Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bezorgd

Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2022

Bericht door Bezorgd »

Dat dit soort uitspraken de krant halen.
Die worden bijna op elke vergadering geuit.
Ouderling J. M. van Koeveringe (Elspeet) wees erop dat er dringend behoefte is aan „levende voorbeelden. Onze jongeren hebben identificatiefiguren nodig. Mensen die kunnen vertellen hoe God een mens bekeert.”
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Misschien dat de ernst van het weinig zichtbaar zijn van de levende voorbeelden inderdaad wel het grootste punt is in heel veel discussies.
- Niet meer zo actief -
refo

Bericht door refo »

Mannetje schreef:Misschien dat de ernst van het weinig zichtbaar zijn van de levende voorbeelden inderdaad wel het grootste punt is in heel veel discussies.
Die voorbeelden zijn er wel, maar de synode herkent ze niet. Je hebt ook weinig aan zulke opmerkingen als ze maar eens in de drie jaar genotuleerd worden. En waarom zijn ze zelf niet van die voorbeelden? Zoals ze zelf graag zien?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

refo schreef:
Mannetje schreef:Misschien dat de ernst van het weinig zichtbaar zijn van de levende voorbeelden inderdaad wel het grootste punt is in heel veel discussies.
Die voorbeelden zijn er wel, maar de synode herkent ze niet. Je hebt ook weinig aan zulke opmerkingen als ze maar eens in de drie jaar genotuleerd worden. En waarom zijn ze zelf niet van die voorbeelden? Zoals ze zelf graag zien?
De uitspraak zelf hoort ook tot een bepaalde ge-eikte vorm van rechtzinnigheid waarvan de beoogde authenticiteit bij de spreker niet meer te herkennen is.
zomaar iemand

Bericht door zomaar iemand »

Bezorgd schreef:Dat dit soort uitspraken de krant halen.
Die worden bijna op elke vergadering geuit.
Ouderling J. M. van Koeveringe (Elspeet) wees erop dat er dringend behoefte is aan „levende voorbeelden. Onze jongeren hebben identificatiefiguren nodig. Mensen die kunnen vertellen hoe God een mens bekeert.”
Dit soort uitspraken komt mij altijd erg 'goedkoop' over, haast als een cliché. Het komt mij beschouwend over en blijft steken in "hoe God een mens bekeert".
Is het niet beter als uit het leven van die 'identificatiefiguren' blijkt hoe goed het is om de Heere te dienen en te volgen? Dat ze iets meekrijgen van wat het leven met de Heere betekent? Moeten we dat, heel persoonlijk, niet meer uitstralen?
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Simon0612 schreef:
Amstelodamense schreef: Slecht voorbeeld. Roken is per definitie slecht, Social Media niet perse.
Dat betwijfel ik. Social media brengt meer kwaad dan goed. Onlangs nog een artikel in RD over het negatief zelfbeeld onder meisjes door social media. En moet je voor de grap eens door deze artikelen gaan, weinig positiefs te melden:
https://www.rd.nl/tag/1451-sociale-media?page=1
Dat ben ik wel met je eens. Ik zie ook zeker de (grote) gevaren. Maar bewust en goed gebruik is nog steeds mogelijk. Bewust/goed roken is per definitie onmogelijk.
Marck

Bericht door Marck »

DDD schreef:Of hij de Jeugdbond goed bestuurt, natuurlijk. Maar laten we daar niet op voorhand over speculeren.
Inspirerende christen, organisatorische ervaring en kwaliteiten. Met een warm hart voor de jeugd.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

https://www.rd.nl/artikel/994512-gg-bez ... erkverband

Naast mooie bijdrage van ds GWS Mulder
Niet zo veel vorderingen
DDD

Bericht door DDD »

Zeker. En ds. Schreuder heeft ook iets verstandigs gezegd over de jeugd van tegenwoordig.

Maar ambtsdragers die oproepen om niet voorop te lopen moeten nodig bijgeschoold worden. De JBGG loopt eerder mijlenver achter dan voorop.

Waarom doen mensen toch allerlei uitspraken over dingen waarvan ze in het geheel niets weten. Ik blijf erbij dat het zulke dominees verplicht zou moeten worden geregeld een populaire tv-serie te bekijken. Als ik dan bedenk dat ds. Van Boven zelfs docent is geweest, dan kan ik er met mijn pet niet bij.

Mensen die denken dat de JBGG voorop loopt, kan ik eerlijk gezegd moeilijk serieus nemen.

Iets anders is, dat je kunt pleiten voor het niet gebruiken van een smartphone. Zoals ds. Van Reenen doet. Eerlijk gezegd, denk ik niet dat dat zin heeft. Maar goed, daar kun je kennelijk verschillend over denken.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Met alle respect, maar heb je dan nog wel enig zicht op de maatschappij waarin onze jeugd opgroeit?
Ds. B. J. van Boven (De Valk-Wekerom) sprak zijn zorg uit over het gebruik van de moderne media en vroeg aandacht voor gemeenten en kerkenraden die afstand willen houden. Ds. C. Hogchem (Wijk en Aalburg) pleitte ervoor als kerk niet voorop te lopen en samen afstand te bewaren. Enkele afgevaardigden gaven aan dezelfde zorgen te hebben.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Wat zou ds. van Boven nu beogen met zo'n opmerking? Als gemeenten daar afstand van willen houden dan doen ze dat toch? Ook al vind ik dat onverstandig ze hebben gewoon de vrijheid om dat niet te gebruiken. Wat voegt zo'n opmerking nou toe denk ik dan.
MGG

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef:Met alle respect, maar heb je dan nog wel enig zicht op de maatschappij waarin onze jeugd opgroeit?
Ds. B. J. van Boven (De Valk-Wekerom) sprak zijn zorg uit over het gebruik van de moderne media en vroeg aandacht voor gemeenten en kerkenraden die afstand willen houden. Ds. C. Hogchem (Wijk en Aalburg) pleitte ervoor als kerk niet voorop te lopen en samen afstand te bewaren. Enkele afgevaardigden gaven aan dezelfde zorgen te hebben.
Ja, op de Veluwe zijn er nog heel wat die media (zoveel mogelijk) vermijden.
MGG

Bericht door MGG »

Spijtig dat de GGiN nog steeds niet openstaat voor het aanvaarden van onderlingen attestaties. Hopelijk is dat in de toekomst wel mogelijk als de oude garde die vaak nog erg fel is over de scheuring gekrompen is.
Laatst gewijzigd door MGG op 13 okt 2022, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
GGotK

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:Met alle respect, maar heb je dan nog wel enig zicht op de maatschappij waarin onze jeugd opgroeit?
Je moet als kerk en kerkleden zoveel als praktisch mogelijk is, afstand houden van de moderne media . Dat sluit nog niet uit dat je bijvoorbeeld zaken als korte (zelfgemaakte) video's kan en mag gebruiken zoals ds de Heer de Synode voorspiegelde.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

MGG schreef:Spijtig dat de GGiN nog steeds niet openstaat voor het aanvaarden van ouderlingen attestaties. Hopelijk is dat in de toekomst wel mogelijk als de oude garde die vaak nog erg fel is over de scheuring gekrompen is.
Ouderlingen arrestaties ?
Plaats reactie