Heel veel onderwijs!
's morgens een doopdienst. (tekst zoek ik zo nog ff op.)
Aanvulling: Schaam memento en ik weten beide niet meer waar de tekst staat. Het ging in ieder geval over Jezus in het rechthuis. Volgens ons was het uit het evangelie van Mattheüs, maar zou ook een ander kunnen zijn...

ś avonds ds. P.C. Hoek uit Mattheüs 26: 46 Staat op, laat ons gaan; zie, hij is nabij, die Mij verraadt.
Het wonderlijke is dat Jezus niet zegt: Kom, we gaan weg; want hij is nabij de Mij verraadt. Ook het wonderlijke: het plaatsbekledende Borgwerk: Zo gij Mij zoekt, laat dan dezen heengaan! De ds. ging ook nog in op het feit hoe het woordje vriend t.o. Judas verstaan moest worden. Het is hetzelfde vriend als de man van het bruiloftsmaal die geen wit kleed aanhad. Maar niet het soort vriend dat Jezus gebruikt t.o. zijn discipelen in Johannes 15 vers 13-15! Ook ging de ds. in op het feit dat de discipelen niet doorhadden dat Judas bij "hen" ( de verraders) hoorde. Dit maakte hij op uit het feit dat Petrus niet het oor van Judas, maar van Malchus afsloeg.
Maar met name het eerste gedeelte heeft hij heel mooi uitgelegd. Voor mij was het zowel bemoedigend als ook zo verwonderlijk en onbegrijpelijk! De Heere Jezus zegt in Zijn gebed: Uw wil geschiedde. En dat de Heere dan WIL dat Zijn Zoon lijdt voor zondaren! Dat is toch niet klein te krijgen?!!