Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

vlinder

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door vlinder »

Bij ons ook een mooi zondag!
Heel veel onderwijs!

's morgens een doopdienst. (tekst zoek ik zo nog ff op.)

Aanvulling: Schaam memento en ik weten beide niet meer waar de tekst staat. Het ging in ieder geval over Jezus in het rechthuis. Volgens ons was het uit het evangelie van Mattheüs, maar zou ook een ander kunnen zijn... :quoi :nonnon

ś avonds ds. P.C. Hoek uit Mattheüs 26: 46 Staat op, laat ons gaan; zie, hij is nabij, die Mij verraadt.

Het wonderlijke is dat Jezus niet zegt: Kom, we gaan weg; want hij is nabij de Mij verraadt. Ook het wonderlijke: het plaatsbekledende Borgwerk: Zo gij Mij zoekt, laat dan dezen heengaan! De ds. ging ook nog in op het feit hoe het woordje vriend t.o. Judas verstaan moest worden. Het is hetzelfde vriend als de man van het bruiloftsmaal die geen wit kleed aanhad. Maar niet het soort vriend dat Jezus gebruikt t.o. zijn discipelen in Johannes 15 vers 13-15! Ook ging de ds. in op het feit dat de discipelen niet doorhadden dat Judas bij "hen" ( de verraders) hoorde. Dit maakte hij op uit het feit dat Petrus niet het oor van Judas, maar van Malchus afsloeg.
Maar met name het eerste gedeelte heeft hij heel mooi uitgelegd. Voor mij was het zowel bemoedigend als ook zo verwonderlijk en onbegrijpelijk! De Heere Jezus zegt in Zijn gebed: Uw wil geschiedde. En dat de Heere dan WIL dat Zijn Zoon lijdt voor zondaren! Dat is toch niet klein te krijgen?!!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Lassie

Bericht door Lassie »

k heb Willem Ouweneel gisteren gehoord. Was een bijzondere dienst! (in de vergadering in Utrecht)

zo beter?
Laatst gewijzigd door Lassie op 03 mar 2008, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Lassie schreef:k heb Willem Ouweneel gisteren gehoord. Was een bijzondere dienst!
Willem?
Josephus

Bericht door Josephus »

Oude Paden schreef:
Lassie schreef:k heb Willem Ouweneel gisteren gehoord. Was een bijzondere dienst!
Willem?
Willem Johannes, om precies te zijn... :OO3
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Rens

Bericht door Rens »

Dhr. of Ds. Ouweneel??
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Lassie

Bericht door Lassie »

zie mijn aanpassing in m'n vorige posting. :deg
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

's-morgens: Johannes 12:1-7: Over de zalving van de Heere Jezus door Maria.
's-middags: Genesis 41:33-57: leespreek van Ds.Mouw uit Uddel over dat Jozef verhoogd wordt tot onderkoning.
's-avonds: Zondag 43 HC: 9e gebod: Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste. (In deze dienst zijn ook 7 kinderen gedoopt).
Josephus

Bericht door Josephus »

Gijs83 schreef:'s-avonds: Zondag 43 HC: 9e gebod: Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste. (In deze dienst zijn ook 7 kinderen gedoopt).
Apart. Wordt bij jullie de lijn van de HC voortgezet ongeacht het karakter van een dienst?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
freek

Bericht door freek »

Oude Paden schreef:
Willem?
Ja zo heet ie. Wist je nog niet he!?
Gian

Bericht door Gian »

Willem Johannes Ouweneel :tilt
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Gijs83 schreef:'s-avonds: Zondag 43 HC: 9e gebod: Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste. (In deze dienst zijn ook 7 kinderen gedoopt).
Apart. Wordt bij jullie de lijn van de HC voortgezet ongeacht het karakter van een dienst?
Zo apart is dat niet. Dat gebeurt namelijk in alle kerken van de gereformeerde gezindte.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Zo apart is dat niet. Dat gebeurt namelijk in alle kerken van de gereformeerde gezindte.
Ja, inderdaad, volgens mij is dat binnen de Ger.Gem. heel normaal. Ik heb een keer een doopdienst bij de PKN(Herv-GB) in Rijssen meegemaakt daar ontbrak tijdens de 'doopceromonie' de dooptoespraak van de predikant, daar had de preek dan weer betrekking op.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Dan concludeer ik dat veel gemeenten binnen de PKN en de HHK kennelijk niet binnen de Ger Gez. vallen...
jvdg

Bericht door jvdg »

's-Morgens, over de Heere in de hof van Gethsemane, en 's-avonds over Simon van Cyrene.

Wat een onbespreekbaar, onbegrijpelijk wonder dat de Zoon van God dit alles ondergaan heeft voor de kinderen van God de Vader, uit Liefde voor de Vader.
Wat een geheimnis!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:
huh? echt niet dus. Bij ons is het de gewoonte dat de eigen predikant de HC behandeld op de zondagen dat hij in de eigen gemeente is. de 52 zondagen lopen dus ook niet gelijk aan de 52 weken van het jaar. Maar in bijzondere diensten als dopen, dankzegging HA, bevestiging ambtsdragers of wat dan ook, dan is er vaak geen HC preek (tenzij die dan natuurlijk juist heel erg aansluit). En toch hoort onze gemeente écht wel bij de ger. gezindte...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gesloten