Dorsvloer vol confetti

Afgewezen

Re: Dorsvloer vol confetti

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef: Beste Luther, daar ging het bij Franca Treur niet om.
Nee, daar gaat het mij om!...
Aha. :) Mij niet. Ze zijn in dit geval ook niet relevant voor jou en mij, omdat Treur het een en ander met opzet heeft geënsceneerd, om het geloof en de gelovigen zo banaal en kneuterig mogelijk neer te zetten. Dus in die zin voor mij geen spiegel.
En nu stop ik de discussie over dit boek. Er zijn al veel te veel woorden aan vuilgemaakt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:
Aha. :) Mij niet. Ze zijn in dit geval ook niet relevant voor jou en mij, omdat Treur het een en ander met opzet heeft geënsceneerd, om het geloof en de gelovigen zo banaal en kneuterig mogelijk neer te zetten. Dus in die zin voor mij geen spiegel.
En nu stop ik de discussie over dit boek. Er zijn al veel te veel woorden aan vuilgemaakt.
Ahaaaa... nou komt de aap uit de mouw: jij vindt dat e.e.a. veel te veel door Treur is geënsceneerd.
:bobo Vreemd dat ik in mijn omgeving allerlei mensen hoor, die tot op het detail zaken uit hun eigen opvoeding herkennen...
:bobo Vreemd dat de rijke fantasie van Treur ook in de realiteit blijkt te bestaan....

Wat je eigen woordgebruik betreft: Ik vind het boek totaal niet banaal, maar goed, dat is subjectief.
Inderdaad laat ze soms de kneuterigheid uit het boek opkomen. Maar laten we wel wezen: aspecten en delen van de gereformeerde gezindte zijn toch ook uitermate kneuterig? En dat zou niet erg zijn, als dat vrijwel altijd gepaard gaat met dode lijdelijkheid t.a.v. geestelijke zaken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:
Dat ben ik met je eens; vooral dat laatste.

Wat mij voortdurend verbaast in deze discussie, dat men dit boek als een spiegel ziet. En in die spiegel ziet men, naar eigen zeggen, een koude, kille gemeente. Een gemeente met weinig liefde, een gemeente die noch koud, noch heet is.
Kortom: een gemeente aan wie de brief aan Laodicea geschreven zou kunnen zijn.

Dan blijft bij mij de vraag staan (al eerder door Jongere opgeworpen en lagerop door Joannah): heeft men dan het badinerende gewrocht van een atheïstisch vrouwtje nodig om de Bijbel te geloven? Waarom is men daar zo van onder de indruk, terwijl we een Boek hebben van bijna 2000 jaar oud, waar dat allemaal ook al in staat?

Of, om de vraag op de eerste pagina (van de 42) van dit topic te herhalen: wat weet je meer als je dit boek gelezen hebt dan wanneer je dit boek niet gelezen hebt?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Luther schreef:
Dat ben ik met je eens; vooral dat laatste.

Wat mij voortdurend verbaast in deze discussie, dat men dit boek als een spiegel ziet. En in die spiegel ziet men, naar eigen zeggen, een koude, kille gemeente. Een gemeente met weinig liefde, een gemeente die noch koud, noch heet is.
Kortom: een gemeente aan wie de brief aan Laodicea geschreven zou kunnen zijn.

Dan blijft bij mij de vraag staan (al eerder door Jongere opgeworpen en lagerop door Joannah): heeft men dan het badinerende gewrocht van een atheïstisch vrouwtje nodig om de Bijbel te geloven? Waarom is men daar zo van onder de indruk, terwijl we een Boek hebben van bijna 2000 jaar oud, waar dat allemaal ook al in staat?

Of, om de vraag op de eerste pagina (van de 42) van dit topic te herhalen: wat weet je meer als je dit boek gelezen hebt dan wanneer je dit boek niet gelezen hebt?
Deze vragen heb ik al zeer uitgebreid beantwoord. Misschien kun je ze nog eens herlezen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Deze vragen heb ik al zeer uitgebreid beantwoord. Misschien kun je ze nog eens herlezen.
Maar niet bevredigend.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Deze vragen heb ik al zeer uitgebreid beantwoord. Misschien kun je ze nog eens herlezen.
Maar niet bevredigend.
Sja... dan ga ik ook geen poging meer wagen.
Ik ben het gewoon niet met je eens op dit punt, maar dat had je al begrepen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:
Deze vraag kun je ook stellen voor verreweg de meeste preken en de meeste theologische en geestelijke boeken. Het gebeurt eigenlijk heel weinig dat ik een preek hoor en van iets kan zeggen dat ik het nog niet wist. Wel is het zo dat ik ergens op gewezen kan worden, wat ik wel wist maar wat me niet beinvloedde. Ik geloof dat het bekende onder woorden brengen nuttig is.

Ik ben het niet met afgewezen eens dat dit boek spottend, of gemeen is naar de reformatorische gezindte of Christenen in het algemeen. De mensen wekken bij mij in ieder geval niet de afschuw op.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Maar niet bevredigend.
Het gaat er op dit moment niet zozeer om of we het met elkaar eens zijn of niet, maar wat de meerwaarde is van dit boek; wat weet je extra, wanneer je dit boek gelezen hebt boven hen die dat niet gedaan hebben?
Daarop heb je nog geen antwoord gegeven.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:
Maar niet bevredigend.
Het gaat er op dit moment niet zozeer om of we het met elkaar eens zijn of niet, maar wat de meerwaarde is van dit boek; wat weet je extra, wanneer je dit boek gelezen hebt boven hen die dat niet gedaan hebben?
Daarop heb je nog geen antwoord gegeven.
Daar is al lang antwoord op gegeven:
Een goed boek laat je scherper zien, wat je al wist. Soms toont een boek zelfs details, die de schrijver niet scherp heeft, niet relevant vindt of niet bedoeld heeft.

Dus: Het gaat mij helemaal niet om het boek. Daar mag je wat mij betreft vanalles van vinden. Het gaat mij om een geestelijk probleem binnen de gereformeerde gezindte. Het boek functioneert daarbij voor mij als kapstok.
wim

Bericht door wim »

Luther schreef:Het boek functioneert daarbij voor mij als kapstok.
Zo'n kapstok bedoel je dan waarschijnlijk:

Afbeelding
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

wim schreef:
Luther schreef:Het boek functioneert daarbij voor mij als kapstok.
Zo'n kapstok bedoel je dan waarschijnlijk:

Afbeelding
:mdr PRACHTIG!! :super
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:Deze vraag kun je ook stellen voor verreweg de meeste preken en de meeste theologische en geestelijke boeken. Het gebeurt eigenlijk heel weinig dat ik een preek hoor en van iets kan zeggen dat ik het nog niet wist.
Bij dezen wil ik je hartelijk uitnodigen in onze gemeente!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Een goed boek laat je scherper zien, wat je al wist.
Ik heb het niet over een goed boek, maar over dit boek.
Wat laat dit specifieke boek jou scherper zien, wat jij kennelijk nog niet scherp genoeg zag?
Mogelijk kan een ander zich daar aan spiegelen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:
parsifal schreef:Deze vraag kun je ook stellen voor verreweg de meeste preken en de meeste theologische en geestelijke boeken. Het gebeurt eigenlijk heel weinig dat ik een preek hoor en van iets kan zeggen dat ik het nog niet wist.
Bij dezen wil ik je hartelijk uitnodigen in onze gemeente!
Okee, wat heb je afgelopen zondag gehoord, wat je nog niet wist?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik zag het gisteren in de boekhandel liggen, maar vond het best wel prijzig, om zomaar even erbij te kopen!
Dus kan ik het misschien een keer van iemand lenen of effe reserveren in de bieb... :)
Plaats reactie