Beroepingswerk discussie [5]

Piet Puk

Re: Beroepingswerk discussie [5]

Bericht door Piet Puk »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
Piet Puk schreef:Voor degenen die binnen de GGiN van mening zijn dat strategisch stemmen kan m.b.t. beroepingswerk zou ik een keuze op een predikant uit Gouda adviseren
Natuurlijk.

Kennelijk wordt de Stationskerkgemeente in Gouda gezegend. Dat raakt mij toch wel, de geschiedenis van de gemeente kennende en het grote onrecht van 1980.
Ik heb 1980 nooit goed kunnen begrijpen... Ook niet hoe ds. De Groot erin betrokken raakte. Nu worden zijn preken uitgegeven en wordt geadverteerd in De Wachter Sions....
Ds. De Groot en ds. A. Wink vonden dat ds. A. Van den Berg onrecht werd aangedaan en zijn derhalve niet gebleven. Dat er geadverteerd word in DWS komt omdat er persoonlijke banden zijn met ds. De Groot bij een der redacteuren
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bruna schreef: Ik laat me graag informeren. Je hebt het over de gemeente en niet over wijlen ds. van den Berg. Waarom heeft Gerbrandyweg dan ook een dominee? Of begrijp ik het niet goed?
Het onrecht gaat uiteraard over de bejegening van de toenmalige predikant.
Ik zie dat de gemeente na terugkeer tot het verband gezegend is met het feit dat voor de 2e keer een predikant het beroep aanneemt. Hetzelfde geldt voor die andere gemeente. Dat is wat ik waarneem. Verdere conclusies lijken me niet goed.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Twee predikanten in dezelfde plaats is inderdaad wat veel voor een kerkverband met acht predikanten.

De positieve noot is dat kennelijk de breuken uit 1980 geheeld en vergeven zijn. Dat is mooi. Niemand die zijn hand aan de ploeg slaat ziet op hetgeen achter hem is.
refo

Bericht door refo »

Delftenaar schreef:Twee predikanten in dezelfde plaats is inderdaad wat veel voor een kerkverband met acht predikanten.

De positieve noot is dat kennelijk de breuken uit 1980 geheeld en vergeven zijn. Dat is mooi. Niemand die zijn hand aan de ploeg slaat ziet op hetgeen achter hem is.
De breuken zijn niet echt geheeld. Het zijn nog steeds twee verschillende gemeentes die apart beroepen. Ze zouden makkelijk samen kunnen gaan, dat doen ze niet.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:
Delftenaar schreef:Twee predikanten in dezelfde plaats is inderdaad wat veel voor een kerkverband met acht predikanten.

De breuken zijn niet echt geheeld. Het zijn nog steeds twee verschillende gemeentes die apart beroepen. Ze zouden makkelijk samen kunnen gaan, dat doen ze niet.
Dat kan ook praktische redenen hebben. Als beide gemeenten al een redelijke grootte hebben, lijkt mij de vorming van een mega-gemeente geen goede stap.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

J.C. Philpot schreef:
refo schreef:

Dat kan ook praktische redenen hebben. Als beide gemeenten al een redelijke grootte hebben, lijkt mij de vorming van een mega-gemeente geen goede stap.
Ze kunnen natuurlijk wel gezamenlijk een dominee beroepen die beide gemeenten dient.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bruna

Bericht door Bruna »

refo schreef:

Beide hebben ca 800 leden dus qua grootte is samengaan mijns inziens geen goed idee.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
-DIA-

Bericht door -DIA- »

In Rijssen zijn ook een poos 2 GGiN's geweest, aan de Wierdensestraat en de Eskerk.
De Wierdenstraat is gelukkig opgeheven. Want twee gemeenten in een stadje als Rijssen was ook niet te verantwoorden. Persoonlijke kwestie, mensen die niet door één deur konden. Dat is heel erg verdrietig. Daarenboven kwamen in 1980 de buitenverbanders. Ik kan het niet anders bestempelen als droevig.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

-DIA- schreef:In Rijssen zijn ook een poos 2 GGiN's geweest, aan de Wierdensestraat en de Eskerk.
De Wierdenstraat is gelukkig opgeheven. Want twee gemeenten in een stadje als Rijssen was ook niet te verantwoorden. Persoonlijke kwestie, mensen die niet door één deur konden. Dat is heel erg verdrietig. Daarenboven kwamen in 1980 de buitenverbanders. Ik kan het niet anders bestempelen als droevig.
Is 3 GG's in Rijssen wel te verantwoorden? :jongle
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Piet Puk schreef:Is 3 GG's in Rijssen wel te verantwoorden? :jongle
Waarom niet? Ze gaan broederlijk met elkaar om, en anders krijg je helemaal zo'n megakerk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Dat is het dilemma in kerkverbanden met een groot predikantentekort.

Vanwege de menselijke maat zou je sommige gemeenten willen splitsen, of in een plaats verderop een nieuwe gemeente stichten. Dan wordt het tekort aan predikanten echter weer nijpender.
DDD

Bericht door DDD »

Het lijkt me niet goed om het oordeel dat een kerkverband treft of over zichzelf afroept (afhankelijk van hoe je het bekijkt) te ontlopen door kerkgemeenschappen te laten ontstaan die de naam gemeenschap niet meer waard zijn. Dat vind ik eigenlijk heel wat bonter dan de nadelen van de coronacrisis zoveel mogelijk te verzachten.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

J.C. Philpot schreef:
Piet Puk schreef:Is 3 GG's in Rijssen wel te verantwoorden? :jongle
Waarom niet? Ze gaan broederlijk met elkaar om, en anders krijg je helemaal zo'n megakerk.
DIA vond 2 GGiN's in R. niet te verantwoorden. Vandaar m'n vraag of 3 GG's wel te verantwoorden was. Maar ik snap ook wel dat het ledental van de GG in R. zodanig hoog is dat splitsing noodzakelijk was :D
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:In Rijssen zijn ook een poos 2 GGiN's geweest, aan de Wierdensestraat en de Eskerk.
De "vivokerk":
http://erfgoedrijssenholten.nl/mediaban ... 64797caec6
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
De "vivokerk":
http://erfgoedrijssenholten.nl/mediaban ... 64797caec6
DE VIVOWINKEL

Weet je waarom ze dat gebouwtje 'Vivo-kerkje' noemden? De naam komt van een kruidenierswinkeltje, die vroeger in dat huis was gevestigd. Maar nu zal ik jullie uitleggen waar die naam “Vivokerk” vandaan komt. De VIVO was een vrijwillig filiaalbedrijf, zo heette dat, en die waren er vroeger toen ik klein was nog best veel. Jullie mogen dat moeilijke woord wel vergeten hoor.
Ik kan jullie daar wel heel veel over vertellen, maar daar heb ik vanavond geen tijd voor. Misschien een ander keertje dan? Oké?
Ik zal dan een klein beetje gaan vertellen. Jullie kennen vast wel de grote supermarkten waar jullie papa's en mama's boodschappen halen.
Die supermarkten zijn nodig, anders konden jullie helemaal geen boterham met aardbeienjam smeren. De jam, het brood en de boter of margarine kopen jullie papa's of mama's bij die supermarken, dat weten jullie wel, niet?
Maar hoe deden de mensen dat vroeger? Weten jullie dat ook? Ik denk dat jullie oma's en opa's vast wel eens iets van vroegen hebben verteld?
En jullie weten zeker ook wel dat, toen er nog geen supermarkten waren, de mensen toch geen honger leden? Hoe kwamen ze dan aan eten? Er waren toen toch nog helemaal geen supermarkten? Maar nu komen we bij wat ik wilde vertellen. Goed luisteren!
Want, je weet wel, een supermarkt is een grote winkel. Een speelgoedwinkel natuurlijk ook, maar daar kunnen jullie geen brood, boter of aardbeienjam kopen, toch? Maar jullie opa's en oma's hadden dat toch wel! Zonder dat er supermarkten waren!
Hoe kon dat dan? Wel, ik zal het proberen eenvoudig voor jullie uit te leggen.
Vroeger waren er kruideniers en die hadden een winkel. Kruidenierswinkels noemden ze die. Soms waren die heel erg klein. Gewoon net zo groot als een gewoon huisje. Kijk maar naar die foto van dat huis dat vroeger een kerkje was, dat ze Vivo-kerkje noemden.
Nog veel vroeger was er ook in dat huisje zo'n winkel. Van die winkels waren er vroeger heel veel. Kruidenierswinkels noemden de mensen dat dus. Soms ook wel levensmiddelenzaken, maar dat was weer ietsjes later, toen die winkeltjes al een beetje groter werden.
Toen gingen de kruideniers samenwerken! Mooi he? Samenwerken is altijd goed! Anders maken mensen ruzie en komt er soms oorlog! (Ik ga nu vandaag niet over een prijzenoorlog vertellen, dat komt later als jullie wat groter zijn) Ze gingen dus samen inkopen. Ja, inkopen in het groot dan he? Want ja, de spullen in de winkel moeten toch ook ergens vandaan komen! De winkels kochten die bij groothandels. En met die groothandels, die de spullen van de fabrieken kochten, daar kochten de kruideniers hun spullen, zoals brood, boter, en margarine.
Oeps!
Ik maak in mijn ijver een klein foutje! Want ja, bij de kruideniers kon je helemaal geen brood kopen! Dat was niet erg hoor, want vroeger kochten ze brood bij de bakker. En de groente kochten de mensen vroeger bij groentewinkels. Nu is dat allemaal bij jullie supermarkt te koop.
Goed we gaan verder! Ik was dus aan het vertellen over hoe die kruideniers hun spullen kochten bij een groothandel. Nou, die groothandels gingen samen met de kruideniers werken. En zo kwamen er vrijwillig filiaalwinkels. Alle winkels die bij dezelfde groothandel kochten hadden dezelfde naam. Ze hadden toen namen als bijvoorbeeld De Spar, Centra, Végé en Vivo. Dat waren eigenlijk de voorlopers van de supermarkten! Een van die groothandels waar de kruideniers bij kochten was de VIVO, en nu weten jullie waarom de mensen in dat kleine stadje dat gebouwtje dat later een kerkje werd, VIVOKERK noemden.
Zo ga ik voor vandaag stoppen. Ik hoop dat jullie veel geleerd hebben. Want weet je, jullie moeten ook weten hoe het vroeger was, want, dat moet je onthouden: mensen die hun geschiedenis vergeten moeten vaak die helemaal opnieuw maken! Wat erg hè, lieve kinderen? Als wij onze geschiedenis vergeten! Dan gaat alles fout, en dat zien jullie nu ook gebeuren. Wat erg!

PS Ik heb in dat kerkje ds. Mallan ook horen preken. Daar hebben jullie vast wel eens wat over horen vertellen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gesloten