Standen in het genadeleven

eilander
Moderator

Re: Standen in het genadeleven

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Iemand spreekt over slechts een snaar. Dat is Schriftuurlijk. Buiten of in Christus. Paulus wenste niet anders te weten dan Jezus Christus en die gekruisigd.
Ik geloof er niets van. Je noemt alleen de grondslag van zijn prediking, maar niet de gehele uitwerking.
Dan kun je als predikant wel een briefje aan de voordeur hangen met deze tekst erop. Dan kan een onverschillige jongeman, een wettische vader, een moeder die niet kan slapen omdat ze de Heere kwijt is, een godvrezende oudere, enzovoorts dat briefje lezen en allemaal met hetzelfde advies huiswaarts keren. Dat heeft met bijbels pastoraat niets te maken.
Let op: dit is géén pleidooi voor een prediking of pastoraat waarin mensen buiten Christus rust wordt gegeven, of iets wat daarop lijkt. Maar wel wil ik erop wijzen dat we geen valse tegenstellingen moeten creëren.
GGotK

Bericht door GGotK »

CvdW schreef:En wat als een mens sterft na 11 bijslagen? Voor eeuwig verloren? Waartoe dienden die 11 bijslagen dan?

Wanneer u het boek van ds. Boston leest is er maar 1 conclusie mogelijk. Een hoogmoedige bedelaar (bijlslag 11) wordt ook afgewezen.
Zeer aangrijpend! Dat het ons brenge in ware verootmoediging.
En hoe plaatst u dat in het licht der uitverkiezing? Dat God in dit geval een werk begonnen is (11 bijlslagen!) bij de verworpenen, maar op het laatst dit werk niet voleindigt?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

GGotK schreef:
CvdW schreef:En wat als een mens sterft na 11 bijslagen? Voor eeuwig verloren? Waartoe dienden die 11 bijslagen dan?

Wanneer u het boek van ds. Boston leest is er maar 1 conclusie mogelijk. Een hoogmoedige bedelaar (bijlslag 11) wordt ook afgewezen.
En hoe plaatst u dat in het licht der uitverkiezing? Dat God in dit geval een werk begonnen is (11 bijlslagen!) bij de verworpenen, maar op het laatst dit werk niet voleindigt?
Dat is natuurlijk een oneigenlijke vraag. Deze dingen zijn voor ons verborgen.
De Heere maakt Zijn werk af. Wie zich als hoogmoedige bedelaar afwendt, zal dus blijken een verworpene te zijn. Maar zowel verkiezing als verwerping blijkt achteraf.
Isala

Bericht door Isala »

Brbndr schreef: Dat is zo. Een mens kan sterven door het zwaard of door honger werd er soms gezegd. De gevaar is, en ik heb ze ontmoet, dat mensen denken dat ze ellendekennis ervaren hebben die diep genoeg is en dan wachten ze voor een verse dat hun toepast en als ze er een zien of horen pakken ze het aan en ze zijn verlost. Daar zijn heel veel versen in de Bijbel die toepasselijk zijn dus het duurt niet lang voor dat ze er een hebben. Maar een mens die waarlijk zijn ellende ervaart loopt vast en kan alleen geholpen worden door de Heere. Een andere verschil dat je ziet dat de mensen die in waarheid der ellende ervaren hebben ook pijn van binnen dat ze zondaars zijn en de anderen niet - die praten aardig makkelijk over dat ze zondaars zijn.
Brbndr schreef:Ze bouwen hun geloof op hun ingebeelde zondekennis. Ze zijn een poos bezig met hun ellende want ze weten dat je daar niet overheen moet stappen. Ze spreken over hoe grote zondaren dat ze zijn. Als ze denken dat ze hun zonden diep genoeg gezien hebben dan wachten ze op redding want die 'moet' komen omdat ze hun zonden heel goed gezien hebben. Dat is ook een geloof gegrond op werken. En een toepasselijke tekst is altijd nabij (de Bijbel is er vol van) en ze hebben het 'verdiend' (dat zeggen ze natuurlijk niet maar het komt er op neer). Maar ik ben bang dat het een genomen tekst is en niet een gegeven tekst.
Het spijt me dat ik het zeggen moet, maar ik vind dat jij de harten van deze mensen wel heel goed kent.
Het doet mij wat onprettig aan.
Gelukkig zeg je zelf ook:
Brbndr schreef:Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?
De Heere Jezus vraagt ook aan ons:
En gij, wie zegt gij dat Ik ben? (Mattheus 16)
Hora est!
GGotK

Bericht door GGotK »

eilander schreef:
GGotK schreef:

Dat is natuurlijk een oneigenlijke vraag. Deze dingen zijn voor ons verborgen.
De Heere maakt Zijn werk af. Wie zich als hoogmoedige bedelaar afwendt, zal dus blijken een verworpene te zijn. Maar zowel verkiezing als verwerping blijkt achteraf.
Klopt, misschien interpreteer ik CvdW verkeerd, maar toch kwam deze oneigenlijke vraag wel in mij op.
Als God een zondaar overtuigt van zonde (bijlslag 1) zal dit altijd, in wat voor tijdsbestek dan ook, uitdrijven tot Christus (bijlslag 12). De tussenliggende bijlslagen zullen niet door ieder kind van God (bewust) allemaal ervaren worden (zie ook artikel van ds Blok). Wanneer een mens in zijn leven niet wordt ingeënt in de ware Wijnstok Christus (bijlslag 12), betekent dit volgens mij automatisch dat bijlslag 1 een 'ingebeelde bijlslag' is geweest.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Het lijkt me veel wijzer om je eerst te verdiepen in de leer van Boston, dan je te focussen op een klein onderdeel van één van zijn boeken, daar vervolgens een karikatuur van te maken, om dan te eindigen in het maken van valse tegenstellingen.
Alsof je hier kunt kiezen tussen de leer van Jezus of de leer van Boston. Dan wordt het een onzindiscussie met mensen die maar één snaar op hun harp hebben.
Ik kreeg de indruk dat een theologisch model als norm werd verheven.

Dat is ook precies mijn kritiek op dergelijke modellen, ze gaan onbewust als model dienen. Hierdoor neemt letterlijk de afstand toe tussen God en de mens.

Het valt mij bovendien op dat binnen de Gereformeerde Bond er helemaal niet zoveel aandacht is voor de theologen die een prominente plek innemen in de Gereformeerde Gemeente.
Hoe zou dat, volgens jou, komen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Brbndr

Bericht door Brbndr »

Isala schreef:
Brbndr schreef: Dat is zo. Een mens kan sterven door het zwaard of door honger werd er soms gezegd. De gevaar is, en ik heb ze ontmoet, dat mensen denken dat ze ellendekennis ervaren hebben die diep genoeg is en dan wachten ze voor een verse dat hun toepast en als ze er een zien of horen pakken ze het aan en ze zijn verlost. Daar zijn heel veel versen in de Bijbel die toepasselijk zijn dus het duurt niet lang voor dat ze er een hebben. Maar een mens die waarlijk zijn ellende ervaart loopt vast en kan alleen geholpen worden door de Heere. Een andere verschil dat je ziet dat de mensen die in waarheid der ellende ervaren hebben ook pijn van binnen dat ze zondaars zijn en de anderen niet - die praten aardig makkelijk over dat ze zondaars zijn.
Brbndr schreef:Ze bouwen hun geloof op hun ingebeelde zondekennis. Ze zijn een poos bezig met hun ellende want ze weten dat je daar niet overheen moet stappen. Ze spreken over hoe grote zondaren dat ze zijn. Als ze denken dat ze hun zonden diep genoeg gezien hebben dan wachten ze op redding want die 'moet' komen omdat ze hun zonden heel goed gezien hebben. Dat is ook een geloof gegrond op werken. En een toepasselijke tekst is altijd nabij (de Bijbel is er vol van) en ze hebben het 'verdiend' (dat zeggen ze natuurlijk niet maar het komt er op neer). Maar ik ben bang dat het een genomen tekst is en niet een gegeven tekst.
Het spijt me dat ik het zeggen moet, maar ik vind dat jij de harten van deze mensen wel heel goed kent.
Het doet mij wat onprettig aan.
Daar was uitleg van me gevraagd. Ik kan natuurlijk helemaal naast zitten. Een ding weet ik dat er veel praat christenen zijn en je kom heel zelden een waarlijk schuldig mens tegen. Ik hoop dat bij jullie het anders is.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Ik vind dit persoonlijk zo'n nare discussie, waarbij in het kerkelijke leven al meerdere keren verwijdering heeft plaatsgevonden. Wat is het nut van een dergelijke discussie?
Brbndr

Bericht door Brbndr »

Piet Puk schreef:Ik vind dit persoonlijk zo'n nare discussie, waarbij in het kerkelijke leven al meerdere keren verwijdering heeft plaatsgevonden. Wat is het nut van een dergelijke discussie?
Het zal misschien het beste zijn om de discussie te eindigen. Als eerdere gezegd word de toon is vrij negatief - inclusief de mijne.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Sorry dat ik zo reageer, maar heb van nabij een dergelijke discussie meegemaakt. De een verweet de ander dat oudvaders misbruikt werden en andersom. Daarbij kwam de ander weer met iets van die schrijver waarbij hij zijn gelijk meende te hebben. Met weer een reactie daarop. De liefde ontbrak soms. Op den duur is het beter om te stoppen, elkaar te respecteren (hoewel moeilijk, vanwege het heil der ziel van de naaste) en op respectvolle wijze elkaar te benaderen.
refo

Bericht door refo »

Waarom maakt men zich in dit kleine hoekje van de aardbol zo druk om dit soort dingen? Bij alle andere christenen speelt dit niet. Die hebben slechts 2 standen : wel en niet. En ze nemen elkaar de maat niet.
Ze hebben ook nergens de Dordtsche Leerregels. Misschien is dat het.
AnJa

Bericht door AnJa »

Piet Puk schreef:Ik vind dit persoonlijk zo'n nare discussie, waarbij in het kerkelijke leven al meerdere keren verwijdering heeft plaatsgevonden. Wat is het nut van een dergelijke discussie?
Tja, hoe begint een discussie.
Als je meent dat wat gezegd wordt onbijbels is, wil je dat met Gods Woord zelf weerleggen al dan niet ondersteund met wat de puriteinen of andere reformateren ons hebben nagelaten.
Met als doel om juist tot eenheid en het juiste bijbelse inzicht te komen.

Ik hoop dat mijn reacties niet vijandig over zijn gekomen, in ieder geval heb ik het in liefde bedoeld, omdat ik bewogen ben met het zielenheil van mijn medemens.
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Dat is inderdaad de pointe.

"Ons soort mensen" hebben het te ingewikkeld gemaakt.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

refo schreef:Waarom maakt men zich in dit kleine hoekje van de aardbol zo druk om dit soort dingen? Bij alle andere christenen speelt dit niet. Die hebben slechts 2 standen : wel en niet. En ze nemen elkaar de maat niet.
Ze hebben ook nergens de Dordtsche Leerregels. Misschien is dat het.
En geen refoforum...
- Niet meer zo actief -
Volontair

Bericht door Volontair »

Paar weken geleden noemde een predikant dit forum nog in de prediking. Hij zei o.a.: 'Snap gewoon niet wat mensen er op doen'.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Plaats reactie