet mee aan het voortbrengen van ons naasten goed gerucht, dan bezondigen we onszelf. Gaat het om een kind van God, dan maken we onze eigen ellende alleen maar groter door Gods oogappel aan te raken (Zacharia 2:8. De kanttekening geeft daarbij deze uitleg: “Die ulieden beledigt of schade aandoet, dat is zoveel alsof hij den Heere Zelven beschadigde, hetwelk Hij wreken zal.”). Wat dat betekent en wat de rechtvaardige gevolgen daarvan zijn zullen voor ons persoonlijk is het wel waard overdacht te worden zodat we ons afkeren van dit soort besprekingen.
Hoewel waarschijnlijk tegen dovemans oren, zou ik willen oproepen te stoppen met dit soort besprekingen.
Dag Job,Job schreef: ↑29 jan 2025, 00:25Beste MNB, bedankt voor je inbreng die het overwegen waard is. Waar ik benieuwd naar ben: wat bedoel je met dat er grote pogingen worden gedaan om de uitbreiding van Gods Koninkrijk tegen te werken? Hoe wordt de uitbreiding van Zijn Koninkrijk concreet belemmerd door dit gesprek?MNB schreef: ↑28 jan 2025, 23:50 Ik heb lang getwijfeld om te reageren op dit topic. Alles bij elkaar bezien vind ik het een grote wanvertoning. We zitten hier nota-bene op een Reformatorisch forum de zonden van onze overleden medemens uitgebreid te bespreken tot ‘nut en opbouw van Gods Koninkrijk’. Dat is althans hoe één en ander naar voren gebracht wordt. Alles van een afstandje beziend zie ik vooral dat er grote pogingen worden gedaan om de uitbreiding van Gods Koninkrijk tegen te werken en dat wel degelijk onder de schijn van recht. Ten eerste vind ik een forum volslagen ongeschikt voor het bespreken van de zonden van een persoon door allemaal anonieme individuen die grote schijn geven in hun berichten zelf veel meer op te hebben met de waarheid en het belijden van schuld dan genoemde predikant en zelf op geheel anonieme wijze hier hun mening ventileren op een manier die totaal tegenstrijdig is met de Bijbelse wijze van omgang met andermans zonden. Sowieso, hoe zien we zo goed de zonden van onze naaste met die balk in onze ogen die ons zicht belemmert?
Ik geloof oprecht dat iemand die een glimpje heeft gezien van zijn eigen hart zijn mond hier houdt (mezelf ingesloten). Wat er aan zonden van de mens bekend wordt aan zijn/haar omgeving is maar een fractie van wat in het hart leeft en in ons leven heeft plaatsgevonden. Dat beseffend moeten we ook niet denken betreffende predikant of anderen te kunnen beschadigen. Elk kind van God zal direct toegeven vol van zonden te zijn. En dan zijn de zonden begaan na ontvangen genade nog veel erger (want tegen zoveel licht en genade begaan) dan uit het leven daarvoor. Echter, voor ons is de verantwoordelijkheid groot. Helpen we niet mee aan het voortbrengen van ons naasten goed gerucht, dan bezondigen we onszelf. Gaat het om een kind van God, dan maken we onze eigen ellende alleen maar groter door Gods oogappel aan te raken (Zacharia 2:8. De kanttekening geeft daarbij deze uitleg: “Die ulieden beledigt of schade aandoet, dat is zoveel alsof hij den Heere Zelven beschadigde, hetwelk Hij wreken zal.”). Wat dat betekent en wat de rechtvaardige gevolgen daarvan zijn zullen voor ons persoonlijk is het wel waard overdacht te worden zodat we ons afkeren van dit soort besprekingen.
Hoewel waarschijnlijk tegen dovemans oren, zou ik willen oproepen te stoppen met dit soort besprekingen.
Wat vind je ervan dat het RD hierover heeft gepubliceerd?
Blijkbaar is het je vreemd door de bediening van Gods Woord door de mond van Gods knechten in grote mate gesticht te zijn. Dat dit liefde tot Gods knechten teweeg brengt is dan niet alleen vanzelfsprekend maar is een helder kenmerk van het werk van de Heilige Geest in het hart van een mens. Lees daarvoor ook de brieven van Johannes na die dit veelvuldig benadrukt als één van de meest heldere kenmerken van genade. Wat de liefde dan allemaal uitwerkt kun je zelf in 1 Korinthe 13 lezen. Op dit forum wordt het tegenovergestelde zichtbaar.DDD schreef: ↑29 jan 2025, 09:50 Exact. Ik was net zoiets aan het schrijven, maar aangezien ik nog meer te melden heb, plaats ik het maar helemaal.
Ik heb geen idee aan de hand waarvan je de deelnemers nu indeelt, maar ik vind het een typische groupthink-manier van kijken.
Ik heb me nog geen moment druk gemaakt om de vraag of ds. P. Blok wel of geen kind van God was. Dat op zich is al een manier van kijken die ver van mij afstaat. Waar deze dominee trouwens ook zelf aanleiding voor gaf, door in zijn geschriften geregeld meer de spectaculariteiten dan de vrucht van de Geest aan de orde te stellen.
Überhaupt is het idee dat een dominee zelf waar gelovig moet zijn om het heil te bemiddelen, mijns inziens onjuist. Het gaat om de inhoud van het evangelie. Ik pleit er niet voor om ongelovige predikanten te hebben, want die zullen -naar ik aanneem- niet geroepen zijn tot het ambt, en het zijn ook geen goede voorbeelden van geloof, maar het is belangwekkender wát er gezegd wordt op de preekstoel.
Ik herken mij verder totaal niet in jouw indeling en als het gaat om mensen die afhaken: dat zal mijns inziens gemiddeld genomen meer samenhangen met een gebrek aan zelfreinigend vermogen in de kerkgemeenschap dan met het bespreken van dominees uit een (ver) verleden.
Je hele manier van schrijven getuigt in mijn beleving van een idee over dominees op een voetstuk waar ik mij totaal niet in herken.
Je laatste door mij geciteerde zinnen begrijp ik niet zo goed. We weten uit de Schrift toch allang dat ook Gods knechten in zonden vallen? Als iemand echt de kerk de rug toekeert en bijvoorbeeld imam wordt dan kan ik me de vragen wel voorstellen maar dat is hier helemaal niet aan de orde. Heb daar eerlijk gezegd helemaal geen moeite mee. Meer moeite heb ik met het toedekken van zonden om welke reden dan ook. Maar ik heb ook moeite met een moderne heksenjacht dus dit topic is voor mij ook wel ingewikkeld soms.MNB schreef: ↑29 jan 2025, 09:30 Wat ik bedoel met mijn opmerking dat er grote pogingen worden gedaan om de uitbreiding van Gods Koninkrijk tegen te werken bedoel ik het volgende: Mensen zijn op verschillende manier betrokken bij deze discussie. Ik heb het dan over de personen die op een actieve wijze hun bijdrage leveren of meelezen. Er zijn mogelijk mensen onder die met vrucht voor hun eigen ziel onder zijn prediking hebben gezeten. Hoewel niet goed (maar dat is de theorie, de praktijk van het leven laat zich niet uittekenen op basis van theoretisch geredeneer), maar deze mensen kunnen in (grote) geestelijke vertwijfeling raken. Want als een knecht van God grote zonden begaat, is zijn prediking dan wel waar. En als dat niet het geval is, hoe kan ik dan met vrucht onder zijn gehoor hebben gezeten. Bedrieg ik mezelf niet en beeld ik me niet maar wat in.
Dit ben ik ook zeker met je eens, en ook dat het goed is om eens grondig met mensen onderuit te gaan om het niet van mensen te verwachten maar van God alleen.
Wat een nare ad hominem in je eerste zin. Het haalt je hele verdere betoog onderuit.MNB schreef: ↑29 jan 2025, 10:11Blijkbaar is het je vreemd door de bediening van Gods Woord door de mond van Gods knechten in grote mate gesticht te zijn. Dat dit liefde tot Gods knechten teweeg brengt is dan niet alleen vanzelfsprekend maar is een helder kenmerk van het werk van de Heilige Geest in het hart van een mens. Lees daarvoor ook de brieven van Johannes na die dit veelvuldig benadrukt als één van de meest heldere kenmerken van genade. Wat de liefde dan allemaal uitwerkt kun je zelf in 1 Korinthe 13 lezen. Op dit forum wordt het tegenovergestelde zichtbaar.DDD schreef: ↑29 jan 2025, 09:50 Exact. Ik was net zoiets aan het schrijven, maar aangezien ik nog meer te melden heb, plaats ik het maar helemaal.
Ik heb geen idee aan de hand waarvan je de deelnemers nu indeelt, maar ik vind het een typische groupthink-manier van kijken.
Ik heb me nog geen moment druk gemaakt om de vraag of ds. P. Blok wel of geen kind van God was. Dat op zich is al een manier van kijken die ver van mij afstaat. Waar deze dominee trouwens ook zelf aanleiding voor gaf, door in zijn geschriften geregeld meer de spectaculariteiten dan de vrucht van de Geest aan de orde te stellen.
Überhaupt is het idee dat een dominee zelf waar gelovig moet zijn om het heil te bemiddelen, mijns inziens onjuist. Het gaat om de inhoud van het evangelie. Ik pleit er niet voor om ongelovige predikanten te hebben, want die zullen -naar ik aanneem- niet geroepen zijn tot het ambt, en het zijn ook geen goede voorbeelden van geloof, maar het is belangwekkender wát er gezegd wordt op de preekstoel.
Ik herken mij verder totaal niet in jouw indeling en als het gaat om mensen die afhaken: dat zal mijns inziens gemiddeld genomen meer samenhangen met een gebrek aan zelfreinigend vermogen in de kerkgemeenschap dan met het bespreken van dominees uit een (ver) verleden.
Je hele manier van schrijven getuigt in mijn beleving van een idee over dominees op een voetstuk waar ik mij totaal niet in herken.
Niet alle liefhebben van Gods knechten is een op een voetstuk plaatsen van deze personen. Niet alle ‘niet willen spreken van de zonden van de naaste’ is een ‘in de doofpot stoppen’ van de zonden. Maar ook is niet alle spreken van de zonden van onze naasten is een teken van geestelijk leven, eerder van het tegenovergestelde. Vergelijk het spreken op dit forum eens met het spreken van 1 Korinthe 13.