Vraag (algemeen)

Mara

Re: Vraagje

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Hoeveel zijn jullie PP aan boodschappen kwijt, per maand, incl. verzorgingsproducten.
Wat is "normaal"?
Per persoon?
Dat zou ik echt niet weten, want de één eet of drinkt meer van dit en de ander meer van dat.
Waspoeder, afwasmiddel, schoonmaakmiddelen e.d. gaan van de grote hoop.
Als het gaat om het bedrag van het kostgeld vaststellen, heeft het Nibud daar wel een antwoord op.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Kostgeld? Ik heb geen kostgangers!
Ik verbaas me er over dat je niet weet wat je aan boodschappen kan uitgeven, thats all
Ik heb nl geen idee of ik weinig, gemiddeld of veel aan boodschappen uitgeef.
Volgens een kennis doe ik te royaal boodschappen bijv.
Dus ben ik weleens benieuwd naar het boodschappengedrag van anderen.
Diezelfde kennis geeft niet meer uit dan 75€ p/wk met 4 volwassenen
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
ejvl

Bericht door ejvl »

Zo moeilijk is dat niet toch?
Boodschappen geld per maand gedeeld door het aantal gezinsleden en je hebt het gemiddelde.
refo

Bericht door refo »

Vorig jaar hebben we aan supermarkt+kruitvat en aanverwanten iets meer dan 6000€ uitgegeven. Vier maanden met 5 personen en acht met 4. Dus 500€/mnd is ruim € 100 pppm. Vijf of vier merk je niet zoveel verschil van.
helma

Re: RE: Re: Vraagje

Bericht door helma »

Orchidee schreef:Je weet toch wel wat je te besteden hebt en uitgeeft aan boodschappen?
Als je daar nooit op let of gelet hebt, is je onkomen misschien zo hoog dat je er niet op hoeft te letten?!
Daar kan ik me niets bij voorstellenAfbeelding
Nee, ik moet echt wel uitkijken met mijn uitgaven. Maar ik koop regelmatig groot in. We hebben een voorraadkelder waardoor ik altijd goed kan hamsteren. Daardoor ben je sommige maanden meer kwijt dan andere maanden. Het aantal mensen wat aan tafel zit varieert van 4-15. Ik denk dat ik voor ongeveer 150 euro in de week boodschappen doe.
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Kostgeld? Ik heb geen kostgangers! Afbeelding
O ik dacht dat je in een discussie was verzeild geraakt met je kinderen over het geld dat ze kosten. ;)
Want zij denken vaak alleen in bedragen wat ze opeten en de rest vergeten ze dan even.
Ik heb geprobeerd een vast bedrag te pinnen per week en daarvan rond te komen, maar dat lukt me niet. :blush
Ik ging teveel schuiven dus het sloeg nergens op.
Blijkbaar mis ik die discipline.
Orchidee schreef:Volgens een kennis doe ik te royaal boodschappen bijv.
Je zit samen aan een kopje thee en bespreekt dan je uitgaven?
En hoe bepaalt die kennis dan of dat te hoog is?
75 p/w met 4 volwassenen zou mij niet lukken, omdat het niet persé moet.
DDD

Bericht door DDD »

Is dat inclusief verzorgingsproducten? Want het is maar net wat je meerekent.

Ik zou het ook wel eens willen weten. Ik heb geen idee wat ik daar aan uitgeef, eigenlijk. Ik denk dat ik per week alleen al meer dan 40 euro aan groenten en fruit uitgeef. Dat zou ook minder kunnen, als je vaker ui en kool eet, of diepvriesgroenten, bijvoorbeeld.

Het is wel een onwaarschijnlijke prestatie om voor 75 euro per week boodschappen te doen voor vier personen. Dat is maar net meer dan een tientje per dag. Dat vind ik eerder een bedrag per persoon. Een warme maaltijd (ook al eet je vaak geen vlees) kost toch zo drie euro, ook als je hem zelf maakt. En dan doe ik bijna al mijn boodschappen nog bij Lidl.

Maar ik bewonder mensen die van zo weinig geld kunnen rondkomen.
refo

Bericht door refo »

Het ligt er ook aan waar je woont en wie je familie is. Toen mijn schoonvader een volkstuin (een hof heet dat in Dirksland )had kregen we van alles. Dat scheelt heel wat ten opzichte van gezinnen die alles moeten kopen.
samanthi

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Orchidee schreef:Kostgeld? Ik heb geen kostgangers! Afbeelding
O ik dacht dat je in een discussie was verzeild geraakt met je kinderen over het geld dat ze kosten. ;)
Want zij denken vaak alleen in bedragen wat ze opeten en de rest vergeten ze dan even.
Ik heb geprobeerd een vast bedrag te pinnen per week en daarvan rond te komen, maar dat lukt me niet. :blush
Ik ging teveel schuiven dus het sloeg nergens op.
Blijkbaar mis ik die discipline.
Orchidee schreef:Volgens een kennis doe ik te royaal boodschappen bijv.
Je zit samen aan een kopje thee en bespreekt dan je uitgaven?
En hoe bepaalt die kennis dan of dat te hoog is?
75 p/w met 4 volwassenen zou mij niet lukken, omdat het niet persé moet.
Toen we nog met zijn vieren waren deden we het met € 80.00
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Zie je, het kan dus wel

Uuh ja ik bespreek zoiets gerust onder de koffie of thee
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wat heeft het voor zin om te weten hoeveel geld je per persoon kwijt bent?
Dodo

Bericht door Dodo »

Mensen spiegelen zich graag aan andermans gedrag.

Ik heb ook zitten kijken. Ik geef vrij veel uit, geloof ik. Maar ik heb veel huisdieren en die betaal ik ook van 'het huishoudgeld'. En we eten heel veel groente en fruit. En er zijn nog een paar omstandigheden.

Het is ook lastig vergelijken. Ik koop vrij duur voer voor de katten en de hond (Carnibest, rauw vlees) maar daardoor zijn ze wel heel gezond en tierig, en hoeven ze eigenlijk nooit naar de dierenarts. Met wat meer kosten in het ene potje bespaar je op het andere potje, zeg maar.
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:Wat heeft het voor zin om te weten hoeveel geld je per persoon kwijt bent?
Voor mensen die zwemmen in het geld heeft dat misschien op het eerste oog niet zoveel zin. Maar voor mensen die iedere euro om moeten draaien is dat natuurlijk wel heel relevante informatie. En voor de eerste categorie kan het ook een spiegel zijn.

Er zijn mensen die meer geld uitgeven aan vakanties dan aan goede doelen. Bezinning op je uitgavenpatroon is mijns inziens een heel mooi onderwerp voor op dit forum.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:
Tiberius schreef:Wat heeft het voor zin om te weten hoeveel geld je per persoon kwijt bent?
Voor mensen die zwemmen in het geld heeft dat misschien op het eerste oog niet zoveel zin. Maar voor mensen die iedere euro om moeten draaien is dat natuurlijk wel heel relevante informatie. En voor de eerste categorie kan het ook een spiegel zijn.

Er zijn mensen die meer geld uitgeven aan vakanties dan aan goede doelen. Bezinning op je uitgavenpatroon is mijns inziens een heel mooi onderwerp voor op dit forum.
Dan nog is het lastig. Als ik heel weinig geld te besteden zou hebben, zou ik als eerste een vakantie e.d. schrappen. Terwijl mensen met een kleine portemonnee vinden dat ze ook recht hebben op een week weg.
En ik hoef geen Iphone, mijn prepaid kan ook bellen en smsen. (tientje per half jaar ong)
Orchidee schreef:Uuh ja ik bespreek zoiets gerust onder de koffie of theeAfbeelding
Ik ook wel, maar in globale termen, omdat een gezin van 5 personen niet altijd vergeleken kan worden met een ander gezin van 5 personen.
Ik heb een kind met diabetes, daar moet ik echt rekening mee houden met de boodschappen.
En eentje die allergisch is voor bepaalde componenten, net als ikzelf, dus dat zijn ook aandachtspunten.
Dodo schreef:Het is ook lastig vergelijken. Ik koop vrij duur voer voor de katten en de hond (Carnibest, rauw vlees) maar daardoor zijn ze wel heel gezond en tierig, en hoeven ze eigenlijk nooit naar de dierenarts. Met wat meer kosten in het ene potje bespaar je op het andere potje, zeg maar.
Inderdaad. Eén kat moest aan de hypoallergeen voer en ik schrok wel een beetje van de prijs. Maar in de praktijk valt dat reuze mee, ze doet veel langer met dat voer en de kattenbakken blijven schoner, dus het kost minder grit.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Als iemand claimt "recht te hebben op een weekje weg" vind ik dat wel een beetje vreemd klinken. Maar dat je als gezin daar behoefte aan hebt, kan ik me voorstellen. Het lukt ons ook niet ieder jaar, meest om praktische redenen maar het financiële speelt ook een rol. Op zich niet onlogisch met een gezinsgrootte die het gemiddelde ruimschoots overschrijdt - dat houdt geen gelijke tred met mijn inkomen, zeg maar ;)

@DDD brengt het volgende in: "Er zijn mensen die meer geld uitgeven aan vakanties dan aan goede doelen." Eigenlijk ging het hier meer over mensen met een kleine portemonnee, dan is die keuze natuurlijk wel lastig: ga je niet op vakantie omdat je het geld besteed aan Woord en Daad of aan de kerk? Het is een heel persoonlijke keuze, maar ik zou dit niet van mensen durven vragen in elk geval.

Ik ga er van uit dat DDD het met name over de grote portemonnee heeft, en dan is dat wel triest, vind ik. Overigens schrik ik er af en toe wel van hoe weinig mensen met een niet-kerkelijke achtergrond over hebben voor een goed doel. Daar is dit evenwicht tussen luxe uitgaven voor jezelf, en iets overhebben voor een ander, in veel gevallen helemaal zoek.
Plaats reactie