Aha.Luther schreef:Nee, daar gaat het mij om!...Afgewezen schreef: Beste Luther, daar ging het bij Franca Treur niet om.

En nu stop ik de discussie over dit boek. Er zijn al veel te veel woorden aan vuilgemaakt.
Aha.Luther schreef:Nee, daar gaat het mij om!...Afgewezen schreef: Beste Luther, daar ging het bij Franca Treur niet om.
Ahaaaa... nou komt de aap uit de mouw: jij vindt dat e.e.a. veel te veel door Treur is geënsceneerd.Afgewezen schreef:Aha.Luther schreef:Nee, daar gaat het mij om!...Afgewezen schreef: Beste Luther, daar ging het bij Franca Treur niet om.Mij niet. Ze zijn in dit geval ook niet relevant voor jou en mij, omdat Treur het een en ander met opzet heeft geënsceneerd, om het geloof en de gelovigen zo banaal en kneuterig mogelijk neer te zetten. Dus in die zin voor mij geen spiegel.
En nu stop ik de discussie over dit boek. Er zijn al veel te veel woorden aan vuilgemaakt.
Dat ben ik met je eens; vooral dat laatste.Afgewezen schreef:Aha.Luther schreef:Nee, daar gaat het mij om!...Afgewezen schreef: Beste Luther, daar ging het bij Franca Treur niet om.Mij niet. Ze zijn in dit geval ook niet relevant voor jou en mij, omdat Treur het een en ander met opzet heeft geënsceneerd, om het geloof en de gelovigen zo banaal en kneuterig mogelijk neer te zetten. Dus in die zin voor mij geen spiegel.
Deze vragen heb ik al zeer uitgebreid beantwoord. Misschien kun je ze nog eens herlezen.Tiberius schreef:Dat ben ik met je eens; vooral dat laatste.Afgewezen schreef:Aha.Luther schreef:Nee, daar gaat het mij om!...Afgewezen schreef: Beste Luther, daar ging het bij Franca Treur niet om.Mij niet. Ze zijn in dit geval ook niet relevant voor jou en mij, omdat Treur het een en ander met opzet heeft geënsceneerd, om het geloof en de gelovigen zo banaal en kneuterig mogelijk neer te zetten. Dus in die zin voor mij geen spiegel.
Wat mij voortdurend verbaast in deze discussie, dat men dit boek als een spiegel ziet. En in die spiegel ziet men, naar eigen zeggen, een koude, kille gemeente. Een gemeente met weinig liefde, een gemeente die noch koud, noch heet is.
Kortom: een gemeente aan wie de brief aan Laodicea geschreven zou kunnen zijn.
Dan blijft bij mij de vraag staan (al eerder door Jongere opgeworpen en lagerop door Joannah): heeft men dan het badinerende gewrocht van een atheïstisch vrouwtje nodig om de Bijbel te geloven? Waarom is men daar zo van onder de indruk, terwijl we een Boek hebben van bijna 2000 jaar oud, waar dat allemaal ook al in staat?
Of, om de vraag op de eerste pagina (van de 42) van dit topic te herhalen: wat weet je meer als je dit boek gelezen hebt dan wanneer je dit boek niet gelezen hebt?
Maar niet bevredigend.Luther schreef:Deze vragen heb ik al zeer uitgebreid beantwoord. Misschien kun je ze nog eens herlezen.
Sja... dan ga ik ook geen poging meer wagen.Tiberius schreef:Maar niet bevredigend.Luther schreef:Deze vragen heb ik al zeer uitgebreid beantwoord. Misschien kun je ze nog eens herlezen.
Deze vraag kun je ook stellen voor verreweg de meeste preken en de meeste theologische en geestelijke boeken. Het gebeurt eigenlijk heel weinig dat ik een preek hoor en van iets kan zeggen dat ik het nog niet wist. Wel is het zo dat ik ergens op gewezen kan worden, wat ik wel wist maar wat me niet beinvloedde. Ik geloof dat het bekende onder woorden brengen nuttig is.Tiberius schreef:
Of, om de vraag op de eerste pagina (van de 42) van dit topic te herhalen: wat weet je meer als je dit boek gelezen hebt dan wanneer je dit boek niet gelezen hebt?
Het gaat er op dit moment niet zozeer om of we het met elkaar eens zijn of niet, maar wat de meerwaarde is van dit boek; wat weet je extra, wanneer je dit boek gelezen hebt boven hen die dat niet gedaan hebben?Luther schreef:Sja... dan ga ik ook geen poging meer wagen.Tiberius schreef:Maar niet bevredigend.Luther schreef:Deze vragen heb ik al zeer uitgebreid beantwoord. Misschien kun je ze nog eens herlezen.
Ik ben het gewoon niet met je eens op dit punt, maar dat had je al begrepen.
Daar is al lang antwoord op gegeven:Tiberius schreef:Het gaat er op dit moment niet zozeer om of we het met elkaar eens zijn of niet, maar wat de meerwaarde is van dit boek; wat weet je extra, wanneer je dit boek gelezen hebt boven hen die dat niet gedaan hebben?Luther schreef:Sja... dan ga ik ook geen poging meer wagen.Tiberius schreef:Maar niet bevredigend.Luther schreef:Deze vragen heb ik al zeer uitgebreid beantwoord. Misschien kun je ze nog eens herlezen.
Ik ben het gewoon niet met je eens op dit punt, maar dat had je al begrepen.
Daarop heb je nog geen antwoord gegeven.
Zo'n kapstok bedoel je dan waarschijnlijk:Luther schreef:Het boek functioneert daarbij voor mij als kapstok.
wim schreef:Zo'n kapstok bedoel je dan waarschijnlijk:Luther schreef:Het boek functioneert daarbij voor mij als kapstok.
Bij dezen wil ik je hartelijk uitnodigen in onze gemeente!parsifal schreef:Deze vraag kun je ook stellen voor verreweg de meeste preken en de meeste theologische en geestelijke boeken. Het gebeurt eigenlijk heel weinig dat ik een preek hoor en van iets kan zeggen dat ik het nog niet wist.
Ik heb het niet over een goed boek, maar over dit boek.Luther schreef:Een goed boek laat je scherper zien, wat je al wist.
Okee, wat heb je afgelopen zondag gehoord, wat je nog niet wist?Tiberius schreef:Bij dezen wil ik je hartelijk uitnodigen in onze gemeente!parsifal schreef:Deze vraag kun je ook stellen voor verreweg de meeste preken en de meeste theologische en geestelijke boeken. Het gebeurt eigenlijk heel weinig dat ik een preek hoor en van iets kan zeggen dat ik het nog niet wist.