Re: Waarom zingen wij zo?
Geplaatst: 13 mar 2013, 21:55
Ik vind het zelf wel een beetje ver gezocht hoor. Je kunt ook zeggen dat een gitaar als snareninstrument juist een bijbels muziekinstrument is.
De gitaar is voortgekomen uit de luit. Zo Bijbels als ik weet niet wat. Bij snarenspel, staat er ook in de Psalmen. David had geen orgel, maar een snaarinstrument.Harmen schreef:Een aantal liederen is voorzien van gitaarakkoorden. Het gaat hier om aanduidingen bij de gewone klavierakkoorden. “Liederen met een melodie uit ons psalmboek hebben geen gitaarakkoorden, omdat we vinden dat deze melodieën daar minder geschikt voor zijn.” Deze opmerking is zeker waar, maar het gebruik van de gitaar op de vereniging is niet aan te bevelen. Vaak wordt het instrument gebruikt in de populaire muziek. Gitaargebruik kan het karakter van een bijeenkomst van een vereniging veranderen. Laten we waken over het eenvoudige karakter van een kerkelijke bijeenkomst.]
Dan zal er wel a capella gezongen worden.Hendrikus schreef:De gitaar is voortgekomen uit de luit. Zo Bijbels als ik weet niet wat. Bij snarenspel, staat er ook in de Psalmen. David had geen orgel, maar een snaarinstrument.Harmen schreef:Een aantal liederen is voorzien van gitaarakkoorden. Het gaat hier om aanduidingen bij de gewone klavierakkoorden. “Liederen met een melodie uit ons psalmboek hebben geen gitaarakkoorden, omdat we vinden dat deze melodieën daar minder geschikt voor zijn.” Deze opmerking is zeker waar, maar het gebruik van de gitaar op de vereniging is niet aan te bevelen. Vaak wordt het instrument gebruikt in de populaire muziek. Gitaargebruik kan het karakter van een bijeenkomst van een vereniging veranderen. Laten we waken over het eenvoudige karakter van een kerkelijke bijeenkomst.]
En als de JV op kamp gaat.... zorgt de kerkenraad dat er een orgel mee gaat? Dacht 't niet. Handig dat de jongelui dan hun gitaar bij zich hebben, toch?
Ja, want ook al staat er in de psalmen nog zo vaak "bij snarenspel", het mag niet van de SaâmbinderMister schreef:Dan zal er wel a capella gezongen worden.Hendrikus schreef:De gitaar is voortgekomen uit de luit. Zo Bijbels als ik weet niet wat. Bij snarenspel, staat er ook in de Psalmen. David had geen orgel, maar een snaarinstrument.Harmen schreef:Een aantal liederen is voorzien van gitaarakkoorden. Het gaat hier om aanduidingen bij de gewone klavierakkoorden. “Liederen met een melodie uit ons psalmboek hebben geen gitaarakkoorden, omdat we vinden dat deze melodieën daar minder geschikt voor zijn.” Deze opmerking is zeker waar, maar het gebruik van de gitaar op de vereniging is niet aan te bevelen. Vaak wordt het instrument gebruikt in de populaire muziek. Gitaargebruik kan het karakter van een bijeenkomst van een vereniging veranderen. Laten we waken over het eenvoudige karakter van een kerkelijke bijeenkomst.]
En als de JV op kamp gaat.... zorgt de kerkenraad dat er een orgel mee gaat? Dacht 't niet. Handig dat de jongelui dan hun gitaar bij zich hebben, toch?
Huh? Ik speel de psalmen ook gewoon op mijn gitaartje hoor, gaat prima!Harmen schreef:Zoals ik het zeg.Mister schreef:Wat bedoel je?Harmen schreef:De Saambinder is niet blij met de gitaarakkoorden in het nieuwe liedboek van de JBGG.
Maar dit staat er precies:
Een aantal liederen is voorzien van gitaarakkoorden. Het gaat hier om aanduidingen bij de gewone klavierakkoorden. “Liederen met een melodie uit ons psalmboek hebben geen gitaarakkoorden, omdat we vinden dat deze melodieën daar minder geschikt voor zijn.” Deze opmerking is zeker waar, maar het gebruik van de gitaar op de vereniging is niet aan te bevelen. Vaak wordt het instrument gebruikt in de populaire muziek. Gitaargebruik kan het karakter van een bijeenkomst van een vereniging veranderen. Laten we waken over het eenvoudige karakter van een kerkelijke bijeenkomst.]
Loat 'n Soambinder 't niet heurnMarthaMartha schreef:Huh? Ik speel de psalmen ook gewoon op mijn gitaartje hoor, gaat prima!
Precies, en nou juist binnen de Ger.Gem-cultuur is het niet hét instrument om bij te zingen.Wilhelm schreef:Ik las het ook, een heel bijzondere argumentatie...
In veel culturen is binnen het christendom juist de gitaar het instrument om bij te zingen....
Marieke schreef:Precies, en nou juist binnen de Ger.Gem-cultuur is het niet hét instrument om bij te zingen.Wilhelm schreef:Ik las het ook, een heel bijzondere argumentatie...
In veel culturen is binnen het christendom juist de gitaar het instrument om bij te zingen....
Hoewel ik er geen enkel Bijbels argument voor kan bedenken, vind ik het persoonlijk ook een afschuwelijk instrument.
Ik kan het ook niet helpen, ik vind het gewoon lelijk.MarthaMartha schreef:Marieke schreef:Precies, en nou juist binnen de Ger.Gem-cultuur is het niet hét instrument om bij te zingen.Wilhelm schreef:Ik las het ook, een heel bijzondere argumentatie...
In veel culturen is binnen het christendom juist de gitaar het instrument om bij te zingen....
Hoewel ik er geen enkel Bijbels argument voor kan bedenken, vind ik het persoonlijk ook een afschuwelijk instrument.
Ik vind Psalmen zingen begeleid door een orgel, eigenlijk het mooiste.Marieke schreef:Ik kan het ook niet helpen, ik vind het gewoon lelijk.MarthaMartha schreef:Marieke schreef:Precies, en nou juist binnen de Ger.Gem-cultuur is het niet hét instrument om bij te zingen.Wilhelm schreef:Ik las het ook, een heel bijzondere argumentatie...
In veel culturen is binnen het christendom juist de gitaar het instrument om bij te zingen....
Hoewel ik er geen enkel Bijbels argument voor kan bedenken, vind ik het persoonlijk ook een afschuwelijk instrument.
Gewoon kwestie van smaak.
Maar misschien kunnen we proberen te begrijpen waar de opmerking in de Saambinder op doelt, en die zin kan ik het wel met de SB eens zijn, namelijk: Helaas is het zo dat de gitaar op dit moment vooral gebruikt wordt in kringen waarbij geloof en geloven is doortrokken van evangelische invloeden. Verder is het zo dat de popcultuur maar ook de de gospelcultuur de gitaar als hoofdinstrument hebben. Ik kan me voorstellen dat de SB-schrijver die liedcultuur, maar ook die vorm van geloven ver weg wil houden bij het jongerenwerk van de JBGG. Als de gitaar in dat opzicht genormaliseerd wordt, dan is de drempel naar de liederen en de liedcultuur die nu aan de gitaar verbonden is, ook een stuk lager geworden. Het lijkt me verstandig om die drempel zo hoog mogelijk te houden.Harmen schreef:Zoals ik het zeg.Mister schreef:Wat bedoel je?Harmen schreef:De Saambinder is niet blij met de gitaarakkoorden in het nieuwe liedboek van de JBGG.
Maar dit staat er precies:
Een aantal liederen is voorzien van gitaarakkoorden. Het gaat hier om aanduidingen bij de gewone klavierakkoorden. “Liederen met een melodie uit ons psalmboek hebben geen gitaarakkoorden, omdat we vinden dat deze melodieën daar minder geschikt voor zijn.” Deze opmerking is zeker waar, maar het gebruik van de gitaar op de vereniging is niet aan te bevelen. Vaak wordt het instrument gebruikt in de populaire muziek. Gitaargebruik kan het karakter van een bijeenkomst van een vereniging veranderen. Laten we waken over het eenvoudige karakter van een kerkelijke bijeenkomst.]
Buiten het feit dat ik het lelijk vind, ben ik het hier ook helemaal mee eens.Luther schreef:Maar misschien kunnen we proberen te begrijpen waar de opmerking in de Saambinder op doelt, en die zin kan ik het wel met de SB eens zijn, namelijk: Helaas is het zo dat de gitaar op dit moment vooral gebruikt wordt in kringen waarbij geloof en geloven is doortrokken van evangelische invloeden. Verder is het zo dat de popcultuur maar ook de de gospelcultuur de gitaar als hoofdinstrument hebben. Ik kan me voorstellen dat de SB-schrijver die liedcultuur, maar ook die vorm van geloven ver weg wil houden bij het jongerenwerk van de JBGG. Als de gitaar in dat opzicht genormaliseerd wordt, dan is de drempel naar de liederen en de liedcultuur die nu aan de gitaar verbonden is, ook een stuk lager geworden. Het lijkt me verstandig om die drempel zo hoog mogelijk te houden.Harmen schreef:Zoals ik het zeg.Mister schreef:Wat bedoel je?Harmen schreef:De Saambinder is niet blij met de gitaarakkoorden in het nieuwe liedboek van de JBGG.
Maar dit staat er precies:
Een aantal liederen is voorzien van gitaarakkoorden. Het gaat hier om aanduidingen bij de gewone klavierakkoorden. “Liederen met een melodie uit ons psalmboek hebben geen gitaarakkoorden, omdat we vinden dat deze melodieën daar minder geschikt voor zijn.” Deze opmerking is zeker waar, maar het gebruik van de gitaar op de vereniging is niet aan te bevelen. Vaak wordt het instrument gebruikt in de populaire muziek. Gitaargebruik kan het karakter van een bijeenkomst van een vereniging veranderen. Laten we waken over het eenvoudige karakter van een kerkelijke bijeenkomst.]
Ik besef dat ik nu allerlei zaken over één kam scheer, maar het gaat me even om dit bovengenoemde punt. En natuurlijk kun je een gitaar goed gebruiken, ook bij de liederen en psalmen uit de JBGG-bundel. Maar onderschat de kracht van subculturen niet.
Wat mij betreft inderdaad vooruitgang!-DIA- schreef:Maar, mij aangaande, ik zie deze "cultuur" met rasse schreden verdwijnen.
Hebben we dan een punt van vooruitgang?