Wedergeboorte of schijngeboorte [1]

Afgewezen

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door Afgewezen »

Simon schreef:Er is inderdaad al veel gebeurd, waar menigeen nog steeds op zit te wachten, en daardoor missen ze wel de boot.
Moest de hogepriester destijds telkens opnieuw offeren, nu is het Offer voor eens en voor altijd gebracht.
Terwijl de israelieten telkens toestroomden tot de hogepriester, zeggen velen nu, dat de Hogepriester nog maar een keer naar ons moet komen.
(Wat dus niet kan , want alles is VOLBRACHT en VERVULD.)
Er is inderdaad méér nodig dan dat het offer is gebracht. Het zal ook in geloof moeten worden aangenomen.
WimA

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
WimA schreef:Kun je deze stelling onderbouwen? Waarom gaat het wel over de Kerk, als zijn in moeilijkheden verkeert en waarom kan het niet gaan om om degenen "die U als verborgen houdt, dewijl Gij uwe kerk laat aanvechten, niet opstaande noch U vertonende tot verlossing derzelve vóór den bestemden tijd." die Christus nog niet geopenbaard hebben gekregen maar die deze kanttekening wel bij de kerk rekent? Waarom is deze opvatting fout?
Omdat het er gewoon niet staat. Het gaat eerst over de kerk in de heilshistorische situatie van het OT, uitziende naar de komst van Christus, en "voorts" gaat het over de kerk in het algemeen in de aanvechtingen, waarbij God niet altijd direct opstaat ter verlossing.
Als je er méér in wilt lezen, doe je m.i. aan inlegkunde.
Oke. Het lijkt mij echter eerder inlegkunde om de kanttekening anders uit te leggen - of in betekenis te versmallen - dan dat er expliciet wordt gezegd. Dat het over de "kerk" in het algemeen gaat wil ik graag beamen, blijbaar horen daar, volgens de kanttekeningen, ook degenen bij waaraan de Heere zich nog niet heeft vertoont.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

WimA schreef:
Hendrikus schreef:Is het ooit bij je opgekomen dat je met jouw systeemdenken zoveel mensen verdriet doet ten teleur stelt? Je wilt overal maar etiketjes op kunnen plakken. Maar zo werkt het niet. Gods Geest kan veel méér dan wij kunnen bedenken, wij met onze beperkte etiketjes. Dus: stop daar nou eens mee, DIA.
Het verdriet doen en teleur stellen zal wel meevallen. Mensen worden kwaad omdat er kritische vragen over hun bekering en geloof worden gesteld. Over hun grond voor de eeuwigheid. En die kwaadheid geeft aan dat de kritische vragen terecht zijn.
Hoho, hier werden geen vragen gesteld, hier werd een veroordelend vingertje uitgestoken.
-DIA- schreef:Hij had dit toch wel kunnen weten want hij is opgevoed in een zuivere reformatorische kerk, die hij waarschijnkijk te eng vond, want je verlaat niet een kerk alsof het een clubje is.
En daar legde ik de vinger bij.
~~Soli Deo Gloria~~
hervormde

Bericht door hervormde »

Afgewezen schreef:
hervormde schreef:Ga eens concreet in op wat SecorDabar schrijft. Wie gelooft die is rechtvaardig voor God. Weten we wat toepassen is? Wachten op de HEERE. Nee! In het Latijn betekent 'applicatio' zoiets als 'hechten, of verbinden aan'. Zie daar wat een zondaar doet in het geloof. Zich hechten aan de beloften Gods in het Woord. Dat is toepassen.
Wacht even, dan gaat het wel over een geschonken geloof. En dat schenken is de toepassing die we nodig hebben.
Geloven en schenken is niet uit elkaar te trekken. Daarbij kunnen we nog stellen dat de belofte ons allen geschonken is. Ik denk aan de woorden van het Doopformulier. En zeker de HEERE moet wat wij in Christus hebben toe-eigenen. Als je dat schenken noemt, dan ben ik het daar mee eens, maar in toe-eigenen zit zowel het schenken als geloven.
hervormde

Bericht door hervormde »

WimA schreef:
Hendrikus schreef:Is het ooit bij je opgekomen dat je met jouw systeemdenken zoveel mensen verdriet doet ten teleur stelt? Je wilt overal maar etiketjes op kunnen plakken. Maar zo werkt het niet. Gods Geest kan veel méér dan wij kunnen bedenken, wij met onze beperkte etiketjes. Dus: stop daar nou eens mee, DIA.
Het verdriet doen en teleur stellen zal wel meevallen. Mensen worden kwaad omdat er kritische vragen over hun bekering en geloof worden gesteld. Over hun grond voor de eeuwigheid. En die kwaadheid geeft aan dat de kritische vragen terecht zijn.
Als ik al boos word WimA dan is het omdat er om het hardst wordt geroepen dat het donker is terwijl ze zelf de gordijnen dicht hebben gedaan. Het is al meer gezegd, door deze Middeleeuwse prediking onthoud je het ware geloof de troost en bouw je het schijngeloof met allerlei gevoelen en gestalten op.
hervormde

Bericht door hervormde »

Dia gebruikte het voorbeeld van het gesprek met die ouderling. Het ging over een inkomende of voorkomende waarheid. Laat hij het eens concretiseren met een vermaning van de Heere of een apostolisch vermaan uit de Schrift. Waar staat dat de Heere of een apostel in een gesprek deze waarschuwing heeft geuit?
WimA

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
WimA schreef:Kun je deze stelling onderbouwen? Waarom gaat het wel over de Kerk, als zijn in moeilijkheden verkeert en waarom kan het niet gaan om om degenen "die U als verborgen houdt, dewijl Gij uwe kerk laat aanvechten, niet opstaande noch U vertonende tot verlossing derzelve vóór den bestemden tijd." die Christus nog niet geopenbaard hebben gekregen maar die deze kanttekening wel bij de kerk rekent? Waarom is deze opvatting fout?
Omdat het er gewoon niet staat. Het gaat eerst over de kerk in de heilshistorische situatie van het OT, uitziende naar de komst van Christus, en "voorts" gaat het over de kerk in het algemeen in de aanvechtingen, waarbij God niet altijd direct opstaat ter verlossing.
Als je er méér in wilt lezen, doe je m.i. aan inlegkunde.
Daar komen we dan idd niet uit. Want m.i. staat dat er gewoon wel. Het gaat over de kerk. En aan de leden van de kerk vertoont de Heere zich op Zijn bestemde tijd. Niet eerder en niet later.

p.s. Overigens kan men het gehele OT ook bezien als een typologie van een levendgemaakte ziel die vraagt naar de Heere en Zijne sterkte. Wat door de Heere in de volheid des tijds is geschonken en wordt vervuld aan zo'n ziel. Naar de belofte.
Laatst gewijzigd door WimA op 07 nov 2012, 18:43, 2 keer totaal gewijzigd.
WimA

Bericht door WimA »

hervormde schreef:
WimA schreef:
Als ik al boos word WimA dan is het omdat er om het hardst wordt geroepen dat het donker is terwijl ze zelf de gordijnen dicht hebben gedaan. Het is al meer gezegd, door deze Middeleeuwse prediking onthoud je het ware geloof de troost en bouw je het schijngeloof met allerlei gevoelen en gestalten op.
Het lijkt me dan toch niet de juiste weg om boos te worden. Mischien kan je degenen - waarvan jij meent dat ze zelf de gordijnen dicht hebben gedaan - in liefde de juiste weg wijzen. Want hebben we dat niet allemaal gedaan en is het niet enkel Gods genade als onze ogen zijn geopend? Wat hebben wij wat we niet hebben ontvangen? Past dan boosheid jegens onze medemens die in het duister dwaalt?

Net zoals DIA doet, in liefde aangegeven dat zich vergissen toch een verschrikkelijke zaak is. Dat men zich geduriglijk moet onderzoeken lijkt mij volledig naar de Schrift te zijn.

p.s. Overigens ben ik wel benieuwd welke psalm het dan was. Het lijkt me niet psalm 49 te zijn geweest. Mischien kan DIA daar nog enig licht op werpen?
WimA

Bericht door WimA »

Hendrikus schreef:
WimA schreef:
Hoho, hier werden geen vragen gesteld, hier werd een veroordelend vingertje uitgestoken.
-DIA- schreef:Hij had dit toch wel kunnen weten want hij is opgevoed in een zuivere reformatorische kerk, die hij waarschijnkijk te eng vond, want je verlaat niet een kerk alsof het een clubje is.
Waarom? We weten toch allemaal dat het in 99,9% van de gevallen zo is? Waarom mag dat dan niet gezegd worden?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

WimA schreef:
Hendrikus schreef:
WimA schreef:
Waarom? We weten toch allemaal dat het in 99,9% van de gevallen zo is? Waarom mag dat dan niet gezegd worden?
Ga lekker door met je generalisaties, joh. Stap gewoon heen over alle moeite die aan zo´n stap vooraf is gegaan. Lekker met het vingertje wijzen en jezelf op de borst kloppen: ik dank U dat ik niet ben als dezen...Bah :deg
~~Soli Deo Gloria~~
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

hervormde schreef:Geloven en schenken is niet uit elkaar te trekken. Daarbij kunnen we nog stellen dat de belofte ons allen geschonken is. Ik denk aan de woorden van het Doopformulier. En zeker de HEERE moet wat wij in Christus hebben toe-eigenen. Als je dat schenken noemt, dan ben ik het daar mee eens, maar in toe-eigenen zit zowel het schenken als geloven.
Wat ons in de belofte geschonken is, moeten wij in het geloof aannemen. Daarover geen verschil. Maar ook dat geloof moet ons geschonken, of zo je wilt, in ons gewerkt worden door de Heilige Geest.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Beste medeforummers, ik wil u met klem oproepen om met elkaar weer de juiste toon te vinden. Kritische vragen stellen mag zeker, maar behoud daarbij uw vriendelijkheid.
Daarnaast is een oproep om weer on-topic te gaan op zijn plaats.
Mvg, eilander.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

WimA schreef:Daar komen we dan idd niet uit. Want m.i. staat dat er gewoon wel. Het gaat over de kerk. En aan de leden van de kerk vertoont de Heere zich op Zijn bestemde tijd. Niet eerder en niet later.
Aan de uitverkoren zondaar vertoont de Heere Zich op Zijn bestemde tijd, dat is waar. Maar dat staat niet in die kanttekening.
p.s. Overigens kan men het gehele OT ook bezien als een typologie van een levendgemaakte ziel die vraagt naar de Heere en Zijne sterkte. Wat door de Heere in de volheid des tijds is geschonken en wordt vervuld aan zo'n ziel. Naar de belofte.
Die typologie is er wel, maar het is niet zo dat een uitziende ziel zich zo'n belofte zomaar kan toe-eigenen, puur op grond van het feit dat hij naar de vervulling uitziet. Uiteindelijk gaat het om het geloof in Christus, de Zaligmaker, in het OT voorzegd, in het NT gekomen.
ejvl

Bericht door ejvl »

Als ik de laatste pagina's lees, bijvoorbeeld over geschilderde lippen en oorbellen en meer, wat ben ik dan blij dat ik straks niet door een mens geoordeeld word...
Als dat allemaal waar zou zijn zijn er maar heel weinigen over en alleen nog maar in Nederland in de 'refo' cultuur.
Laat toch een ieder in de waarde en vergeet niet dat Nederlands 'refo' een subcultuur in een Cultuur is, een kleintje in de grote, ga met al die termen maar eens praten met christenen in Iran of Noord Korea, wij refo's zouden ze wegdoen omdat ze een paar procent afwijken van de 'oude waarheid' en hun eigen cultuur hebben. Mensen wegzetten, generalisaties, dat noem ik vertrappen van de kleinen, die zeggen dan, o ik heb dit puntje nog niet gevoeld dus het zal wel niet echt zijn...
Er zullen er in de hemel zijn die wij er niet in gezet zouden hebben en er zullen er gemist worden die wij er wel in zouden zetten...
WimA

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
WimA schreef:Daar komen we dan idd niet uit. Want m.i. staat dat er gewoon wel. Het gaat over de kerk. En aan de leden van de kerk vertoont de Heere zich op Zijn bestemde tijd. Niet eerder en niet later.
Aan de uitverkoren zondaar vertoont de Heere Zich op Zijn bestemde tijd, dat is waar. Maar dat staat niet in die kanttekening.
De kanttekening zegt "kerk".
Afgewezen schreef:
WimA schreef:p.s. Overigens kan men het gehele OT ook bezien als een typologie van een levendgemaakte ziel die vraagt naar de Heere en Zijne sterkte. Wat door de Heere in de volheid des tijds is geschonken en wordt vervuld aan zo'n ziel. Naar de belofte.
Die typologie is er wel, maar het is niet zo dat een uitziende ziel zich zo'n belofte zomaar kan toe-eigenen, puur op grond van het feit dat hij naar de vervulling uitziet. Uiteindelijk gaat het om het geloof in Christus, de Zaligmaker, in het OT voorzegd, in het NT gekomen.
Maar, om bij het onderwerp te blijven, dan zegt deze typologie toch wel dat er zielen door God zijn levendgemaakt terwijl ze persoonlijk de openbaring van Christus als hun Gerechtigheid aan hun ziel nog niet hebben ondervonden? Daar gaat dit topic toch over?
Laatst gewijzigd door WimA op 07 nov 2012, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten