Homoseksualiteit in Bijbels licht

Tiberius
Administrator

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Tiberius »

denkertje21 schreef:Je verwijt me los te staan van de realiteit. Was het maar zo. Als je iets kent van de geschiedenis van de oude Romeinen, wist je wel beter. Eén en ander had niets met geaardheid te maken, maar met verdorven lust. Want op mijn beurt kan ik vragen: waarom zou iemand die het met jongetjes doet trouwen met een vrouw?
Dat het verdorven lust is, geloof ik gerust. Maar dat komt toch echt voort uit de geaardheid.
Waarom hij met een vrouw trouwt? Wat dacht je van om kinderen te krijgen?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

denkertje21 schreef:
Luther schreef: Want eigenlijk zeg je dat je niet kunt zondigen als je een ander liefde geeft. Maar als dat geven van liefde niet tot eer van God is, dan noemt de Bijbel dat 'zonde'.
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik noemde dit vooral omdat er hier vergelijkingen werden getroken met stelen en doden. Elke liefde, ja alles moet tot eer van God zijn en dan komen we er niet mee weg door te zeggen dat alles hier maar ten dele is. Ik geloof ook maar in één volmaakte liefde: dat is die van onze drieënige God.
Bij de liefde tussen twee mannen of vrouwen heb ik dezelfde restricties als die tussen een man en een vrouw:liefde en trouw in afhankelijkheid van God.
Als ik als hetero andere vrouwen begeer, dan is dat zonde en schuld voor God, evenzeer als ik vanmiddag een collega zou bestelen, of een voorbijganger dood zou slaan. Ja, zelfs de begeerte daartoe stelt mij eeuwig schuldig. En dat is nu juist de diepte van onze verlorenheid. En daarom hebben we er Eén nodig, Die volkomen kan verlossen van al onze zonden, de Heere Jezus Christus. Alles wat ik zonder Hem doe, is met zonde bevlekt, ook mijn huwelijk! Maar als ik liefde en trouw bewijs aan iets wat de Heere een gruwel noemt, dan kan dat nooit Gods bedoeling zijn, evenmin als ik overspel zou bedrijven, hetgeen de Heere ook een gruwel noemt. En van de teksten die je aanhaalt, zou ik nu willen inzoomen op die uit Leviticus.
Leviticus 18:22 "Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel."
Leviticus 20:13 "Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
In beide gedeeltes gaat het niet over uitspattingen, maar over alles wat rond huwelijk en sexualiteit voor de Heere een gruwel is. Is het niet zo dat de Heere gisteren en heden en tot in eeuwigheid Dezelfde is? Als iets Hem toen een gruwel was, zou dat nu niet meer zo zijn?
Stel dat er een Israëliet was die een homofiele geaardheid had en aan Mozes gevraagd zou hebben: Mozes, ik wil graag een relatie met mijn buurjongen opbouwen, in liefde en trouw. We willen God dienen. Dan zou Mozes met Leviticus 18 in de hand kunnen zeggen: Beste jongen, Mijn rechten zult gij doen, zegt de Heere, en Mijn inzettingen zult gij houden, om in die te wandelen. Ik ben de Heere uw God. De Heere wil het huwelijk heilig houden, de Heere wil dat je je lichaam rein houdt en noemt daarom alles wat niet in overeenstemming is met de bedoeling van ons lichaam. En dat houdt ook in: Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel. Want al wie enige van deze gruwelen doen zal, die zielen, die ze doen, zullen uit het midden van haar volk uitgeroeid worden. Daarom zult gij Mijn bevel onderhouden, dat gij niet doet van die gruwelijke inzettingen, die voor u zijn gedaan geweest, en u daarmede niet verontreinigt; Ik ben de HEERE, uw God!
Denkertje21, niets in dit gedeelte is vervuld met de komst van Christus! Dat neemt echter niet weg dat ook sexuele zonden, ook homosexuele zonden door het bloed van Christus afgewassen kunnen worden.
denkertje21 schreef:
Luther schreef: En als het werkelijk Gods bedoeling zou zijn geweest dat ook twee mensen van hetzelfde geslacht een goede relatie in liefde en trouw zouden mogen opbouwen, dan zou Hij in Zijn Woord toch ook opgenomen hebben dat de teksten die jij aanhaalt alleen in die schandelijke context gelding hebben, maar dat er ook een andere kant van het verhaal is?
Nee, ik geloof niet dat homoseksualiteit Gods bedoeling is geweest. Evenmin als dood, ziekte, en invaliditeit. Maar door de zondeval is de hele schepping gebroken. In Zijn oneindige goedheid heeft de Heere ons mogelijkheden gegeven om met die gebrokenheid om te gaan.
Natuurlijk vind ik het ook verwarrend dat zelfs Jezus deze geaardheid niet noemt. Niets ten voordele en niets ten nadele. Maar ik denk dat Jezus sprak naar het bevattingsvermogen van de toenmalige mensen. Geaardheid werd als zodanig niet herkend.
Elke liefde moet tot eer van God zijn. En als de Heere iets geeft van het samen mogen verkeren aan de voeten van Christus als man en vrouw, dan zal ook het huwelijk als zodanig een diepere dimensie krijgen. Dan mag de man iets afschaduwen van Christus en de vrouw iets van de bruid van Christus, Zijn gemeente.
In een homofiele relatie is die notitie verdwenen. Niet alleen omdat er geen 'hoofd' is, zoals de Bijbel daarover spreekt, maar veel meer nog, omdat er een relatie is, die de Heere nooit gewild heeft, zoals je zelf ook aangeeft. Je mag de gebrokenheid van de schepping na Genesis 3 nooit gebruiken om te zeggen: Nu deze gebrokenheid er eenmaal is, moeten we er maar het beste van zien te maken. Nee, de Heere eist van alle mensen nog steeds volmaakte gehoorzaamheid. En als zijn Woord zegt dat alleen één man en één vrouw de verbintenis is, die Hem behaagt. Ons hele leven heeft maar één doel: tot Zijn eer leven. Hoe brengt Hij mensen weer aanvankelijk tot dat doel terug? Door hen te zaligen, door hen te verzoenen door het bloed van Zijn Zoon, door hen te heiligen in Hem. Dat is dus heel wat anders dan: mogelijkheden om met deze gebrokenheid om te gaan, want de Heere ziet geen zonden door de vingers.
En zó, op die wijze, moet elk huwelijk een afschaduwing zijn van dit hemelse huwelijk. Dat kan toch nooit gebeuren door een situatie uit de gebrokenheid na Genesis 3 te accepteren als dat in liefde en trouw zou zijn?
Je vergelijkt homosexualiteit met dood, ziekte en invaliditeit. Ik denk dat dat wel een mooie vergelijking is. Want hoewel we weten dat dit gevolgen van Genesis 3 zijn, vechten we allemaal tegen de dood, wil niemand ziek of invalide worden. En dat mag. Daar mag ook om gebeden worden. (Lees Jakobus 5) Maar is het dan niet heel vreemd om homosexualiteit dan maar te accepteren, als de relatie die daaruit voortvloeit maar gebaseerd is op liefde en trouw? Zou het niet logisch zijn als we daar net zo hard tegen strijden als tegen dood, ziekte en invaliditeit?
Ik ben het dus niet met je eens dat Jezus deze geaardheid niet noemt. Er zijn volgens zijn eigen woorden immers mensen die niet kunnen trouwen (gesnedenen), omdat ze van moeders lijf alzo geboren zijn? (Matth. 19:12)
denkertje21 schreef:
Luther schreef: Dat heeft de Heere bij het huwelijk tussen man en vrouw namelijk wel gedaan.
De Heere veroordeelt hoererij, Hij veroordeelt het begeren (wie een vrouw aanziet om haar te begeren), maar tegelijkertijd heeft Hij in Efeze 5 zo mooi laten staan dat het huwelijk tussen man en vrouw, in haar werkelijke bedoeling, een afschaduwing moet zijn van Christus en Zijn gemeente.
Hoererij kwam veel voor. Dat werd veroordeeld en terecht omdat het de medemens in alle opzichten schaadt. Zo ook bij de teksten van Paulus in Zijn brieven aan de Romeinen en de Corinthiërs. Hij ageert tegen keurig getrouwde mannen de de natuurlijke omgang verlaten hebben en er een jongetje bij hebben genomen: eveneens hoererij. Wij weten inmiddels uit de geschiedenis dat dat schering en inslag was: er was grote verdorvenheid, wat echter nergens wijst op geaardheid.
In feite maakt het voor de Heere niet uit of de bijligging bij een man uit verdorvenheid/uitspatting of uit geaardheid voortkomt. De daad zelf is de Heere een gruwel.

Tot slot zou ik je graag willen wijzen op 2 Samuël 1: 26. David treurt daar om de dood van Jonathan. Het was zijn zielenvriend. Onterecht hebben sommigen hier een homosexuele relatie in gelezen. David had 6 vrouwen (een grote zonde), maar de liefde tot Janathan ging verder, was meerder, was wonderlijker! Ze hadden elkaar ontmoet in de boodschap die elke dag uitging van het morgenoffer en het avondoffer. Ze hadden elkaar leren verstaan, geestelijk leren verstaan. Als je zo'n hartsvriend, zo'n zielenvriend verliest, dan verlies je heel veel. Zo'n vriendschap verduurt echter de eeuwigheid omdat ze gegrond is in Christus Zelf.
Zo'n vriendschap wens ik je van harte toe!

Luther
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

Tiberius schreef: Ik zou je willen verzoeken om inhoudelijk op onze (iig van Luther en mij) argumenten in te gaan.
Volgens mij doe ik niet anders dan juist inhoudelijk in gaan op jullie argumenten en vragen...
Leer mij volgen mét mijn vragen...
denkertje21

Tiberius schreef: Dat het verdorven lust is, geloof ik gerust. Maar dat komt toch echt voort uit de geaardheid. Waarom hij met een vrouw trouwt? Wat dacht je van om kinderen te krijgen?
Toch even een paar dingen helder krijgen...
Verdorven lust komt voort uit geaardheid? Waarom staat er dan zovele honderden malen meer over heteroseksuele zonden in de Bijbel en slechts op zeven plaatsen iets over homoseksualiteit?

En bedoel je dat het huwelijk er is om kinderen te krijgen? Ik ken inmiddels te veel mensen die geen kinderen kúnnen krijgen. In onze gezindte zien we steeds minder grote gezinnen. Per ongeluk, of toch planning?

Wat ik wil zeggen dat we allemaal onder de vloek der wet liggen. Jij niet meer of minder dan ik. Alles van ons is bevlekt met zonden. Ook de heteroseksuele relaties.
denkertje21

Luther schreef: Leviticus 18:22 "Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel." Leviticus 20:13 "Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
Maar kun je mij vertellen waarom we dan zoveel andere oud-testamentische wetten uit Leviticus niet meer gelden en deze wel? Jouw pak bestaat waarschijnlijk ook uit meerdere stoffen. En nergens blijft een stuk land meer braak liggen in het zevende jaar. Wij eten varkensvlees en struisvogels. Wie zet zijn vrouw na de bevalling van een zoon nog zeven dagen apart? Die lijst is lang.
Waarom halen we juist deze teksten er uit?
Luther schreef:Elke liefde moet tot eer van God zijn. En als de Heere iets geeft van het samen mogen verkeren aan de voeten van Christus als man en vrouw, dan zal ook het huwelijk als zodanig een diepere dimensie krijgen. Dan mag de man iets afschaduwen van Christus en de vrouw iets van de bruid van Christus, Zijn gemeente.
In een homofiele relatie is die notitie verdwenen. Niet alleen omdat er geen 'hoofd' is, zoals de Bijbel daarover spreekt, maar veel meer nog, omdat er een relatie is, die de Heere nooit gewild heeft, zoals je zelf ook aangeeft.
Toch eerst even een zijsprong: God kán de relatie van Jakob met Rachel en Lea en met Bilha en Zilpa toch nooit gewild hebben? En toch is er iet moois uit voortgekomen. Hij maakte Zijn plan. Nee God wil de zonde niet waarmee elke relatie bevlekt is. Toch ben ik het heilig van overtuigd dat sommige homostellen de ruimte krijgen van God om hun relatie samen met Hem te beleven. Ik heb die ruimte niet. En het is goed zo.
Luther schreef:Je mag de gebrokenheid van de schepping na Genesis 3 nooit gebruiken om te zeggen: Nu deze gebrokenheid er eenmaal is, moeten we er maar het beste van zien te maken.
Dat hoor je me ook niet zeggen, maar de Heere maakt er het beste van zodat Hij tot Zijn eer komt! Niet ik!
Luther schreef:Nee, de Heere eist van alle mensen nog steeds volmaakte gehoorzaamheid. En als zijn Woord zegt dat alleen één man en één vrouw de verbintenis is, die Hem behaagt. Ons hele leven heeft maar één doel: tot Zijn eer leven.
Vooral dat laatste ben ik zo met je eens. Wie een sprankeltje van Zijn onmetelijke Liefde heeft mogen zien die Hij heeft voor albedervers, kan niet anders dan wederliefde geven, omdat het hem in zijn hart wordt gelegd. Maar die volmaakte gehoorzaamheid kan niemand meer opbrengen. We vragen aan een blinde niet om te zien een aan lamme niet om te lopen,
Luther schreef: Ik ben het dus niet met je eens dat Jezus deze geaardheid niet noemt. Er zijn volgens zijn eigen woorden immers mensen die niet kunnen trouwen (gesnedenen), omdat ze van moeders lijf alzo geboren zijn? (Matth. 19:12)
Ik kan met deze aaname dat gesnedenen homo's zouden zijn absoluut niet meegaan.
Luther schreef: In feite maakt het voor de Heere niet uit of de bijligging bij een man uit verdorvenheid/uitspatting of uit geaardheid voortkomt. De daad zelf is de Heere een gruwel.
Ook dat ben ik niet met je eens! Bij heteroseksualiteit is dat verschil er eveneens. Het verschilt nogal wat of je losse seks hebt of met je eigen vrou verkeert.
Luther schreef: Tot slot zou ik je graag willen wijzen op 2 Samuël 1: 26. David treurt daar om de dood van Jonathan. Het was zijn zielenvriend. Onterecht hebben sommigen hier een homosexuele relatie in gelezen. David had 6 vrouwen (een grote zonde), maar de liefde tot Janathan ging verder, was meerder, was wonderlijker! Ze hadden elkaar ontmoet in de boodschap die elke dag uitging van het morgenoffer en het avondoffer. Ze hadden elkaar leren verstaan, geestelijk leren verstaan. Als je zo'n hartsvriend, zo'n zielenvriend verliest, dan verlies je heel veel. Zo'n vriendschap verduurt echter de eeuwigheid omdat ze gegrond is in Christus Zelf.
Zo'n vriendschap wens ik je van harte toe!
Zoals je gemerkt hebt, heb ik bewust nooit aangehaakt bij de vriendschap tussen David en Jonathan in het kader van homoseksualiteit. Dat is inlegkunde. Ik wil dat niet. Ik wil dat niet besmeuren. En laat ik je gerust stellen: De Heere heeft mij mijn eigen Jonathan gegeven, een hetero vriend, getrouwd en twee kinderen. Onze vriendschap gaat diep en ver en is gegrond in Gods liefde. Misschien is dat het wel dat het celibaar waar ik voorlopig aan hecht, dragelijk maakt.
Wat het moeilijker maakt zijn de vaak ongenuanceerde aanvallen uit eigen kring.

Overigens waardeer ik je reacties zeer en ik ervaar dat als een oprechte bezorgdheid, meeleven en inleven. Ook al zijn we het op veel punten niet eens.
Hoppípolla

Bericht door Hoppípolla »

Tiberius schreef:
backtobasic schreef:
Hoppípolla schreef:
backtobasic schreef: Net zoiets als mensen met kleptomanie?
Wil je in het vervolg zulke vergelijkingen weglaten?
hoezo, dat is ook een aangeboren afwijking waar je niet om hebt gevraagd>
Ik ben het wel met Hoppípolla eens, dat het merendeel niet een aangeboren afwijking is, maar aangeleerd gedrag. Al zullen er ook wel uitzonderingen zijn.
Eh, dat was vooral cynisch bedoeld.

Je bent dus van mening dat je als hetero homo kunt worden? Hoe zie je dat precies voor je?
Hoppípolla

Ik vind je postings een mooie getuigenis, Denkertje. :) Blijkbaar kan het dus wel: een homorelatie hebben zonder Hem uit het oog te verliezen.
Hoppípolla

Tiberius schreef:
denkertje21 schreef:Het onderstaande is absoluut niet spottend bedoeld, ...
Dat weet de geachte luisteraar dan meesterlijk te verbergen.

Het is wel zeker spottend bedoeld en wel als doel om de Bijbel niet meer serieus te nemen.

Ik zou je willen verzoeken om inhoudelijk op onze (iig van Luther en mij) argumenten in te gaan.
Érg flauw om zo Denkertje weg te zetten en zijn argumenten te ondermijnen.
denkertje21

Tiberius schreef:

Het is wel zeker spottend bedoeld en wel als doel om de Bijbel niet meer serieus te nemen.

Ik zou je willen verzoeken om inhoudelijk op onze (iig van Luther en mij) argumenten in te gaan.
Je vraagt mij trouwens steeds om inhoudelijk op argumenten in te gaan. Ik heb het idee dat ik geen enkel argument uit de weg ga, me zelfs super kwetsbaar opstel.
Je verwijt me steeds van alles. Dat mag.

Maar zelf omzeil je steeds elk argument van mij.
backtobasic
Contacteer:

Bericht door backtobasic »

Tiberius schreef:

Is leviticus niet geschreven voor de priesters van het volk Israel, deze wetten gelden niet meer en niet voor ons heidenen, zowiezo.??
Sola Scriptura
backtobasic
Contacteer:

Bericht door backtobasic »

het Kruis van Jezus was zwaarder te dragen dan het kruis wat homo's moeten dragen.
laten we onze liefde zoeken in Jezus.

en verder, gewone vrienden zijn vaak veel beter en belangrijker dan relaties, een huwelijk met gillende kinderen en de man-vrouw problemen, is ook niet alles.

Er is een hoge prijs voor je betaald, onthoud dat altijd. Juist voor zondaars is Hij gekomen, denk aan de moordenaar aan het kruis naas Hem.

Denkertje laat je niet gek maken, hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.
Niemand is zonder zonde, we zijn alleen allemaal anders, ieder heeft zijn zwakheden.
Jezelf omhoog praten door andermans zonden te benadrukken en erger te laten lijken dan die van zichzelf, is een verhoging, die gevolgd wordt door een vernedering.
Sola Scriptura
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

backtobasic schreef:
Tiberius schreef:

Is leviticus niet geschreven voor de priesters van het volk Israel, deze wetten gelden niet meer en niet voor ons heidenen, zowiezo.??
Als dat zo is, dan hoef je dus ook geen probleem te maken van de homoseksuele daad...
The Groom's still waiting at the altar
denkertje21

Bonny schreef:Als dat zo is, dan hoef je dus ook geen probleem te maken van de homoseksuele daad...
Een paar dingen:
Boven alles wat we doen, zeggen en denken, mot staan: Al wat je doet, doe dat tot eer van God.
Veder vind ik het jammer dat we de 'daad' zo lostrekken van de geaardheid. Dat gebeurt bij hetero's ook niet.
Eerlijk gezegd kan de 'daad' me gestolen worden. Wat homo's missen is de warmte, de arm om hen heen. En dan is de arm van ouders, van de beste vrienden toch surrogaat. Dat zal iedere hetero kunnen beamen. Je eigen man of vrouw is zo heel anders dan je beste vriend of vriendin.

Ik blijf er moeite mee houden dat velen kennelijk deze twee teksten uit Leviticus omarmen en de rest gewoon als 'niet meer geldend' verklaren...
denkertje21

backtobasic schreef:het Kruis van Jezus was zwaarder te dragen dan het kruis wat homo's moeten dragen.
laten we onze liefde zoeken in Jezus.
Een goed bedoelde opmerking.
Maar zeg je dat ook tegen kankerpatienten, mensen met een dwarslesie of mensen met een aangeboren afwijking?
Kom je daarmee ook aan bij hetero's die ongewenst ongetrouwd blijven?

Het Kruis dat Jezus droeg is van zo'n andere orde dan het kruis wat wij mensen mogen dragen. Elke vergelijking is bijna heiligschennis. Zoals de moordenaar aan het kruis al zei: "wij hangen hier om onze iegen schuld, maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan".

Natuurlijk zoek ook ik mijn liefde bij Jezus. Ik kan het beter anders zeggen: Jezus heeft mij opgezocht in zijn voor mij onbegrijpelijke liefde. Hij voor mij... dat zal ik wel nooit kunnen bevatten. Als Hij mij niet had opgeraapt, was het drama geweest...

Nu geloof ik vast en zeker dat de Heere met een ieder een andere weg gaat. Wat ik zo jammer vind, is dat velen menen dat ze langs de kant van die weg te moeten gaan staan om een oordeel te vellen over die weg die HIJ met mij en anderen gaat...

Ik kan alleen maar heel zachtjes fluisteren: Heere Gij weet alle dingen, Gij weet dat ik U liefheb...
Auto

Bericht door Auto »

denkertje21 schreef:Nu geloof ik vast en zeker dat de Heere met een ieder een andere weg gaat. Wat ik zo jammer vind, is dat velen menen dat ze langs de kant van die weg te moeten gaan staan om een oordeel te vellen over die weg die HIJ met mij en anderen gaat ...
En om dan daar mee het goed te redeneren dat de Heere het goed vind dat er een relatie onstaat tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht, daar ben ik het niet mee eens. Nergens vind je in de Schrift de goedkeuring van de Heere dat dit goed is. Wel zie je dat de Heere zelf in Zijn Wet geeft dat het een gruwel is ....... ok laten we dat dan die lustelijke relaties noemen, maar ook in het NT gaat Paulus er op in en hij verwept het ook. Maar elke keer wordt er een exegetische doe-het-zelf truc uitgehaald door dan deze teksten onder cultuurhistorische zienswijze te zetten en dat klopt niet, want de geschiedenis van het oude Rome laat steeds meer zien dat het daar ook voorkwam dat mensen van hetzelfde geslacht een relatie hadden.

Het spijt me maar ik kan er niet in mee komen. In de Schrift is te lezen dat de Heere het niet goed vind en als je het anders vind het zij zo.

Maar waarom zie je steeds meer en meer dat de exegese gaat draaien om het elkaar oprecht liefhebben en dat liefde door de Heere gegeven wordt? Ik denk dat het enige houvast nog is om het recht te spreken. Omdat liefde wordt voorgesteld in de schrift als puur en dat Christus nog om de mens wil geven. Maar ik wil er wel op wijzen dat liefde die wij kennen niet meer de liefde is die in het paradijs is. Alles is verzondigd en ook de liefde die in onze ogen het zuiverst is bedekt met zonden. Na Genesis 3 kunnen wij de Heere niet meer liefhebben zoals het is. En als we geloven in de almacht van de Heere, zou Hij dan niet in Zijn Woord hebben neergeschreven als een relatie tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht wel zou kunnen? Dat heeft de Heere niet gedaan, Hij die Zelf de wet aan Mozes heeft gegeven heeft gewezen dat het niet kan en dat heeft Paulus herhaald, dat wij er iets anders van maken getuigt van onze ongehoorzaamheid aan de Wetgever. De Wetgever die over allerhande dingen van het dagelijkse leven wetten heeft gegeven laat duidelijk zien wie Hij wil zijn voor de mens. En ja de wet is vervuld door Christus. Hij die de enige was die de vloek van de HELE wet kon dragen heeft de wet van de Wetgever vervuld. Zo zijn een groot aantal zaken niet meer van toepassing op ons (en ik weet daar is een heel nieuw topic mee te vullen, want we moeten maar eens luisteren naar de Wet), maar dit wil NIET zeggen dat DE WETGEVER veranderd is. Wie Degene achter de wet wil leren kennen, moet leren verstaan wat de Wet zegt. Maar om zaken van de wet weg te schuiven en dan in te vullen hoe het wel moet, die let niet op de HEERE, die Zich ook in de wet openbaart.

Daarnaast
denkertje21 schreef:Ik kan alleen maar heel zachtjes fluisteren: Heere Gij weet alle dingen, Gij weet dat ik U liefheb...

Dit vind ik een mooie posting en die staat voor 100% voor je vast dat is het belangrijkste. Te vaak zie je en daar heb je gelijk in dat het verschrikkelijk is om te zien dat mensen worstelen met hun identiteit, met hun zelf en dat ze hun plek onder het Woord leeg laten en zich overgeven aan een leeg leven. De kerk heeft geen aandacht en geen antwoorden voor deze mensen. Daar zouden we meer bezig moeten zijn, om een steun en toeverlaat voor onze naaste in de kerk te zijn.
Gesloten