Maatregelen kerk ivm coronavirus

Ambtenaar

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: Excessen afwijzen en het hoofd omhoog.
Je gaat voorbij aan het feit dat openstelling van de kerken het exces is, waardoor dit alles is veroorzaakt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Je gaat voorbij aan het feit dat openstelling van de kerken het exces is, waardoor dit alles is veroorzaakt.
'Naar mijn mening'... was je nog vergeten bij te voegen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:'Naar mijn mening'... was je nog vergeten bij te voegen.
Nee hoor. Als beide kerkenraden hadden besloten om de diensten in afgeschaalde vorm te houden, was er überhaupt geen ophef geweest.
Hollander

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:
Nee hoor. Als beide kerkenraden hadden besloten om de diensten in afgeschaalde vorm te houden, was er überhaupt geen ophef geweest.
De Mieraskerk houdt al maanden in afgeschaalde vorm de erediensten. Over ophef kunnen ze daar echter genoeg vertellen.
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

Ambtenaar schreef:https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~be883491/

Prof. Fred van Lieburg over radicalisering.
Waarom noemt hij Sionkerk een buitenbeentje / afsplitsing van een afsplitsing? Het is toch een doorsnee gergem?

Ik vind het overigens geen sterk artikel. Ik geloof niet dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden in de kerken. Het onbegrip bij seculieren is toegenomen, dat wel.
Laatst gewijzigd door vriend-en-metgezel op 30 mar 2021, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Dit is er één in de categorie: als die man niet op die plek had gelopen, zou hij ook niet vermoord zijn.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:
De oorzaak is, naar mijn mening, dat we al niet veel eerder als kerken zijn gaan verruimen. Met als hoofdmotief de Bijbelse opdracht de onderlinge samenkomsten niet na te laten. Een bijmotief kan zijn dat kerkelijke samenkomsten, met de nodige voorzichtigheid en maatregelen, nauwelijks hebben bijgedragen aan de toename vsn besmettingen.

Hadden we zij aan zij al veel eerder verruimd, was deze ophef veel minder geweest. De Sion- en Mieraskerk verdienen onze onvoorwaardelijke steun.
Marco

Bericht door Marco »

Het heeft twee kanten. Aan de ene kant word je niet blij van media als Powned en sommige andere opdringerige journalisten. Maar aan de andere kant.. er worden nu vergelijkingen gemaakt met de SS, er wordt van alles en nog wat geroepen. Laat ieder bij het Woord blijven. Het getuigt niet van liefde voor God en de naaste om terug te gaan pesten.

Tegelijk denk ik dat men in Krimpen een probleem heeft. Ik las gisteren (ik weet niet meer of dat nos of nu.nl was) een citaat uit de preek van ds. Kort uit de avonddienst. Ik schrok daar wel van. Ik heb daarom die dienst eens teruggeluisterd, hopend dat het citaat flink uit zijn verband was gerukt. Toen schrok ik eigenlijk nog meer: De preek ging over het derde gebod (HC 99 en 100). Maar ondertussen werd de overheid belachelijk gemaakt en werden onwaarheden verkondigd over vaccinaties en corona. Met zoveel woorden gaf ds. Kort aan dat hij zelf wel bepaalt of hij zich iets van regels en richtlijnen aantrekt. De PKN werd bij name genoemd en zwart gemaakt. Nu kan ik mij best voorstellen dat deze gemeente en deze dominee zich in het nauw gedrongen voelen. Maar dit getuigt niet van Wijsheid.

Laten we maar bidden om Wijsheid voor deze predikant, deze gemeente, en voor alle andere predikanten en gemeenten. Voor onszelf. Want alleen dan kunnen we bidden en hopen dat die wijsheid ook op de wereld, en de media afstraalt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Hollander schreef:
Ambtenaar schreef:
De Mieraskerk houdt al maanden in afgeschaalde vorm de erediensten. Over ophef kunnen ze daar echter genoeg vertellen.
Precies, die gemeente is ontdekt door de regenboogbeweging en nu het mikpunt van de boze. Er is ook niets nieuws onder de zon.
Bloksteen

Bericht door Bloksteen »

vriend-en-metgezel schreef: Waarom noemt hij Sionkerk een buitenbeentje / afsplitsing van een afsplitsing? Het is toch een doorsnee gergem?
Na een grote ruzie in de Ger. Gem. in Nederland op Urk is in 1987 pas de Gereformeerde Gemeente Urk ontstaan. Op Digibron kunt u daarover het een en ander vinden. Het is dus een afsplitsing van afsplitsing. Nadien heeft men zich nooit helemaal thuisgevoeld in de synodale Gereformeerde Gemeenten. Zo is ds. Bredeweg nog enkele malen met een omweg daar voorgegaan. Binnen de Geref. Gem. syn. is het een vrij jonge gemeente. Ook worden de adviezen van de deputaatschappen nu niet meer opgevolgd. Vreselijke uitspraken van het kerkenraadslid.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: De oorzaak is, naar mijn mening, dat we al niet veel eerder als kerken zijn gaan verruimen. Met als hoofdmotief de Bijbelse opdracht de onderlinge samenkomsten niet na te laten. Een bijmotief kan zijn dat kerkelijke samenkomsten, met de nodige voorzichtigheid en maatregelen, nauwelijks hebben bijgedragen aan de toename vsn besmettingen.
Je kunt helemaal niet zeggen dat volle kerkdiensten nauwelijks bijdragen aan de verdere verspreiding van het virus, omdat in de meeste kerken een minimumaantal mensen samenkomt.
Hadden we zij aan zij al veel eerder verruimd, was deze ophef veel minder geweest. De Sion- en Mieraskerk verdienen onze onvoorwaardelijke steun.
Mijn steun hebben en krijgen ze zeker niet. Zeker niet een predikant die door middel van zijn uitlatingen laat zien dat hij de connectie met realiteit is verloren.
Marco

Bericht door Marco »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef: De oorzaak is, naar mijn mening, dat we al niet veel eerder als kerken zijn gaan verruimen. Met als hoofdmotief de Bijbelse opdracht de onderlinge samenkomsten niet na te laten. Een bijmotief kan zijn dat kerkelijke samenkomsten, met de nodige voorzichtigheid en maatregelen, nauwelijks hebben bijgedragen aan de toename vsn besmettingen.
Je kunt helemaal niet zeggen dat volle kerkdiensten nauwelijks bijdragen aan de verdere verspreiding van het virus, omdat in de meeste kerken een minimumaantal mensen samenkomt.
Mijn steun hebben en krijgen ze zeker niet. Zeker niet een predikant die door middel van zijn uitlatingen laat zien dat hij de connectie met realiteit is verloren.
Mijn steun wel*. Niet omdat ik het met ze eens ben, of omdat de predikant zo goed is. Maar omdat het een kerk is. Ze verdienen ons gebed.

* Maar dus niet onvoorwaardelijk!
Laatst gewijzigd door Marco op 30 mar 2021, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef:De Mieraskerk houdt al maanden in afgeschaalde vorm de erediensten. Over ophef kunnen ze daar echter genoeg vertellen.
Volgens mij betreft het niet afschaling conform de routekaart voor de kerken. De situatie is al vrij lang 'zeer ernstig'. Dat betekent een samenkomst met maximaal 30 personen.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

De OGGiN zijn geen lid van het Interkerkelijke Contact in Overheidszaken, CIO.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:
Daar is al genoeg over geschreven, we houden er een compleet andere visie op na wat betreft de eredienst en aanverwante zaken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie