Hoe was je zondag [2]?

pierre27

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door pierre27 »

Simon0612 schreef: 03 okt 2023, 21:57
Psalm schreef: 03 okt 2023, 20:41
Simon0612 schreef: 03 okt 2023, 14:48 Om zaken wat helder te krijgen de volgende vragen:
- Wat houdt volgens jou evangelieverkondiging in?
Het verkondigen van de blijde boodschap dat er verzoening is voor onze zonden. Het werk van Jezus Christus moet goed uitgelegd worden en de zondaar moet de mogelijkheid hebben om de aanbieding van de genade aan te nemen. Hij moet door de prediking van het evangelie zicht krijgen op het werk van de Heere Jezus!

"Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe".
Simon0612 schreef: 03 okt 2023, 14:48 - Kun je "gepreekte bijbelse en onbijbelse bevinding" toelichten?
Er zijn predikanten die prediken dat men Gods recht meer lief moet gaan krijgen dan de eigen zaligheid. Dit is dan een kenmerk van het ware geestelijk leven. Je moet dan kunnen zeggen: "Heere, ga mij maar voorbij". Vanaf dat moment zou het een keer kunnen gebeuren dat Christus zich openbaart. Dat vind ik een voorbeeld van onbijbelse bevinding.

Een voorbeeld van bijbelse bevinding is dat een mens zich een groot zondaar voelt door de prediking van de Wet. Dat hij daardoor zijn toevlucht neemt tot Jezus Christus. Iemand die het leven niet meer in eigen hand kan houden.
Simon0612 schreef: 03 okt 2023, 14:48- Wat bedoel je daarmee?
- Wat is het onderscheid?
Zie bovenstaande.
In dat geval zou ik gewoon nog een paar preken van de betreffende predikant luisteren, hoogstwaarschijnlijk voldoet hij dan wel aan je eisen. Want naast DIA en GerGem-Lid kan ik bevestigen dat betreffend predikant zeker Christus predikt. Ik heb de preek waar je over steggelt niet gehoord, en kan hem ook niet horen omdat ik er niet over beschik, maar als ik het zo hoor moet het een zeldzame preek zijn. In vrijwel iedere preek wordt het evangelie gepredikt zoals jij het beschrijft.
Hier nog iemand, van de zomer in Ouddorp in de kerk geweest waar Ds. Huijser preekte. Een gunnende maar vooral oprechte prediking waar Christus centraal stond. Ik kan slecht tegen dat gepraat van Psalm over een dienstknecht van God.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Job

Bericht door Job »

De gehele prediking is gericht op ons behoud en is in die zin al Evangelie. Ook scherpe wetsprediking. Pas toch op om een preek zo rechthebbend te fileren terwijl het niet minder dan genade is dat de Heere nog tot ons wil spreken. Een gehele preek is genade, ook als het scherp en onderscheidend is.

Zoals er nu over gekibbeld wordt voelt het alsof een rijk, ingedikt persoon een kostelijke maaltijd krijgt voorgeschoteld maar dat hij zó verwend is dat hij de maaltijd afwimpelt; niet goed genoeg. Afgeschreven. Hij weet het beter, vele malen beter dan de kok.

Nee, geef dan maar liever een bedelaar die dankbaar is als hij zelfs alleen de lepels maar mag aflikken.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Psalm schreef: 03 okt 2023, 22:16
GerefGemeente-lid schreef: 03 okt 2023, 21:59 Ik meen nog steeds dat de toepassing van de preek een ruime Evangelieverkondiging heeft.
Deel dan een aantal preken waar jij vindt dat er sprake is van een ruime evangelieverkondiging. Ik ben best bereid om er dan nog 1 of 2 te luisteren.
Ik zou beginnen met deze preek:
https://youtu.be/tIB-x_NOZIA?si=t5sm6KyGaKD_PHsD

En deze preek is ook de moeite waard:
https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 6490001986
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 03 okt 2023, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 03 okt 2023, 22:03
Psalm schreef: 03 okt 2023, 20:41Er zijn predikanten die prediken dat men Gods recht meer lief moet gaan krijgen dan de eigen zaligheid. Dit is dan een kenmerk van het ware geestelijk leven. Je moet dan kunnen zeggen: "Heere, ga mij maar voorbij". Vanaf dat moment zou het een keer kunnen gebeuren dat Christus zich openbaart. Dat vind ik een voorbeeld van onbijbelse bevinding.
Vroeger leerde men dit nog wel eens inderdaad, maar tegenwoordig wordt dit echt niet meer zo geleerd en gezegd, maar altijd genuanceerd, ook ter uiterst rechterzijde van de GG.

Mensen die menen dat dit nu nog altijd verkondigd wordt, zetten dit echt in een frame. Het is echt onjuist als dit beeld geschetst wordt.
Ik heb de betreffende uitspraak nooit gehoord of gelezen. Wel dat een zondaar beleefd dat het rechtvaardig is als God hem voorbij zou gaan. Dit besef drijft als het goed is uit naar de Middelaar die alle zonden van Zijn kinderen voor Gods aangezicht bedekt.
Psalm

Bericht door Psalm »

@GerefGemeente-lid

Dank, ik kom er later nog op terug. Heb de rest van de week niet veel tijd om hele preken te luisteren en daar een mening over te vormen. Mijn reactie heb je nog te goed.

@Job

Het is beter om een preek naar zijn doel te gebruiken. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je over de inhoud mag discussiëren. Er gaat namelijk een hele theologische denkwereld achter schuil. Het mooie aan deze discussie is juist dat het heel concreet is. Mij werd gevraagd om aan te geven waar ik concreet tegen aanloop. Dat probeer ik op zo'n concreet mogelijke wijze te doen. Hierdoor blijft de discussie niet in wat algemeenheden hangen.

@Pierre27

Vervelend voor jou dat jij mijn bijdragen zo ervaart. Ik ben mij er niet bewust van dat ik predikanten zomaar zonder enige onderbouwing weg zet. Ik geef best wel wat toelichting waarom ik iets zeg. Daarnaast heb ik nergens een predikant persoonlijk afgeschreven. Ik geef wel mijn ervaringen aan en ook mijn kritiekpunten. Dat moet mijn inziens gewoon kunnen.

@ MGG

Ik heb deze uitspraak wel meerdere keren gehoord. Maar dat is inderdaad weer een tijd geleden. Hoorde het met name ook bij wat oudere preken. Het lijkt er dus op dat GerefGemeente-Lid gelijk heeft dat het tegenwoordig niet meer zo klinkt als destijds. Maar ik heb daar niet helemaal goed zicht op.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Psalm schreef: 03 okt 2023, 23:23 Maar ik heb daar niet helemaal goed zicht op.
Dan moet je het ook niet als een argument inbrengen.

Van harte de preek aanbevolen. Het is een GBS-spreekbeurt in een OGGiN-gemeente op het eiland Tholen, dus ze zingen Datheen. Dit even ter informatie.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef: 03 okt 2023, 21:47
Zeeuw schreef: 03 okt 2023, 21:35
GerefGemeente-lid schreef: 03 okt 2023, 21:25
Maanenschijn schreef: 03 okt 2023, 21:19 Ik zou de discussie best wel wat willen weghalen bij de preek en predikant.

Ik denk dat de Dortse Leerregels duidelijk zijn. De taak van de predikant is helder omschreven, net als wat de evangelie prediking inhoud.

Maar ik denk inderdaad dat niet elke dienst alle aspecten in volledig evenwicht hoeven te bevatten. Dat staat er namelijk niet in de DL. Daarom zou een leerdienst over een zondagsafdeling die vooral ziet op de praktikale kant van het geloofsleven (de wet staat in het stuk van de dankbaarheid) best scherp en afsnijdend zijn. In deze dienst wordt primair de ware gelovige aangesproken, want dat is de adressering van de zondag die aan de orde is.

Ik denk inderdaad dat er teksten of leerdiensten kunnen zijn waar een ruime evangelieprediking minder hoeft te klinken. Het is wel onjuist als die boodschap in het geheel van de bediening ondergeschoven wordt.
Juist. Daar ben ik het helemaal mee eens.

En wat betreft je laatste alinea: ik heb genoeg preken gehoord van ds. Huijser om te bevestigen dat er onder zijn bediening een grote Evangelieverkondiging plaatsvindt. Als er nog eens een preek online beschikbaar komt, zal ik dat ook zeker hier melden.
Zou je het ook eens zijn als er stond 'waar een stevige, afsnijdende, separerende wetsprediking minder hoeft te klinken'?
Volgens mij lees jij niet goed. Het ging nu over een preek over het negende gebod. Ik heb hier naast me een prekenboek liggen waarin het gaat over 1 Petrus 1: 3-4. Daar gaat het over de levende hoop van Petrus. En daar klinkt niet direct datgene in door wat jij beschrijft, maar het uitzien naar de eeuwige zaligheid die wacht voor al Gods kinderen.

Ik hoop echt dat wij allen daar ook in zullen delen en ons niet zullen verliezen in een veroordelende volharding over de prediking van Gods knechten die wij als on-Bijbels dunken. Dat vind ik heel erg.
Je reageert niet op mijn post. Je sluit je ergens bij aan omdat het in je straatje past, maar dan moet je ook de andere kant willen zien.
Het gaat mij helemaal niet om deze casus, maar om de manier waarop je je uit wanneer iets wel of niet past bij je denkbeeld.
Thea

Bericht door Thea »

Ik denk dat het goed is om meer duidelijk te krijgen wat evangelie verkondiging is. Daar zijn al enkele omschrijvingen van gegeven, maar er ontbreekt m.i in, dat er in de prediking ook moet worden verteld hoe er plaats moet worden gemaakt voor Christus. Dat wordt gedaan in bevindelijk preken en ik denk dat daar de weerstand zich op richt. Ik ben hier zelf een voorstander van. Ik houd ook erg van een rijke Christusprediking, maar ervaar ook zo, dat Christus 'een verborgen Persoon' is. Dat ik geen handen heb om Hem aan te grijpen en geen voeten heb om tot Hem te gaan. Als dat in een preek wordt bevestigd, is het me weleens 'wonderlijk te moede'.
Thea

Bericht door Thea »

En dat is ook de reden, waarom ik zoveel van m'n kerkverband houd.
merel

Bericht door merel »

Thea schreef: 04 okt 2023, 08:26 Ik denk dat het goed is om meer duidelijk te krijgen wat evangelie verkondiging is. Daar zijn al enkele omschrijvingen van gegeven, maar er ontbreekt m.i in, dat er in de prediking ook moet worden verteld hoe er plaats moet worden gemaakt voor Christus. Dat wordt gedaan in bevindelijk preken en ik denk dat daar de weerstand zich op richt. Ik ben hier zelf een voorstander van. Ik houd ook erg van een rijke Christusprediking, maar ervaar ook zo, dat Christus 'een verborgen Persoon' is. Dat ik geen handen heb om Hem aan te grijpen en geen voeten heb om tot Hem te gaan. Als dat in een preek wordt bevestigd, is het me weleens 'wonderlijk te moede'.
Christus een verborgen persoon? Dat staat nergens in de bijbel en is m.i. ook niet bijbels. Ik lees juist dat je als christen een actieve houding moet hebben 'klopt en de deur zal open gaan', 'zoekt en gij zult vinden', 'bid en u zal gegeven worden'. Geen 'ach mocht het mij maar ook gebeuren'. Een verkondiging zonder dat gewezen wordt op het verlossende werk van Christus is mijns inziens geen verkondiging. Ook de eerste christenen verkondigden het werk van Christus en zeiden niets over verborgen personen en handen die niet kunnen grijpen. Het geloof van de kamerling dat Jezus de zoon van God was indertijd voldoende. Zou dat nu niet meer zo zijn?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

merel schreef: 04 okt 2023, 09:17Christus een verborgen persoon? Dat staat nergens in de bijbel en is m.i. ook niet bijbels. Ik lees juist dat je als christen een actieve houding moet hebben 'klopt en de deur zal open gaan', 'zoekt en gij zult vinden', 'bid en u zal gegeven worden'. Geen 'ach mocht het mij maar ook gebeuren'. Een verkondiging zonder dat gewezen wordt op het verlossende werk van Christus is mijns inziens geen verkondiging. Ook de eerste christenen verkondigden het werk van Christus en zeiden niets over verborgen personen en handen die niet kunnen grijpen. Het geloof van de kamerling dat Jezus de zoon van God was indertijd voldoende. Zou dat nu niet meer zo zijn?
Dat Christus een 'verborgen Persoon' is lezen we bijv. in Jes. 53. Wat de eerste christenen allemaal wel en niet verkondigden, daar weten we niet zo heel veel van. We lezen in Hand. 20:20 dat Paulus "in het openbaar", maar ook "in de huizen" verkondigde en leerde. Weten wij wat hij daar allemaal gezegd heeft? Zielen behandelen is niet een monotone herhaling van het Evangelie, maar ook afdalen tot de plek waar de mensen, ook zoekende zondaren, zich bevinden. Deze methode heeft in de loop der eeuwen veel zegen mogen hebben. Denk aan de prediking van de puriteinen, denk aan de begintijd van de Gereformeerde Gemeenten.
Thea

Bericht door Thea »

Ik begrijp je reactie, @merel. Het klinkt ook niet logisch, maar het plaatsmakende werk voor Christus neemt een belangrijke plaats in in onze preken. Daarin onderscheiden de 'bevindelijke' kerken zich denk ik ook van andere kerken. Het kost me wel tijd om dit goed te onderbouwen, wat ik nu niet heb, maar misschien komt het er binnenkort van.
Thea

Bericht door Thea »

Dank @ Posthoorn, je hebt me al een beetje geholpen :super
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Thea schreef: 04 okt 2023, 09:28 Ik begrijp je reactie, @merel. Het klinkt ook niet logisch, maar het plaatsmakende werk voor Christus neemt een belangrijke plaats in in onze preken. Daarin onderscheiden de 'bevindelijke' kerken zich denk ik ook van andere kerken. Het kost me wel tijd om dit goed te onderbouwen, wat ik nu niet heb, maar misschien komt het er binnenkort van.
ik weet niet wat je tot de bevindelijke kerken rekent, maar de prediking is breder dan wat je hier poneert
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel

Bericht door merel »

Posthoorn schreef: 04 okt 2023, 09:27
merel schreef: 04 okt 2023, 09:17Christus een verborgen persoon? Dat staat nergens in de bijbel en is m.i. ook niet bijbels. Ik lees juist dat je als christen een actieve houding moet hebben 'klopt en de deur zal open gaan', 'zoekt en gij zult vinden', 'bid en u zal gegeven worden'. Geen 'ach mocht het mij maar ook gebeuren'. Een verkondiging zonder dat gewezen wordt op het verlossende werk van Christus is mijns inziens geen verkondiging. Ook de eerste christenen verkondigden het werk van Christus en zeiden niets over verborgen personen en handen die niet kunnen grijpen. Het geloof van de kamerling dat Jezus de zoon van God was indertijd voldoende. Zou dat nu niet meer zo zijn?
Dat Christus een 'verborgen Persoon' is lezen we bijv. in Jes. 53. Wat de eerste christenen allemaal wel en niet verkondigden, daar weten we niet zo heel veel van. We lezen in Hand. 20:20 dat Paulus "in het openbaar", maar ook "in de huizen" verkondigde en leerde. Weten wij wat hij daar allemaal gezegd heeft? Zielen behandelen is niet een monotone herhaling van het Evangelie, maar ook afdalen tot de plek waar de mensen, ook zoekende zondaren, zich bevinden. Deze methode heeft in de loop der eeuwen veel zegen mogen hebben. Denk aan de prediking van de puriteinen, denk aan de begintijd van de Gereformeerde Gemeenten.
Natuurlijk was dat nog zo in Jesaja, maar nu niet meer! Het hele nieuwe testament ademt Christus en de Heilige Geest. En nee wij weten niet wat de discipelen precies hebben gezegd. Wel weten wij wat Christus zelf heeft gezegd en Hij hield zich niet verborgen. Hij sprak in het openbaar en zei 'zoek en gij zult vinden', klopt en de deur zal open gaan, bid en u zal gegeven worden'.
Plaats reactie