Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Erasmiaan

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Erasmiaan »

Afegelopen maandag naar kerk geweest, er was een predikant uit Amerika, de tekst was:

Maar het zij verre van mij dat ik zou roemen, anders dan in het kruis van onzen Heere Jezus Christus; door Welken de wereld mij gekruisigd is, en ik der wereld.

Drie punten:

- De kruisiging van Christus;
- de kruisiging van de wereld;
- de kruisiging van Paulus.

Bijzondere dienst!
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 26 jun 2009, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Vorige week:

Voorbereiding H. Avondmaal
HANDELINGEN 8 : 26-31

VERLOREN BUITEN HET LAM
1. De bewogenheid over deze verlorenheid
2, De afsnijding in deze verlorenheid
3. De trekking uit deze verlorenheid

Deze week:

Bediening H. Avondmaal
HANDELINGEN 8 : 35

BEHOUDEN IN HET LAM
1. Een gepast Lam
2. Een geopenbaard Lam

Nabetrachting op het H. Avondmaal
HANDELINGEN 8 : 36-39

GEWASSEN DOOR HET LAM
1. De begeerte naar die wassing
2. Het ontvangen van die wassing
3. De blijdschap uit die wassing
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ds. Nekwek en ds. Ude gaan voor in GG
23-06-2009 09:34 | Kerkredactie

Ds. W. Harinck: Historisch moment.

WOERDEN – Voor zover bekend zijn voor het eerst in de historie van de Gereformeerde Gemeenten twee predikanten uit kerken die ontstaan zijn uit het zendingswerk in dit kerkverband voorgegaan.

In Moerkapelle preekte vorige week zondag eenmaal ds. M. Nekwek, predikant van de Gereja Jemaat Protestan di Indonesia (GJPI). Hij werd uit het Indonesisch vertaald door oud-zendingswerker ouderling C. Janse.

De zondag ervoor was ds. Nekwek, ook één keer, in Vlissingen voorgegaan, waar ds. C. G. Vreugdenhil hem vertaalde. Op dezelfde zondag preekte ds. N. Ude, verbonden aan de Nigeria Reformed Church (NRC), in Woerden. Hij werd uit het Engels vertaald door ds. W. Harinck.

Aan het voorgaan van de twee predikanten uit ‘zendingskerken’ van de Gereformeerde Gemeenten is „bewust geen ruchtbaarheid gegeven”, zegt P. Eikelboom, directeur van het zendingsbureau in Woerden, desgevraagd. „We wilden een en ander zo low profile mogelijk houden, ook om te kijken hoe het zou gaan.”

„Ik kan niet anders dan zeggen dat het goed is gegaan”, zegt ds. W. Harinck, secretaris van het deputaatschap voor de zending. De predikant beaamt dat hier sprake was van een „historisch moment.”

In januari 2008 besloot de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten de kansels open te stellen voor predikanten van kerken die ontstaan zijn uit het zendingswerk, mits zij door een ambtsdrager vertaald zouden worden. Aan dit besluit ging de nodige discussie, ook in landelijke media, vooraf.

Volgens ds. Harinck hebben zowel de beide predikanten als de drie gemeenten een en ander als „heel bijzonder” ervaren. „Ik heb tenminste alleen maar positieve reacties gehad. Natuurlijk, zoiets vraagt wel de nodige voorbereiding. Maar jongeren én ouderen ervoeren het toch als iets moois, als iets van wederkerigheid.”

Overigens hielden de beide buitenlandse predikanten alleen een preek, zegt ds. Harinck. „De verdere dienst stond onder leiding van de ouderling of predikant.”

Of dit een vervolg krijgt, valt moeilijk te zeggen, aldus de secretaris van ZGG. „Ds. Nekwek was hier op uitnodiging van ZGG, samen met ds. Dokbal, in het kader van de zendingsdag in Utrecht; ds. Ude was voor iets anders in Nederland. Dan kun je het inpassen in het programma. Maar ik verwacht dat zoiets incidenteel zal blijven.”
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:Ds. Nekwek en ds. Ude gaan voor in GG
23-06-2009 09:34 | Kerkredactie

Ds. W. Harinck: Historisch moment.

WOERDEN – Voor zover bekend zijn voor het eerst in de historie van de Gereformeerde Gemeenten twee predikanten uit kerken die ontstaan zijn uit het zendingswerk in dit kerkverband voorgegaan.

In Moerkapelle preekte vorige week zondag eenmaal ds. M. Nekwek, predikant van de Gereja Jemaat Protestan di Indonesia (GJPI). Hij werd uit het Indonesisch vertaald door oud-zendingswerker ouderling C. Janse.

De zondag ervoor was ds. Nekwek, ook één keer, in Vlissingen voorgegaan, waar ds. C. G. Vreugdenhil hem vertaalde. Op dezelfde zondag preekte ds. N. Ude, verbonden aan de Nigeria Reformed Church (NRC), in Woerden. Hij werd uit het Engels vertaald door ds. W. Harinck.

Aan het voorgaan van de twee predikanten uit ‘zendingskerken’ van de Gereformeerde Gemeenten is „bewust geen ruchtbaarheid gegeven”, zegt P. Eikelboom, directeur van het zendingsbureau in Woerden, desgevraagd. „We wilden een en ander zo low profile mogelijk houden, ook om te kijken hoe het zou gaan.”

„Ik kan niet anders dan zeggen dat het goed is gegaan”, zegt ds. W. Harinck, secretaris van het deputaatschap voor de zending. De predikant beaamt dat hier sprake was van een „historisch moment.”

In januari 2008 besloot de generale synode van de Gereformeerde Gemeenten de kansels open te stellen voor predikanten van kerken die ontstaan zijn uit het zendingswerk, mits zij door een ambtsdrager vertaald zouden worden. Aan dit besluit ging de nodige discussie, ook in landelijke media, vooraf.

Volgens ds. Harinck hebben zowel de beide predikanten als de drie gemeenten een en ander als „heel bijzonder” ervaren. „Ik heb tenminste alleen maar positieve reacties gehad. Natuurlijk, zoiets vraagt wel de nodige voorbereiding. Maar jongeren én ouderen ervoeren het toch als iets moois, als iets van wederkerigheid.”

Overigens hielden de beide buitenlandse predikanten alleen een preek, zegt ds. Harinck. „De verdere dienst stond onder leiding van de ouderling of predikant.”

Of dit een vervolg krijgt, valt moeilijk te zeggen, aldus de secretaris van ZGG. „Ds. Nekwek was hier op uitnodiging van ZGG, samen met ds. Dokbal, in het kader van de zendingsdag in Utrecht; ds. Ude was voor iets anders in Nederland. Dan kun je het inpassen in het programma. Maar ik verwacht dat zoiets incidenteel zal blijven.”
Voor 2 jaar (gekoof ik) heeft ds. Nekwek ook in Rijssen gesproken, zij het dat hij niet een dienst leidde... De naam van de andere, die ook sprak, ben ik vergeten...
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:Neem me niet kwalijk, maar wat een walgelijk mens, die (voormalige?) buurvrouw van Helma: zelf niet aangaan en anderen ook nog verhinderen door haar lasterpraatjes.

Maar goed, het geeft wel het niveau van die afkeurende blikken aan. Niets van aantrekken dus.
MarthaMartha schreef:Je nooit afgevraagd wat jij daar moest tussen al die mensen die zoveel beter zijn als jij?
Denk je nu echt dat "al die mensen" zoveel beter zijn als jij?
MarthaMartha schreef:nooit gedacht: als de mensen wisten wie ik was... wat zouden ze denken?
Klopt, ja, was. Nu is het anders, wanneer je op goede gronden aan mag gaan.
Ja, dat snap ik Tib, je hebt ook helemaal gelijk. Rationeel wist ik dat, maar zo voelde het toen ...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

hebreeën 1 vers 1 t/m 3

Prof. dr. Kamphuis
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Even een aantal preken in mijn vakantie doorgeven(als dat mag in dit topic: waar anders eigenlijk?):

De beide Pinksterdage en de zondag erna hebben we de kerkdiensten de Ger.Gem.in Elspeet bezocht ofwel bij Ds.G.van Manen gekerkt die deze gemeente sinds begin dit jaar dient. Na wat ik er over gehoord van onze 'Swee' en hem een paar keer beluisterd had op de website van de GG Apeldoorn viel hij mij in het echt hard mee. Zo waren ook de reacties van het 'thuisfront'. Ik denk dat hij wel op z'n plaats is in Elspeet en heb het gevoel dat hij zich er al best thuis voelt!
-1e Pinksterdag 's-morgens: een normale 'pinksterpreek' en 's-avonds: Numeri 11:29b: Och, of al het volk des HEEREN profeten waren, dat de HEERE Zijn Geest over hen gave! (mooi tekst!)
-2e Pinksterdag: 's-morgens: Handelingen 2:17/18 daar staat o.a.: En het zal zijn in de laatste dagen(...) Ik zal uitstorten van Mijn Geest(...)en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien zien(...)zal Ik in die dagen van Mijn Geest uitstorten(...)(een heel toepasselijke en mooie tekst in een pinksterdienst waarin ong.15 jongeren openbare belijdenis aflegden; toevallig ook nog een meisje uit mijn eigen gemeente!)
-zo 7 juni: 's-morgens: Hand 3:1-8: over de genezing van de kreupele
-zo 7 juni: 's-avonds: zondag 3 vr.6: Heeft God de mens dan alzo boos en verkeerd geschapen?(In deze dienst werden 2 kinderen gedoopt)
Op donderdagavond 4 juni in de Ger.Gem. te Ermelo Ds.Brugge uit Dordrecht gehoord hij preekte over Openb.22:17: En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme van het water des levens om niet.
Op donderdagavond 11 juli in de HHK te Elspeet naar de Bijbellezing van Ds.Zweistra geweest: dat ging 1 Tim.1:18 en 2:1 waar Paulus o.a. zegt dat zijn geestelijke zoon de goede strijd moet strijden en dat voor alle dingen gedaan worden smekingen, gebeden , voorbiddingen, dankzeggingen voor alle mensen, (tijdens de weekdiensten wordt er in deze gemeente nog 'gehengeld'; met collega/jobcoach waar wij vakantie is daar diaken en moest ook 'hengelen'!)

En gisteravond preekte Ds.G.J.Baan in Enter over Spreuken 1:23: Keert u tot Mijn bestraffing; zie, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekendmaken. (Ondanks mijn(of onze) zonden wil de Heere toch zo'n tekst ons/mij nog voorhouden!)
henriët

Bericht door henriët »

Gijs83 schreef:
En gisteravond preekte Ds.G.J.Baan in Enter over Spreuken 1:23: Keert u tot Mijn bestraffing; zie, Ik zal Mijn Geest ulieden overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekendmaken. (Ondanks mijn(of onze) zonden wil de Heere toch zo'n tekst ons/mij nog voorhouden!)
Dat is nog omdat we mogen zijn in het heden der genade Gijs. De Heere wil op deze manier nog tot ons spreken!
van harte Zijn Geest gewenst!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Lourens

Bericht door Lourens »

En Filippus kwam af in de stad van Samaria, en predikte hun Christus.Hand.8:5
En er werd grote blijdschap in die stad. Hand.8:8
Filippus die in een heidense stad gebracht werd en ongevraagd Christus predikte.
Een oproep voor gelovigen om ook te blijven getuigen en Christus te verkondigen in deze wereld.
En de uiteindelijk beloning mag er zijn: er werd grote blijdschap in die stad.

Ook een oproep om te luisteren: En de scharen hielden zich eendrachtelijk aan hetgeen van Filippus gezegd werd, dewijl zij hoorden en zagen de tekenen, die hij deed.(Hand.8:7)
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Jongere

Bericht door Jongere »

's ochtends voorbereidingspreek:
Komt, eet van Mijn brood, en drinkt van den wijn, dien Ik gemengd heb.
(Spr. 9)

's middags:
En Hij ging toe, en raakte de baar aan; (de dragers nu stonden stil) en Hij zeide: Jongeling, Ik zeg u, sta op!
(Luk. 7)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Jongere schreef: 's middags:
En Hij ging toe, en raakte de baar aan; (de dragers nu stonden stil) en Hij zeide: Jongeling, Ik zeg u, sta op!
(Luk. 7)
Ds. Van Aalst? ;)
Jongere

Bericht door Jongere »

Erasmiaan schreef:
Jongere schreef: 's middags:
(Luk. 7)
Ds. Van Aalst? ;)
:ouioui
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

's Morgens over het huwelijk nav de HC, zondag 41 en in de middagdienst over het antwoord van de Heere Jezus: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Morgendienst:
JOHANNES 14 : 1-14

TROOST VOOR ONTROERDE HARTEN
1. Troost door het geloof in Christus
2. Troost in het werk van Christus
3. Troost door de komst van Christus

Middagdient:
GENESIS 13 Samengevat in vers 14b

HET ZIEN VAN ABRAM EN LOT
1. De aanleiding tot dat zien
2. Het zien van Lot
3. Het zien van Abram

Avonddiest (bij ds. Onderdelinden)
ZONDAG 12 vr/antw 31-32

DE NAAM VAN CHRISTUS, DE GEZALFDE GODS
1. De Christus
2. De Christen
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

's-avonds heb ik een preekje gelezen van Ds.A.Hellenbroek(uit nalatenschap van wijlen oud.A.Knol van GG Rijssen-Noord; ik heb een hele serie oudvaders uit de Reveil-serie). De preek ging over Gen 18:20-21 en had als titel: "Gods waarschuwende Woord". De preek was niet alleen waarschuwend, maar ook bemoedigend! Ds.Hellenbroek zei o.a.: dat zolang God nog lankmoedig is over Nederland en Hij zijn oordelen nog niet heeft uitgevoerd er nog toegebracht moeten worden! Ik dacht: dan is de arbeid van Gods knechten en bv. van de evangelisten in de grote steden nog nuttig, want dan is er nog zegen op te verwachten! Dat maakt je wel even klein!
Plaats reactie