Gereformeerde Gemeenten

Ambtenaar

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef:Hier spreekt de generatie van de Ipad predikers.
Die krijgen we nu vaak op de kansel.
Lezen hun perfekte en foutloos geschreven preek, maar hoe oppervlakkig soms.
@DIA, er zijn nu mensen die dit geen oud goud vinden, maar oud brood.
Ze kunnen er niet meer op kauwen, vinden het droog en taai en spugen het uit.
Dus ik vraag me af of het wijs is om dit op het forum te plaatsen, omdat het slechts een klein aantal mensen is, die hier nog naar wil luisteren.
Het stukje dat @DIA plaatste ontbeert een goede structuur en retorisch valt er ook het een en ander op aan te merken. Een goed gestructureerde preek is wat mij betreft de eerste vereiste. Het stukje komt op mij over als onvoorbereid en vooral gericht op klanken en gevoelens.

In mijn werk moet ik regelmatig een verhaal vertellen. Je kunt dat natuurlijk voor de vuist weg doen, maar met een structuur houd je de aandacht van de luisteraars vast.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Wat is er mis met preken vanaf een iPad?
https://www.thegospelcoalition.org/arti ... to-church/
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:Wat is er mis met preken vanaf een iPad?
https://www.thegospelcoalition.org/arti ... to-church/
Dat artikel gaat over het vervangen van een 'echte' Bijbel door een app op de iPad. Overigens wel een waardevol artikel, waar ik het mee eens ben.

Maar het gaat niet over preken vanaf de iPad. Voor je idee: bij preken vanaf de iPad staat een mindmap of preekschets op de iPad en Bijbellezen doe je uit een echte Bijbel.

De auteur zegt zelf:
To clarify, I am not against pastors using a tablet in the pulpit for, say, sermon notes. Rather, I’m concerned about replacing the physical Bible with a tablet in the pulpit.
Mara

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef:Hier spreekt de generatie van de Ipad predikers.
Die krijgen we nu vaak op de kansel.
Lezen hun perfekte en foutloos geschreven preek, maar hoe oppervlakkig soms.
@DIA, er zijn nu mensen die dit geen oud goud vinden, maar oud brood.
Ze kunnen er niet meer op kauwen, vinden het droog en taai en spugen het uit.
Dus ik vraag me af of het wijs is om dit op het forum te plaatsen, omdat het slechts een klein aantal mensen is, die hier nog naar wil luisteren.
Het stukje dat @DIA plaatste ontbeert een goede structuur en retorisch valt er ook het een en ander op aan te merken. Een goed gestructureerde preek is wat mij betreft de eerste vereiste. Het stukje komt op mij over als onvoorbereid en vooral gericht op klanken en gevoelens.

In mijn werk moet ik regelmatig een verhaal vertellen. Je kunt dat natuurlijk voor de vuist weg doen, maar met een structuur houd je de aandacht van de luisteraars vast.
Ja dat weet ik ook wel. Tegenwoordig zijn alle predikanten hoogopgeleid.
Maar in het verleden gebeurde het wel dat er voorgangers waren die geen gedegen theologische opleiding hadden genoten.
Ook wel bekend onder de naam: Artikel 8 predikanten.

Als ik een prekenboekje van ds Venema lees, zie ik ook dat het meer spreektaal dan schrijftaal is.
Ik vind dat juist ontroerend, omdat ik hem dan als het ware zo hoor preken.

En door al dat fileren van zo'n geplaatst stukje gaat het alleen maar over dit soort dingen. Als het je irriteert lees het dan niet, maar laat het zo! Je maakt hier o.m. DIA ontzettend verdrietig mee.
Lees zoiets eens in het tijdsbeeld.
Ik moest als kind vaak naar dit soort preken luisteren. Ik hoef het onze kinderen niet meer voor te zetten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Ja dat weet ik ook wel. Tegenwoordig zijn alle predikanten hoogopgeleid.
Maar in het verleden gebeurde het wel dat er voorgangers waren die geen gedegen theologische opleiding hadden genoten.
Ik hoor regelmatig preken die niet gestructureerd zijn, ook van predikanten met een universitaire achtergrond. Om een goede structuur aan te brengen in een verhaal of preek hoef je niet gestudeerd te hebben.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

In ieder geval vind ik een iPad een stuk netter dan zo'n stapel papier, waarmee ze dan staan te hannesen, dat het net lijkt of ze voor behanger aan het studeren zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik pleit beslist niet voor onvoorbereid en onbestudeerd de kansel op te gaan. Anderzijds zei eens iemand, en dat heb ik zelf nog meermalen gehoord, dat de beste preken ontstaan op de kansel, zonder dat de dominee dacht: Ik ga nu eens goed preken. Ik bedoel als de prediker op de kansel uit de hemel bediend wordt. Zelf had hij dan helemaal geen verwachting van zijn preek.
Nogmaals (om mijner verspiederen wil) een goede opleiding is zeker gewenst, maar de opleiding doet het hem niet alleen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wet en Evangelie

Bericht door Wet en Evangelie »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Het is van een ongeletterd eenvoudig prediker, ds. Joh. van der Poel.
Ongeleerd naar de wereld, maar geleerd van God. De hoogste wetenschap die op geen aardse academie is te leren.
Petrus en Johannes werden er ook om veracht, dus wat dat betreft bevindt hij zich in goed gezelschap. Maar de uitwerking kennen we ook...
Dat kan zijn, maar als je wilt dat je toehoorders luisteren zul je je verhaal toch moeten structureren en niet zomaar voor de vuist weg wat vroom klinkende tekst produceren.
Ik heb in mijn leven Ds. Joh. van der Poel vele keren gehoord. Ik heb nooit gemerkt dat b.v. de jeugd veel zat te draaien. Iedereen luisterde met grote aandacht en de kerk in Ede zat iedere keer weer vol. Ik vergeet nooit meer die keer dat Ds. Lamain uit Amerika over was en samen met Ds. Aangeenbrug uit Ederveen en Ds, van der Poel onderaan de kansel elkaar de hand schudden. Hoe ongestructureerd de preek ook was, er ging wat van uit! Huiswerk bleef over.....
Mara

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Ja dat weet ik ook wel. Tegenwoordig zijn alle predikanten hoogopgeleid.
Ik hoor regelmatig preken die niet gestructureerd zijn, ook van predikanten met een universitaire achtergrond. Om een goede structuur aan te brengen in een verhaal of preek hoef je niet gestudeerd te hebben.
Dat is ook waar. ;)
Tiberius schreef:In ieder geval vind ik een iPad een stuk netter dan zo'n stapel papier, waarmee ze dan staan te hannesen, dat het net lijkt of ze voor behanger aan het studeren zijn.
Ik zie predikanten nooit hannesen. Ze hebben of een klein briefje met een paar aantekeningen of een soort klein schriftje.
Maar zij préken tenminste, van een I pad aflezen kan iedereen die een 8 voor lezen had.
Dan kun je net zo goed een ouderling een preek laten lezen.
Wet en Evangelie schreef:Hoe ongestructureerd de preek ook was, er ging wat van uit!
Ach ja, misschien romantiseren wij het wel. :hum
-DIA- schreef:Ik pleit beslist niet voor onvoorbereid en onbestudeerd de kansel op te gaan. Anderzijds zei eens iemand, en dat heb ik zelf nog meermalen gehoord, dat de beste preken ontstaan op de kansel, zonder dat de dominee dacht: Ik ga nu eens goed preken. Ik bedoel als de prediker op de kansel uit de hemel bediend wordt. Zelf had hij dan helemaal geen verwachting van zijn preek.
Ik heb weleens gelezen van een dominee die het kanselgebed onderaan het trapje deed en niet eens wist waarover hij zou gaan preken.
De hele week zitten zwoegen, maar er kwam niets. Op de kansel aangekomen werd hij zo bediend, dat de woorden zo vloeiend uit zijn mond kwamen, het meest tot zijn eigen verwondering.
Dodo

Bericht door Dodo »

Toch zie ik echt niet het verschil tussen lezen van de ipad en lezen van papier.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Er zijn zelfs gemeenten waar de ouderlingen met leesdiensten niet met A4 tjes de kansel op mogen.
Het moet een boek zijn.
Sommigen zijn dan creatief, en leggen de uitgeprinte A4 tjes in een boek.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wet en Evangelie schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:
Het is van een ongeletterd eenvoudig prediker, ds. Joh. van der Poel.
Ongeleerd naar de wereld, maar geleerd van God. De hoogste wetenschap die op geen aardse academie is te leren.
Petrus en Johannes werden er ook om veracht, dus wat dat betreft bevindt hij zich in goed gezelschap. Maar de uitwerking kennen we ook...
Dat kan zijn, maar als je wilt dat je toehoorders luisteren zul je je verhaal toch moeten structureren en niet zomaar voor de vuist weg wat vroom klinkende tekst produceren.
Ik heb in mijn leven Ds. Joh. van der Poel vele keren gehoord. Ik heb nooit gemerkt dat b.v. de jeugd veel zat te draaien. Iedereen luisterde met grote aandacht en de kerk in Ede zat iedere keer weer vol. Ik vergeet nooit meer die keer dat Ds. Lamain uit Amerika over was en samen met Ds. Aangeenbrug uit Ederveen en Ds, van der Poel onderaan de kansel elkaar de hand schudden. Hoe ongestructureerd de preek ook was, er ging wat van uit! Huiswerk bleef over.....
Daar zag je de echte ongekunstelde oecumene. Als het goed ligt vallen kerkmuren vanzelf weg.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Tiberius schreef:In ieder geval vind ik een iPad een stuk netter dan zo'n stapel papier, waarmee ze dan staan te hannesen, dat het net lijkt of ze voor behanger aan het studeren zijn.
Ik zie predikanten nooit hannesen. Ze hebben of een klein briefje met een paar aantekeningen of een soort klein schriftje.
Maar zij préken tenminste, van een I pad aflezen kan iedereen die een 8 voor lezen had.
Ik zie (evenals Dodo) nog steeds het verschil niet tussen een iPad of een klein schriftje.
Als je een 8 voor lezen hebt, EN een fatsoenlijk handschrift, kan iedereen ook uit dat kleine schriftje lezen.
Voor die iPad hoef je tenminste geen fatsoenlijk handschrift te hebben. :yahoo
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Mara schreef:
Ik zie (evenals Dodo) nog steeds het verschil niet tussen een iPad of een klein schriftje.
Als je een 8 voor lezen hebt, EN een fatsoenlijk handschrift, kan iedereen ook uit dat kleine schriftje lezen.
Voor die iPad hoef je tenminste geen fatsoenlijk handschrift te hebben. :yahoo
Ik zie toch niet dat er verschil was tussen die 2?
Daar gaat het helemaal niet om!
Een uitgeschreven preek blijft 4 precies hetzelfde, als je een dominee zou vervolgen naar een andere gemeente.
Maar elke gemeente heeft toch iets anders van node? Dan bedoel ik niet de geestelijke strekking van een preek, maar de zorgen, moeiten en problemen die in een gemeente kunnen voordoen.
Als het goed is, is er een voorgesprek in de consistorie.
Met een uitgeschreven tekst is dan weinig te improviseren. Bovendien zijn ze dat dan niet gewend, omdat ze geheel vertrouwen op hun tablet of schriftje.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik ken het gebruik van een voorgesprek in de consistorie niet. Kan je dat toelichten?
Plaats reactie