COVID-19

windorgel

Re: Wuhan virus

Bericht door windorgel »

Jeremiah schreef:Vooral 50-minners op de IC: 'Die gaan bij griep ook het hardst onderuit'

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/232699 ... eruit.html
Van belang hierbij is natuurlijk wel de vraag of dat dit gezonde mensen betreft of mensen die al een ziekte onder de leden hebben. Ik heb zelden gehoord van een gezonde veertiger die vanwege een zware griep op de IC belandde.
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:
Valcke schreef:
J.C. Philpot schreef:Eén ding is duidelijk: de wetenschappers zijn het niet erg eens met elkaar.
Maar sommige dingen toch onbegrijpelijk. Vliegverbod op Z-Korea en China, terwijl in die landen zich nog nauwelijks nieuwe besmettingen voordoen. En reizigers uit Spanje, Frankrijk en Duitsland, waar het virus sterk oprukt, zijn gewoon welkom zonder test bij binnenkomst...

Ik vind het ook vernederend voor China en Zuid-Korea. De kennis en materialen uit die landen hebben we juist heel heel hard nodig nu.
Maar uit de omliggende landen komt men vaak via andere wegen het land in. Een vliegverbod, of zelfs een treinverbod met Duitsland of Frankrijk heeft weinig effect.
Dat laatste ben ik met je eens. Maar je zou desondanks temperatuurmetingen en visuele observatie op ziekteverschijnselen kunnen doen op Schiphol. Dat doet men zelfs in Afrika bij binnenkomst van reizigers, ongeacht waar ze vandaan komen.

Maar ben je het niet met mij eens dat het stoppen van vluchten op Zuid-Korea en China vanuit NL-perspectief de grootst mogelijke onzin is? Als deze landen andersom een inreisverbod voor NL vaststellen, dan zou ik het wél snappen.
Met het laatste ben ik het wel eens. Automatische temperatuurmetingen zoals men in Singapore tijdens de SARS deed zou ik ook een goed idee vinden op Schiphol en misschien ook op drukke treinstations. Ik weet alleen niet hoeveel je er mee oppikt, ik denk dat je zelfs als je dit bij letterlijk iedereen die vanuit Italië terugkwam bij terugkomst had gedaan, je vrij weinig mensen er uit had gehaald.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke

Bericht door Valcke »

windorgel schreef:
Jeremiah schreef:Vooral 50-minners op de IC: 'Die gaan bij griep ook het hardst onderuit'

Van belang hierbij is natuurlijk wel de vraag of dat dit gezonde mensen betreft of mensen die al een ziekte onder de leden hebben. Ik heb zelden gehoord van een gezonde veertiger die vanwege een zware griep op de IC belandde.
Waarom steeds die vergelijking met griep? Het nieuwe virus slaat veel sneller op de longen dan griep. Dit is echt iets anders, al overlijden wel vooral de ouderen.
windorgel

Re: RE: Re: Wuhan virus

Bericht door windorgel »

Valcke schreef:
windorgel schreef:

Waarom steeds die vergelijking met griep? Het nieuwe virus slaat veel sneller op de longen dan griep. Dit is echt iets anders, al overlijden wel vooral de ouderen.
Als vraag bij het geciteerde artikel. Daarin staat dat bij griep ook de 50-minners het hardst onderuit gaan. Dat herken ik totaal niet in mijn omgeving. Vandaar de vraag of dat wellicht 50-minners betreft die al iets onder de leden hebben.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik las in het artikel op de NOS over Italië dat daar een verpleegkundige van 40 ernstig ziek op de IC belandde. En ze mankeerde niets. Ze was wel in contact geweest met mensen die opgenomen waren in verband met het virus.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Zeker. Ik vrees dat dit nog maar het begin is.

In Italië is het aantal besmettingen met 2505 toegenomen en er zijn in één dag tijd 250 mensen overleden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Denken jullie dat de regeringen in Europa veel eerder maatregelen hadden moeten nemen? Gezien de ervaringen in China was het wellicht te verwachten dat dit over zou slaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Ik dacht eerder te begrijpen dat je het allemaal juist overdreven vond???

Ik vind dat de Nederlandse overheid allang veel strengere maatregelen had moeten nemen. Veel meer testen en veel grotere voorraden medicijnen. De afhankelijkheid van Azie voor het aanleveren van essentiele gezondheidszorgproducten als thermometers is vele te groot.

Ik vrees dat men teveel heeft 'geleerd' van de paniek rondom de Mexicaanse griep. Toen had men heel veel vaccins en weet ik niet wat over, dus kennelijk is er nu wat minder voorzorg. Maar ik vind het wel schokkend dat we in Nederland zoveel marktmechanisme hebben dat er zelfs geen capaciteit is voor een ziekte die twee procent van de bevolking treft.
Valcke

Bericht door Valcke »

J.C. Philpot schreef:Denken jullie dat de regeringen in Europa veel eerder maatregelen hadden moeten nemen? Gezien de ervaringen in China was het wellicht te verwachten dat dit over zou slaan.
Zeker was dit te verwachten; er is inderdaad veel te weinig gebeurd, steeds is gezegd dat Nederland er klaar voor was, maar dat bleek niet zo te zijn. We hadden veel meer kunnen en moeten leren van China en met name Zuid-Korea. In deze landen verbaast men zich zeer terecht over de laksheid in Europa. Dat gaat vooral over het feit dat hier maar beperkt getest en in quarantaine geplaatst wordt. Patiënten met lichte klachten breiden de ziekte daardoor steeds verder uit.

Ik heb mij vooral erg erover verbaasd dat er niets gebeurde met vakantiegangers uit Italië. Daar hebben we mi 90% van de besmettingen mee binnengehaald. Op den duur was het ook uit andere landen gekomen, maar dit heeft het enorm versneld. En dan carnaval natuurlijk, daar is ook niet tegen gewaarschuwd.
J.C. Philpot

DDD schreef:Ik dacht eerder te begrijpen dat je het allemaal juist overdreven vond???
Het woord overdreven heb ik niet gebruikt. Wel heb ik me afgevraagd wat er ontwrichtender is, het virus of de maatregelen. Dit is door Ambtenaar uit zijn verband getrokken.

Maar ik kan ook niet ontkennen dat de urgentie mij vandaag meer duidelijk is geworden. Dat heeft er ook mee te maken dat ik normaliter niet veel nieuws tot me neem.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

Ik vermeld maar hoe ik je bijdragen interpreteerde. Als iemand zich afvraagt of het misschien economisch voordeliger is om mensen van 70plus in een tentje op straat te laten doodgaan zonder beademingsapparaat en vindt dat twee procent overlijden toch de moeite van al deze ophef niet waard is, dan vind ik de term 'overdreven' toch nog heel gematigd geformuleerd. Ik heb zulke dingen toch in dit en andere draadjes op dit forum gelezen van mensen die serieus vinden dat zo'n precentage doden minder erg is dan alle economische schade.

Ik kwam gisteren ook nog zo iemand tegen. Heel intelligent, een verantwoordelijke positie in de zorg. Maar hij gaf wel handen op een verjaardag. Daar kan ik met mijn pet niet bij, al stond ik er op dat moment niet bij stil. Sommige mensen zijn van nature zo zorgeloos.
Laatst gewijzigd door DDD op 13 mar 2020, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
J.C. Philpot

.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 13 mar 2020, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

George Whitefield
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Het woord overdreven heb ik niet gebruikt. Wel heb ik me afgevraagd wat er ontwrichtender is, het virus of de maatregelen. Dit is door Ambtenaar uit zijn verband getrokken.

Maar ik kan ook niet ontkennen dat de urgentie mij vandaag meer duidelijk is geworden.
Geef mij maar de schuld. Duidelijk is dat jij en anderen de urgentie van maatregelen niet inzagen. 250 dode Italianen op een dag is
toch wel een duidelijk signaal.

Meer in algemene zin denk ik dat dit virus ruimschoots is onderschat. In januari werd nog door het RIVM gesteld dat dit virus ons niet zou bereiken.

DDD snijdt ook een interessant onderwerp aan. Tijdens de Mexicaanse griep werd minister Klink verweten een miljard euro te hebben weggegooid met vaccins. Wat heeft dit betekent?

Tevens heeft ons zorgsysteem onvoldoende geleerd van SARS en MERS. Opvallend dat in Taiwan, Hongkong en Singapore zoveel minder slachtoffers en besmettingen zijn. Hun aanpak is veel effectiever gebleken.
DDD

Bericht door DDD »

Het zou interessant zijn of daar de zorg en overheid ook op een New Public Managementstijl worden aangestuurd.

Ik denk dat in Nederland het grootste probleem op dit punt is dat de meeste topambtenaren geen verstand hebben van de onderwerpen waarover zij besluiten nemen. Ze mogen maximaal twee jaar op een post zitten, maar vertrekken ook vaak eerder, omdat ze anders misschien genoegen moeten nemen met een minder optimale vervolgstap. Ze hebben gemiddeld genomen dus geen idee waarover ze besluiten nemen en nemen dus ook geregeld de domste beslissingen. Dat de samenleving nog zo goed draait, mag op zich al een wonder heten. Dat ligt meer aan de internetconsultaties en aan de inspraak van belanghebbenden dan aan de kwaliteit van de overheidsorganisatie.
Plaats reactie