Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Geplaatst: 24 mei 2012, 21:26
Mooi stuk, JGW!
Als wij gedoopt worden in de naam van de Vader, betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt.Anker schreef: Wat is het verschil tussen gedoopt en ongedoopt dan?
Geheel mee eens, maar als de doop daarmee verbonden was geweest, had Jezus , zeker in die overgangstijd, de apostelen wel opgedragen de kinderen te dopen.Matthijs schreef:Het artikel van ds. W. Harinck. doet niets af van mijn visie om kinderen van jongsaf aan te stimuleren om de Heere Jezus te volgen. Of kunnen we alleen bekeerd en gelovig zijn wanneer we tot ons verstand gekomen zijn? De Heere Jezus zegt: Laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd hen niet. De Heere Jezus veracht het geloof van een kind niet. En was Zijn boodschap niet dat we zelf moeten worden als een kind?
Omdat die kinderen het teken van het verbond al ontvangen hadden, namelijk de besnijdenis.Simon schreef:Geheel mee eens, maar als de doop daarmee verbonden was geweest, had Jezus , zeker in die overgangstijd, de apostelen wel opgedragen de kinderen te dopen.Matthijs schreef:Het artikel van ds. W. Harinck. doet niets af van mijn visie om kinderen van jongsaf aan te stimuleren om de Heere Jezus te volgen. Of kunnen we alleen bekeerd en gelovig zijn wanneer we tot ons verstand gekomen zijn? De Heere Jezus zegt: Laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd hen niet. De Heere Jezus veracht het geloof van een kind niet. En was Zijn boodschap niet dat we zelf moeten worden als een kind?
Hij zegende ze echter.
Heb je daar een bijbels onderbouwde verklaring voor?
Dus de vraag wordt dan: "Waarom werden die kinderen, die Jezus tot Zich riep, niet gedoopt?
Misschien waren het wel meisjes.Ditbenik schreef:Omdat die kinderen het teken van het verbond al ontvangen hadden, namelijk de besnijdenis.Simon schreef:Geheel mee eens, maar als de doop daarmee verbonden was geweest, had Jezus , zeker in die overgangstijd, de apostelen wel opgedragen de kinderen te dopen.Matthijs schreef:Het artikel van ds. W. Harinck. doet niets af van mijn visie om kinderen van jongsaf aan te stimuleren om de Heere Jezus te volgen. Of kunnen we alleen bekeerd en gelovig zijn wanneer we tot ons verstand gekomen zijn? De Heere Jezus zegt: Laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd hen niet. De Heere Jezus veracht het geloof van een kind niet. En was Zijn boodschap niet dat we zelf moeten worden als een kind?
Hij zegende ze echter.
Heb je daar een bijbels onderbouwde verklaring voor?
Dus de vraag wordt dan: "Waarom werden die kinderen, die Jezus tot Zich riep, niet gedoopt?
Weet je ook waarom hij besneden is?Simon schreef:Misschien waren het wel meisjes.
Bovendien, was Timotheus al gedoopt, maar werd ook nog eigenhandig (!)door Paulus besneden.
Ja, hoor daar zijn vast meisjes bij geweest. Tot en met het sterven van Christus golde de regels van het oude verbond. De jongetjes moesten besneden worden op de 8e dag en de meisjes waren daar in begrepen. Geen geloofsbesnijdenis, zoals de evangelische nu zouden willen, maar in opdracht van God. Timotheus werd besneden om tot de Joden te kunnen gaan om hen het evangelie te verkondigen. Paulus maakt op andere plaatsen aan de Christenen duidelijk dat zij zich niet onder dat juk moeten laten brengen.Simon schreef:Misschien waren het wel meisjes.Ditbenik schreef:Omdat die kinderen het teken van het verbond al ontvangen hadden, namelijk de besnijdenis.Simon schreef:Geheel mee eens, maar als de doop daarmee verbonden was geweest, had Jezus , zeker in die overgangstijd, de apostelen wel opgedragen de kinderen te dopen.Matthijs schreef:Het artikel van ds. W. Harinck. doet niets af van mijn visie om kinderen van jongsaf aan te stimuleren om de Heere Jezus te volgen. Of kunnen we alleen bekeerd en gelovig zijn wanneer we tot ons verstand gekomen zijn? De Heere Jezus zegt: Laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd hen niet. De Heere Jezus veracht het geloof van een kind niet. En was Zijn boodschap niet dat we zelf moeten worden als een kind?
Hij zegende ze echter.
Heb je daar een bijbels onderbouwde verklaring voor?
Dus de vraag wordt dan: "Waarom werden die kinderen, die Jezus tot Zich riep, niet gedoopt?
Bovendien, was Timotheus al gedoopt, maar werd ook nog eigenhandig (!)door Paulus besneden.
Tiberius schreef:Weet je ook waarom hij besneden is?Simon schreef:Misschien waren het wel meisjes.
Bovendien, was Timotheus al gedoopt, maar werd ook nog eigenhandig (!)door Paulus besneden.
NB Het woord 'bejaarden' moet je lezen als 'volwassenen'.Perkins schreef:Over de openbaring van Gods liefde .
Deze is tweederlei:
1, in de uitverkorene kinderen,
2, in de volwassenen.
Wat de eersten betreft, ze worden in moeders lichaam of zo haast ze geboren zijn op een verborgen, onuitsprekelijke, onbegrijpelijke wijze, door den Heilige Geest Christus ingelijfd, om de eeuwige zaligheid te verkrijgen;
wedergeboren, alleen ten opzichte van hun hoedanigheden en genegenheden, niet in opzicht van enige bewegingen of daden van verstand, wil of hartstochten.
Overigens is hij 't wel eens met degenen, die op de tegenwerping der wederdopers uit Mark. 16:16 antwoorden, dat het geloof der ouders in de kindsheid voor de kinderen geldt.
De openbaring van Gods liefde in de bejaarden heeft vier trappen:
De krachtige roeping, de rechtvaardigmaking, de heiligmaking, de bekeering.
Het schijnt wat zonderling, dat hij de heiligmaking vóór de bekering stelt. Maar hij verstaat onder heiligmaking de wedergeboorte in meer engeren zin met de inplanting van het geloof. Daarom zegt hij, hoewel de bekering zich het eerst aan den mens openbaart, volgt ze toch in orde der natuur, op geloof en heiligmaking. (Alle de werken, Amst. 1659. I. pag. 72 V. V, en 464).
Ja, met dit adagium denk je een punt te hebben. Maar zoals jij het gebruikt, raakt het kant noch wal.refo schreef:We willen echter zo graag wat zien.
Dat is een vreemde move die je hier maakt. Dat dr. Kuyper Perkins aanhaalt wil niet zeggen dat hij de reformatie juist heeft geinterpreteerd, laat staan in zijn geheel heeft meegewogen in zijn neo-calvinistische verbondsvisie en cultuuroptimisme.refo schreef:Maar als we de wedergeboorte als een soort geschapen werkelijk willen zien, raken we in de knoop met deze leer.
Wat Berkhof hierover zegt zal ik nakijken. Nu even alleen deze kwestie.GJdeBruijn schreef:Dat is een vreemde move die je hier maakt. Dat dr. Kuyper Perkins aanhaalt wil niet zeggen dat hij de reformatie juist heeft geinterpreteerd, laat staan in zijn geheel heeft meegewogen in zijn neo-calvinistische verbondsvisie en cultuuroptimisme.refo schreef:Maar als we de wedergeboorte als een soort geschapen werkelijk willen zien, raken we in de knoop met deze leer.
Je komt hiermee vooral in de knoop met de reformatie en onze belijdenisgeschriften. Het pleidooi dat je hier lijkt te willen houden lijkt erg veel op wat. prof. Berkhof ooit concludeerde als het grote verschil tussen de reformatie en Rome ten aanzien van het geloof: Rome komt niet verder dan het historische geloof omdat het de doodstaat van de mens ontkent en slechts een afzwakking van de natuur leert (bron: Conflict met Rome).
De reformatie leert heel duidelijk dat geloof voortkomt uit een nieuwe schepping. Dit staat nota bene expliciet in de DL omschreven. Het geloven is wel degelijk een zien. Een zien van de scheiding tussen God en mens van nature, een zien van schuld, een zien van noodzaak van verzoening, een zien van Bloed, een zien van een Zaligmaker. Het geloofsoog ziet! Je moet de natuur en de natuurlijke waarneming niet verwarren met het geestelijke zien (Augustinus, Stad Gods, boek XIII).
Dat we voor kleine kinderen die nog niet tot hun verstand zijn gekomen dit geloof toerekenen op grond van de belofte waarin de gelovige ouders delen, wil nog niet zeggen dat als kinderen als ze inmiddels wel tot hun verstand komen deze kernzaken van het geloof niet als vrucht zouden moeten tonen: Verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid zegt het doopformulier.
En als kinderen niet openbaar komen met vruchten van geloof en bekering zijn het verbondsbrekers. Ondanks doop, ondanks de toezegging. Daarom kwam Augustinus er ook mee vast te zitten: "Geef wat Gij beveelt en beveel wat Gij wilt".
Klopt. Maar het gaat erom dat je 'oog' krijgt voor de belofte, dat je het heil gaat 'zien' dat in de beloften opgesloten ligt. En dat het hier gaat om een 'inzien' en niet een aanschouwen met lichamelijke ogen (want dat is idd. voor de toekomst), is iets wat in feite geen nadere uitleg behoeft.refo schreef:Uiteindelijk komt het ook in de DL op het geloof uit. En dat komt nooit verder dan de beloften.