Evangelist schreef:Lees de uitleg en de toepassing over Efeze 5:32; een cruciale tekst in dit verband.
Op welke uitspraak in het rapport doel je dan precies? Ik lees namelijk dit, in de uitleg over Efeze 5, op p.44 e.v.:
Rapport Vrouw en Ambt, p.44 schreef:De vrouw wordt niet geroepen tot onderwerping omdat dat haar maatschappelijke rol is, maar omdat dit de manier is waarop ze de Heere kan dienen.
Mijn punt is niet dat het rapport iets onwaar zegt, maar dat het te weinig zegt. Het beantwoordt de waarom-vraag namelijk niet écht. De reden is namelijk primair gelegen in de symboliek. (Overigens: schepping is symboliek - het zichtbare is een uitbeelding/uitdrukking van het onzichtbare). Waar het om gaat, kort door de bocht, is dat de man de schepper symboliseert en de vrouw de schepping. Het (de verhouding tussen man en vrouw) wil uitbeelden dat het schepsel zich niet verheft tegen de schepper. Het verhaalt op symbolische wijze van het Evangelie. En dat raakt ook 'vrouw en ambt': dat een vrouw geen hogepriester of koning is (om maar wat te noemen) komt omdat het wil tonen dat het God is die verzoent en regeert. Het gaat in dit alles om
verhoudingen. En nu komt het: ten opzichte van God staan wij
allemaal vrouwelijk. Wat dus gezegd wordt over de vrouw, geldt ons
allemaal, als schepsels. Maar het wordt uitgebeeld in de relatie/verhouding tussen man en vrouw.
Evangelist schreef:Juist als je het spoor van de symboliek opgaat en Bijbelse theologie in de lijn met de kerk der eeuwen wegzet als westerse theologie, houd je een Bijbel over die steeds minder te zeggen heeft, en waarvan alles betwijfeld kan worden, omdat het nooit zeker is wat er staat.
Ik denk dat je dan geen goed beeld hebt van wat symboliek is. Het beeldende spreken is juist kenmerkend voor de Schrift. Het betekent niet dat 'alles betwijfeld kan worden', maar dat is vaak wel het 'gevoel' dat velen hebben bij symboliek. En dat is precies wat ik bedoel: westerse theologie wil
definiëren, de Schrift doet voornamelijk
openbaren (wat al een beeld op zichzelf is).
Overigens zeg ik daarmee niets lelijks. Westerse theologie heeft een scherp oog voor verbonden en verbanden, kenmerkt zich door systematische theologie, is overwegend deductief. Bijbelse openbaring werkt anders, kenmerkt zich door symboliek en typologie en is meer inductief. Die zaken staan niet tegenover elkaar, maar het betekent wel dat als we uitsluitend westers-theologisch de Schrift benaderen, we een deel van haar openbaring missen. Om met jouw woorden te spreken: dat houd je dus een Bijbel over die minder te zeggen heeft. De Schrift is veel rijker dan we vaak doorhebben! Overigens - en dat is mijn persoonlijke ervaring: juist door de beelden in de Schrift te kennen, wordt je er in bevestigd dat de Bijbel inderdaad het (letterlijk) geïnspireerde Woord van God is.
Evangelist schreef:Omdat een synode kan dwalen, hebben we de mogelijkheid van revisie. Als ook die worden afgewezen, geldt heel eenvoudig dat dit het spreken van de kerk is op grond van de Schrift, waaraan je je dient te onderwerpen. Mocht dat echt niet gaan in geweten, dan rest er maar één ding: dat verband verlaten.
Ik ben geen specialist op dat gebied, ik zie wel dat de kerkorde voor meerdere uitleg vatbaar is. Ik zou voor zowel de toepassing door de 'linkerflank' als de 'rechterflank' een pleidooi kunnen voeren. Maar ik heb liever een geestelijk gesprek over de toepassing van de Schrift dan over toepassing van de kerkorde. En daarbij is het onderwerp inmiddels verlegd van vrouw en ambt en homoseksualiteit naar (af)scheiding (ongeacht door welke flank) en of dit hetgeen is waartoe de Schrift ons oproept.
Evangelist schreef:opnieuw verwar je nu Kerk en kerkverband. De CGK is een kerkverband dat rechtstreeks voortkomt uit de Afscheiding. Zoals jij spreekt over de kerk, kun je dat alleen doen binnen de PKN. Dat kan en mag, ik respecteer dat zelfs, maar het in rapport met het afgescheiden kerkbegrip: Terug naar de leer, de orde, de dienst en de tucht van de Reformatie en de belijdenissen van Dordt 1618-1619. Wat die machtsmiddelen betreft: persoonlijk wil ik helemaal geen machtsmiddelen inzetten. Maar als kerkelijke tucht verward wordt met machtsdenken, dan zijn we wel een beetje het spoor bijster.
Ik spreek over de kerk zoals de Schrift spreekt over de kerk, primair als gemeente en lichaam van Christus (maar ook bruid, volk, enz.). En ik geloof ook dat elk kerkverband bedoeld is om hieraan verder vorm en uiting te geven. Anders gezegd: elk kerkverband is een praktische uitwerking van een ecclesiologie. Waarbij ik de CGK juist erg waardeer, om het trouw wil zijn aan de principes die men daaromtrent aantreft in de Schrift. En natuurlijk is die uitwerking onvolmaakt en is het kerkverband niet gelijk te stellen aan de Kerk.
Evangelist schreef:Zeker, ik spreek ook niemand aan op een juridische band. Wel heb je kerkelijke verantwoordelijkheden; en die gelden binnen een bepaald verband. Maar in je tussenzin raak je misschien wel aan de kern van de hele impasse: Wij herkennen elkaar niet meer als broeders en zusters in Christus. (En wie dat zijn, is wat mij betreft Bijbels samengevat in de vierde alinea van art. 29 NGB.)
Dat is mij nog niet duidelijk geworden. In de vergaderingen die ik heb gezien of bijgewoond is dat nooit uitgesproken, integendeel. Ik ken slechts één voorbeeld van de GS, waarbij de betreffende broeder nota bene direct werd gecorrigeerd. En dat is ook precies mijn punt: als Rijnsburg stelt dat de andere kerken geen ware kerken (meer) zijn, dan heeft zij een bijbelse grond tot afscheiding (even los van de vraag of ik het met die stelling eens ben). Maar ook de kerken van Rijnsburg hoor ik dit niet beweren. Daarmee roept wat Rijnsburg doet dus vragen op m.b.t. hun ecclesiologische visie.
Als dit voor jou wél zo geldt, dan vind ik dat heel verdrietig, maar ben je wel consequent in je redenering. Ik heb er zelfs veel respect voor als je daar ook naar handelt, want dat is dan inderdaad wat de Schrift van ons vraagt. Echter: wees ten volle overtuigd. Want het zou bijzonder jammer en zelfs een ernstige zaak zijn als je later moet concluderen dat de Heilige Geest toch ook echt aanwezig en werkzaam was in de broeders en zusters die je hebt verworpen.